Olika manskulturer

atmospheregirls inlägg om hur en tjej i slöja nekades praktikplats hos en svensk tjej som driver en frisörsalong, fick mig att tänka på den här bilden. Bildens beskrivning, då jag sparade ner den, var från början ”Olika kvinnokulturer” men jag döpte om den till ett mer sanningsenligt namn – ”Olika manskulturer”.

Till alla kvinnor därute i världen, oavsett klädsel, hårfärg, ålder, ursprung och ögonfärg vill jag bara säga:

Måste vi kvinnor titta snett på varandra, förtrycka och förnedra varandra? Räcker det verkligen inte med att vi redan är hatade, förnedrade, våldsutsatta, pornofierade, madonnafierade, förtryckta, bespottade och diskriminerade av världens manliga befolkning? Vi kvinnor har ju alla samma problem och lider av samma sak, även om ”det” tar sig olika uttryck, ofta beroende på vilket land vi bor i eller kommer ifrån. ”Det” är de olika manskulturerna som män har skapat i världen, för kvinnor att leva i och efter.

Vad sägs om att vägra delta i detta manliga spel, som bara går ut på att splittra världens kvinnor och istället sträcka ut en hand till varandra? Hjälpa varandra och varandras barn? Stötta varandra? Öppna oss för varandra?

Det lite roliga i den här bilden, är tanken på den blonda tjejen, som skall symbolisera oss västerländska tjejer. Vi är nog de som minst fattar, av dessa två kvinnor, att vi är precis lika mycket slavar i en manskultur, som de kvinnor som tvingas av män, att bära slöjor.

Annonser

8 thoughts on “Olika manskulturer

  1. Eftersom vi har en samhällskultur och en samhällsnorm som säger att kvinnor ska behaga män och utgöra objekt för män så anpassar sig en del kvinnor till normen istället för att ifrågasätta normen.Det som behövs är fler kvinnor som vägrar att anpassa sig till rådande norm som objektifierar kvinnor SAMT fler män som vägrar att anpassa sig till rådande norm som också ger uttryck för att män objektifierar kvinnor (det är således samtidigt en problematisk mansbild som objektifierar kvinnor).Det är ju således både en problematisk kvinnosyn dvs att kvinnor är objekt för män samt en problematisk manssyn dvs att män objektifierar kvinnor.Varför hörs inte män i debatten som tycker att objektifiering av kvinnor inte är okej eftersom det ger uttryck för en problematisk mansbild av att objektifiera kvinnor?Hur ser objektifieringen ut i media och reklam? Vem objektifieras?Hur påverkar objektifiering kvinnor respektive män?Vilka konsekvenser får objektifiering (av framförallt kvinnor som kan ses i media och reklam) för kvinnor respektive män?Objektifieringen av framförallt kvinnor i media och reklam kan inte heller tolkas och förstås i ett vakuum utan måste tolkas och förstås i ett större sammanhang dvs i en kontext där män har mer makt, tolkningsföreträde, inte problematiserar i samma utsträckning som kvinnor osv.Objektifieringen av kvinnor måste också tolkas och förstås i ett historiskt perspektiv.Bra artikel om objektifiering:http://skepchick.se/2012/01/16/lite-objektifiering-skadar-val-ingen/Det är även intressant att analysera vad de företag som anmäls för könsdiskrimerande reklam använder för argument för att "försvara" sin reklam:"Annonsen är utformad av både kvinnor och män som avsåg att den skulle få en studentikos framtoning."Annonsen avsåg en reklam för Forskarpatent i Syd AB. De använder alltså argumentet att både kvinnor och män utformat annonser, eftersom de är medvetna om att både kvinnor och män upprätthåller rådande norm samt att kvinnor som ifrågasätter sexistisk reklam ofta problematiseras istället för reklamen i sig.Vad händer om en genusmedveten kvinna ifrågasätter annonsens utformning? Jo, kvinnan får med stor sannolikhet höra att hon är torr och tråkig som inte förstår sig på humor. Humor används som ett argument att försvara sexism.De som anmäls för sexuella trakasserier av kvinnliga kollegor försvarar inte heller sällan kommentarerna med att det "bara var lite skoj"…utan att förstå att deras argument inte är intressant utan att det är den som blivit utsatt för de sexuella trakasserierna som har och måste få ha tolkningsföreträde. De är de som ska tänka sig före de säger något till andra eftersom de aldrig kan veta hur motparten kommer att uppleva kommentaren.Att hålla käften tycks inte ens existera i dessa personers värld…de måste kommentera kvinnors utseende, klädsel, privatliv etc. Och allt är ju "bara så skojigt"…Jag påstår att det finns en del forskning på området som poliser som utreder INTE beaktar utan de argument som de som trakasserat använder får inte sällan tolkningsföreträde.Reklam idag är till stor del sexistisk och förmedlar förlegade och stereotypa föreställningar om framförallt kvinnor…Motståndet mot en lag om förbud mot sexistisk reklam är stort…Ingenting händer på området trots att det sedan fler år funnits en förslag om en ny lag.Så här kunde reklam se ut förr:"Lugn i stormen! En Opel är så lättkörd att även Er fru kan köra den! Hör Ni till dem som sitter med hjärtat i halsgropen de gånger Er fru får låna ratten? Ni vet att farliga situationer k a n inträffa – hur försiktigt Er fru än kör!Och inte behöver Ni skämmas heller! Med en Opel Rekord klarar Er fru galant alla parkeringsmanövrer – man ser lätt vagnens alla hörn.” Idag skulle en sådan reklam fällas.forts…

