Bögsexism?

http://www.svd.se/kultur/kultursvepet-11-mars_7984946.svd

”Under finalen av Melodifestivalen pågick ett litet twitter-battle om vem som kunde skriva de mest sexistiska inläggen på microbloggen. Och den här gången var det inte äldre män som skämtade om unga kvinnor utan medelålders gifta män med makt som skämtade om – programledaren Danny Saucedo.”

”Danny raring, bry dig inte om gnället om att du läst innantill. Med en kropp som din ska du inte behöva kunna läsa överhuvudtaget!” skrev @Jonas-Gardell till sina drygt 172 000 följare.

Och hans äkta hälft Mark Levengood kontrade (118 000 följare): ”Kanske lite suddigt, men uppriktigt sagt, som fotograf bryr jag mig inte när jag tar Danny bakifrån”.

Oskyldigt tyckte några i flödet, medan andra hävdade att det handlade om sexuella trakasserier.”

Jag kan inte tänka mig att Danny Saucedo tar illa upp av det här? Själv har han ju inga problem med sexism:
http://www.youtube.com/watch?v=2e6693CCYKE

Hos Bella kan ni läsa om snuskbandet Army of Lovers och den bisexuelle Alexander Bard, som på scen hugger kniven i en sån där plastig runkdocka för män, som män har konstruerat att likna en kvinnokropp. Vad är det män kallar dem? Plastic Barbie eller nåt sånt? Den här runkdockan var i alla fall menat att föreställa Camilla Henemark.
http://ingenmanskvinna.bloggplatsen.se/2013/03/11/9580842-hal-i-huvudet/

19 thoughts on “Bögsexism?

  1. Apropå Alexander Bard (som jag ofta har svårt för) så finns i min stora lilla vinylsamling LPn Barbie med Barbie från 1985. Prostitution twist heter en av låtarna."Barbie, eller Barbara Hitchcock, var det alias musikern och författaren Alexander Bard använde när han mellan åren 1985 och 1987 uppträdde på klubbar och diskotek som discotransvestitdrottning."Och apropå diverse märkligheter så har ju det svenska tjejhårdrockbandet Crucified Barbara tagit sitt namn från …

  2. Alexander Bard är ju själv prostituerad eller har i alla fall varit. Hehe, det komiska i detta är att han hävdar att han har sålt sig till kvinnliga torskar LOL!Visa mig EN kvinna som är villig att betala för att låta honom runka av sig i hennes kropp??!! Tagit sitt namn från.. vad/vem? Alexander Bard? Usch vad jag skäms över mitt eget kön i så fall.

  3. Tycker det är rätt osmakligt att skriva så, vilket kön eller sexuella läggning man än har. Och även om Danny själv är en sexist. Ser inte varför någon ska behöva få sliskiga kommentarer eller bli bedömd efter sitt utseende.

  4. Visst är det sexistiskt och jag tror att folk sätter kaffet i halsen av tex Marks kommentar:”Kanske lite suddigt, men uppriktigt sagt, som fotograf bryr jag mig inte när jag tar Danny bakifrån”. Jag tror att många tycker att detta är "värre", än om en karl skulle säga:”Kanske lite suddigt, men uppriktigt sagt, som fotograf bryr jag mig inte när jag tar Blondinbella bakifrån”. Jag tycker att, om man själv utsätter folk för sexism så bör man också tåla att få smaka på sin egen medicin. Ungefär som om jag skulle springa omkring och kritisera människors utseende men bli förbannad när de gör detsamma mot mig. Det blir ju en dubbelmoral utan dess like? Om fler människor begrep innebörden av "bemöt andra människor som du själv vill bli bemött" och "det du inte vill att andra skall göra mot dig, det skall du inte heller göra mot andra", så skulle världen se annorlunda ut.För övrigt tycker jag att det kan vara bra med Marks uttalande på så sätt att det kanske får män att tänka till, hur de talar om kvinnor och hur förnedrande och respektlöst det faktiskt låter.

