Skylta med snoppstorleken?

Jag skrev tidigare om klädkedjan Change med sin manlige VD,  som säljer underkläder till kvinnor och som försökte få sina kvinnliga butiksanställda att bära skyltar, där deras bh-storlek framgick.

Undrar om butiker som säljer underkläder för män eller butiker som säljer kondomer, tvingar sina manliga butiksbiträden att bära skyltar som uppger deras snopp-storlek?

En av de kvinnliga anställda på Change, har nu fått upprättelse:

http://www.skanskan.se/article/20130410/NYHETER/130419969/1012/-/falls-for-bh-skylten
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bh-skylt-var-konsdiskriminering_8070338.svd

”Underklädeskedjan Change – som finns i bland annat Lund – fälls för könsdiskriminering, enligt domen i Arbetsdomstolen.

Domstolen har funnit det utrett att en expedit varit beordrad att bära en namnskylt med uppgift om den egna bh-storleken och att kvinnan upplevt stort obehag av det hela.
Enligt domen har hon påtalat detta för företrädare för arbetsgivaren. Beslutet från arbetsledningen inte kan anses ha varit sakligt motiverat, enligt Arbetsdomstolen.


Change ska betala 50 000 kronor i diskrimineringsersättning till henne.
Arbetsdomstolen har även beslutat att Svensk Handel och Change of Scandinavia Sweden AB tillsammans ska ersätta Handelsanställdas förbund för rättegångskostnader på sammanlagt 375 824 kronor.”


All heder åt denna fantastiska kvinna som vägrade att bära skylten och som tog mod till sig att strida för sin rätt ända upp i Arbetsdomstolen! Hon säger:

– ”Det är ju inte för pengarnas skull som jag gjorde det utan för att sätta ner foten och säga att nu får det vara nog.”

Jag uppmanar härmed alla kvinnor att bojkotta underklädeskedjan Change för all framtid.

16 thoughts on “Skylta med snoppstorleken?

  1. Bojkottar absolut och förresten var det inte Lidl som för några år sedan tyckte/ville att de kvinnliga anställda skulle bära en skylt där det stod om de hade mens, vilket skulle förklara om kvinnan var långsam i kassan …minns inte orsaken riktigt men att tro att kvinnlig personal har lust att bokstavligen berätta för alla kunder vilken tid i månaden de befinner sig i är ju fullkomligt galet, lika galet som att bära en skylt där bh- storleken är angiven. Ska de ynkliga männen inte klara av något på egen hand? Gör dom det alls förresten? Klarar av något av värde alltså.

  2. Nähä!? Det här med Lidl har jag inget minne av, Bella? Det är ju inte klokt!?Lidl ägs väl av män, som de flesta andra företag i världen så det är ju kanske inte så konstigt att manliga ägare/VD:ar fattar den här typen av beslut om sina kvinnliga anställda?

  3. Jag har i många år bojkottat H&M, Lindex och vad om nu heter alla. Och jag skulle aldrig ens drömma om att köpa hos Changes. Jag köper det jag behöver på nätet av företag som inte använder sig av reklam á la H&M. Sen har jag funderat över Mauritz, honom ser man aldrig. För några år sedan såg jag honom insvept i en morgonrock.

  4. Jag bojkottar tex H&M, Gina Tricot och ICA. Problemet är att nästan alla företag, vad man än skall handla, ägs av män. I fallet med H&M har vi en manlig storägare som jag anser gör kvinnor och flickor sjuka genom sin anorexia-reklam. Trots flera anmälningar mot företaget och trots att företagets kunder är främst kvinnor, så fortsätter H&M och Stefan Persson med sina svulta modeller i reklamen. Varför? Tycker han att det är roligt?Nu minns jag inte riktigt men det var väl Mauritz och hans herrekipering, som blev uppköpt en gång i tiden av Erling Persson och som sedermera blev H&M? Han måste ju vara lastgammal?

  5. Mitt skonummer skulle också duga. Själv anser jag det vara XX.3 vilket ibland gör halva storlekar nödvändiga. Och dessutom är den ena fossingen flera millimeter längre än den andra.Men om ens IQ är på den nivån att man skulle kvala in i Mensa (> 130) skall man inte skämmas för det ! Fast man kan alltid fundera över vilket mått i sitt liv man är mest stolt över ! Jag har svårt att tro annat än att även den mest kritiske skulle hitta någon form av sifferkombination som känns OK för att framhäva den egna personen !

