Min pappa är feminist

I allt detta bakåtsträvande och propaganda för att samhället skall återgå till den gamla unkna manliga antifeminismen, är det befriande att finna män som ser saker och ting ur ett modernare perspektiv.
Jag vet inte om ni såg Benny Andersson, som medverkade hos Skavlan för ett tag sedan? Benny Andersson (ABBA) fick frågan om han är feminist och jag minns inte ordagrant vad han sa men det var någonting i stil med:
– Ja. Jag ser vad som pågår i samhället.
Det är lite konstigt det här med att alltid fråga politiker och kändisar om de är feminister. Man kanske skulle ställa frågan istället, om de är antifeminister? Fredrik Reinfeldt och Jimmy Åkesson – är ni antifeminister?
Det är ju nämligen som Gudrun Schyman säger:
”Jämställdhet är ingen åsikt utan ett samhällspolitiskt mål”.
Jag ringde min plastpappa Olle för att gratulera honom på Fars Dag i söndags. Pappa vill inte ha presenter på Fars Dag. Han tycker att Fars och Mors Dag ”bara är till för handlarna.”
Vi satt i telefon i nästan två timmar. Min plastpappa är en man som är mer än jämställd i hemmet. Han bakar eget bröd, syltar, saftar, lagar mat varje dag och har ett perfekt skött hem och trädgård. Syrran kallar honom ”överdriven pedant” och jag håller med till viss del. Vi började, hur eller hur, prata politik och samhälle.
Pappa sa:
– ”Det var synd att Sahlin fick avgå, den här Juholt blir ju inte bra för sossarna”.
Jag instämde.
Pappa sa:
– ”Jag tycker att Lena Sommerstad verkar bra. Hon vore väl en bra partiledare för sossarna? Hon verkar vara jäkligt påläst, vettig och kunnig.”

Jag instämde och sa:
– ”Ja, jag gillar också Sommerstad men jag tror inte att det funkar med en kvinnlig partiledare i det här läget för sossarna.”
Pappa sa:
– ”Nej, det har du nog rätt i NBT, det klarar de väl inte av, de där gamla jävla mossiga gubbarna”
(Pappa är 60+)
Sen gnällde jag lite inför pappa över alla tröttsamma män på mitt jobb och också på alla manliga antifeminister på nätet som vill förpassa människor tillbaka till den manliga antifeminismens unkna 50-tal.
Pappa sa:
 
– ”Ja, NBT, det är så jävla orättvist mot kvinnor och det har det alltid varit. Jag tror att allting hade sett mycket annorlunda ut i världen om kvinnor hade fått vara med och bestämma från början.Tänker på det vi ser idag, i allt från världsekonomin till miljöförstöringen. Stackars barn som skall växa upp i detta samhälle.”
 
Pappa har alltid stöttat mig på alla sätt. ”Det fixar du, NBT”. ”Du, om någon, klarar väl av det, NBT” osv. Han har haft en oerhörd tillit till min förmåga och alltid trott på och stöttat mig. Inte på så sätt att han har daltat med mig eftersom jag har fått klara mig själv med både pengar och annat men jag har alltid vetat att om det krisar, så hjälper han mig.
Jag tror att min plastpappa Olle är feminist. Jag har faktiskt aldrig frågat honom, utan jag har liksom förutsatt att han är det. Eftersom jämställdhet inte är en åsikt, menar jag, samt att min pappa definitivt inte är en manlig antifemis.
Lade på luren, med en ny tro på manligheten. Män kan!
Kommentera

