Manligt tolkningsföreträde om kvinnlig sexualitet

Jag brukar tala om det manliga tolkningsföreträdet, bestämmanderätten och beslutanderätten som män i världen, av någon anledning, anser att de har. Detta manliga tolkningsföreträde ser vi tex i det faktum att män har tagit sig rätten, ofta med mycket odemokratiska metoder, att styra allas vårt gemensamma jordklot. Män tror uppenbarligen att de ensamma, skall kunna fatta beslut om något så viktigt som allas vår planet och män vill inte, eller visar sig i alla fall vara mycket ovilliga till, att släppa in hälften av jordens medborgare, dvs kvinnor i männens maktkorridorer. 

Vi feminister anser att det tydligt har visat sig, och fortfarande visar sig att män ensamma, inte alls klarar av att sköta den uppgiften. Vi feminister anser att det har visat sig och fortfarande visar sig att män, utan inblandning från kvinnor, framför allt inte har klarat av och inte klarar av att se till majoriteten av jordens befolknings behov och levnadsvillkor, dvs kvinnors och barns behov och levnadsvillkor. Jag tror att de flesta av er förstår vad vi feminister syftar på här, så jag går inte inte på det närmare nu, utan nöjer mig med att säga att kvinnors och barns mänskliga rättigheter inte efterlevs, i en enväldigt manligt styrd värld.

 
Det allra största tolkningsföreträdet, bestämmanderätten och beslutanderätten som män tror sig ha, är det som de tror sig ha över kvinnor och framför allt – kvinnlig sexualitet. Det visar sig på allehanda sätt, världen över och inte minst i rättsväsendet här i Sverige.


Det råder en (van)föreställning bland män, även bland vissa kvinnor och inte minst inom rättsväsendet, att kvinnor inte har förmåga att själva avgöra, om de har haft frivilligt sex med män eller om män har våldtagit dem. En kvinna anses alltså inte själv veta, om hon har tillåtit en man att stoppa snoppen i hennes kropp eller om mannen har tvingat in sin snopp i hennes kropp med våld, för att tillfredsställa sin manliga sexualitet. Många män menar till och med, att de vet bättre än kvinnor, om kvinnor har velat ta emot mäns snoppar i sina kroppar när män har velat tillfredsställa sin sexualitet. Jag skall ge er ett tydligt och mycket förenklat exempel på hur detta manliga tolkningsföreträde över kvinnlig sexualitet ofta yttrar sig, både bland män i vår absoluta närhet och också bland män inom rättsväsendet, dvs polis, åklagare, advokater och domstolar. Föreställ er följande:

Jag är en obotlig näs-fetischist och njuter sexuellt väldigt mycket av att peta in mitt pekfinger i näsan på folk.

Jag petar därför in mitt finger i Richards näsa, med våld och mot hans vilja för att tillfredsställa mig själv sexuellt, vilket är förbjudet i svensk lag. Richard anmäler således mig till polisen eftersom han inte ville ha mitt finger i sin näsa. Jag ljuger för polisen och säger att jag minsann aldrig har petat in fingret i Richards näsa men mitt DNA påträffas i Richards näsa och jag måste till slut erkänna att jo, jag hade visst petat in fingret, men nu menar jag att Richard ville att jag skulle peta in mitt finger i hans näsa. Jag hävdar att Richard var frivillig till detta och att han till och med njöt, lika mycket som jag, av att få mitt finger uppstoppat i sin näsa. Jag menar att Richard bara vill sätta dit mig men jag har inga riktiga bevis för, eller förklaring till varför Richard skulle vilja se mig i fängelse.

Richard hävdar fortfarande att han inte alls ville få mitt finger uppstoppat i sin näsa men domstolen väljer att tro på mig, trots att jag först ljög om att jag inte hade haft fingret i näsan på Richard överhuvudtaget, trots att Richard själv säger att han inte ville ha mitt finger i sin näsa, trots att jag inte har någon som helst förklaring till varför Richard skulle vilja se mig i fängelse och trots att domstolen vet att jag är en obotlig näs-fetischist, dvs njuter sexuellt av att stoppa fingret i näsan på folk. Männen i domstolen väljer att fria mig och de anger som skäl, att Richard nog inte riktigt själv förstod, om han ville ha mitt finger i sin näsa eller ej. 

Fråga till er: Vem är det som kan och skall avgöra om det var okej för Richard, att jag stoppade in mitt finger i hans näsa, för att tillfredsställa mig själv sexuellt?




18 thoughts on “Manligt tolkningsföreträde om kvinnlig sexualitet

  1. Eller jag kanske inte menade att råka träffa Richards näsa, jag prickade "fel" hål;)Richard kanske var för full eller så var han för nykter för att förstå att han egentligen gillade mitt finger i näsan;)

  2. Fast är det inte lite märkligt det där. Själv högerhänt känner jag att det vore mycket naturligare att stoppa upp vänster pekfinger i vänster näsborre …

  3. ”Det var otroligt häftigt hur jag lyckades få in hela knytnäven i det lilla tighta hålet” (citat från en herrsajt som lämnar omdöme om kvalitén på deras köperunk, i det här fallet sk ”fisting”).

    • Flora T: Ja, den där typen av ”recensioner” över mäns sexuella våld mot kvinnor, verkar vara en vanlig manlig jargong? Nästan som vissa män är stolta över att berätta om hur vidriga de är i sängen mot kvinnor och framför allt hur dåliga de är i sängen med kvinnor, inför andra män? De verkar iaf inte bry sig om vad kvinnor tänker om dem?

Kommentera

