Hold in, push up och fuck off

Så skall en slipsten dras! Underbart, Karin Adelsköld!
Lyssna här:

http://www.expressen.se/noje/adelskold-hoppas-att-fler-kan-se-humorn/

”Innan Karin Adelsköld tackade ja till att leda SVT:s nya satsning ”Alla tiders hits” på lördagskvällarna tillsammans med Niklas Strömstedt blev hon varnad för att folk skulle ha åsikter om hennes utseende.
Men i vilken utsträckning var Adelsköld inte beredd på.
Redan efter första programmet fick hon massor av kommentarer om hennes hår – som folk undrade var äkta.
– Jag sa att självklart är det inte är äkta. Ingenting av det ni ser här är äkta, jag är ju 40, berättar programledaren för Expressen.se.”

”Jag är 40 plus så det blir inte bättre än så här och då har jag ändå både hold in och push up. Men det är så jag jobbar, hold in, push up och fuck off…”

Jag tror att varenda kvinna någon gång i sitt liv, har fått kommentarer om sitt utseende främst från män men även från andra kvinnor. Det spelar liksom ingen roll hur kvinnor ser ut – även kvinnor som generellt anses vara mycket ”snygga” och/eller ”sexiga” för män och som kanske till och med är fotomodeller, drabbas av andra människors elaka kommentarer om sina utseenden. Jag skulle till och med sträcka mig till att säga att: Ju ”snyggare” kvinna, desto mer ”tillåtet” blir det också att hacka på hennes utseende eller kommentera det överhuvudtaget.

I det offentliga rummet, tenderar detta naturligtvis att hämma kvinnor, vilket förstås också är meningen.


Mycket ofta händer det att män som är intresserade av en, för dem ouppnåelig kvinna (hon skulle aldrig se åt deras håll), fäller elaka kommentarer om kvinnans utseende eller personlighet. Förmodligen tycker de här männen att de blir lite större, i all sin litenhet, om de får ta ut sin frustration på ouppnåeliga kvinnor på detta sätt. Många gånger har jag också hört män säga att de måste ”ta ner” kvinnor på jorden. En kvinna kan ju inte gå runt och tro att hon är ”för bra” eller ”för snygg” för en man (dvs, vilken man som helst). 😉

Hur har jag hanterat män som fäller kommentarer om mitt utseende, genom åren?

Om en man skulle säga något negativt om min kropp eller utseende, så skulle jag  svara:

– ”Haha, jag håller med – var glad att du slipper se mig naken!”

Eller:
– ”Ja det är för jävligt – var glad att du slipper ligga med mig.”

Eller:
– ”Om jag var du, skulle inte jag heller vilja se mig naken.”

Sen har vi de där människorna, mobbarna, som fäller taskiga kommentarer om folk och som inbillar sig att det räcker med ett ”förlåt” eller ”det var inte meningen” eller ”jag bara skojade”. De verkar inbilla sig att det räcker med dessa ord för att ställa allting till rätta och för att ”radera” i folks minnen, vad de har sagt till dem. När de attackerade personerna till slut tröttnar på att umgås med mobbarna, blir mobbarna dessutom ofta väldigt förvånade över att deras sällskap inte är välkommet längre. De kan inte för sina liv förstå, vad de har gjort för fel;)

Skit i sådana människor! De lider av mindervärdeskomplex och kan inte göra sig själva ”större”, få bättre självkänsla och självförtroende, utan att först trampa ned någon annan människa.




69 thoughts on “Hold in, push up och fuck off

  1. Förstår inte varför programledarpar måste passa varandra "estetiskt" eller utseendemässigt, iofs? Nu tycker jag att både Karin och Niklas är snygga människor för sin ålder, så…?Det är förstås mycket, mycket mer vanligt att "fula", ofta åldrande män syns med mycket snyggare, smalare och yngre kvinnor, inte minst i Hollywood-filmerna. Det motsatta har jag nog aldrig sett..

  2. "She don't wanna baby that looks like that I don't wanna baby that looks like that. Body I'm not an animal Body i'm not an abortion"Ur en gammal Sex Pistolslåt …

  3. För övrigt har jag heller aldrig förstått att kvinnor som du, alltid uppfattar mäns blickar som något positivt? Män kan ju lika gärna kolla på dig för att du råkar ha en snorkråka som sticker ut i näsan, för att de tycker att du har otroligt fula kläder, har en fet röv eller för att du helt enkelt utmärker dig på ett lite fööör uppenbart sätt?

