Hatet

I torsdags kväll läste jag ut Maria Svelands bok ”Hatet”. Sveland skriver om det antifeministiska, oftast manliga hatet mot kvinnor och framför allt det antifeministiska hatet mot kvinnorörelsen, dvs feminister och det arbete som vi gör för kvinnors mänskliga rättigheter i världen. Ja, antifeminister hatar faktiskt till och med kvinnojourerna och de kvinnor som ofta jobbar gratis där, för att skydda kvinnor och barn som flytt hals över huvud från sina hem, för att undkomma sina mäns och pappors familjevåld:O!

Sveland beskriver hur det antifeministiska hatet riktas mot henne själv, mot kvinnojourer, kvinnor i och utanför offentligheten, på nätet, i världen och i Skandinavien och hon varvar sina egna reflektioner med citat från kloka feminister, fakta och statistik. Hon skriver om Evin Rubars film ”Könskriget” och hur Evin Rubar utförde ett arbete åt SVT som mer liknade ett antifeministiskt beställningsjobb, än en seriös och opartisk granskning av kvinnojourerna. Jag kommer att skriva mer om just Evin Rubar och hennes, av Granskningsnämnden fällda film ”Könskriget”, i ett senare inlägg.

Sveland tar också upp det antifeministiska drevet och fulspelet mot forskaren och professorn Eva Lundgren och vad detta fick för konsekvenser samt hur Papparättsrörelsen och dess anhängare har lyckats nå framgång på våra socialkontor runt om i landet. Hon nämner namn som tex Pelle Billing, Pär Ström, Warren Farrell och bloggarna ”Daddy” och ”Medborgare X” från Papparättsrörelsen. Alla de män som jag själv har skrivit om i bloggen.

Sveland refererar till flera tidningsartiklar och beskriver hur massmedia och enskilda journalister har medverkat till drevet och hatet mot kvinnor, Feministiskt Initiativ och feminister. Jag kommer i detta inlägg att fokusera på medias drev och hat/förtalskampanj mot världens enda feministiska parti.

Ett citat av Carin Holmberg från boken ”Det kallas manshat”:
”Flertalet män blir provocerade av väldokumenterade företeelser som kvinnors samhälleliga underordning och kvinnomisshandel. Man skulle kunna tro att män blir upprörda över förekomsten av dessa fenomen. Nej, istället känner de sig kränkta över att manssamhället påtalas. Män anser vanligtvis inte att de har ansvar för kvinnoförtrycket och känner sig orättvist anklagade när man påstår det motsatta.”

Sveland skriver:
”Kvinnors kamp för frihet och mänskliga rättigheter har alltid mötts av motstånd, organiserat och oorganiserat. Ibland med fysiskt våld. Så har det sett ut sedan den första vågens feministiska kamp formulerade sitt krav på kvinnlig rösträtt. Ännu längre tillbaka i tiden kallades kvinnor som utmanade makten för häxor och brändes på bål. Patriarkatets svarta historia är full av exempel på motstånd mot kvinnor som tagit sig olika uttryck i olika tider och olika samhällen, men i grund och botten har det alltid handlat om makt.”

Citat av Staffan Wictorin, Kvällsposten, angående Feministiskt Initiativs medlemmars utseenden:”Feministiskt Initiativ i all ära men, handen på hjärtat, måste de vara så fula? Lek med tanken att detta redan så osensuella, rigida och blodfattiga land ska regeras av ett gäng ilskna och humorlösa Stockholmsbrudar på vänsterkanten. Fyller inte redan Pär Nuder vårt behov av tristess?”


Så här ser Staffan Wictorin
själv ut:O!
Måste du vara så jävla ful? Och fet?
Och gammal?

Devrim Mavi från Feministiskt Initiativ:
”I en av de första tevedebatterna jag var med i var den första frågan de ställde till mig om jag tyckte att män var djur. Jag minns att jag blev helt stum. Jag har ju aldrig ställt frågan om män anser att kvinnor är djur med tanke på att kvinnor blir mördade, våldtagna, misshandlade och förtrycks. Jag tyckte att frågan var helt befängd och jag fattade inte vad den hade att göra med Fi.”

