Egoism

Jag har undanhållit er läsare, viss information om mitt privatliv.

Det är nämligen så, att min lillebror ”tillfälligt” har flyttat in i min vräkiga villa. Den ”tillfälliga” inflyttningen skedde i juni månad och varar ännu..

Till saken hör, att jag är gammal nog att vara mamma åt min bror. Han är, med gamla mått mätt, ett så kallat sladdbarn. Man kan också beskriva det som att vår mamma var väldigt ung när hon fick mig och dubbelt så gammal, när hon fick min bror. Jag har alltså, från ung ålder, intagit en roll som ”extramamma” åt honom.

Jag skrev ju tidigare om när jag hade en manlig släkting boende hos mig i en vecka, hur det påverkade mitt dagliga liv, hur jag påmindes om hur det är att vara sambo med en man och hur jag drog en lättnadens suck över att jag har valt att leva mitt liv, utan egoistiska och handlingsförlamade män, som tror att kvinnor skall ta hand om dem och hela deras vardag;).

Jag har nu samlat på mig massor av exempel på hur egoistisk och manipulativ min lillebror är och hur han tar saker och ting för givet. Just nu jobbar han borta måndag-torsdag och måste ha alltså ha fyra matlådor med sig till jobbet.

Bror:
– ”När du lagar mat i veckorna – gör stora portioner så att jag får matlådor med mig.”

Jag:
– ”Och själv skall jag svälta på jobbet, leva på mackor eller gå ut och luncha varje dag, tänker du..? Jag både köper hem all mat och lagar den och du tycker att den mat som eventuellt blir över, skall bli dina och inte mina matlådor? Hur tänker du där, liksom..?”

Bror:
– ”Hehe, nämen jag får väl ställa mig och göra storkok på söndagarna då.”

Jag:
– ”Det blir du nog så illa tvungen att göra. Jag förutsätter att du lagar så pass mycket mat, att det blir över till mina matlådor också, eftersom det trots allt är jag som betalar..?”

Annat exempel:

Bror:
– ”Nu är ett skitbra tillfälle för mig att få ihop ett litet sparkapital. Jag har bara bilen och telefonen att betala varje månad, ingen hyra eller el, så nu börjar det bli en slant på kontot.”

Jag:
– ”Jaha, så bra..? Själv får jag säga, att mitt eget konto har minskat dag för dag, sedan du flyttade in..”

Bror:
– ”Men du haaar ju pengar, hehe..!?

Jag:
– ”Och jag kan  ju inte komma på en enda sak, att hellre använda mina pengar, än att ge bort dem till dig. Det är ju inte så att jag behöver renovera badrummet eller köpa nya vinterkläder eller fixa bilen eller vill åka på skidresa eller köpa ny bil eller ny dator eller ny teve eller ny telefon eller…

Håller på att bli galen i mitt nu skitiga och stökiga hem…
(även om jag älskar min lillebror väldigt mycket och vill hjälpa honom så finns det gränser..)

 

Kommentera

