Gubbslem

”Gubbslem (Gonyostomum semen) är en vanligt förekommande encellig alg som förekommer i sjöar världen över. Namnet kommer av att algcellen innehåller slembehållare som exploderar om cellen utsätts för värme eller beröring. Gonyostomum är särskilt vanlig i humösa (brunfärgade) sjöar där den ofta bildar blomningar, d.v.s höga koncentrationer av celler i vattnet. Sedan 1970-talet har blomningar påträffats i flera sjöar och under längre tidsperioder i Sverige och Finland. Vid blomningar kan Gonyostomum-slemmet orsaka klåda och hudirritation om man badar i vattnet. Gonyostomum påträffas i svenska sjöar från maj till september/oktober.
Tack vare sina flageller (gissel) kan de simma och själva positionera sig på lämpligt djup. På dagen påträffas de närmare ytan där ljuset tillåter dem fotosyntetisera och på natten simmar de djupare för att kunna ta upp närsalter från näringsrika bottenvatten. Under vinterhalvåret vilar de i form av vilcystor på bottnarna. Slemtrådarna används förmodligen både för att algerna ska kunna skydda sig från att bli uppätna men även för att skada sina konkurrenter.
Gonyostomum-släktet tillhör klassen nålflagellater (Raphidophyceae) i vilken det även ingår marina släkten.”

Slutsats: Janne Josefsson är en encellig alg som innehåller en slembehållare som kan explodera vid beröring. När Janne Josefsson blommar ut, finns risk för att kvinnor som kommer i kontakt med honom utvecklar klåda och irritation. Josefsson kan simma, till och med på djupt och brunfärgat vatten, så kallade avlopp. Med Josefssons agerande skyddar han sig från att bli uppäten och skadad av kvinnor, som han uppfattar som farliga konkurrenter.

13 thoughts on “Gubbslem

  1. "Feminister gick till attack mot Fröken Sverige-tävlingen – i direktsändning.Joanna Rytel och Fia Sandlund stormade upp på scenen och vecklade upp ett plakat med texten "Gubbslem" mitt under finalen. – Det är skrämmande att det fortfarande finns en sådan här tävling år 2001, säger Joanna Rytel.""Staffan Erfors är programchef på TV3. – Jag såg inte riktigt vad som hände, men det är sånt som kan hända i direktsändning, säger han. Tävlingen anklagas för dubbelmoral av de som protesterade. – Då förstår jag inte riktigt vad de menar."Nej, det är inte alltid så lätt för en man att förstå varför feminister=kvinnor tycker det är konstigt att kvinnor skall tävla i vem som kan göra sig vackrast för män;)?

  2. "Rytel har också skapat en Internetbaserad abortkyrkogård och gjort kortfilmerna Djurperformance och Då tar jag din katt. I filmerna dansar Rytel inför hästar och getter och onanerar inför en katt. Ett enkelt budskap kanske är svårt att urskilja, men Rytel menar sig konfrontera tittarna med frågor om den syn på kvinnors kroppar som dominerar i samhället.Våren 2005 hade hon en separatutställning på Stockholmsgalleriet Natalia Goldin gallery då hon ställde ut textil, foto och videokonst på temat hudfärg och utseende.Hon bidrog med ett avsnitt till Dirty Diaries."Rytel älskas inte alls av alla feminister. Själv är jag svag för kontroversiella konstnärstyper och skulle helst vilja vara sådan själv …

  3. Jag är inte välvilligt inställd till feminister som klär av sig nakna för att "bevisa" något eller anstränger sig för att framställa sig själva som "sexpositiva" inför manlig sexualitet och dessutom inbillar sig att det är deras egen kvinnliga sexualitet de "lever ut". Rytel har sina egna metoder och inte alla feminister stämmer in i allt hon gör. Precis som Hägglund har sina metoder/åsikter som inte alla allianspartier instämmer i. Jag tycker att Rytel gjorde en bra insats när hon gick till attack mot en skönhetstävling för kvinnor, där män skall sätta betyg på kvinnors kroppar och ansikten. Nu finns det de som hävdar att det också är kvinnor som är "domare" men vi förstår ju alla att kvinnorna bedöms utifrån det manliga ögat och inte det kvinnliga.