Dagens Nyheter valde, precis som Kvällsposten, att fokusera på partiets kvinnliga medlemmars utseenden:
”Inte ett kvinnopynt stör stentuffa Tiina Rosenbergs manliga utstråling: kortsnaggad, kostymklädd och i bekväma lågskor. Gudrun Schyman är mer slipad i modespråket, säkrare i sin roll och vågar kanske därför spela mer på de traditionellt kvinnliga attributen. Hon har lite längre hår med viss antydan till lockar, högklackat, smycken och oftast kjol, men alltid kyligt affärsmässig.”

Aftonbladets och Expressens agerande:
”På Aftonbladets debattsida återfanns en klippdocka med rubriken ”Prova livet som radikalfeminist”. Den nakna dockan kunde förses med hängbröst, hår under armarna eller en järv i underbyxorna. Journalist efter journalist bidrog till det uppiskade tonläget och till slut tycktes det inte finnas någon gräns för vulgariteten med vilken man spydde ut sitt förakt mot Fi. Under rubriken ”Rosa hår och fittfönster: Fi vad fult” skrev Natalia Kazmierska i Expressen att kvinnorörelsen aldrig hade varit mer oattraktiv:

Citat Natalia Kazmierska, Expressen:
”I helgen var jag på Fi-konferensen i Örebro. Det var ett myller av feministkvinnor. Qvinnor med hemmasydda tygväskor, fräscha flatbrudar som proppade i sig frukt, bittra och förmodligen frånskilda kärringar som ville avskaffa äktenskapet. Gudrun lekte med rosa ballonger och Tiina fick ett nervöst sammanbrott. Det var överlag otrevlig stämning. Vi har sett dem förut: dessa småfeta brudar som skriker fittan och visar fittan och kallar det popmusik. Jag har ärligt talat sett det så många gånger att jag börjar tvivla på att den undermåliga kvinnokampskulturen någonsin kommer återhämta sig. Nu behövs sångpedagoger, sexappeal, stilmedvetande och begåvning. För tjejer, det är inte manshatet det är fel på. Utan era fruktansvärda frisyrer. Man kommer liksom aldrig störta patrariakatet med glada glittermunnar och grönsaksteater.

Natalia Kazmierska

Föreställ er att den här  ”journalisten”, Natalia Kazmierska, skrev något liknande om Sverigedemokraterna eller Moderaterna?

”Fräscha bögkillar och Jimmie Åkesson fick ett nervöst sammanbrott när Reinfeldt lekte med mörkblå ballonger och vi har sett dem förut: dessa småfeta karlar som skriker kuk och visar kuk och kallar det popmusik. För gubbar, det är inte kvinnohatet det är fel på. Utan era fruktansvärda frisyrer.”

På Flashback skvallrar stjärtpojkarna om att Natalia Kazmierska är ”blåst”, att ”hon gillar att ta den i tvåan”, är ”spinkig” och de framställer henne som en duktig k*ksugerska, en bimbo som föredrar stora k*kar. Jag vet inte varför men stjärtpojkarnas beskrivning av Natalia verkar betydligt mer sannolik, än hennes beskrivning av medlemmarna i Feministiskt Initiativ.

Blir man en sådan här bitter, behagsjuk, elak och kvinnohatande kvinna när man inte äter ordentligt och står framför spegeln hela dagarna och övar på så kallade ”sexiga poser” för att bli gillad av män? När jag själv är hungrig kan jag nämligen bli både lite elak och bitter och önska att kvinnor som Natalia tvångsdeporteras till tex Saudiarabien, så att hon får känna på antifeministiskt och manligt styre, i dess allra grövsta form.

Sveland skriver:
”En satirteckning i DN visade en bonde som betraktade hönor som rusade åt alla håll, varpå han sa: ”De organiserar sig!”

Om drevet mot Tiina Rosenberg, Fi:
Även hennes arbetsplats på universitetet ockuperades av journalister och Tiina fick undervisa med säkerhetsvakter för att hålla medierna borta från föreläsningarna. Många av de som väntat på ett tillfälle att lufta sitt feministhat såg nu sin möjlighet. Timbro som länge bedrivit ett antifeministiskt korståg var inte sena att ta chansen. De skickade en bok till Tiina med titeln Och världen skälvde. Där fanns ett följebrev där det stod ”Hej Tiina! Det här är en bok som handlar om en frustrerande tillvaro där den ena efter den andra försvinner. En situation som förmodligen inte är helt obekant.”

”Då bestämde jag mig för att lämna Fi. Jag pallade inte längre, det blev för obehagligt.”

