Svältande, gärna döende modeller sökes

http://www.metro.se/stockholm/agenturer-varvade-modeller-utanfor-anorexiklinik/EVHmdq!usmWe9K8xXHeg/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/agentur-raggade-pa-anorexiklinik_8097736.svd
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1571221-agentur-raggade-pa-anorexiklinik
http://www.skanskan.se/article/20130418/TTINRIKES/304189941/1395/-/agentur-raggade-paring-anorexiklinik

”Modellagenturer har stått utanför Stockholms största anorexiaklinik – och försökt värva nya modeller bland patienterna. – Man har uppvaktat 14–15-åriga svårt sjuka flickor, säger Christina Lillman-Ringborg, vårdkoordinator.”

– ”Vi tycker att det är helt förkastligt. Man har stått utanför kliniken och raggat på våra flickor för att man vet att de är väldigt smala.”

– ”De visste våra tider, och kunde komma fram till flickorna då. Det handlar om unga flickor med anorexia. En del av flickorna hade så lågt BMI som 14, då krävs det oftast heldygnsvård, säger Margaretha Sandved, enhetschef vid kliniken.” 

– ”En av dem som blev tillfrågad satt i rullstol för att hon var så mager, säger verksamhetschefen Anna-Maria af Sandeberg.”

Jag undrar varför klädföretag som tex H&M, trots upprepade anmälningar om att de använder sig av sjuka modeller i sin reklam, fortsätter att anlita kvinnliga modeller som ser svultna och anorektiska ut? VILL H&M skapa ett sjukt kroppsideal för kvinnor och tjejer? H&M kan ju inte längre påstå sig vara omedvetna om vad de gör, eftersom de både har anmälts och fällts för sin anorexia-reklam upprepade gånger?

Modellagenturer som söker svältande, gärna döende flick-modeller till sina företag för att exponera flickornas svårt sjuka, ofta döende kroppar i reklam och annonser..? Är det i själva verket så, att mode- och skönhetsindustrin, som ofta ägs av män, vill ha ihjäl den kvinnliga befolkningen, genom att skapa ännu fler sjuka flickor, unga tjejer och kvinnor? Fan tro´t.

 Se ”Killing us softly”, del 3, HÄR:

 

20 thoughts on “Svältande, gärna döende modeller sökes

  1. Jag såg den artikeln och spydde en smula. Lite som att militären skulle ställa sig utanför psykakut och värva dem som är självmordsbenägna.*önskar jag kunde göra en evil-smiley här*

  2. Visst blir man illamående men det är ju bra att de bevisar för de som fortfarande tvivlar, att de sprider ett SJUKT, på riktigt SJUKT ideal? Att värva modeller på kliniker, alltså sjukhus där många flickor ligger inför döden pga svält, är ju inte klokt! Mode/modellbranschen är ju de som har hjälpt till att skapa idealet som gör att flickorna hamnade där öht! Jävla svin, alltså!

  3. Ja. Ibland undrar man vad som rör sig i huvudet på de som aktivt agerar och försöker utnyttja andras kroppar för egen lust.Det är lika med feeders och andra som begår övergrepp och utnyttjar.De som utnyttjar andra för egna eller andras behov och lustar är sjuka och borde drabbas av något tills insikt visas.Leroy

  4. Jag förstår inte vad själva vitsen skulle vara? Tror agenturerna och klädföretagen att de tjänar mer pengar, ju närmare döden de svältande modellerna är? Knappast troligt?

  5. Vidrigt, är det första jag kommer att tänka på och sedan forsar tankarna om de sjuka ideal som råder i samhället. När småtjejer speglar sig och tycker att de måste banta, när tonåringar som ser en alldeles normal kropp tycker att den är fet och äcklig och för att inte tala om alla dessa killar, män och gubbslem som alltid tycker sig ha rätt att kommentera flickors, unga tjejers och vuxna kvinnors kroppar. Jag är ibland så spyfärdig på alltihop och ser ingen ljusning för de som växer upp idag. Men som i så mycket annat ligger det nog pengar med i bilden här. Någon/några tror att detta säljer och därmed tror de att de kommer att göra sig en rejäl hacka. Jag kan inte bli annat än äcklad över denna vidriga cynism.

