Pär Ströms 6 antifeministiska lögner

Ni har säkert uppmärksammat att Antifeministen Pär Ström från GN, Mansnätverket, Moderatmännen, Svenskt Näringsliv och Den Nya Välfärden skrivit ett litet häfte (Ström själv, kallar det ”bok”), med rubriken/titeln ”Sex feministiska myter”. Pär Ström låter meddela på sin blogg att häftet finns att köpa för en femtiolapp eller så kan man ladda ner det helt gratis i pdf. Hm, svårt val..
Antifeministen Pär Ström blev inbjuden till Aschberg i Radio 1, för att debattera sin teori om de ”sex feministiska myterna” med Hanna Fridén (feminist=kvinna):

Din ballong är jättefin, Pär. Vi ser den.

                                                

Pär Ström hävdar i denna debatt och i sitt häfte att:
Det är en feministisk myt (1) att kön är en social konstruktion.
Det låter nästan som att Pär Ström inbillar sig att feminister=kvinnor (begreppet är stulet från fittstims blogg) hävdar att kön BARA är en social konstruktion? Det låter nästan så, när han sen pratar om att ”det finns skillnader i mäns och kvinnors hjärnor”. I sitt lilla häfte orerar han, i flera stycken, om apor och liknande. Tror Pär Ström att feminister inte är medvetna om att det finns både en biologisk skillnad OCH en social skillnad mellan könen? Han måste tro att feminister=kvinnor är riktiga korkskallar? Varför hittar han på sådana här lögner?

Hos Aschberg vill han också göra gällande att feminismen utmålar män som ”det skyldiga könet” och kvinnor som ”det drabbade könet””.Jag vet inte alls vad han menar med detta..? Är det kanske det faktum att man på regeringsnivå arbetar med mäns våld? Som gör att Pär Ström då ”känner sig skyldig” som man? Himmel, tänk om jag skulle gå omkring och känna mig skyldig för vad alla andra kvinnor gör? Det vore lite absurt, nästan så att jag måste ta livet av mig om jag måste bära en sådan tyngd på mina axlar. I synnerhet med tanke på barnporr-härvan:(

Sen fortsätter Pär Ström med att säga att ”män är livrädda för att kritisera feminismen”. Det låter ju hemskt. Livrädda? Jag har dock svårt att tro det, när jag läser antifeministernas bloggar och allt feminist-hat som spys ut på nätet, av främst antifeministiska män som Pär Ström och hans följe. Men jag kan inte argumentera emot eftersom jag är inte man och därmed inte behöver vara livrädd för feminister=kvinnor.

Ström kommer också in på det här med makt. Han menar att trots att män har mer makt i samhället än kvinnor, så har ”kvinnorna makt över barnen, hemmet och i vårdnadstvister”. Makt över barnen och hemmet? Fattar inte vad han menar..? Betyder det att jag som kvinna liksom per automatik har enväldig beslutanderätt/ansvar/makt när det gäller gemensamma barn och hem? Pappan då? Usch, vad jobbigt det låter! Väldigt mycket obetalt arbete, projekt och ansvar. Tack så mycket, eller? Är det okej om jag som kvinna beslutar mig för att jag hellre vill ha den andra makten? Eller är det inte överensstämmande med min kvinnliga biologi, tycker Pär?

Jag förstår inte heller hans ständigt upprepade falska mantra; ”kvinnor vinner vårdnadstvister”. Hela 92% av föräldrarna har ju gemensam vårdnad. Det vet väl Pär Ström nu, så varför fortsätter han att ljuga om dessa vårdnadtvister? För den delen är de inte så många, eftersom de flesta föräldrar löser vårdnaden om barnen helt på egen hand, helt utan inblandning av socialtjänst och domstol. Är det de andra som hamnar hos Pär Ström och Papparättsrörelsen, månne? Bara en tanke som slog mig…

Det är en feministisk myt (2) att kvinnor får lägre lön för samma jobb.
Svenskt Medlingsinstitut har kommit fram till att det är olönsamt att födas med snippa. Detta på grund av att kvinnor, som grupp, i snitt tjänar 4700 kronor mindre per månad än män, som grupp. Pär Ström menar att detta beror på att ”kvinnor själva väljer att jobba inom låglöneyrken”, som tex vården. Samt att ”kvinnor arbetar mindre timmar än män”. Men jag undrar hur det kommer sig att just kvinnodominerade yrken har låga löner? Hur blev det så? Det kan ju inte bero på att deras löner är skattefinansierade för då skulle ju inte en sopgubbe, utan utbildning, ha högre lön än en sjuksköterska, med utbildning? Kvinnor har idag dessutom högre utbildning än män men tjänar alltså så mycket mindre.

