Att vänta på den rätte

Jag har en väninna som aldrig slutar tro.
Otaliga är de gånger då hon ringt till mig och kvittrat i luren: ”Åh, NBT, nu har jag äntligen träffat den rätte. Han är heeelt uuuunderbar.”

Jag gör som alltid, dessa otaliga gånger, gratulerar och önskar henne och hennes tvillingar all lycka till med den nye mannen. Jag har emellertid numera alltid en föraning om vad som komma skall. Hittills har denna föraning visat sig vara sann under mer än 20 års tid. Några exempel:

Pappan till tvillingarna träffade hon för 10 år sedan. Jag råkade känna den här killen sedan tidigare och har alltid vetat att det är något skumt med honom, även om jag inte kunnat peka ut någonting speciellt som har gett mig den känslan.
Min väninna ringde alltså en dag och berättade att hon träffat en ”gemensam bekant”. Vi kan kalla honom Tommy. Jag sa vad jag tyckte: ”kära inte ner dig i honom, var på din vakt, han är inte att lita på”.

Min väninna ringde någon vecka senare och kvittrade i luren åh, NBT, han är heeelt uuunderbar. I helgen hade vi ju tjejkväll, synd att du inte kunde komma, men vet du..Tommy fixade all mat åt oss och när jag kom hem efter krogen hade han fixat disken och till och med dammsugit hela min lägenhet.

Hon hade naturligtvis gjort precis tvärtemot vad jag gav henne råd att göra – kärat ner sig totalt i denne man. På mindre än en vecka.

Några månader senare ringde hon igen och då var det strul. Tommy var undvikande mot henne, inte minst sedan hon hade berättat att hon var med barn. Hon hade bestämt sig för att inte göra abort, hon ville behålla barnet även om det innebar att hon blev ensamstående mamma.

Jag sa: men tänk om det blir tvillingar!” Vi flabbade högt åt detta. En vecka senare hade hon varit på ultraljud – hon väntade tvillingar!

Historien med denna Tommy är evighetslång. För att korta ner det hela, så visade det sig att han är en knarkare och när han var i sitt rätta esse, sprang han omkring på stan och trodde sig vara förföljd av gröna gubbar. Han har, av förståeliga skäl, ingen som helst kontakt med sina barn idag. Det visade sig ju också att han hade gjort en annan kvinna med barn, nästan samtidigt som han hade gjort min väninna med barn, så tvillingparet har alltså ett halvsyskon som är fött samma år som de själva.
En annan gång ringde min väninna och hade träffat ”den rätte” igen. ”Nu var det verkligen allvar NBT, denna gången!” Efter några månader ringde hon upp mig igen, det var slut.
Hon hade nämligen ringt till hans mobil en lördagkväll då han sa sig vara ute på krogen med ”grabbarna”. Han var stupfull och glömde, efter deras samtal, att lägga på luren. Min väninna lade inte heller på luren utan hörde hur han beställde taxi till Storgatan 1. Hon undrade vad i allsin dar han skulle göra på Storgatan 1 och fortsatte lyssna. Hon hörde i luren hur han betalade taxichauffören. Han pustade och flåsade i luren och hon hörde hur han ringde på en dörrklocka. Han hade åkt till ”Sofia” och hon hörde också hur Sofia och han började ”nojsa” i hallen när han kom in. Min väninna lade på luren och skickade ett sms till honom: ”du kanske skulle komma ihåg att lägga på luren..? Jag har hört allting. Hälsa Sofia”.

En annan kille var också ”heeeelt underbar.” Denne man skulle hon nämligen gifta sig med, det var hon säker på till hundra procent. De förlovade sig inom en månad och planerade att han skulle flytta in i hennes och barnens hus. Det tog max två månader, sen ringde hon mig igen. Hennes dotter hade kommit in till henne en dag när hon satt i köket. Dottern sa:
”Mamma, varför har Danne en massa äckliga bilder i datorn på nakna gamla tanter?”

Min väninna rusade till datorn och fann porrbilder och filmer på främst nakna gamla damer. Tydligen tände denne Danne sexuellt på äldre tanter.
Danne fick en fot i sin håriga röv redan morgonen efter.
Gammal tant

 

”Palle” blev upphämtad av polisbil hemma hos min väninna, då han försökte bryta sig in genom altandörren.

 

Nu har jag inte pratat med min väninna på ett bra tag. Kanske har hon träffat ”den rätte” för hundrafemtioelfte gången eller också har hon äntligen insett det hon själv brukar säga mellan alla dessa förhållanden ”äh, jag och ungarna har det bäst själva, det är lugnast”.
Jag måste ändå beundra min väninnas uthållighet och outsinliga tro på den stora kärleken samt hennes långa väntan på ”den ende rätte” bland miljarder män i världen. Det kallar jag att vara ”positivt lagd”.
Kommentera