  6. Jag har funderat på mycket det du skriver, Bella och på hur jag själv, om jag hade en dotter, skulle ha gått tillväga för att försöka skydda mitt barn från både låg självkänsla, sexualisering, horifiering och också sjukdomar som anorexi, bulimi, ortorexi och allt vad de här ätstörningarna heter.Jag tänker – det är ju nästan omöjligt? Det går ju liksom inte att skydda barn från tv, reklampelare på stan, spel, filmer, böcker, kompisar i skolan, kompisars föräldrar osv osv? Vart vi än vänder näsan så sexualiseras och horifieras kvinnor och flickor?

  7. Ja, det är som jag ser det, nästan omöjligt. Det enda som gäller är att stärka tjejerna så mycket det bara går men påverkan utifrån är bra mycket större än den föräldrarna ger, särskilt när de väl börjar på förskolan, skola, fritids mm. När sedan föräldrar själva inte är insatta i eller ens förstår problemet utan kanske istället med sin okunskap hjälper till att stjälpa tjejerna så blir det inte mycket lättare. Det är en fruktansvärt stor skillnad från när jag gick i skolan, tänker främst på högstadietiden, och hur det ser ut idag. Yta är det som gäller, tjejer strävar efter att få killar och mäns gillande, knullbarhet är det som gäller och allt annat som ska skapa detta. Kläder, smink, operationer mm och just operationer som ska försköna har ju ökat vilket är helt vansinnigt i mina ögon. Jag vete gudarna om jag skulle våga skaffa barn idag om jag inte redan haft barn. Det är för tufft och det är jäkligt svårt.

  8. En ung vän, då i tidiga och arga tonåren, ringde för en massa år sedan till La Redoute och frågade om de hade hämtat modellerna på en anorexiaklinik eller om de hade svultit dem själva. De blev skitarga förstås.Att det faktiskt skulle hända i verkligheten hade jag aldrig kunnat/velat tro. För även om det händer hur sjuka grejer som helst är det där väldigt, väldigt mycket över gränsen.Varför säger de inte vilka det var? Det är väl av allmänintresse om något?

  9. Jag förstår inte heller varför man håller modellagenturen/erna (?) om ryggen? Fram med namnet på den/m så att kunderna kan göra valet att välja bort agenturer som vill använda sig av modeller i form av svältande, stackars flickor på sjukhus som riskerar att dö.Haha, bra att du informerar om La Redoute, Calle! Jag har tidigare försökt att maila både H&M och Gina Tricot och fått svaret från båda att de har skickat mitt mail vidare till "ansvarig". Sen hörde jag inget mer;). Det bästa är nog att ta det via telefon? Jag förstår inte alls varför de är så ovilliga att svara på frågor och varför det väcker sådan ilska, när kvinnor reagerar över ideal som skapas för kvinnor och våra flickor? Det är ju vi kvinnor som handlar, som är kunder, hos både La Redoute, H&M, Gina Trickot m.fl? Lyssnar de inte på vad deras kunder efterfrågar och tycker? Skall de kanske testa att sälja sina kläder till män, iställer för till kvinnor och barn;)?Vi kvinnor har väldigt stor makt, för om inte vi handlar våra egna och barnens kläder hos företagen (som oftast ägs av män) så går de i konkurs.Som man brukar säga – verkligheten överträffar dikten;). Det måste ju vara oerhört sjuka människor bakom den här agenturen?

