Hur bota en inbillningssjuk?

Igår kväll ringde telefonen. Det var min manlige stalkare som tog sin chans att få prata med mig genom att ringa från ett för mig okänt nummer, trots min tidigare visade uppenbara motvilja mot honom.

När jag nu ändå hade honom på tråden och han hade fått uppdatera mig i allt viktigt som har hänt i hans liv sedan sist så försökte jag, på ett ganska rakt, rättframt men ändå snällt och vänligt sätt, få honom att förstå hur påträngande, bossig, dominant och integritetskränkande jag anser att han är och har varit under alla de år som vi har ”känt” varandra.

Han sade sig förstå, varför jag har tagit illa vid mig och lovade mig att aldrig besöka mitt hem oinbjuden fler gånger. Han lovade också att i fortsättningen låta mig initiera eventuell fortsatt telefonkontakt oss emellan. Han hade absolut inte ringt hem till mig och mina tidigare pojkvänner/sambos mitt i natten, av illvilja eller för att försöka förstöra… 

 
*Vi får se hur länge det varar, sa bakterien*


Han försvarade sitt tokringande/messande bl.a med att han alltid har ”tyckt jättemycket om mig” och att det är viktigt för honom att ha fortsatt kontakt med mig genom livet, eftersom han alltid har sett mig som en slags trygghet, någon som han gillar att prata med. 
”Vad kunde det göra för skada, att ta en kopp kaffe tillsammans nån gång?”

Blah, blah, blah… gääsp…

Mina öron spetsades dock när jag hörde fortsättningen:

– ”Och jag vet ju att du alltid har haft ett gott öga till mig också, NBT.”

– ”Ööhh..? Förlåt, men vad sa du nu..?”

– ”Jamen jag vet ju att du har tyckt väldigt mycket om mig också och jag undrar ibland varför det aldrig blev något mellan oss.”

– ”Öh..? Jaha…? Jag får väl tacka dig för att du upplyser mig om vilka känslor du ”vet” att jag har haft för dig genom åren.”

– ”Jamen du kan ju inte neka till att du alltid har haft ett gott öga till mig också..? Eller…?”

– ”Om jag säger så här – tycker du att jag på något sätt har jagat dig eller på något minsta lilla sätt, har visat intresse för att någonsin inleda något mer seriöst oss emellan?”

Kort tankepaus.

– ”Näe… näe, det kan jag väl inte säga… nej..”

– ”Om inte du hade ringt, messat och våldgästat mig – hur mycket kontakt hade vi då haft under alla de här åren, Magnus?”

– ”Öh, näe.. det är ju klart, det är ju jag som… men… men jag vill i alla fall tro att du har tyckt om mig lite, lite grand oavsett vad du säger.”

– ”Ok. Du är ju fri att tro vad du vill. Jag säger bara som det är – jag har i alla fall aldrig någonsin sett dig och mig ett möjligt par eller som ett möjligt par som har någonting seriöst alls att bygga på. Aldrig någonsin.

När jag för ungefär hundra år sedan, såg dig vråla in på din motorcykel på min dåvarande pojkväns parkering, slet av dig hjälmen och skinnjackan, så kan jag inte neka till att jag tyckte att du var den snyggaste och sexigaste killen jag hade sett i hela mitt unga liv men därifrån, till att inleda en seriös relation, ett förhållande med dig.. näe…tyvärr, alltså…  ”

Något pinsam tystnad. Jag fortsätter:

– ”Och jag är så pass gammal nu, att jag vet vad män oftast menar med att ”bara dricka kaffe…”
Sen är det så, att jag inte vill träffa dig, av andra anledningar. Det är nämligen så att jag har klippt av mig mitt långa hår och gått upp en smula i vikt. Mår lite dåligt över det, men försöker nu tappa ungefär 40-50 kilos övervikt….

Tror ni att den inbillningssjuke är botad nu;)?








7 thoughts on “Hur bota en inbillningssjuk?

  1. Så typiskt för somliga män, detta att de alltid inbillar sig vara guds gåva till kvinnan trots att man håller avstånd. Dessa tokar förstår bara inte ett vanligt nej för till och med i det ordet finner de ett litet ja som de livnär sig på.

  2. Så jääävla trööööööööööötttttt på honom!!!Det verkade som om han till slut fattade att hans våldgästande, tokringande och messande, inte har ett dugg med mina känslor för honom att göra. Undrar hur länge han förstår det, innan han återigen blandar in mig i sina egna känslor?Jag retar ihjäl mig på detta märkliga tolkningsföreträde som vissa män anser att de har om kvinnor. Hur kan människan inbilla sig att han vet ett skit om mina känslor för honom och i synnerhet som jag inte har sträckt ut ens ett endaste litet lillfinger för att försöka "fånga" honom? Det verkar som om vissa män överför sina egna känslor och tyckande på kvinnor, som om vi måste känna exakt likadant som männen känner för oss? Vanligt i heterosexlivet, har jag märkt för övrigt;). Det mannen tycker är jätteskönt tror mannen att kvinnan tycker är jätteskönt också..

  3. Säg det med en sång är ofta min devis och kanske kan något av nedanstående duga iden situation NBT verkar befinna sig i:1. I don't like you. Stiff Little Fingers."If I thought you could find a way I'd tell you to go get lost"http://www.youtube.com/watch?v=ujTBByx3rG82. Why don´t you kill yourself ? The Only Ones."Why don't you kill yourself? You ain't no use to no-one else"http://www.youtube.com/watch?v=NdV7iNxx83Y3. Vicious. Lou Reed"Vicious hey, why don't you swallow razor blades"http://www.youtube.com/watch?v=EIdc0NGumVcMen du kanske har dina egna små favoriter …

  4. Hahah, jag har mina favoriter men tack för tipsen! Kan alltid komma till användning. Tyvärr tror jag att han kärar ner sig ännu mer i mig, om jag börjar sjunga för honom också;). Har en hyfsad sångröst, nämligen.Trodde jag skulle skrämma bort honom med att jag har klippt av håret och blivit jättetjock, men det gick han inte på:(

  5. Haha sa du verkligen det sista? Du är ju för roligt. Tror iof att det är det enda som kan funka. Män brukar ju inte gilla kvinnor som inte passar in i deras "snyggmall" så på det sättet håller han sig säkert borta.

  6. Javisst! Jag har till och med skrivit det på en dejtingsajt en gång:) "Här finner ni en lite överviktig och mullig tjej på ca 100 pannor med rött hår och glasögon – kan någon älska mig ändå?" Typ…:)

  7. Det var ingen som trodde på mig då heller. Förmodligen för att det är ovanligt att tjejer som inte passar in i mansmallen, vågar skriva ut det så tydligt;)

Kommentera

