Prinsen blev en Prinsessa

Ni kommer kanske ihåg att Prinsen gick bort för några år sedan:( ?
Det blev så himla ensamt och tomt där hemma för mamma och hennes gubbe, att de beslutade sig för att skaffa en Prinsessa som sällskap. Hon ser ut ungefär som på den infällda bilden, hon är alltså en Ragdoll, med de finaste blå ögon.

Det är en väldigt stor skillnad på Prinsessan och min hårboll, kan jag tala om. När Prinsessan rör på sig eller leker, så hörs det inte ett ljud. Det är som om hon går på bomull. När hårbollen tex går ner för trappan här hemma, så riktigt klampar han så att hela familjen, dvs jag, inte skall undgå att märka att han finns till (se mig, älska mig!)

När Prinsessan äter, äter hon tyst och lugnt och hon gör också rent efter sig runt matskålen om hon råkar tappa en bit torrfoder. Runt hårbollens matskål får man göra rent flera gånger om dagen för det liksom sprutar torrfoder åt alla håll när han äter, slafs slafs. Prinsessan skulle heller aldrig få för sig att tigga mat. Hårbollen däremot, hör direkt när jag tuggar på något. Sitter jag tex i fåtöljen framför teven med en macka så hoppar han upp på armstödet och börjar veva efter mackan.

Prinsessan är väldigt intelligent också. Hon kan apportera. Slänger man iväg en piprensare (favoritleksaken) så springer hon och hämtar den och så kommer hon tillbaka med den så att man ska kasta den igen.

Prinsessan är ingen knä-katt men hon älskar att bli borstad och kammad. Hårbollen är raka motsatsen, han kräver att få ligga i mitt knä och buffar och stångas för att jag skall bereda plats åt honom. Han gillar däremot inte att bli borstad och eftersom han har en tjock och yvig päls som bara måste underhållas, så blir det ibland rena slagsmålen här hemma. Mina händer är ofta sönderrivna efter pälsvården. Prinsessan skulle aldrig riva eller bita en människa med flit.

Det känns ungefär som att Prinsessan är en chic överklassbrud och min hårboll är en sån där ouppfostrad, oborstad och tilltufsad bakgårdskatt. Brorsan kallar honom ”hunden”.

Kommentera

