Tjock-Tomas orerar

Det har varit så stirrigt här ett tag, att jag alldeles har glömt bort att berätta för er vad som hände på jobbet för några veckor sedan.
In kliver en man, runt 35 år gammal, och jag noterar, så där i förbifarten, att han har gått upp ganska kraftigt i vikt. Man ser ju det den här årstiden, då män börjar klä sig i tunnare skjortor/tröjor så att ölkaggen framträder mer synligt. Kroppsvikten hade ökat markant, alltså till och med så pass att en sån som jag, lade märke till det;).

Hur eller hur, vi diskuterar om ditt och datt angående jobbet och sedan kommer han in på att han blev pappa för ett par månader sedan. Det hade jag ingen aning om, eftersom jag inte har sett till vare sig han eller hans kvinnliga sambo på ett tag. Jag tänkte: ”jaha, skengravid, alltså;) höhöhö…

Jag visar min förvåning över att de har blivit föräldrar och gratulerar.

Han säger:

– ”Tja, det syntes knappt ändå på Jessica att hon var gravid, så du hade nog inte märkt nåt. Vi var däremot på baby-sim i morse, innan jag kom hit, och fy fan vilka feta lass…huh, en del nyblivna morsor i bikini, alltså.. Det var vidrigt!”

Jag sa:

– ”Men Tomas, vad är det du sitter och säger..?”

Han sa:

– ”Jamen, NBT, du skulle sett! Hade Jessica kommit hem från BB och sett ut sådär, så hade jag fått börja fundera, alltså… Fy fan!”

Jag tänkte och ville svara/säga:

– ”Men Tomas, du ser ju allt annat än svulten ut, själv..?”

Alternativt:

– ”Tomas, du ser spegeln där i hallen..? Ta av dig alla kläderna, ställ dig framför den och titta riktigt, riktigt noga..”

Min mamma har uppfostrat mig alltför väl, så jag förmedlade inte mina tankar oralt, till Tjock-Tomas;).

Man får hoppas att Jessica inte går upp i vikt framöver, för då måste hennes fete partner fundera på om han skall behöva kasta ut henne ur huset, pga hennes fetma…

11 thoughts on “Tjock-Tomas orerar

  1. Nej, Tjock-Thomas ser inte Jessicas förändring, eller vill inte se den. Hans sätt att övertyga henne, sig själv och alla andra om att hon inte förändrats så mycket är genom att jämföra henne med dem som förändrats mer helt enkelt.En slags bakvänd kärleksförklaring med andra ord… Man måste bara förstå den ..

  2. Sanningen är dock att jag har sett Jessica nu. Hon är lika smal som innan. Hon har alltså inte gått upp i vikt nämnvärt, trots graviditet, men det har hennes Tjock-Tomas gjort;).Han ser alltså inte sin skengraviditet, eller vill inte se den och han vill nog bara rikta fokus mot Jessica och andra kvinnor, för att han inte fattar, att se sig själv i spegeln och bedöma sig själv efter samma mått som han bedömer sin egen och andra kvinnor.

  3. Ja vissa är verkligen helt bakom flötet. vad hade han förväntat sig skulle hända med en kropp när den väntar barn?! Verkligen helt sjukt att höra. Jessica förtjänar verkligen bättre! Kanske hade varit bra om hon gick upp lite och blivit av med honom.

  4. Skulle min partner tjocka på sig skulle han få veta det. Och det får han göra också, redan i tidiga stadier. 😉 Tjocka magar som hänger och dinglar och valkar sig över byxlinningen är inget jag finner attraktivt på något kön. Klart mannen borde ha fått höra att han kanske skulle snygga till sig själv också efter graviditeten.

  5. Tjock-Tomas skröt alltså med att hans flickvän inte hade gått upp något i vikt under graviditeten. Han tyckte att hon hade skött sig bra, till skillnad från andra nyblivna mammor på babysimmet, som han tyckte var för feta.Tur för Jessica (!?), annars hade Tjock-Tomas börjat fundera på att lämna Jessica..

  6. Jag kanske skulle ha varit ärlig mot Tjock-Tomas och låtit honom få höra sanningen…?Jag tillhör dock inte dem som, i vanliga fall, viktmobbar folk och jag bryr mig faktiskt inte alls om hur mycket folk väger, så länge det inte är en närstående som drabbas av sjuklig övervikt eller anorexi. Det stör mig dock när människor som själva är för tjocka, gnäller på andra som, i deras ögon, är för tjocka. Jag tillhör dem som tycker att alla borde se sig själva i spegeln, innan de gnäller över andras utseenden. Dessutom anser jag att den som har tid att lägga ner energi och kanske bli provocerad över skitsaker som andra människors vikt, klädsel eller utseende, har för lite att göra.