  6. Hahah, skryter du med din skostorlek nu, Ver? Själv kan jag inte "skryta" med vare sig bh-stl eller skostorlek. Allt är ganska smått;) men jag är lika glad och lycklig för det! Det var en man som sade en gång att han inte ville att jag skulle tro att han "bara ville få av mig kläderna". Jag svarade: "nej det skulle inte jag heller vilja, om jag var du. Det är inte mycket att se."Detta utlöste ett rungande asgarv hos mannen, varför vet jag inte;)?

  7. Min skostorlek är inte mera märkvärdig än att det går att hitta skor på rea. Men det är en smula märkligt med sportskor där man i princip har 4 (!) olika mått och där det är skillnad på japanska och kinesiska centimetrar.

  8. Själv är jag en sån där "halv-människa" som befinner mig mitt emellan två storlekar, i både kläder och skor. Den ena är lite för trång och den andra är lite för stor. När jag hittar skor med halvstorlekar så är lyckan gjord, sitter perfekt.

  9. F ö bör min skostorlek anges som XY.3, inte XX.3, ty det handlar om 2 olika siffror …Annars avskyr jag att prova kläder. Provrum är på något sätt mera byggda för kvinnor.Det är otäckt med alla dessa speglar överallt.

  10. "Provrum byggda mer för kvinnor"? Hahah!Vet du vilken ångest dessa provrum framkallar hos många kvinnor, Ver?Jag har en äldre väninna, fd kollega som vägrar ställa sig i ett provrum. Hon tar hellre hem kläderna och provar och sedan åker hon tillbaka till affären, om de inte passar.Jag brukar inte heller prova kläder, kanske inte så mycket för att det framkallar ångest, utan mer för att det tar sån tid. Jag brukar se på ett ungefär, vad som passar. Men visst har även jag, främst i min ungdom nästan fått kräkningar vid åsynen av min kropp i ett provrum;)Brukar tänka idag hur jag kunde tycka att jag såg så hemsk ut som ung och jag fattar inte än idag, varför jag envisades med allt det där sminket över ansiktet.

  11. Fast eftersom kvinnor är vana att jämt och ständigt betrakta sina ansikten i speglar blir väl skillnaden mot att studera en större del av kroppen intefullt så stor som för det motsatta könet. Jag tror att jag kan mina mått iprincip så pass bra att provrum går att undvika för egen del. Och är man ensmula osäker är det bara att köpa en större storlek och få mera tyg för depengar man spenderar !

  12. Ver: tror du verkligen att kvinnor "jämt och ständigt betraktar sina ansikten i speglar"? Själv tittar jag mig i spegeln på morgonen när jag borstar tänderna och håret och sen kanske jag tar ännu en titt efter lunchen så att ingen broccoli har fastnat mellan tänderna, eller så att inte någon snorkråka har råkat trilla ur näsan. Det är allt. Å andra sidan vet jag att jag kanske är lite "ovanlig" på så sätt att jag aldrig står framför en man och ställer frågor till honom om hur han tycker att jag ser ut, eller om jag "ser tjock ut" osv. Inte heller frågar jag män om råd med kläder – jag väljer mina kläder helt själv och jag har aldrig sett män som experter på kvinnors klädsel. Tvärtom;)Det kan kanske ha att göra med att jag lever som singel, kommer att fortsätta med det och därför helt enkelt inte behöver bry mig, eller bryr mig, ett smack om vad män tycker om min uppenbarelse?Om man jämför min lillebror och mig så tittar han mer på sig själv i spegeln än vad jag gör och han har också minst lika många "skönhetsprodukter" i badrumsskåpet som jag har, om inte fler. Unga killar idag, skulle jag säga är väldigt utseendefixerade och många av dem använder till och med smink och plockar ögonbrynen, färgar ögonfransarna och håret samt rakar sig på kroppen och snoppen.Ju mer man tittar sig själv i spegeln, desto mer missnöjd blir man, skulle jag våga påstå. Det kanske också är anledningen till att så många kvinnor avskyr sig själva och sina kroppar? Ett gott råd till dem – släng ut speglarna! Det är ingen mening att stå och glo på nåt som man aldrig blir nöjd med ändå.

  13. Bra råd du kommer med, Ver! Jag tror att jag ska lägga på mig lite, så att jag får mer tyg för mina pengar, när jag handlar kläder;)

Kommentera

