Lägg ned skiten!

Familjerådgivningen håller på att haverera:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/familjeradgivningen-ar-pa-vag-att-haverera_8030598.svd

”Här ska familjer kunna bearbeta sina samlevnadskonflikter och fler och fler söker sig också till familjerådgivarna.”

”Flera av de stora aktörerna har nu beslutat sig för att dra sig ur avtal de har med flera Stockholmskommuner.
– Den etiska fråga vi ställer oss är varför kommunerna vill köpa en verksamhet som de inte är beredda att betala den verkliga kostnaden för. Man dumpar priserna och när vi måste anpassa oss går det ut över kvaliteten.”

”Sämst betalar i dag Värmdö med 635 kronor i timmen medan snittet i Stockholmsområdet ligger på knappt 700 kronor i timmen där exempelvis Upplands-Väsby betalar 675 kronor och Stockholms stad 695 kronor. Bäst ger för tillfället Solna med 926 kronor i timmen. För tio år sedan låg snittet på cirka 800 kronor.”

”Flera kommuner tvingar igenom försämringar alldeles på egen hand. Det handlar exempelvis om Enköping som bara betalar för 45-minuterssamtal och Tyresö som infört en gräns på max tre samtal.
– Familjerådgivningen urholkas. Hit kommer människor i svår kris där vi kan hjälpa dem att sortera i sina liv, rensa bort stenar och svåra känslor som gör att man kanske kan börja titta på varandra och fundera över om man vill leva tillsammans. Blir samtalen för få eller för korta måste jag sovra extremt hårt med vad jag kan göra för det hjälpsökande paret, säger Helen Ahlström.”

Vad syftar familjerådgivning till? Text från olika kommuners hemsidor:

”När vi väljer att leva ihop med en annan människa har vi drömmar om hur det ska bli. Vi längtar efter närhet och gemenskap, efter förståelse, ömhet, erotik…

Ibland grusas våra förhoppningar. Vi har inte längre något att säga varandra. Bråkar mer än visar omsorg. Den relationen vi trodde så mycket på fungerar inte längre.”

Som par kan man behöva hjälp med att:

  • Lyssna på och tala med varandra på ett bättre sätt
  • Bättre förstå och acceptera sig själv och varandra
  • Finna möjligheter att hantera problem och konflikter
  • Bryta destruktiva mönster

”De flesta relationer utsätts någon gång för tvivel, grusade förhoppningar, slitningar och konflikter. Oftast lyckas man lösa problemen. Andra gånger kan det vara svårt att hitta utvägar. På Familjerådgivningen kan du då få professionell samtalshjälp.
Familjerådgivningen vänder sig till vuxna som bor i Malmö och som har problem i par- eller familjerelationen. Vi arbetar med att hjälpa till att finna nya lösningar på problem som separation, otrohet, olikheter, konflikter, kommunikation, känslor, sex och mina-dina barn. Samtalen handlar ofta om att stärka relationen för att hantera övergångar i familjelivets olika skeden.”
 

Alla par kan någon gång få det svårt i den nära relationen. Det kan handla om svårigheter att prata med varandra, till exempel: 

  • Vi bara grälar och bråkar eller vi bara tiger
  • Allt blev så förändrat sedan vi fick barn
  • Vart tog känslorna vägen
  • Det sexuella samlivet känns inte bra
  • Otrohet
  • Vi funderar på att skiljas
  • Vi kan inte prata om barnen efter skilsmässan
  • Vi är oense om mina/dina/våra barn
  • Missbruk
  • Bråken går till handgripligheter
  • Svartsjuka

Nu kanske jag låter missunnsam men jag tänker – är det inte på tiden att lägga ned all familjerådgivning på skattebetalarnas bekostnad? Varför skall tex jag, som ensamstående, vara med och betala rådgivning för heteropar som inte kan hålla sams, som har problem med sitt gemensamma sexliv, som är svartsjuka på varandra och som inte kan kommunicera med varandra eller ens förstå varandra? Om jag blir osams med min bästa väninna – inte sjutton springer jag till psykolog för att lösa våra problem och låter andra människor betala notan för att vi inte förstår varandra? 