  7. Jag äcklas av sådana män, de som alltid kommer med sura kommentarer om hur kvinnor ser ut osv och själva kan de se ut som fan men det är ju tillåtet på alla sätt bara man har något som dinglar mellan benen

  8. Jag förstår inte varför män som Tomas tror att jag skulle vara intresserad av att diskutera kvinnors kroppar med dem? Är det inte nåt de borde ta med sina manliga polare, alltså de enda som intresserar sig för hur kvinnors kroppar ser ut? Vad ville han ha sagt inför mig, liksom..? Att han tycker att hans Jessica är ganska okej ändå, för att hon åtminstone inte har blivit fet efter graviditeten? Jag förstår liksom inte? Kan någon man förklara hur Tomas tänker där..?

  9. Män som ständigt måste kommentera kvinnors kroppar och utseende är patetiska.Problemet ligger hos männen själva som ständigt och jämt måste kommentera kvinnors kroppar och utseende samt objektifiera kvinnor.Den utseendefixering som en patetisk manlig maktelit legitimerat och drivit fram visar på ett tydligt kvinnoförakt.Kvinnor duger aldrig (i männens ögon och syn) hur kvinnor än gör eller ser ut. Antingen är kvinnor fula och tjocka eller också är de snygga och då anses de ha fått sitt arbete pga sitt utseende, inte vara duktiga utan endast snygga etc.Antingen sminkar sig kvinnor för mycket eller för litet dvs enligt män kan kvinnor aldrig göra "rätt". Männen har fortfarande inte förstått att varje individ väljer själv hur en vill sminka sig eller inte använda smink.Männen själva lämnar sitt eget utseende oproblematiserat och osynliggjort. Män kan se ut hur som helst. Snygga män anses inte ha fått sitt arbete pga sitt utseende osv.Män borde fatta en gång för alla att kvinnors utseende INTE är intressant för dem. Män borde en gång för alla inse att kvinnors kroppar inte är tillgängliga för män. Vi kvinnor ser ut precis som vi vill. Kvinnor är inte tillgängliga för män. Vi kvinnor är inte till för att behaga eller tillfredsställa män!Det tycks omöjligt att få män att förstå att kvinnor sminkar sig precis som en vill.Vilka jäkla gnällspikar män är. Har de inget bättre för sig eller något bättre att lägga tiden på.Svensk genusforskning och genusvetenskaplig utbildning är nyligen utvärderad och genusforskningen och genusutbildningen håller hög internationell nivå respektive hög eller mycket hög kvalitet.Är det inte dags att männen slutar fokusera på kvinnor, att kritisera kvinnor samt motarbeta kvinnor och börjar prestera lite istället.Annars tappar männen än mer i både utbildningsnivå och kunskapsnivå…Vad män tycker och tänker om kvinnor har aldrig varit och kommer aldrig att vara intressant…/Utred rättsväsendet NU

  10. Det stämmer ju så väl, allt det du beskriver URN. Det var tex länge sedan jag konstaterade att många män inte gillar kvinnor, i kvinnors naturliga skick. Det måste sminkas, rakas, opereras, kläs sexigt, ageras och skådespelas utan dess like, om man som kvinna skall ha ett förhållande med en "nöjd" man. Och hur kvinnor än gör, så slutar det ofta med att mannen vrider huvudet i 180 grader efter andra kvinnor, sitter och flirtar med sina kvinnliga kollegor, sina ex, sin kvinnas väninnor eller främmande kvinnor som han möter på stan, som tycker att han är en snuskhummer.Det jag har ännu svårare att förstå, är varför män ser sig tvungna att objektifiera kvinnor inför andra kvinnor? Det är en sak om män sitter i mansgrupper i sina håliga filsingar, fiser och rapar och jämför sina snoppar och kommenterar kvinnor som står mycket högre i klass än de själva. Frågan är varför män alltid måste tala om för andra kvinnor, vilka kvinnor de tycker är "snyggast" eller "sexigast" för män? Har det att göra med det där fenomenet som vi ser i övrigt? Män som vill att kvinnor skall titta på den manliga porren så att kvinnor "lär sig" hur de bäst tillfredsställer manlig sexualitet? Eller pedofiler som visar pedofilporr för sina stackars minderåriga offer, barn, för att visa barnen hur våldtäkten kommer att gå till? Är det därför män som Tjock-Tomas sitter och bedömer kvinnors kroppar inför mig? Han måste tala om för mig, "lära mig" hur kvinnor som han (män) föredrar, ser ut? Jag tror att jag skall göra detsamma med nån man på jobbet framöver. Förklara hur jag har varit på stranden i sommar och hur jag har äcklats över alla skengravida män, med ölkaggen som den enda stora "muskeln" på kroppen?Det manliga "tyckandet" om ditt och datt i alla frågor som har med kvinnor att göra, börjar bli jävligt tröttsamt, om du frågar mig. Vilka tror män att de är, egentligen? Lev ensamma eller i kollektiv med andra män, gärna för mig – vilka kvinnor behöver män och till vad?

Kommentera

