Drabbad av en värmeljus-tjuv

I somras stod jag och kliade mig i huvudet, då jag upptäckte att ett värmeljus i en uppsatt vägglykta på altanen, verkade leva sitt eget liv..? Rätt vad det var, låg värmeljuset på sniskan eller upp och ned i glasbehållaren och jag tänkte – inte kan det blåsa så hårt på altanen, att ljuset vänder sig upp och ner?? Det syns inte så bra på den här bilden men värmeljuset ligger återigen på sniskan i glasbehållaren. Hmm…?

Bildbevis 1
Värmeljus på sniskan

Det var likadant med värmeljusen i mina hängljuslyktor – de ligger hela tiden på sniskan. Se här:

Bildbevis 2
Värmeljus på sniskan
 
 

Jag har också en stående ljusstake på altanen med flera värmeljus i och det första jag noterade, var att ett värmeljus en dag låg på altangolvet och alltså hade hoppat ur själva behållaren. Efterhand har jag noterat att värmeljusen mystiskt har försvunnit, helt. Se här:

Bildbevis 3
De tre översta värmeljusen är borta.

WTF???

I morse, tog jag tjuven på bar gärning. Jag hade tyvärr inte kameran i närheten så bildbevis saknas. Så här ser min värmeljus-tjuv ut. Inte visste jag att talgoxar äter stearin..?

11 thoughts on “Drabbad av en värmeljus-tjuv

  1. De vill tanka upp med fett inför vintern. Tydligen dags att hänga ut talgbollarna. Kråkorna (eller om det är kajor?) brukar hänga i min talgbollsautomat också. Det händer också att hackspetten kommer dit. Riktigt roligt för en som gillar djur!Och innanför fönstret sitter ofta en hårig ihärdig fågelskådare och vispar lite långsamt med svansen… :D/Tittarstorm

  2. Muahahah! Ett spöke..Nä, det finns inga spöken här;). Jo, han är söt men ilsken som få. Och bortskämd. Sa jag att han är ilsken också;)?

  3. Haha…. Det är en smart liten fågel. Det är kanske det animaliska fettet i stearinet den vill åt.Vet inte om namnet kan ha något med saken att göra, talgoxe.Jag åt stearin som barn. Favvis var julgransljus. På alla ljus i granen fanns gnagmärken. Mamma var måttligt road."Stearin framställs huvudsakligen genom hydrolys av animaliskt fett, men kan även framställas ur vegetabiliskt fett, såsom palmfett" WikipediaDina värmeljus kanske består av stearin. Prova värmeljus av paraffin och se om det blir någon skillnad.

  4. Jaså..? Är det animaliskt fett i stearinet?ÅT du stearin som barn??!! Herregud, går stearin att äta, utan att bli sjuk? Om man skulle tvingas svälta nån gång så är det ju bra att veta;).

  5. Stearin går utmärkt att äta utan att bli sjuk. Iaf om man är hund. Hade en som plockade bort julgransljusen i granen och åt upp dem. Det gick så bra så. :D/Tittarstorm

Kommentera