Det kommer väl inte heller som någon överraskning för någon, att man och kvinna som bor ihop, så kallade heteropar, ofta har problem med att kommunicera och att de ofta har problem med att få sina respektive sexualiteter att fungera som en, eller att de ofta bråkar om vem som skall diska och städa? Så har det ju sett ut, ända sedan tvåsamheten man-kvinna uppfanns som boendeform. Om heteropar dessutom själva är måna om att ”hålla ihop” och till varje pris få en icke-fungerande relation att fungera så måste de väl kunna betala för parrådgivning ur egen ficka?

Är inte familjerådgivning en form av lyx och redan utfattiga kommuner måste väl ändå ha viktigare saker att lägga våra pengar på, än heteropar som har svårt att bo ihop för att de inte förstår varandra? Tex skolor, äldreomsorg och barnomsorg?

Lägg ned skiten och låt heteropar betala med egna pengar om de behöver psykologers hjälp för att överhuvudtaget kunna bo ihop! När man har kommit till den punkten, kan man ju tycka att det ändå är hög tid att flytta:D


36 thoughts on “Lägg ned skiten!

  1. Instämmer. Det finns ingen anledning att hålla på och gräva än mindre att vi andra ska betala för andras äktenskapliga bekymmer eller samboproblem. Det sorgliga är ju när man möter unga par som varit tillsammans i något år och levt ihop under kortare tid än så, tycker att de behöver familjerådgivning…

  2. Håller med, Bella!Vi vet att kvinnor påverkas mer av hur relationen ser ut och om den är dålig, så är det främst kvinnan som drabbas av ångest och depression, pga att förhållandet förväntas vara hennes största projekt i livet. Det är liksom främst hennes sak att se till att familjen fungerar och om den inte gör det så tar hon på sig skulden. Vi vet också att män generellt får bättre hälsa och livsvillkor när de bor ihop med kvinnor men det motsatta gäller för kvinnor. De mår sämre och om relationen dessutom är dålig så riskerar kvinnan till och med att drabbas av sjukdom.Jag har mycket svårt för att förstå varför man förväntas stånga sig blodig för att få ett icke-fungerande förhållande att fungera? Varför ödsla tid på människor som man bara har konflikter med och som man inte ens kan tala med? Varför i himmelens namn skall man bo ihop med sådana människor? För männens del är det ju toppen eftersom de är vinnare i heteroförhållandena men för kvinnor..? Om man, som sagt, inte kan leva ihop utan psykologhjälp, så skall man nog ta sitt pick och pack och dra? Det blir ju absurt annars?I vilket fall så tycker jag inte att skattebetalarna skall betala för såna här lyxproblem. Om heteropar så gärna vill hålla ihop, trots att ingenting fungerar, så är de nog villiga att pröjsa för en "lösning" också?

  3. Ur Tjänstekvinnans son :Härliga, sedliga institution, heliga familj, oantastliga, gudomliga instiftelse, som skall uppfostra medborgare till sanning och dygd! Du dygdernas påstådda hem, där oskyldiga barn torteras till sin första lögn, där viljekraften smulas sönder av despoti, där självkänslan dödas av trångbodda egoismer. Familj, du är alla sociala lasters hem, alla bekväma kvinnors försörjningsanstalt, familjeförsörjarens ankarsmedja, och barnens helvete!Redan år 1886 hade allas vår August S klart för sig hur det stod till med den här företeelsen …

  4. Bella: kolla in det här som jag råkade hitta när jag skrev inlägget:http://www.famradsmaland.se/manadens-berattelse/I "månadens berättelse" ges kvinnor och män utförliga direktiv för hur de skall lära sig att prata med varandra. Vad man ska säga och inte säga, för att få motsatt part att inte känna sig "anklagad" osv. Alltså, jag baxnar! Tänk att i sitt eget hem, behöva väga minsta lilla ord och "lära sig" hur man skall prata med den andre?Varför är det aldrig någon som ställer frågan VARFÖR kvinnor och män har så svårt att prata med varandra och leva ihop? Kanske har könsrollerna gjort kvinnor och män så olika som människor, att det helt enkelt är fruktlöst att ens försöka få till ett lyckligt eller åtminstone fungerande hem tillsammans?