Devrim Mavi, Fi:
”Journalisterna var inte ute efter att rapportera om vårt politiska program, istället jobbade de aktivt för att framställa oss som annorlunda och konstiga. Vi var brännmärkta. Jag minns en journalist som försökte få mig att erkänna att jag var lesbisk. Hon insisterade och sa ”Kom igen nu, jag såg vem du kramade!”. Hon syftade på att jag hade kramat om min bästa vän efter det att jag blivit vald och jag tänkte att det här är ju helt sjukt.”

Sveland skriver:
”Hur hade Sverige sett ut om vi istället hade fått ett feministiskt parti som vågmästare i riksdagen? Det är ett icke läkt sår jag pillar på tunga dagar. Berättelsen om hur media möjliggjorde Sverigedemokraternas politiska framgång genom sin okritiska bevakning är en historia som någon annan får berätta. Men vi kan enkelt konstatera att antifeminismen intensifierats sedan 2010 och kommit att prägla stora delar av det offentliga samtalet sedan dess. Att döma av mediernas bevakning och skildring av dessa två partier ansågs det mer hotfullt med ett feministiskt perspektiv på politiken än ett rasistiskt. Det säger något om glappet mellan den självgoda bilden av Sverige som ett tolerant och jämställt land och praktiken.”

13 thoughts on “Hatet

  1. Du har möjligen en sak gemensamt med Cattas bubbla som nyligen skrev bara K för Natalias efternamn, eftersom hon fann detta vara alltför svårt att stava till. Jag tror att det inte skall vara något "i" som 4:e bokstav. Förvisso har Natalia spelat ganska mycket på utseendet för att nå sin position. Tror dock att hon är betydligt mera vänster än vad du kanske inser, i så fall i likhet med mannen, den likaså vänstersinnade skribenten Martin Aagård.Men apropå Natalias utseende så förekom det ju en gång i tiden, i hennes gamla tidning Expressen, en bild där hon själv avbildades framifrån och en annan person bakifrån.

  2. Jag rekommenderar den verkligen, Rain. Sveland går igenom mycket av det som jag själv har tagit upp här i bloggen under de senaste åren. Allt från papparättshaverister till Breivik till "Könskriget" till Assange till medias agerande..

  3. Du kanske har rätt i att jag har stavat Kazimierska fel, Ver? Jag vet inte och jag bryr mig ärligt talat inte heller, eftersom alla vet vem jag syftar på. Hon finns ju på bild, om inte annat;).Det är oftast kvinnor som anklagas för att "ha tagit sig fram på sitt utseende" men det gäller även män, läste jag någonstans för ett tag sedan. Överviktiga människor är inte särskilt välkomna som chefer eller anställda tex, oavsett om de är kvinnor eller män. Klädstil spelar också roll, naturligtvis. Jag åker tex inte till jobbet i min onepiece hur gärna jag än skulle vilja, för då skulle folk få föreställningen att jag är sämre på mitt jobb, än vad jag är;)Vet inte vilken bild du syftar på? Vem avbildades bakifrån?

  4. Jag ska också läsa boken. Jag nästan skäms å deras vägnar, de som inte har mer att komma med än att recensera politiska motståndares utseenden. Det är både elakt och gör det uppenbart att de inte har några sakargument. Men de kanske inte bryr sig så länge de får förtala kvinnorörelsen och stigmatisera kvinnor som vågar kalla sig feminister? Jag tror att sådana som Staffan Wictorin inte ens reflekterar över sitt eget utseende när han mobbar andras. Han har i ryggmärgen att bara kvinnor bör dömas efter sitt utseende, men att han själv ska respekteras hur han än ser ut. Ingen skulle väl ens komma på tanken att använda ex Reinfeldts utseende för att beskriva varför Moderaterna inte borde regera. Detta vet Wictorin. Kvinnor, som likt Natalia Kazmierska, borde vakna upp och se att de inte får något för att nedvärdera andra kvinnor.Det är förstås meningen att det ska bli fruktansvärt svårt för feminister att "ta debatten". Hur ska man kunna diskutera något över huvud taget när det man har att bemöta är att man är ful? Eller en galen skrikapa som vrålar att feminister är fascister? Eller om man får frågan om man tycker män är djur? Det är oerhört fula sätt de hittar på att förstöra all möjlighet att debattera konstruktivt. Nu har jag som sagt inte läst boken, men det verkar som att Sveland försöker sätta saker i sammanhang och drar paralleller till historien. Det tror jag är oerhört viktigt, att visa på hur saker upprepar sig i olika tidsepoker.

