Att bemöta ett flickebarn

12 thoughts on “Att bemöta ett flickebarn

  1. Ha ha, så härligt. Tänker mig en liten tjej med en tröja där det står på ren svenska, "Glöm prinsessa, kalla mig statsminister" eller varför inte så här, Kalla mig inte princessa. Jag ska bli statsminister och feministisk sådan…;)

  2. Den där bäbisen skulle troligtvis göra ett bättre jobb som president än vem som helst av alla sittande, manliga presidenter. Hon skulle i alla fall inte använda sin titel för att mörda och fötrycka andra. Jag väljer henne alla gånger.

  3. Är det ens möjligt för det kvinnliga könet att göra ett sämre jobb, än alla dåtida och nutida maktmän;)? Självklart inte.

  4. Hej igen Noboytoy!Vi snackade på länken om näthatet mot idrottskvinnor. Vi är överens om det mesta men vi hamnade lite utanför det sedan med komplimanger. Du kanske minns 🙂 Jag kände att det där vandrade iväg utanför det hela och att jag hade väldigt svårt att förklara för dig vad jag egentligen menade. Kanske du kände likadant åt ditt håll vad vet jag. Jag kände att jag inte riktigt orkade köra det där hur länge som helst och hoppade därför som du vet. Skit samma jag ville bara förklara vem jag är.Nu går jag in igen för jag var med om en händelse igår som var minst sagt knäpp och det jag tänkte kolla din reaktion :-)Lite det här om komplimang och allmän hövlighet handlar det om.Jag var ute med mina barn igår och gick in i en affär för att köpa glass till dem. Framme vid disken stod en kille i 20-25 års åldern skulle jag tro. Killen verkade verkligen ha hamnat rätt för han pratade och skojade med alla kunder. Ett riktigt charmtroll som en kvinna sa. Han skojade med min yngsta dotter som är sex år och hon sken som en sol. Jag köpte glass och var sakta på väg ut ur affären när jag plötsligt hörde en kvinna skälla och gapa vid disken över "charmtrollet".Jag förstod inte vad det var som hade hänt men förklaringen kom snabbt. Killen hade expedierat en kvinna i 40-års åldern och tänkte vara hövlig när hon gick och sade: "Tack och ha en riktigt trevlig dag damen." Detta skulle hon tydligen inte sagt för hon flög i taket för att han hade haft "fräckheten" att kalla henne damen. Hon krävde att få prata med killens chef och till slut kom hon ut och blev lika utskälld som killen.Det här var absolut något av det märkligaste jag har sett i mitt liv. Det var nästan så jag trodde att jag drömde. Kunde verkligen denna människan vara verklig? Flera i affären reagerade starkt och tog killens parti. I synnerhet en kvinna som blev helt vansinnig och i 5-10 min stod de och gapade i mun på varandra. Min lilla dotter som strax innan hade blivit så charmad av killen klängde sig fast vid mig och var lindrigt sagt chockad och ledsen.Ville bara gå in och berätta om den här bisarra händelsen igår då den handlar lite om det jag försökte snacka om sist med dig. Man märker när en människa säger något av hövlighet eller om det är för att jävlas om man inte själv har problem. Den här kvinnan måsteha problem i alla fall.Ok tack för dina ord i det sista du skrev sist Noboytoy. Nej det är inte lätt att vara ensam förälder med fyra barn. Men samtidigt skulle jag inte vilja byta med nån annan. Allt som betyder något för mig är att mina barn kommer rätt i livet.Nu försvinner jag nog igen. Kunde bara inte låta bli att berätta om den här udda händelsen.Ha det bra

  5. En synnerligen märklig historia som du berättar för oss, må jag säga..?Hahah, jag hade gärna varit där och bevittnat detta scenario, eftersom jag nog aldrig har sett en kvinna få ett offentligt utbrott på en främmande man på detta sätt. Det omvända har jag däremot sett ett oräkneligt antal ggr och jag har själv blivit utsatt för ilskna män på mina arbeten. Kåta män också (det senare är vanligast).Som jag försökte förklara för dig tidigare, så kanske män skall börja tänka på vad de säger till främmande kvinnor? Inte alla kvinnor "uppskattar" nämligen främmande (och kända) mäns recensioner av kvinnors hår, kroppar och utseenden. Vissa gillar tydligen inte heller att bli kallade "dam";). Den här unga killen, passar sig nog för vad han säger i fortsättningen, hahah! Män har kallat mig betydligt värre saker, kan jag säga..Ja, jag har ju skrivit en del om hur rädda och upprörda barn blir, när vuxna runt omkring dem har ett oberäkneligt beteende och skriker och gapar som idioter. Tack för att du tog dig tid att berätta! Ha det gott så länge!

  6. Nyamko Sabuni (liten, svart, invandrad kvinna, numera f d minister) uttryckte väl en gång i tiden en målsättning om att vilja bli statsminister. Men jag tror det var innan hon blev medlem av Reinfeldts kabinett …

  7. Det måste finnas många kvinnor, engagerade i politiken som har drömt om att bli statsminister osv? År 2013, har vi fortfarande inte haft någon kvinnlig statsminister och eftersom få partiledare är av kvinnligt kön, så lär det dröja ett tag till. Om nu inte kvinnor i Sverige masar sig upp ur hushållsträsket, kvicknar till i ångorna av bajsblöjor och ajax, tänker till över sin egen, sina döttrars och alla andra flickors och kvinnors framtida situation och röstar fram Schyman och Fi;). Inte för att jag behöver bry mig, men ändå… Det vore trevligt att få lämna jordelivet med förvissningen om att det manliga, tusenåriga förtrycket och hatet mot kvinnor och barn, var överspelat en gång för alla.

Kommentera