  5. Här får jag ju faktiskt, för en gångs skull, instämma i vad Strindberg säger. Skulle bara vilja vända mig emot påståendet att familjen är "alla bekväma kvinnors försörjningsanstalt" eftersom familjeprojektet för kvinnor är allt annat än ekonomiskt fördelaktigt för kvinnor.

  6. För övrigt måste vi komma ihåg att äktenskap och tvångsäktenskap inte är ett påhitt utav maktkvinnor. Det var inte kvinnor som stiftade lagar om att män och kvinnor måste gifta sig med varandra. Inte heller kärnfamilj och hetero-tvåsamhet är något som är skapat av kvinnor vid makten. Varför män har velat tvinga sig på kvinnor i alla tider och göra sig själva viktiga och överordnade i kvinnors hem, kan bara män svara på, Ver;)?

  7. Kikade in där och läste en månadsberättelse och det märkliga jag fann var att i den jag läste riktades det mesta negativa mot kvinnan. Inte ett ord om att mannen kanske skulle börjat med att uttrycka sig annorlunda, inte anklagande osv. Det gav mig en taskig smak i munnen men jag ska läsa några berättelser till och se om de är likadana i förhållningssättet gentemot mannen. Dvs att kvinnan liksom som vanligt bör förstå honom i alla lägen…suck

  8. Jesus! Nu har jag läst några berättelser och av dessa att döma,av innehållet och konstiga förklaringar kan jag inget annat göra än att undra vad det är för stolpskott som söker familjeterapi… De där berättelserna är på väldigt låg nivå och den eller de som har författat dessa borde nog söka hjälp…

  9. Håller väl i stort med dig utom när det gäller par med barn, i synerhet små barn. Dessa borde omgående erbjudas samtalshjälp/medling om de har problem, för barnens skull. Detta ska dock vara en hjälp att fortsätta behandla varandra respektfullt i egenskap av det livslånga åtagandet att vara föräldrar. Om de vill stanna ihop som par eller gå isär på ett vuxet sätt som skadar barnen så lite som möjligt är ju upp till dem själva. Men ska de ha hjälp med sexlivet får de själva bekosta det som går utanför vanliga vårdens åtaganden.//Emelie

  10. Emelie: Om barn har föräldrar som måste söka psykologhjälp för att ens klara av att bo ihop, så är det högst sannolikt att också barnen mår dåligt i den sjuka familjen. Det finns ingen anledning att dra ut på allas lidande, anser jag. Ju fortare de kommer ifrån varandra, desto bättre.Oavsett om barn är inblandade eller ej så tycker jag inte att heterosexuella par skall lära sig att leva med varandra med hjälp av psykologer som beskostas av skattebetalarna. Heterosexuella par har ofta två inkomster och delade utgifter och har de barn så har de också barnbidrag och andra förmåner som vi ensamstående inte har. De bör klara att reda ut sina konflikter och om de inte klarar av detta utan att blanda in psykologer, så får de betala för det ur egen ficka. Jag vill inte vara med och betala för alla heteropars sexproblem och tjafs om ditt och datt.Däremot är jag gärna med och betalar för samtalsterapi som riktas direkt till barnen, i alla dessa problematiska och konfliktfyllda heterofamiljer.

  11. Bella: jag är lika chockad som du. Min första tanke – nämen fy fan vad jobbigt det måste vara att leva ihop?! Hur mycket tid skall man behöva lägga på att kunna prata med varandra som folk? När man läser det här, så känns det som ett heltidsgöra och framför allt – varför lägga ner så hiskeligt mycket tid och energi, bara för att kunna fortsätta dela sitt hem med en man eller kvinna som inte ens förstår en eller som man kan prata normalt med? Då måste man väl i alla fall fatta att man inte passar ihop??