  2. forts…Men både förr och idag kan reklam objektifiera kvinnor utan att fällas. Reklamen som objektifierar kvinnor lever således kvar och har som det tycks vunnit en stark legitimitet i reklambranschen. Få saker kan säljas utan att kvinnor objektifieras.Jag undrar ofta vad det är för fel på reklambranschen som inte själva reflekterar över hur de objektifierar kvinnor ständigt och jämt…/Utred rättsväsendet NU

  3. Instämmer helt och fullt, URN.Reklam och pr-byråerna ser ut som de allra flesta företag i Sverige. Där sitter en klar och övervägande majoritet män och styr. Självklart måste män, när män har skapat en reklam, en film eller musikvideo, försvara sig med att BÅDE MÄN OCH KVINNOR, har varit med och utformat den. Precis som de manliga argumenten "kvinnor misshandlar män också, kvinnor våldtar män också, blah, blah". Manligt ordbajs.Det är självklart så att män också har lyckats vänja kvinnor in i objektifieringen, sexualiseringen och pornofieringen och in i sitt eget manligt skapade samhälle. Vi objektifieras från det att vi är små barn, med massiv propaganda, inte bara om hur vi skall agera och se ut, utan också vad vi skall sysselsätta oss med, vem vi skall bo ihop med, hur vi skall ha sex och med vem, vad vi skall tycka om penetrationssexet, hur ofta vi skall vilja ha penetrerande samlag med våra manliga partners, till och med hur många barn vi skall skaffa, helst med en och samme man som vi också helst skall dela vårt hem och hela vårt liv med.Sååå tröööött på alla dessa män som sitter och snackar skit om (objektifierar) kvinnor, bakom kvinnors ryggar. Till och med sina egna flickvänner och fruar. Vi kan väl höra deras kvinnohatande skvaller ändå hit, från de ställen där flest män samlas i grupp? Tänk er bara hur snacket går på fikarasterna hos polismansgriskåren? Just nu är det väldigt intressant att kolla all badklädes-reklam. Kvinnor har alltid små, åtsittande bikinis och kvinnors kroppar visas i alla tänkbara vinklar – gärna så mycket nakna stjärtar som möjligt (så längde de är "snygga" i mäns ögon då..) medan män har lååånga badshorts och på sin höjd, bar överkropp. Kvinnor åmar sig, slänger med sina långa hår, blinkar med ögonfransarna, vänder sig i cirklar, går omkring i högklackat, putar med stjärt och bröst, dansar runt, gärna lite "flickigt" barnsligt, medan männen mest står rakt upp och ner, medan kameran filmar de shorts de skall visa.En annan intressant aspekt är att vi ser fler "fula", alltså det jag skulle kalla "mindre attraktiva" män, än väldigt "snygga", mer attraktiva män, i både filmer, på teve och i reklam. Det motsatta gäller för kvinnor. Mulliga och överviktiga kvinnor, samt "tanter" med rynkor och gäddhäng, verkar ha belagts med total-tabu? De får inte visas alls, med undantag för com-hems reklam, som jag för övrigt tycker är en av de absolut bästa. Ni vet de där rödhåriga, kvinnliga tvillingarna som fiser i tv;)? Otroligt befriande!Vi får se massor av feta, överviktiga, "fula", åldrande gubbar i tv-rutan, och alltid med fruar som är av betydligt högre "klass" än de själva, på "snygghetsskalan".Jag tycker att genusmedvetna kvinnor skall ha veto i frågan, precis om i abortfrågan och alla andra frågor som rör bara kvinnor. Kvinnor skall själva få bestämma hur vi vill att vårt kön skall få skildras i den manliga världen av reklam, film och manlig porr.

