Glad Midsommar!

Förlåt min frånvaro men jag har, som de flesta andra, nästan stressat ihjäl mig i midsommar-rushen. Jag har rensat och pyntat på min altan, jag har sprungit i livsmedelsaffärer och på Systembolaget, klippt gräs, gjort pajbotten och lagt kött i marinad. Och jobbat på mitt avlönade arbete.
Min morgondag börjar med att gästerna anländer runt 10-11-snåret. Då börjar vi med sån där sliskig jordgubbschampagne och ostbricka.
Till lunch blir det förstås sill och nubbe till gästerna (jag är inte särskilt förtjust i något av det), nypotatis, västerbottenpaj, bröd och ägghalvor med löjrom.
Till kvällen grillar vi marinerad fläskfilé på spett med en massa goda grönsaker och potatissallad samt vitlöksbröd.
Jag vill tipsa om min favorit-marinad som verkligen ger köttet SMAK:
1 dl kinesisk soja
2 msk vitt matlagningsvin
2 msk matolja
1/2 tsk svartpeppar
Pressade vitlöksklyftor efter smak (jag brukar ta två-tre rejäla klyftor)
Enda nackdelen med denna marinad är att köttet blir svart av sojan. Det gör det svårt att se när t.ex en helgrillad fläskfilé är färdiggrillad och att se när köttet blir vidbränt.
Det är väldigt roligt att se folks förvånade miner när man lägger en kolsvart fläskfilé på grillen. Deras skepsis brukar dock gå över så fort de har smakat.
Jag önskar er alla en riktigt underbar, trevlig och GLAD MIDSOMMAR!
Tillägg: glömde länka till ett mycket bra inlägg om porr hos Bitterfeminist:

   

Kommentera

