Känner mig lite lurad

Ni minns väl inlägget om alla män som upprördes av Dirty Diaries, feministisk porr?
Nu är det dags igen.
Det handlar om ”Kyss mig”, en film i regi av Alexandra-Therese Keining.
Filmen handlar om lesbisk kärlek och bygger på en verklig händelse. Två kvinnor, båda i heterosexuella förhållanden, möts och drabbas av stor passion för varandra. Det är ett ämne som vissa verkar reta upp sig på. Dvs män.

Så här tycker män i kommentarsfälten om filmen:
victor f
”Hur kan en sådan film vara barntillåten??!!??!! Den borde vara totalförbjuden på biograferna.”
Undrar vad victorf då tycker om all manlig grovporr på nätet, ofta fullt tillgänglig för både barn och vuxna?
h (gissar på en man av kommentaren att döma)
”Vad vi har kunnat ge varandra i den processen är ju väldigt häftigt.”
hahahhahahah. förlåt men vilket jävla klysch-snack. och filmen är av trailern att döma dessvärre usel.”
Hat hate hass (måste vara en man)
”sjukt äckligt för jävligt att det blivit en kommers bakomliggande. man får väl anta att alla män är glada nu för nu slipper dom slå på sina flickvänner och vis versa kvinnorna slipper de slående männen. baciller och virus och hjärnhinneinflammation. historian förtäller att man var tvungen att deperotera alla kvinnorna till ön lesbos för man stod inte ut med dom.”

Ja, man får ju faktiskt säga att han har en poäng här? Det är ju män i världen som gör kvinnor är otrygga. Utan män i världen kanske kvinnor skulle få leva i fred, i lugn och ro? Jag flyttar gärna till ön Lesbos, trots att jag anser mig vara hetero. Vem vill bli lämnad ensam kvar som kvinna bland bara män, liksom? Hemska tanke. Det vore dock väldigt trevligt att se kvinnor som t.ex Ingrid Carlqvist bli kvarlämnad åt sitt öde bland bara män, medan vi andra flyttar till Lesbos.
Vad är det förresten för fel på vissa människor som måste lägga sig i vad andra gör? Varför kan de inte öppna sina sinnen och börja tänka fritt? Hur mycket bryr jag mig t.ex om att Kalle bor ihop med Erik? Inte ett smack.
Jag menar, tänk på det..?
Varför har jag själv aldrig tänkt på fördelarna med att leva med en kvinna, lesbisk eller ej? Eller leva med min syster eller mor?
* Man kan låna varandras kläder
* Man hjälps åt med barnen
* Man hjälps åt med hushållet
* Man har två löner
* Man har samma intressen

Om vi tänker närmare på det, så är det väl snarare ganska konstigt att vi lever i heteronormen, där kvinnor och män ”skall” bo under samma tak? Kvinnor och män är ju väldigt olika. Vi har sällan samma intressen, sällan samma syn på hur ett hushåll skall skötas, vi gillar sällan samma mat, vi har ofta olika syn på och behov av sex, vi bråkar ofta om ekonomin, vi slåss om fjärrkontrollen osv, osv.

Jag undrar hur det kommer sig att jag själv inte förrän under senare år, har börjat tänka i dessa banor? Har jag blivit fostrad till att bara se ett sätt att leva som ”det rätta”? Ja, det har jag. Jag har blivit intalad sedan barnsben att jag en dag kommer att träffa en man, ”den stora kärleken” och att vi ska skaffa gemensamt bo och barn tillsammans.

Är det inte bättre att låta våra barn växa upp som fria människor, där de själva fritt får välja hur de vill leva sina liv? Helt enkelt genom att utrota heteronormen? Det innebär förstås inte att man ska hindra människor från att leva tillsammans med någon av motsatt kön.
Jag känner mig lite lurad, på nåt sätt.
Kommentera