  4. Lite genusanalys:Först objektifieras kvinnor, sedan läggs kvinnors utseende och skönhetsideal kvinnorna till last.Kvinnor problematiseras in absurdum medan männen oavsett handlingar, åsikter och kvinnosyn osv lämnas oproblematiserade och deras handlingar osynliggjorda.Vilket inte minst kan ses i den rättsliga hanteringen av våld och sexuella övergrepp mot kvinnor och barn.Kvinnorna skuldbeläggs och problematiseras medan männnens våldshandlingar lämnas osynliggjorda. Männens ansvar förminskas helt eller delvis.Har ni sett denna reklam:http://www.hornbach.se/cms/media/se/specials_3/women_at_work_2012_07/watw_start/WatW_broschyr.pdfHelt sinnessjukt hur låg de som gjort samt godkänt reklamen kan sjunka. Kan kvinnoföraktet bli tydligare?Kvinnor utför det mesta arbetet i världen trots att kvinnor inte får lika lön som männen…Kvinnor utför det mesta av det obetalda hemarbetet…Mansgrisar som förväntar sig och blir uppassade av kvinnor finns det gott om…Män som inte kan renovera eller orkar renovera hemmet finns det också gott om…Etc etc etc…Men trots det och all den statistisk och forskning som finns så måste män sprida sin unkna kvinnosyn som inte speglar verkligheten…Lika tröttsamt som språkbruket med negativ innebörd (som av en slump är förknippade med ord som är "kvinnliga") som "Attentionwhore", "hora", "horunge", "skvallerkärring", "kör som en kärring", "pojkflicka", "tjejkast" samt de med positiv innebörd som "kung", "som en karl", "karlakarl", "det är stake i dig", "player" osv.Och så alla de "roliga" uttrycken som:En kvinnas plats är i köket etc. Ja, åhhh vad roligt det är… Och sen har vi alla andra ord när fotboll inte längre är fotboll utan damfotboll, handboll inte är handboll utan damhandboll etc.Även "handikappidrott" och "invandrarbutik" visar vad och vem som är norm…Och sedan har vi alla antifeminister som inte anser att det finns några strukturer och rådande normer. Men de är ju så upplysta eftersom de läser mansbranschens bloggar och mansbranschens ""fakta"" och forskning istället för forskning, statistik och fakta som den svenska jämställdhetspolitiken grundar sig på…/Utred rättsväsendet NU

  5. Ni läsare lyckas alltid sätta pricken över i, på nåt sätt.. Du beskriver det hela väl, URN.Först objektifierar och sexualiserar män kvinnor i manlig film, reklam och porr. Därefter säger män att kvinnor som åmar sig sexuellt för män på ett sätt som män föredrar eller klär sig på ett sätt som män finner sexuellt upphetsande, får skylla sig själva om de blir objektifierade och till och med våldtagna.Män osynliggör ofta sig själva genom att få det att låtsas som om det är "människan" eller "samhället" som åstadkommit allt ont som drabbar kvinnor och barn. Kvinnor görs delaktiga i mäns manliga porr, så att vi skall tro att även kvinnor producerar, finansierar och konsumerar manlig porr, där kvinnors sexualitet skildras som män vill ha den. Det skall inte framgå, att manlig porr är manlig porr.Kvinnor görs delaktiga i hela "opinionen" och alla beslut som fattas i samhället och män vill få det att framstå som att kvinnor hörs precis lika mycket i tidningarna, på tv och i politiken, som män. Män vill få det att framstå som att kvinnor äger lika många företag som män, och därmed påverkar reklam och världsekonomin precis lika mycket som män. Män vill få det att framstå som att lika många kvinnor som män, forskar. Män vill få det att framstå som att kvinnor gör lika många filmer och tv-program som män. På så sätt osynliggör män att det är män som styr det mesta i samhället, de osynliggör sin makt och skyller på "människan" eller "samhället", då något de skapar inte faller väl ut för kvinnor och barn. De blir också väldigt uppretade när feminister och kvinnorörelsen separerar det kvinnliga från det manliga och på så sätt visar hur mycket makt män har och hur de använder den.Världen består av en massa kvinnor som arbetar för män. Kvinnor utför det mesta av arbetet på jorden men män tillskansar sig pengarna, med odemokratiska metoder. forts..