  5. Ja, det är pinsamt att se hur antifeministernas drev har tillåtits i massmedia, AG. Avsikten är inte att debattera feminism med sakliga argument (oftast vet de inte ens vad feminism är) – avsikten är att smutskasta och göra feminister svarslösa på det sätt som du beskriver. Hur svarar man på frågan "tycker du att män är djur"? Nej, det tycker jag inte? Eller påståendet: "du är en fascist"? Nej, det är jag inte? Eller: "är du lesbisk"? Nej, det är jag inte?Eller: "Jag råkar ha en hemmasydd tygväska, Natalia och jag ber dig om ursäkt för både det och jag råkar vara lite småfet eftersom jag inte är lika duktig som du på att banta, stumpan. Jag vet inte Natalia, men jag känner på mig att du har visat f*ttan fler gånger än vad jag har gjort men jag kan be om ursäkt för de gånger jag har gjort det, om du så önskar? Jag kan byta frisyr också om du vill – har du något stiltips, du som är självutnämnd stilpolis"?Alltså, det är ju absurt dåligt att som journalist inte kunna förhålla sig till saker och ting på ett mer seriöst sätt än så här? Sveland gör precis det du antar att hon gör, AG. Hon sätter saker och ting i sitt sammanhang och beskriver backlashen för arbetet med kvinnors rättigheter som vi har sett prov på de senaste åren. Antifeministernas framfart och deras odemokratiska metoder för att driva sin agenda mot jämställdhet mellan kvinnor och män.

  6. Jag har inte heller läst boken men kommer självklart att göra det. Har däremot läst mycket om och kring den samt läst om gubbslemmens idiotiska sk debatt. Faktum är att man nästan skäms över de gapande männen, särskilt när jag tänker på att de kanske har barn och kvinna och stackars dom som ska stå ut med dessa i det närmaste infantila varelser vars liv går ut på att styra och ställa med andra. Gaphalsen Josefsson har sjunkit betydligt i mina ögon och det verkar som det han gör, görs i eget syfte och för egen vinning, inte fan för att han vill förändra något till det bättre. Sådana män har jag sett alldeles för mycket av och håller mer än gärna avstånd till den kategorin.

  7. Jag brukar också tänka på de antifeministiska männens kvinnliga partners och framför allt deras ev döttrar, Bella. Tänk att ha en sån där skrikapa till besserwisser i sitt hem som man tvingas "argumentera" med och tjafsa med om minsta lilla småsak? Till och med argumentera för självklarheter som varför han måste städa sitt hem, ta hand om sina barn och laga mat till sig själv och barnen? Jag skulle bli galen!Kan ta ett exempel på min senaste sambo – min lillebror som inte är en skrikapa men väl en liten tjafspelle;) Jag:- Jag har spelat in CD:n själv, det är musikvideos inspelade från youtube.Han tvärsäkert:- Nähä!! Det har du inte! Det går inte att spela in från youtube!Jag:- Okej, du verkar säker på att det inte går att spela in från youtube. Då är det väl så då. (Tänkte trött: Mina skivor är inspelade på annat sätt, enligt dig och du menar att du vet bättre än jag, på vilket sätt och varifrån? Okej brorsan, vi säger så. Orkar inte och har definitivt inte tid eller lust att tjafsa eller börja argumentera för något som jag vet bevisligen funkar)Brorsan några dagar senare:- Jo, du syrran, jag tänkte på det där med att spela in från youtube – kunde du spela in några skivor åt mig eller visa hur man gör?Jag:- Nej, det kan jag inte. Det går ju inte att spela in CD-skivor från youtube, som du så tvärsäkert påpekade häromdagen?Brorsan sa ingenting. Inga skivor spelades in till honom heller;) Jag tror att vi kvinnor ofta gör felet att vi låter oss luras in i ändlösa diskussioner med män, där deras syfte bara är att få oss att tröttna och ge upp och det slutar med att vi gör allting själva för det går snabbare än att argumentera och tjafsa i timmar varje gång det tex måste dammsugas.Jag har lärt mig att ignorera män när de ständigt försöker pocka på min uppmärksamhet, dvs jag står liksom inte startklar och redo att serva dem eller ens lyssna på dem när de så önskar, som vissa kvinnor gör. Vissa kvinnor lystrar vid minsta lilla manliga kommando och har liksom både ögon och öron hela tiden fokuserade på vad mannen har för sig och när han kan tänkas behöva dem.Vi ungar brukar skratta åt mamma för hon är en sån där kvinna som har full koll på var hennes gubbe befinner sig i huset och hon vet vad han tänker, redan innan han har hunnit börja tänka. Hon står startklar med servetter om det är så att han spiller mat när han äter och hon kan kasta både stickning och böcker åt fanders om det är så att han är i nöd på något sätt, tex om han inte hittar durkslaget i sitt eget kök;). Det är ganska absurt faktiskt. Ändå är min mamma ganska medveten om könsroller och jämställdhet, till skillnad från många andra kvinnor i hennes ålder.

