Jämlikt föräldrarskap?

Erik postade en kommentar, som sätter pränt på det som jag har funderat över, allt eftersom debatten tog fart, angående en viss vårdnadstvist. Erik skriver:

”En sak till, Jag tänker inte uttala mig om enskilda vårdnadstvister men min principiella åsikt är alltså att moderskap och faderskap inte kan jämställas. Fader kan man bli efter några minuters sexualakt, moderskap kräver nio månader av djupgående biologiska inre processer.

De enda tillfällen jag skulle kunna tänka mig att stöda fadern i en vårdnadstvist är om modern (eller hennes nye man) vore uppenbart olämpliga…”

PS.

Eller, förstås, om barnet självt klart och entydigt uttalar att det VILL ha kontakt med fadern….

 
(Till Erik: meddela mig om du vill att jag skall ta bort detta inlägg/NBT)
 
Många människor i denna debatt verkar anse, att en mamma känner sitt barn bäst, att en mamma skall ha bestämmanderätt över barnet och ensam agera som talesperson för barnet? Förutsätter vi, att den här pappan inte skall ha lika mycket rätt att bestämma över sitt eget barn, som mamman har? Eller är det den förälder som har/har haft barnet mest boende hos sig, som också skall ha mest att säga till om?
 
Om den här mamman tex blev fråntagen sitt barn på BB och pappan hade haft flickan boende hos sig och mamman klagade över för lite umgänge – hade det då varit pappans rätt att sätta upp villkoren för umgänget med mamman, eller hade vi tyckt att det var en självklarhet att barnet skulle bo hos mamman halva tiden, om det fanns möjlighet och var bra för barnet?
 
Jag tror att vi alla förstår att föräldarskap aldrig kan bli fullt jämlikt, av skäl som jag nog inte behöver gå in på? Problemet blir ju bara att vi, inte minst vi feminister, riskerar att hamna i en slags sörja av dubbelmoral, om vi inte har klart för oss, om vi skall verka för ett så jämlikt föräldrarskap som möjligt, eller inte?
 
Skall vi tex överhuvudtaget tvinga föräldrar att dela på föräldrarledigheten? De av oss som är feminister, förväntas ju ställa oss bakom lagtvång och tycka att tvingande lagar är absolut nödvändigt för att uppnå ett jämlikt förhållande mellan man och kvinna, ett jämlikt arbetsliv och inte minst för att uppnå ekonomisk jämlikhet i samhället?  
 
Vad tycker ni egentligen? Vad tycker ni män och vad tycker ni kvinnor?
 
208 thoughts on “Jämlikt föräldrarskap?

  1. Jag har googlat dig, Leroy. Det enda som intresserar mig är om du har, som påstås, outat mamman och ditt barn på nätet. Jag har inte hittat något sådant och därför inväntar jag, att någon av de som påstår att du har gjort det, också är beredd att stå för vad de har sagt och visa var uppgifterna finns.TS: är det du som skriver som anonym 11:00? Vem du än är, så verkar du då kunna länka till de uppgifter som jag talar om ovan, där Leroy har outat mor och barn, alternativt citera Leroy?

  2. Är det inte modern som skriver här kanske det är nya grannen som köpt moderns påhittade historer som hon lät via sin telefon skicka SMS 120504 kl 22.02 då Ni SMS ade som aldrig förr åkte upp till mig och bad mig komma ut. Jag talade om att polisen kanske var på väg och Ni pep iväg likt råttor.Det är ju så tragiskt att modern och de som skriver inte inser alla de fel dom gör.Leroy

  3. @ Noboytoy. Du får så klart höra av dig så kan du få mer information.Jag kan intyga att du inte har någon som hellst bakgrundsinformation utan agerar utifrån ryggmärgen och det du har visat dig ha innanför pannbenet.Så klart får du skit för att du valt att fortsätta sannningen diskuteras här hos dig. Men det bollades hit och du ser vartifrån alla påståenden komer ifrån. Du påtalar att fakta skal fram innan man hänger mig. Det är heder och det handlar om att undersöka sakens natur.Ha det bäst. Tråkigt om en del lämnar din blogg för att du diskuterar med mig eller så men som du sett så är barnen viktigare än de eventuelle alierade vi skaffat. Jag hade väl kunnat ropat in både den ene och den andre. Nu har du haft dialog med mig och andra som velat ge en annan bild. Vad har dom presterat?Hur ser framtiden ut?Vem är orsak till vad?Tack och ha det bäst, du har fattat helheten och dess betydelse för framtiden.MvhLeroy

  4. Jag skriver alltid under signatur. För övrigt tänker jag inte delta mer i det här meningslösa åsiktsutbytet som inte leder någonstans. /Tittarstorm

  5. Bra NBT. Googla och låt dom som påstår bevisa. Ev små felaktigheter jag gjort. De kommer säkert att blåsa upp dessa till ohygliga kränkningar och uthängningar. Du komer en dag att stå där med hedern i behåll för du valde att ta parti för det oskylldiga barnet.Det vat jag och många med mig. Många har valt att inte springa hit och stå mig bi. De vet att en dag så visar det sig. JAg hedrar dig och dom som inte valt att kasta mer skit i sandlådan. Jag har inte valt att kalla på hjälp eller så. Jag vill att myndigheterna tänker sig för hur dom gör, jag vill att modern tänker sig för hur hon gör och hur dom gör som köper det en part påstår. För faktiskt så visar det sig en dag om man agerat ärligt eller inte. Vad som faktiskt utspelat sig och hänt kanske kommer fram.LEroy

  6. Det är inte så svårt att kolla upp ip-nummer osv och dra slutsater om vilka det är, som har skrivit kommentarer i min blogg. Dock – om folk har valt att skriva anonymt, så respekterar jag det, även om det innebär att de kommer undan med både ditt och datt. Jag outar inte någon, för att vinna poänger för egen del. Men visst är det sannolikt, att mamman själv har skrivit kommentarer, eller att hon har haft hjälp från vänner. Jag har nämligen mycket svårt att tro på, att så många människor sitter och fantiserar ihop så pass detaljrika uppgifter som har framkommit, i hundratals kommentarer.

Kommentera