  10. Klokt sagt, Bella. Så är det.Allt detta som du beskriver är en anledning till att jag är för, att införa flickskolor igen. Jag tycker faktiskt att det börjar bli absolut nödvändigt, att skydda flickor från dagens skolmiljö, där pojkar skriker hora efter dem, tafsar på dem och i värsta fall våldtar dem på toaletten. Ingen människa skall behöva utstå den typen av trakasserier, fysiskt och psykiskt våld på daglig basis och definitivt inte barn. Det skadar dem, under den period av deras liv då de är som mest känsliga och då de skall bygga upp sina självförtroenden, sina JAG.Vi vuxna kvinnor skulle inte vilja gå till våra arbetsplatser, om vi blev utsatta för detsamma, eller hur? Men små flickor, förväntar vi oss, skall klara av det?

  11. Nedanstående utgör ett gammalt citat från osäkert när och det kanske säger en del omsångerskan, som dock inte är någon av mina favoriter. Men jag skulle också viljavara smal !Mariah Carey”När jag tittar på TV och ser de där fattiga, svältande barnen över hela världen kan jag inte låta bli att gråta. Jag menar, jag skulle gärna vara så där smal men inte med flugor och död och allt det där”

  12. MC har en fantastisk sångröst som jag beundrar men det är också allt.För övrigt är det förskräckligt att det finns kvinnor och flickor som tror att den som dör smalast, vinner.

  13. Den vanliga gemensamma nämnaren är väl att alla dessa personer jag ser o tänker på inom min kommentar saknar empatisk förmåga. De har avikande intressen och inte kan förstå varför man inte skall utnyttja en svagare person.En del går ju igång på hemskheter och skräck, de väljer och går igång på att lyfta sånt som andra chockas av.De vill göra det för egen vinings skull. Skrämande. Lite som Hmm. Man skule vilja spy.

  14. "saknar empatisk förmåga."Ja, så måste det ju vara? De bryr sig inte ens om döende unga flickor, utan tänker i första hand på sig själva och pengarna de kan tjäna på dessa svårt sjuka töser?

  15. Hmm: jag hann faktiskt kolla en snutt på detta program idag. Det skall bli intressant att följa fortsättningen. Fan vad smala de var, vissa av killarna?! Raggar man upp även dem på anorexia-kliniker?

  16. NBT: Inte en aning om var man hittar dessa skelett. Någon någon annan stans påstod att det var agenturen MIKA som det skrivs om i ditt inlägg, men det är bara ett löst rykte för mig.Tycker att det är på tiden att det visas upp hur vardagen för modeller verkligen ser ut. Den är inte ett dugg bättre än så här. Och kilen som trodde att en som reser med sitt företag inte får bo bättre än så behöver nog få ett samtal med en verklighetsförankrad vuxen.

  17. De/den agenturen som är skyldig kommer aldrig att erkänna att de har raggat modeller på anorexi-kliniker. Jag tycker att massmedia skall hänga ut dem.Tjänsteresor som inkluderar hotellövernattning brukar inte innebära att man måste bo på mögel-hotell?

  18. När man tror att man sett och hört allt kommer de på något nytt. Det tar aldrig slut. Den som sett ätstörningar på nära håll vet vilken fruktansvärd sjukdom det är och hur den tar över hela en människas psyke och person. Många med den sjukdomen lever med ena foten i graven, ständigt balanserandes mellan liv och död. Hur kan man vara så kall att man riskerar att putta en svårt sjuk människa över kanten, för sin egen vinnings skull? Jag kan inte se annat än att syftet är att flickor och kvinnor ska må psykiskt dåligt. Det är det de vill.

  19. AG: så är det. Det kommer alltid nya, ännu mer horribla saker. Det är det enda man i alla fall kan vara säker på;)Jag har haft turen att inte ha någon i min absoluta närhet som har drabbats av anorexia men har istället en väninna som har lidit av bulimi i många år. Jag ser inte heller något annat syfte med det här, än att skada? De spottar och sparkar på flickor som bokstavligt talat ligger inför döden! Om folk får veta vilken eller vilka agenturer det handlar om så kommer de att få det jävligt hett om öronen!

Kommentera

