Cravings

Är det fler än jag som kan få de mest märkliga ”cravings”, alltså begär efter de mest märkliga livsmedel? Utan att vara gravida, menar jag då?;)
När jag var barn, gallskrek jag mig hes efter räkor på burk, när mamma och jag var i affären. Då fanns det en sorts svarvade, smala glasburkar med små räkor i, som jag tror låg i någon slags saltlag. Enligt mamma var de ”jättedyra”:(.
När jag var runt 25 år, hade jag cravings på chokladbollar. Jag gjorde egna chokladbollar i några veckors tid och det resulterade i, att jag sedan dess inte kan äta chokladbollar utan att få kväljningar.
Jag hade också en period då jag ofta åt ärtor och morötter direkt från glasburken och det gillar jag än idag. Det skall alltså inte vara ärtor och morötter på konservburk – de är mycket ”hårdare”.
 
Just nu är jag galen i blomkål. Brorsan gjorde något som han kallade blomkålsris/mos. Han kokade blomkål, mosade den med gaffel och smaksatte med salt, svartpeppar och philadelfia-ost. Jättegott även utan osten, för de som vill undvika fett. Tipset hade han fått från en kompis som äter LCHF-kost. Det finns olika färger på blomkålen, både vanlig ”vit”, lila, grön och gul/orange. Den lila sägs innehålla mer A-vitamin, än den vanliga vita.
Jag har just nu också dille på Kesella Vanilj som är underbart gott tillsammans med alla möjliga sorters bär, frukter och fruktpajer. Jag brukar ha bär i frysen som jag tinar lite i mikron och slafsar i mig tillsammans med en klick Kesella Vanilj. Jag tycker att Kesella Vanilj är mycket godare till tex äppelpaj och jordgubbar, än vanlig vaniljsås eller grädde.
Till min stora lycka, bor jag också ganska nära ett fiskrökeri, där man kan köpa olika sorters fisk, fisk- och skaldjurs-grillspett, varmrökt lax med mera, med mera. Jag älskar varmrökt lax men ogillar gravad lax.
Jag brukar förklara de här plötsliga begären efter en viss sorts mat, med att min kropp måste ”sakna” något vitamin (gäller förstås inte chokladbollar mm). 😉
Jag är inget hälso-freak men dricker nästan aldrig läsk och äter sällan godis. Folk brukar undra hur jag kan ha godis hemma i skafferiet, till och med stående framme på bordet i flera veckor utan att äta upp det, men godis är sällan något som jag får cravings efter eller köper till mig själv. Likadant med chips och snacks.
Däremot är jag galen i vissa bakverk och kan trycka i mig både vetebröd, bullar, småkakor och kex. Är däremot inte särskilt förtjust i vare sig tårta eller bakelser. Jag är en riktig kaffe-junkie och dricker, utan att överdriva, minst 10 muggar kaffe varje dag. Nej, jag fattar inte heller hur min mage pallar det? Om min mage pallar det? Hur länge min mage pallar det? Plåtmage;)?
 
Jag dricker aldrig öl (blä) och nästan aldrig sprit. Däremot tar jag gärna ett glas rött vin till maten ibland men jag har konstigt nog svårt att dricka rött vin, utan någon form av ”tilltugg”. Jag tycker inte om vitt vin heller.
 
Får ni också konstiga cravings ibland och efter vad?

21 thoughts on “Cravings

  1. Åh, jag har alltid hatat persilja. Jag vet att jag tuggade på det när jag var yngre för att få bort vitlöks-andedräkten men jag tycker att det är som att äta gräs;)Du kanske hade ätit vitlök;)?

  2. Kommer ihåg de där räkorna i burk de hade en lite söt smak och var jättedyra sas det.Har haft cravings efter råa morötter för några år sedan, åt ca 3-4 kg i veckan och kunde som en rökare utan cigaretter bli desperat om det inte fanns några morötter hemma, kunde tom tänka mig att gå 5 km för att köpa nya. Det visade sig att jag hade grav järnbrist då kan man tydligen få begär efter vissa saker.