  4. Häromdagen fick jag till och med lära mig, att det finns feminister som diskuterar om det kan anses som "mansfientligt", att varna kvinnor för våldtäktsmän och de platser/situationer som våldtäktsmän kan befinna sig i/på.Jag höll bokstavligen på att trilla av stolen.

  5. Slutsatsen om Janne var för bra. Jag har hört på P1 hur det gick till och det är helt barockt. En dum skrattande Täppas som jag alltid har avskytt och t.o.m. stängt av radion när han han varit i etern. Som grävande har jag tyckt att Janne är bra men att han var en sådan antifeministisk attackmanschauvinist det trodde jag inte. Sen snacka om att Sveland tagit på sig offerkoftan och skrivit en bok om allt näthat mot kvinnor. Dom är ju fan-i-mig inte riktigt kloka vad dom anklagade henne för!!Men det har varit proplem på UG-redaktionen tidigare då kvinnorna måste hååla sig mer bakom. Jag vet inte hur det är idag. Men bråket var i media en del när det begav sig.

  6. Jag har inte hört på P1 hur det gick till men att som Josefsson försöka inleda en "debatt" genom att kalla folk för "fascister" och "antidemokrater"..? Jag trodde ju att han var självutnämnd expert på debatter men det är tydligen inte en av hans starkare sidor?Det är ju som om Sveland hade ställt sig upp och börjat gapa om att Josefsson är en nazist och att hon vill att han skall "debattera" sina "åsikter" med henne inför publik? Dessutom ställa sig upp och "fråga publiken" om inte de också har uppfattat Josefsson som en nazist? Jag menar..? Kan det bli mer sandlåda? Varför skulle Sveland nedlåta sig till att "debattera" med en jävla lögnhals, vars enda intresse är att smutskasta och förringa henne?Vem är Täppas, liksom? För att inte tala om tramspellen Aschberg? Det enda man minns om honom är ju hans och Fylkings bajs-program där de fyllde stjärten med lavemang, iklädda plastkläder och kaskad-diarréade inför hela svenska folket. Journalistik på högsta nivå, hahahah!

  7. Aschberg har betydligt fler sidor än du kanske ser omedelbart. Maoist var han t ex en gång i tiden. Och i programmet "Min sanning" intervjuades nyligen Kattis Ahlström, som haft Robban som chef tidigt i sin karriär, och hon hade bara gott att säga om honom. Men han hade visst dragit snuskiga skämt på redaktionens morgonsammanträden emellanåt.Aschberg är, som jag ser det, en mjuk, mysig, medelålders macho man, med humor och självironi, men också med en förkärlek för rent trams. Men jag uppskattar honom !

  8. Nä usch, jag gillar verkligen inte Robert Aschberg! Maken till macho-gris och dessutom har han tagit mangabarnporrmannen Simon Lundström i försvar i etern. Varför försvarar Aschberg en man som runkar till grov tecknad pedofilporr? Gapig, överskattad, störig, besserwisser och en jävla tramspelle. Förstår verkligen inte vad som finns att "uppskatta" hos honom.

  9. Jag tycker vi fortsätter att vara oense i den här frågan. För mig har RobertAschberg rätt många sidor, bl a självdistans och dito ironi. Och framför alltär det roligt att se när han själv som programledare inte kan hålla sig förskratt."Paul Oldfield, född 1966, mer känd som Mr.Methane, är en brittisk pruttkonstnär. Han är i Sverige mest känd för att ha medverkat hos Robert Aschberg i TV3 våren 1993. Oldfield påstår att han är den enda verksamma pruttkonstnären i sin genre i världen. Oldfield blev, antagligen mot sitt medvetande, lite av en förgrundsfigur för den omvälvande mediavärlden under tidigt 90-tal. Robert Aschberg hade ofta provocerande inslag i sina program, kanske för att testa gränser och se vad som gick och inte gick sända. Reaktionen på Oldfiels medverkan var stor och följdes av skandalrubriker. När Oldfield gjorde sitt framträdande satt dessutom Sveriges utrikesminister Margaretha af Ugglas i studion, vilket inte gjorde kritiken mindre."Margaretha af Ugglas, syster till numera avlidne mediemagnaten Jan Stenbeck och uppvuxen i överklassmiljö tyckte INTE att det där var roligt. Men Jan Stenbeck och Aschberg var antagligen nästan tvillingsjälar i vissa avseenden,

Kommentera

