Pappa slog nästan ihjäl spädbarn

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/spadbarn-nastan-ihjalslaget_7950906.svd

”En pappa i Flen misstänks ha misshandlat sitt drygt tre veckor gamla barn så allvarligt att hon fått livshotande skador, skriver polisen i Södermanland i ett pressmeddelande.

Flickan vårdas sedan i helgen på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna.
Pappan, som är i 30-årsåldern, greps i helgen och häktades senare för misshandeln. Åklagaren anser att bevisningen mot mannen är stark.”

Går det ens att förstå hur en sådan här pappa tänker, när han står och matar slag mot sitt försvarslösa lilla spädbarn, med all sin manliga styrka?

6 thoughts on “Pappa slog nästan ihjäl spädbarn

  1. Eftersom du ändå inte har några kommentarer här så kan vi väl köra lite Strindberg. En del tyckte han var bättre som kemist men jag tycker nog han skulle hållit sig till skrivandet.Jag skulle f ö lagt in just det här citatet (tror jag) i någon annan diskussion men lyckades inte hitta det då. Men nu fick jag napp !Härliga, sedliga institution, heliga familj, oantastliga, gudomliga instiftelse, som skall uppfostra medborgare till sanning och dygd! Du dygdernas påstådda hem, där oskyldiga barn torteras till sin första lögn, där viljekraften smulas sönder av despoti, där självkänslan dödas av trångbodda egoismer. Familj, du är alla sociala lasters hem, alla bekväma kvinnors försörjningsanstalt, familjeförsörjarens ankarsmedja, och barnens helvete!

  2. Det här citatet från Strindberg har jag inte hört förut, Ver. Tack för det!Hur illa jag än tycker om andra kvinnohatande citat från denne man, så får jag lov att säga att han här har en poäng.Eftersom jag själv, till största delen, är uppvuxen med en fadersfigur som ser sig själv som kvinnans jämlike (en manlig feminist), känner jag inte igen min egen barndom i dessa ord men många andras. Ett ojämställt heteroförhållande kan omöjligt fostra barn som ser sig själva och andra som jämlika.Ordet "familj" betyder ju "liten husslav" och det ordet har uppkommit av en anledning, naturligtvis;)

  3. Jag visste att det fanns ett citat som såg ut ungefär sådär, men jag hade naturligtvis inte det i huvudet. Hela boken (Tjänstekvinnans son) finns väl inte på nätet men det här citatet hade i alla fall hittat dit. Och visst är det lysande skrivet, nästan bättre än SCUMmanifestet !Hur firar du din dag idag då ?

  4. Själv slank jag faktiskt in på en föreläsning. Insåg dock att jag inte befannmig i riktigt rätt sal. Men jag markerade i alla fall min närvaro !Torsdag 14/3 19.00 är det i alla fall Sveland m fl i Studion, Kulturhuset, underrubriken "Release me" om ny litteratur. Få se om jag orkar ta mig dit !

Kommentera