  3. Jag tyckte att räkorna var salta men det är ju olika hur man upplever det. Smaken är som baken;). Jag minns att mamma var tokig på mig när jag tjatade om de där räkorna som var så dyra.Hahah, morötter!? Kaninen;)? Du skulle ha börjat odla dem själv?Jag har svårt för råa morötter. Jag kan sitta och tugga och tugga och tugga på dem men lyckas aldrig svälja ner dem. Vet inte vad det beror på? Men jag gillar kokta morötter.Ja, det kanske är ett sätt för kroppen att säga någonting, när man får såna där cravings? Som i ditt fall med järnbristen? Men jag undrar ju över den där perioden när jag hade cravings efter chokladbollar? Behövde fett;)?

  4. Jag letade efter kvarglömda morötter i mitt trädgårdsland när det var som värst och de köpta morötterna tagit slut detta var på senhösten så det fanns några ynkliga smaklösa stackare kvar som hjälpte för stunden.

  5. Jag får tyvärr bara cravings efter onyttiga saker… Jag gillar typ chips, chilinötter, jordnötsringar och annat som är salt. Har nog aldrig fått någon craving efter någon speciell mat. =)

  6. Jag har ständigt cravings efter vetebröd, småkakor och sån skit. Utöver det, är det nog oftast mat jag suktar efter. Hade dille på matpajer ett tag tex. Paj till middag var och varannan dag. Du har nog saltbrist, AG;)? Jag har sötbrist;)?

  7. Just nu älskar jag konserverade ärtor med salt och smält smör…. 😀 Jag har också perioder av olika saker. Broccolomos har varit en. Stekt ägg med lingonsylt. Oliver älskar jag periodvis.När jag var gravid älskade jag rå lever och det vita som är runtom viss leverpastej. När jag tänker på det idag får jag kväljningar.

  8. SQE: Stekt ägg med lingonsylt:)? Det har jag aldrig ätit, inte utan blodpudding till i alla fall. Hu, rå lever? *bläää*Oliver har jag heller aldrig gillat. Avskyr också bruna och vita bönor.En väninna till mig fick cravings på Nutella när hon var gravid. De sparade alla burkar och använde dem sen som dricksglas;)Jag får ofta cravings efter blodpudding och ärtsoppa. Älskade ärtsoppa redan som barn och det var inte pga pannkakorna efteråt;)Både syrran och jag är sådana där "mack-människor". Vi älskar baguetter med diverse "klet" i, alltså olika röror. Vi brukar säga att vi skulle kunna leva på mackor, enbart.

  9. Kathryn Dawn Lang, eller k.d. lang som hon skriver sitt artistnamn, född 2 november 1961 i Edmonton, Alberta, är en kanadensisk sångerska och låtskrivare. Hon har belönats med fyra Grammys och blivit tilldelad Order of Canada, Kanadas högsta utmärkelse till en civilperson.??????

  10. Äntligen en chans att visa min Besserwissersida …"Sedan 1992, då hon först kom ut som lesbisk i HBT-tidningen The Advocate, har K.D. Lang vid sidan om sin musikkarriär varit en aktiv förespråkare för homosexuellas rättigheter i olika kampanjer. Hon har uppträtt och stött många välgörenhetsändamål, inklusive hiv-/aids-forskning, djurrätts- och antiköttdemonstrationer mitt i sin hemstat Albertas köttindustri.Trots Langs egna farhågor, accepterade countryns huvudstad Nashville hennes sexuella läggning, men när hon även "kom ut" som vegetarian/vegan fick Nashville nog, och hon blev närmast utfryst där.Lang är känd för att använda sig av en androgyn image på foton och i musikvideor."

  11. Hahah, förstår att du är nöjd;)Jag trodde helt ärligt att hon var en kille. Det blir allt svårare att skilja ut kvinnor från män i all denna genushysteri;) och vad händer då??!! Hur skall det gå?Jag tycker att det är lite kul med andogyna människor. Funderar på att bli en själv.

Kommentera