  6. forts..Jag kan reta upp mig oerhört när jag ser en man som tex Stefan Persson, ägare av H&M. Kvinnor köper en jäkla massa kläder av honom, gör honom stenrik och han tackar kvinnor genom att skapa reklam med anorektiska, för män sexualiserade flick-modeller som riskerar att göra unga flickor sjuka. Varför gör en man, som tjänar alla sina pengar på kvinnors och flickors konsumtion så, mot kvinnor och flickor..? Förmodligen skyller även Stefan Persson ifrån sig på att kvinnor är lika delaktiga, som män, i att skapa reklamen för hans företag.Den reklamen som du länkar till, är uppenbarligen producerad av män, den också. Den visar ett manligt perspektiv av en kvinna som renoverar hus. Den är absurd och sinnesjuk, jag instämmer. När man har skapat något som de tycker är bra, så framhåller män att det är män som har skapat det. När män har skapat något som inte är bra, så framhåller män att det är "vi", människan som har skapat det. Kvinnor görs delaktiga i det dåliga som män har skapat. "Människan" står för både djurplågeri, miljöförstöring, fattigdom, maktmissbruk, våld mm..Ett typexempel är prostitution och trafficking, där män tjänar enorma pengar på att slavhandel med kvinnor och barns kroppar. Män vill få oss att tro att det är "samhället" som gör detta mot kvinnor och barn. Män vill till och med få oss att tro att kvinnor är fullt delaktiga i denna verksamhet, i annan egenskap än som offer för manlig sexualitet och manlig slavhandel och att kvinnor bidrar lika mycket till att upprätthålla detta sexslaveri i världen.Det manliga språkbruket är ett annat problem. Det finns tex inte några ord för att beskriva alla överkåta och översexuella män. Män har däremot skapat massor med ord om kvinnor, som män inbillar sig är överkåta på män, som tex "hora", "slampa" osv. Ord med en negativ laddning, trots att de allra flesta män säger sig gilla kvinnor som sexualiserar sig för män, på det sätt som män har visat dem i sin porr och i sin reklam. Detta trots att vi alla vet vilket kön som är betydligt mer sexuellt intresserat av det andra.. Kvinnor som beter sig på det sätt som män föredrar, blir bestraffade. Kvinnor som inte beter sig på det sätt som män föredrar, blir också bestraffade. Vi är "frigida" och "sexfientliga". Mot män, menar män då, men det osynliggörs också. Ordet "skvallerkärring" har jag tänkt på en del, sedan stjärtpojkarna och skvallergubbarna på Flashback, började skrika och gapa i min blogg för att försvara sin pedofilporr. Läser man i detta manliga forum, så ser man hur vidriga män är, när de skvallrar och ljuger om andra människor och värst är män då de skvallrar om kvinnor och barn. Jag har hört kvinnor skvallra men jag har också hört män skvallra. Män är rent livsfarliga i sitt skvaller eftersom de kan hitta på precis vad som helst om andra människor, med inga underlag alls. Deras skvaller består av de mest absurda spekulationer utifrån egna sjuka fantasier och manligt skvaller är manipulerande, insinuerande och så förljuget att man häpnar över att de inte skäms ihjäl över sig själva. Varför finns det då inget bra ord som beskriver dessa skvallergubbar?Som du skriver, URN – sen påstår män att män inte är "norm" i samhället, att män inte styr den i sin egen riktning med sin reklam, porr, film, forskning, politik, företag osv. Då låtsas män att kvinnor är med på allt som män gör. Då är vi "ett" med männen och inte "de andra".

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s