Är det konstigt att kvinnor jobbar mindre än män under sin livstid? Kvinnor och män skaffar barn men kvinnor tar ut nästan all föräldrarledighet och vabbar mest. När män blir pappor, så påverkas inte deras arbetstid eller lön alls. Det verkar vara ett väldigt lätt jobb att bli pappa?

Det är en feministisk myt (3) att kvinnor har svårare att göra karriär.

En annan bloggare har orkat (knappt) analysera Pär Ströms teser om både löneskillnader och karriärmöjligheter (man förstår att hon är sleepless):
”Och där, kände jag, gick min gräns för ikväll. Jag får fortsätta någon annan gång. eller också bestämmer jag att resten av kapitlet bara är källhänvisningar som säger exakt det som Ström verkar tro att de gör.”
Det är en feministisk myt (4) att män slår kvinnor.

 

En myt att män slår kvinnor? Det är förstås ingen myt – det är fakta. Sen försöker Pär förklara att det skulle vara en myt eftersom män inte bara slår kvinnor utan också andra män. Ja, Pär det är sant. Men det gör ju inte påståendet att män slår kvinnor, till en myt? Du ljuger när du säger att det är en ”myt” att män slår kvinnor.
Pär Ström försöker sedan, i vanlig ordning, inbilla oss att ”kvinnor slår män lika mycket”. Vi förstår ju alla att det finns en anledning till att inte många mansjourer behöver ta emot flyende, skräckslagna män som tillsammans med sina barn är i stort behov att skyddade boenden och hemliga identiter, för att undkomma sina våldsamma kvinnor? I annat fall har jag presenterat statistik från SCB och Brå, om relationsvåld här:
Det är en feministisk myt (5) att kvinnor dubbelarbetar.

SCB:s lathund om jämställdhet från 2000/01:
Den senaste Tidsanvändningsundersökningen visar att kvinnor och män arbetar lika mycket sett över alla veckans dagar, ca 8 timmar per dag. Kvinnor arbetar lika
mycket betalt som obetalt medan män arbetar dubbelt så mycket betalt som obetalt.
 
Pär Ström får det till att män jobbar MER än kvinnor (?) och glömmer ju helt bort att män får sina barn omhändertagna och sina hem skötta helt gratis. Medan de själva sitter kvar på jobbet och tjänar pengar. Kvinnor går ner i betald arbetstid för att ta hand om allt detta åt mannen, helt gratis. Kvinnor=feminister är snälla, tycker jag. Vill män byta?
 
Märk att denna Tidsanvändningsundersökning är den senast tillgängliga men gammal. Det kan ha hänt mycket på en 10-årsperiod.

Det är en feministisk myt (6) att kvinnor får sämre sjukvård.

Återigen blir jag konfunderad. Feminister säger att kvinnor får sämre sjukvård? Vilka feminister säger det..? Jo, då skriver Pär i sitt häfte att det i media ofta förekommer artiklar som påvisar att kvinnor får sämre sjukvård än män. Men..?
 
Menar Pär att feminister=kvinnor är ansvariga för vad media skriver, tänker jag? Pär Ström fortsätter då med att hänvisa till en skrift, utgiven av Sveriges kommuner och landsting ”Ojämställdhet inom hälsa och vård” som påvisar att kvinnor får sämre sjukvård än män i vissa fall. Är det bara feminister som sitter i kommuner och landsting, menar Pär? Som skulle hävda ”myten” att kvinnor får sämre sjukvård? Då förklarar Pär att han tror att det är en feminist som står bakom denna studie. Kan det vara en sån där ”tok/rabiat/ultra/extrem/radikal-feminist”..?
 
Jag blev inte klokare och där går min gräns för hur mycket tid jag orkar lägga ner på Pär Ströms 6 Antifeministiska Lögner.
En mening i Pär Ströms häfte gör mig dock väldigt upprörd: ”Människor är djur.”
Sicket människohat, alltså.

Tillägg: Gudrun Schyman svarar Pär i SvD idag:
2 thoughts on “Pär Ströms 6 antifeministiska lögner

  1. Kvinnor som grupp har högre utbildning än män så jag vet inte hur du menar? Män borde då tjäna mindre, som grupp, än kvinnor?

Kommentera