  12. Bella: jag fick samma känsla, dvs att kvinnan skulle akta sig för att "kritisera" mannen för då kunde han må jättedåligt;). Kvinnan görs ansvarig för att få mannen att kunna uttrycka vad han vill och vad han känner och om hon inte gör på rätt sätt så blir allting fel. Kvinnan måste visa tillgivenhet mot mannen och tala med honom som till ett litet barn, för att inte riskera att såra hans känslor och manlighet, hahaha!

  13. Japp, det är den gamla vanliga visan, den som säger att kvinnor måste "bjuda till" lite för att mannen ska må bra och vara lycklig. Mannen själv behöver inget göra, det räcker liksom att han finns.

  14. Strindberg hade väl knappast kunnat förutse könsneutrala äktenskap och liknande saker. Men nog vore det kul att i en kommande valrörelse t ex besöka en valstuga tillhörande KD och diskutera citatet.

  15. Strindberg måste ha varit medveten om att samhället styrdes av bara män, att lagar om äktenskapstvång stiftades av bara män och att kvinnor därmed var fullständigt maktlösa att påverka och välja sina egna liv och med vilka de ville dela hem?Visst vore det kul att besöka både KD och SD och förhöra sig om varför de anser att de skall lägga sig i hur människor skall leva och i vilken sorts familjekonstellation. Vad ger dem den rätten, undrar man?

  16. Sedan är ju alltid frågan : Strindberg eller Ibsen ? Ingen av Nordens 2 största nudöda författare fick ju Nobelpriset. "ETT DOCKHEM" har väl sina förtjänster.

  17. Jag är inte rätt person att diskutera manliga författare med, Ver. Jag läser aldrig böcker av manliga författare, helt enkelt pga att jag identifierar mig själv med kvinnor och kvinnors livsvillkor. I skolan var jag ju så illa tvungen och det är jag fortfarande till viss del och i synnerhet när jag vill läsa faktaböcker och liknande, som oftast är skrivna av män.

  18. "Jag läser aldrig böcker av manliga författare" !!!Var det inte undertecknad som kallade dig för sekulär särartsfeminist för evigheter sedan ? Känns som det där uttalandet bara kan komma från sådant håll.Om du inte läst/hört talas om nedanstående vill jag starkt rekommendera Vita Andersen, garanterat en icke manlig författare. Jag minns att den här ganskatunna novellsamlingen gjorde starkt intryck på mig en gång i tiden. Försöktesnabbgoogla för att se om du och hon gav några träffar men såg inga relevanta.Hold kæft og vær smuk, 1978 (Håll käften och var söt 1979)

  19. Jag läser inte böcker av manliga författare, av flera anledningar. En av dem är, att jag vill gynna kvinnor i samhället, på alla sätt jag kan. Jag ser också att män hellre läser manlig litteratur, än kvinnlig och jag tror att det beror på att många män har svårare att identifiera sig med kvinnor, kvinnors tankar, livsvillkor osv. Detsamma gäller för mig som kvinna, utöver det faktum att jag som kvinna nästan enbart utsätts för manliga åsikter, skildringar, texter osv i samhället. De flesta filmer, böcker, musik, tv-program, reklam/annonser, tidningar osv är producerat av män. Jag påtvingas alltså mer av den manliga "dosen" än den kvinnliga, oavsett om jag vill eller ej och därför är det inte särskilt tillfredsställande för mig att öka på den manliga dosen ytterligare, genom att tex läsa böcker av manliga författare.

