"Det sovande folket" är försvunnen

Just precis! Jag har länge undrat, varför det inte går att hitta Fredrik Reinfeldts bok någonstans?
http://www.dn.se/dnbok/statsministerns-bok-svar-att-fa-tag-pa/

”Fredrik Reinfeldts ”Det sovande folket” spelas nu som teater, men boken går varken att köpa eller att låna. Statsministern själv håller tyst och Stockholms stadsbibliotek hänvisar låntagare till en piratkopia på nätet.”

”Den då 28-årige riksdagsledamoten beskriver svenskarna som ”mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd”.”

– Vi har sökt med ljus och lykta för att kunna hitta den. Den har tidigare funnits på fler filialer, men den har försvunnit. Det kan till exempel röra sig om att boken har gått sönder och då gallrar biblioteken själva, säger Roger Ullmark, inköpskoordinator på Stockholms stadsbibliotek.
På Riksdagsbiblioteket är boken listad som ”förkommen”.

På Stockholms universitetsbibliotek räknas väntetiden för att få läsa boken i månader.
– Vi har ett ex av ”Det sovande folket” och det är ständigt utlånat. Boken är mycket populär. Just nu står 14 personer på kö för att få låna den och vi får förfrågningar från hela Sverige. Så har det varit sedan han blev statsminister, säger en bibliotekarie som inte vill uppge sitt namn.
Sedan några år finns dock boken att läsa i en piratkopierad version på internet.”

”Fredrik Reinfeldt har genom sin pressekreterare avböjt att svara på frågor om boken i DN.”

10 thoughts on “"Det sovande folket" är försvunnen

  1. För den som i likhet med undertecknad eventuellt tänker gå och beskåda pjäsen vore det onekligen bra att kunna ta del av innehållet i bokform dessförinnan för att s a s kunna sitta inne med facit under avnjutningen av evenemanget. Gjorde ju faktiskt så med SCUMmanifestet och tyckte att det var en klar fördel att veta vad som komma skulle.F ö är prissättningen på biljetterna till pjäsen värd att orda om : Ett högre pris för fattiga än för rika ! Vet inte riktigt var jag känner mig mest hemma …

  2. Ja, det kanske kan vara en fördel. Problemet är som sagt, att Reinfeldts bok är mystiskt borta. Jag har sökt på diverse bokförlag utan framgång, så den enda chansen verkar vara att ställa sig i kö till de bibliotek som eventuellt har ett exemplar. Det är märkligt, eftersom de flesta författare vill sprida sina verk.Eller, näe…det är inte ett dugg märkligt, förresten;)Ett högre pris för fattiga än för rika? Inte för att det förvånar mig..Du får nog klassas som rik, Ver? Du fick ju bättre plats än Marie Fredriksson på nån konsert (minns inte vilken)?

  3. Kanske har han äntligen börjat förstå hur impopulär han är och försöker putsa på sin fasad inför 2014 eller nåt. Hela mannen är bara märklig. För att inte tala om sången som du länkade till innan. Det fick mig att börja skratta. 🙂

  4. Att Fredrik Reinfeldt ägnar sig åt hemlighetsmakeri, censur och mörkläggning är väl knappast en hemlighet längre? Det är bara min personliga känsla men jag tycker att han är rejält otäck. Jag vet inte vad man skall kalla hans uppförande i trudde-lutt-klippet;)? Han verkar bara… konstig…

  5. Jag tycker också han är läskig. Och faktum är att det inte BARA är de åsikter han står för som är anledningen till det. Det finns massor av människor vars åsikter jag inte håller med om, eller till och med tycker är riktigt fel, men jag får ändå inte den här otäck-känslan av dem. Kanske inbillar jag mig, men tycker att sättet han pratar är så konstigt, att han betonar "fel" saker och liksom inte verkar vara närvarande.

  6. Han har väl själv ombesörjt att få bort dom eftersom det inte finns något svar från honom. Jag har den på väntelistan på torrent men ingen verka seeda. Men om jag får ner den så kan ni få den. Det är en PDF-fil. Det som är så pinsamt är att han beskriver sin egen politik! Haha!

  7. Naturligtvis. En statsminister kan göra i princip vad han vill och det gör han ju också.Jag tar väldigt gärna emot den om du får tillgång till den, SQE. Jag har inte kollat på bibblan ännu iofs men jag hittar den inte på ETT enda bokförlag.Hela karln är pinsam, inte bara hans egoistiska politik. Han verkar ha ett enormt ego under en slipad yta.

  8. Jag vet inte vem det var som hade hört honom på något M-möte (?) men den personen beskrev honom som mycket otäck och en helt annan Reinfeldt än den vi ser i media, där han verkligen anstränger sig för att framstå som behärskad och lugn. Jag håller med – jag gillar inte allas åsikter heller men med Reinfeldt är det någon odefinierbar känsla.. som du skriver, AG, nästan som om han inte är vaken? Det är han själv som "sover" och är "mentalt handikappad"? Han projicerar, hahahah?! Samma känsla har jag med Jimmie Åkesson. Han är lika otäck men hans politik är sju resor "värre" än Moderaternas. Jag tänker på Hitler varje gång jag hör hans röst.

Kommentera