  5. Möjligen kan man bli lätt förvånad över att kvinnan som givit våldsr#nk#ndet ettansikte inte omedelbums kopplar. 2 minuter tycks det ha tagit.Men jag tror alltså att det, åtminstone i t ex ett land som Tyskland, går attinhandla ett sådant föremål. På fullt allvar ! Gissar att de här sakerna, precissom så mycket annat av det vi konsumerar, produceras av fastkedjade små barnsom utgör slavarna i tillverkningsindustrin.

  6. Feministerna är tysta? Jag är feminist och jag skriver ju om det?För övrigt – hur har du fått för dig att alla mansproblem är feministers sak att lösa? Var är alla heterosexuella och homosexuella män som vänder sig mot manlig sexism..?

  7. Jag anser att Alexander Bard är en farlig person. Intelligent men utan empati. Det är ingen bra kombination. Nu gillar jag Army of lovers men det måste finnas gränser. Hur i glödheta helvete kan det bli ett sådant liv för den lilla missen som Camilla gjorde. Det är något sjukt över det hela. Och detta med uppblåsbara Barbara var ju fruktansvärt!! Jag trodde knappt mina ögon när jag läste om detta.Sen hörde jag på P1 igår då det diskuterades om detta sexistiska övertramp på Danny på Twitter och det är ju självkart att det var sexism som detta par Jonas och Mark vräkte ur sig. Ultraliberalen Roland Martinsson är ju en typ för sig när han uttalade sig i programmet. Och jag tänkte, men om detta accepteras att man kan vräka ur sig hur som helst om män så varför ska någon då klaga om sexistiska uttalande mot kvinnor. Bedrövligt är bara förnamnet. Men det oroar mig faktiskt.Jag som älskar Jonas och jag har läst det mesta och sett det mesta. Men det blir ju liksom lite unket hädanefter.

  8. Ultraliberal vet jag inte om Roland Poirier Martinsson bäst skall beskrivas som. Däremot är han ju troende katolik och det skiner ju igenom ibland när han skriver kolumner som försvarar t ex den tidigare påvens agerande i aidsfrågan.

  9. Jag minns Roland Poirier Martinssons "debatt" mot Gudrun Schyman, ahahah!Det var något av det mest pinsamma jag har sett. Ännu en man som ger sig in i "debatter", utan att veta vad fan han pratar om. Inte har Roland en aning om vad feminism är. Han ägnade hela debatten åt att blotta sin okunskap och vad som är hans egna vanföreställningar. RPM har också uttalat att han som man, tycker att kvinnor skall vara hemmafruar åt män;). Alexander Bard borde syssla med det han kan – göra musik. Om han öht måste öppna käften så skall det vara för att sjunga och inget annat. Instämmer med SQE om att han ger ett empatilöst intryck. Jag tycker också att han verkar vara ständigt hög och bara ger uttryck för sina "i-det-blå-fantasier".

  10. De dåliga vitsarna fortsatte f ö i programmet "GODMORGON VÄRLDEN" i P1 igår, därimitatörerna lät bl a MARK LEVENGOOD och Bengt Westerberg (en gång i tiden utseddtill hederskvinna) befinna sig i samma studio …

  11. Poängerna i just denna lilla satirdel av det utmärkta söndagsprogrammet är ofta uppbyggda efter samma principer men ändå sällan förutsägbara. Och som vanligt kan jag inte återge en endaste en av alla lustigheterna.Men jag har i alla fall för mig att Westerbergimitatören tyckte att Mark skulle ta bort handen från hans lår …

  12. Jag lyssnar sällan till mäns "roliga" radioprogram, tv-program osv. Jag blir helt enkelt inte road och jag känner att det inte ger mig någonting att lyssna på tramsande män. Det är faktiskt ganska tröttsamt att bara se och höra män överallt, i filmer, på nyheterna, i radio, i tidningar osv.

  13. Nu tycker jag du börjar bli lite trist. Satiren i det program jag talar om är ju mestadels jättekul. Och man har t o m med en rolig kvinna !"Bakom manus och medverkan står Erik Blix, Mattias Konnebäck och imitatörerna Göran Gabrielsson och Rachel Mohlin. Samtliga har medverkat i en lång rad satir- och humorprogram i radio och TV."Och eftersom antalet kvinnor på maktpositioner är så mycket färre än antalet män såverkar väl proportionerna 1 : 3 vara helt i sin ordning !

Kommentera