  20. Apropå böcker så har jag INTE köpt någon bok av Maria Sveland. Däremot fanns det lilla tunna novellhäftet "Doggy monday" att tillgå för ynka 10 kr på Kulturhusets rea så nu skall i alla fall den konsumeras ! Förlaget heter Novellix och säger sig ge ut "kvalitetslitteratur i fickformat" 4 ggr om året. Köpte f ö ännu en Åsa Grennvall vid samma tillfälle, nämligen "Elfriede" (en dystopi). Har du själv lyckats hitta till Åsa än eller tar jobbet, bloggen och brodern all din tid ?

  21. Jag rekommenderar Bitterfittan. En studie i hur kvinnor kan se på det här med att, som kvinna, leva med man och barn. Nej, har inte hunnit kolla in Åsa ännu men har inte glömt;)

  22. Nu har jag läst det lilla Svelandhäftet och det är naturligtvis helt OK som läsning. Dock är det ganska uppenbart att historien är skriven med en mängd goda tankar i bagaget. Sveland vill uppmuntra andra kvinnor att göra som hon själv, dvs bryta upp från meningslösa förhållanden och dito jobb. Det är oftast inte så god konst skapas och god konst görs heller inte nödvändigtvis av goda människor. Synd kan tyckas, men så ligger det alltså till. Jag anser allltså att SCUMmanifestet, som jag också köpt och läst, var betydligt roligare, just för att det var så uppenbart skruvat mitt i allt allvar.Dock kan sägas att en stor del av den lilla novellen utspelas strax under midjehöjd och det kan säkert locka somliga. För att du skall få en känsla för novellens struktur återger jag de sista 3 meningarna, så att du kan tänka dig resten :"Hon drog in doften med näsan. Blundade och luktade. Hennes doft."

  23. "Sveland vill uppmuntra andra kvinnor att göra som hon själv, dvs bryta upp från meningslösa förhållanden och dito jobb."Ja, det är ju bra att hon försöker uppmuntra kvinnor till det? Vem av oss blir lyckligare i livet, av att ha ett "meningslöst förhållande" eller ett "meningslöst jobb"? Det känns ju ganska meningslöst att slösa bort sitt liv på sånt som är fullständigt meningslöst..? Scum-manifestet är riktigt roligt! Jag upplever att Scum är tragikomiskt på nåt sätt. Träffsäker komik men som till många delar, ändå beskriver allas vår verklighet. "Hon drog in doften med näsan. Blundade och luktade. Hennes doft."Aha, kvinnor som har sex med kvinnor;)?

  24. Apropå ingenting alls, så rannsakade jag mitt minne, och kom fram till att jag troligen, för några år sedan, när Svelands 1:a bok var tämligen nyutkommen, satt i Gamla Stan, i ABFs lokaler och hörde henne prata om verket. Jag har inga direkta minnen av evenemanget men Gamla Stans socialdemokratiska förening håller alltså möten varje vecka under lite drygt halva året. Mötena är öppna för alla och medelåldern är hög. Har lyssnat på t ex Thomas Bodström där en gång. Men oftast är det intressantare med evenemang som inte är tydligt kopplade till partiet.Så vad skall jag säga ? Att jag en gång i tiden lyssnat på Sveland och att hon inte lämnade några bestående minnen ? Låter inte så bra i dina öron, kantänka. Men jag visade ju i alla fall intresse genom att (troligen) vara där.Nu svarade jag visst inte på din fråga …

  25. Ver: har svårt att utreda om du gillar Sveland eller inte? Själv tycker jag att hon är fantastisk och en oerhört viktig röst i debatten. Hoppas att hon aldrig låter sig tystas.

