Gömma sig i vassen

Den här artikeln har några år på nacken men är nog fortfarande högaktuell:
”Bikinisäsongen rycker allt närmare. Snart väntar bad och sol vid stranden. Men det innebär mer ångest än glädje för många svenska tjejer. I en undersökning som tidningen Vecko-Revyn gjort uppger 78 procent av de 2.128 tjejer som svarat på enkäten att de har mer eller mindre ångest för att visa sig i bikini. Åtta procent har så mycket ångest att de aldrig skulle sätta på sig en bikini överhuvudtaget.”

Tro´t eller ej men även jag, som sägs vara en ”stark kvinna”, lider av viss bikiniångest inför beach 2011.

Är det någon av oss som kommer undan, liksom..?

Hela Aftonbladet är tex fyllt med ”tips” om hur vi kvinnor ska ”få ordning” på våra figurer. Detta gör man ofta genom att, via bilder, illustrera hur en minoritet av oss kvinnor ser ut. Man visar helst de kvinnor som är helt utan celluliter, noll fläsk, inget gäddhäng, ingen hårväxt och inga ärr någonstans på kroppen. Så ”ska” vi se ut för att kunna visa oss överhuvudtaget, tydligen? Och nu ska vi akta oss för att dricka vin i sommar också – det är förfetande, säger AB:s nya ”hälsomagasin” för kvinnor.
FUCK YOU!!
(Ursäkta franskan, jag ska snart ha mens..)

Jag minns när jag (21 år), min syster (14 år) och mamma (äldre) låg på stranden i bikini en gång. Mamma föreslog att vi skulle gå upp till kiosken och köpa varsin glass. Syrran och jag klädde på oss kjol/shorts samt linne innan vår lilla promenad genom folkmassan upp till kiosken.
Mamma? Hon gick iväg genom folkmassan med fläsket och celluliterna dallrande och jag minns hur främst min syster skämdes över henne. Mamma å sin sida kunde inte begripa varför vi, med våra vältränade och unga fina kroppar, måste klä på oss för att våga gå genom folkmassan?

Hon är cool, min mamma!

Jag brukar säga på jobbet att om man inte vågar visa sig i bikini på stranden så kan man i alla fall åka dit och i värsta fall gömma sig i vassen. Men ska man inte få vara på stranden och bada och ha kul bara för att man inte är en ”perfekt” kvinna? Hur sjukt är inte det?

Så nu tycker jag att vi alla bestämmer oss för att skylta riktigt mycket med våra gamla, unga, tjocka, smala, rynkiga, släta, otränade och vältränade kroppar i sommar! De som mår illa av att titta på oss får blunda. Och de som klagar, kan börja med att ta en jävligt noga titt på sig själva i spegeln innan de uttalar sig. Förresten vet vi ju nu att karlar runkar i det mesta. Hål som hål. Om det nu är karlar, någon av oss, önskar imponera på…?

Susanna frågar vem som vill se hennes feminist-rumpa:
Jag misstänker att Susannas rumpa är alldeles för perfekt att visa upp, så därför vill jag visa några helt vanliga bilder på vanliga kvinnor, tjejer och tanter. Samt faktiskt någon kändis..

Och glöm ALDRIG vad Tittarstorm skrev hos mig i kommentarsfältet:

”Livet är inte en resa till graven
med syftet att komma dit
i en attraktiv och välbevarad kropp.
Det handlar om att glida in sidlänges
med en chokladkaka i ena handen,
en flaska vin den andra,
fullständigt slutkörd,
totalt utsliten,
skrikande: Ho ho, kan nån ge mig lift!”
Kommentera