  8. Jag har läst 60 sidor och jag fick världens återupplevelse! Jag satt och såg detta program ”Könskriget” (Vem fan hittade på den rubriken!) Jag förfärades och tänkte FATTAR inte folk vad detta handlar om?Finns det något fulare smutskastningsprogram än det? Och denna journalist, Evin Rubar , som sålde sin själ. Att SVT också sålde sin själ är fruktansvärt. Att SVT kunde sjunka så jävla lågt är ofattbart. Hela mediecirkusen gick igång då dom vittrade blod och alla hyenorna gick till attack.Alla vettiga människor förstod att detta var ett ”mischmasch” och hopklipp från alla möjliga håll.Eva Lundgren som fick stupstocken och som gick ”Golgata” fram och tillbaka och Tiina Rosenberg likadant och Irene Wachtmeister som fick ta sin Mats ur skolan vilket drabbade hela ROKS. FY FAN!Det som jag direkt kände var, att få dessa förlopp i ett koncentrat beskrivna där jag fick överblick över allt som kom efter och alla dessa ringar på vattnet som ställde till ett helvete för många människor.Denna människa Evin Rubar som dessutom fick Guldspaden då hon gick männens ärende är väl helt i sin ordning antar jag, något skulle hon väl ha för det smutsiga arbetet. Männen pustade ut.Sen att människan försöker försvara sig är ju skrattretande. Det verkar som hon blivit avpolletterad efter det. Hon har gjort sitt och hon är förkolnad och körd hoppas jag. Hon får väl sälla sig till dom övriga antifeministerna. Sorgligt! Det känns värre när kvinnor är antifeminister.Men jag återkommer när jag läst hela boken. Det ligger många böcker på nattduksbordet! Jag ska kolla om jag har programmen inspelade på VHS. Jag brukade spela in program som handlade om viktiga ämnen.

  9. Det var väl också så Roks-ordf uppfattade programmet när hon fick en förhandsvisning av Evin Rubar, om jag inte minns fel? Dvs, "herregud, så vinklat och löjligt det blev och detta kommer ju folk att genomskåda direkt". Det gjorde de inte, tvärtom så var massmedia snabba att blåsa upp det hela och starta drevet.Jag är övertygad om att Evin Rubar sålde sin själ och att hon utförde ett beställningsjobb. Evin Rubar har dessutom ifrågasatts för andra program som hon har vinklat in absurdum och har nog förbrukat sitt förtroende för all framtid. Det hon har utsatt dessa kvinnor för och det hon utsatte både kvinnorörelsen, Fi och kvinnojourerna samt kvinnorna och barnen som söker hjälp där för, får hon ha på sitt samvete.Evin Rubars "försvarstal" är ju ren komik att läsa, haha! Hon börjar med "Kära Sveland" och fortsätter med "jag hatar inte dig". Som om Sveland har påstått att Rubar "hatar" henne eller feminismen? Vilken jävla fjolla, alltså! SVT:s agenda kan man verkligen börja fundera över.Britt-Marie Mattsson sa väl i alla fall något klokt under gubbslemsdebatten i stil med: "Hur kan man inte vara feminist som kvinna? Då är man ju emot sig själv och vem är så dum att man är emot sig själv?"Det är tragiskt att se kvinnliga antifeminister men jag brukar trösta mig med att de antingen får betalt eller att de är rent korkade som har köpt mäns snyfthistorier. Förstår inte alls hur man kan spotta sina systrar världen över i ansiktet för antifeministiska mäns skull? För övrigt är det ju så manssamhället är uppbyggt. Kvinnor som förväntas och lärs att stötta och beundra män i alla lägen och bespotta andra kvinnor, till och med barn? Men när det verkligen gäller, läget blir kritiskt så vet ju alla kvinnor att det är andra kvinnor man får hjälp av och inte män?

Kommentera