  26. Tja, frågan är ju faktiskt inte bara vad man säger utan också hur man säger det. Men du har helt rätt i att jag säkert är mera ambivalent än du i de allra flesta frågor.Jag har i alla fall inhandlat en Svelandnovell på rea och med tiden kanske det blir en hel bok. Nästa vecka skall jag f ö övervara Kristina Lugn under ett extra långt författarsamtal i Kulturhuset. Äger inga böcker av henne, men i det fallet finns ingen tvekan om att hon är hörvärd. Jag brukade gilla henne redan på den tiden då hon var någon sorts freak som sade absurda saker i ett lååångsamt tempo. Som akademiledamot måste man naturligtvis vara betydligt mera seriös.Ett antal repliker uppåt rekommenderade jag f ö Vita Andersens lilla novellsamling.Tycker mig inte ha sett någon reaktion från din sida."Född i Köpenhamn. Hon hade flera olika arbeten innan hon 1977 under stor mediauppmärksamhet debuterade med diktsamlingen Tryghedsnarkomaner (Trygghetsnarkomaner, 1979). Diktsamlingen, som beskriver unga kvinnors förhållande till kärlek, kropp och konsumtion, gav upphov till det som kallas "knækprosa". 1978 kom novellsamlingen Hold kæft og vær smuk (Håll käften och var söt, 1979) med berättelser om det oönskade barnet och den vuxna kvinnans misslyckade försök att kompensera bristen på kärlek. Samma tematik återfinns i nästa diktsamling och i teaterpjäserna Elsk mig, 1980 (Älska mig, 1980), och Kannibalerne, 1982."

  27. "Men du har helt rätt i att jag säkert är mera ambivalent än du i de allra flesta frågor."Åtminstone i kvinnofrågor? Det är ju inte så konstigt i så fall, eftersom du inte själv är kvinna eller har levt som en kvinna;)?"då hon var någon sorts freak som sade absurda saker i ett lååångsamt tempo"Ja, hon förtjänar sitt efternamn men jag håller inte med om att människor är "mindre seriösa" bara för att de talar låååångsamt.Har inte hunnit kika på Vitas noveller ännu;)

  28. Kristina Lugn, Jörn Donner och Bert Karlsson utgjorde ju programledartrion i Oförutsett i SvT 1987. Man intervjuade aktuella svenskar samtidigt som man kedjerökte!Enligt Wikipedia skall Robert Aschberg ha inspirerats av detta när han skapade sina mycket speciella debattprogram. Men jag är helt övertygad om att Lugn kommer att vara hörvärd på onsdag.Minns från något tidigare evenemang på Södra teatern där hon intervjuades av Mustafa Can att hon som barn ljugit och sagt att hennes pappa var Martin Ljung. Roligt ! Hittade f ö ett citat i dagens SvD av den israeliska författaren Shani Boianjiu: "En roman som har en tydlig politisk agenda är dömd att bli begränsad".

  29. Ja just det! Det minns jag nu, Ver! De satt ju och kejderökte i teve herregud! Så mycket mer om detta program, minns jag dock inte.Jag känner inte till Kristina Lugn så mycket heller.Varför skulle en roman med tydlig politisk agenda vara dömd att bli begränsad? Den borde väl kanske läsas av både de egna politiska leden och andras?

  30. Svaret på sista frågan är att en konstnärlig produkt, av vilken form det nu månde vara, rent konstnärligt oftast blir bättre om den inte måste kläs in i ett politiskt sammanhang. Och allra bäst blir det troligen om man utgår från egna, bittra erfarenheter. Det här är ingen naturlag utan min bestämda uppfattning efter att ha konsumerat kultur i diverse former under större delen av livet.Jag gissar att du inte uppskattar t ex Ulf Lundell. Det gör jag, till en viss gräns. Och hans bästa låtar är definitivt inte de med politiskt plakata texter (Folket bygger landet) utan t ex Två gamla hundar från samma 2CD. Och en artist som Eva Dahlgren har väl aldrig gjort en politisk låt men är ändå en av de som gjort störst intryck på mig. Musik är hur som helst det jag anser mig kunna uttala mig säkrast om.F ö är det internationell seriefestival på Kulturhuset i helgen. Oklart om jag tittar in där och oklart om de törs visa ens anständig manga. Men reklamen gör ju att man undrar en smula :Internationella storheter ger oss asagudar och viktorianska fantasier, superhjältar och antihjältar, färgfull extistensialism och erotik utan moralspärrar.

Kommentera