  4. NoBoyToyJag vet inte om du har barn – men det barn man ser med kärlekens ögon är alltid vackert.Jag skulle till och med vilja gå så långt som att hävda att det finns egentligen bara vackra barn — det är först när verkligheten förgiftat dem som de kan förfulas.

  5. HmmJag tror människor går in för att "förfula" sig. Däremot finns det många som – liksom mig – inte anstränger sig för att se tilltalande ut.Jag använder inte smink – eller jo, visst har det hänt någon enstaka gång genom åren att andan har fallit på och jag sminkat mig, men det är sedan ungdomen sammantaget färre gånger än åren jag varit vuxen.Jag väljer kläder som jag vill från dag till dag – ibland kjol och topp, ibland klänning, ibland byxa och tröja och ibland säckiga mjukisbyxor etc.. Helt utan tanke på vad andra tycker och tänker. Det är vad som känns bekvämt för stunden som styra mina val och folk får ta mig som jag är.Jag har idag god självkänsla. Jag ser till mig själv och vad jag vill och lägger andras åsikter åt sidan när det handlar om mig och mina val gällande vad och vem jag är.Förr när jag hade lägre självkänsla så var det så mycket viktigare att se ut som andra, att sminka sig, att klä sig "godkänt" osv..Jag vill alltså hävda tvärtom – de som inte låter andra styra de val man gör, de som inte försöker leva upp till andras förväntningar, utan lever på egna villkor när de gäller den egna personen är de som uppnått god självkänsla.

  6. Idag sa en kollega till mig att jag luktade gott .. Vi stod och jobbade och plötsligt sa kollegan…"Gud vad gott du luktar"..Det var trevligt att höra och jag blev glad. Jag hade använt lite parfym just i syfte att lukta bra .. och kollegan bekräftade ju med sina ord att jag hade uppnått det..

  7. Tror att alla får kommentarer om sitt utseende, mer eller mindre öppet. De "fula" får nog veta vad som är fel på dem, speciellt om de är kända. Vissa tycks helt inte klara av att alla typer av kvinnor blir kända utan måste spy ut sin galla över ex att någon de själva inte finner attraktiv har fått vara med i en film. Men jag håller definitivt också med om att de som anses vara riktigt vackra också ska tas ner på jorden. Så patetiskt.

  8. Nbt: För det första så är det inget subjektivt om man passa i svart eller inte såvida det inte är subjektivt om man tycker att det är snyggt att framhäva mörka ringar under ögonen och få grådaskig hy. Lika lite som att det är subjektivt huruvida man passar i någon annan färg heller. Vissa är dock bättre på att se det än andra. Det har inget med stil att göra. Vissa har bruna ögon andra inte. Vissa passa i varma färger pga sin hårfärg,hy och ögon andra inte. I vissa färger ser man mer frisk ut i än andra. Eller förnekar du att vissa färger kompletterar varandra bättre än andra? Eller är du färgblind. ;)För det andra så får du gärna visa mig var jag har skrivit att jag alltid uppskattar blickar från män, eller kvinnor för den delen. Stoppa inte ord i munnen på mig.För det tredje så om du kommer ihåg så är jag av den fasta övertygelsen att kvinnor främst gör sig fin för andra kvinnor. Titta bara på valfri tjejmidddag som inte har planerat en utgång efteråt. Uppsnoffsade till tänderna.För det fjärde så förstår jag inte varför vi inte ska uppskatta vackra saker vers sig det är ett träd, blomma, tavla eller människa. Du verkar inte se skillnad på att se bra ut och att göra sig sexig. Det gör jag.

  9. Vi kan ju konstatera att fler "fula" män än kvinnor får vara med på film?;)Män får inte filmroller, bara efter hur de ser ut som det ofta är för kvinnor. Hur många överviktiga, åldrande, osminkade och "fula" kvinnor ser vi på film som är låtsasgifta med 10-20 år yngre vältränade, solbrända, snygga män som avgudar dem?Vi kanske också kan konstatera att alla kvinnor är "måltavlor", både fula och snygga för män? Men jag tror att det ofta glöms bort att även sådana kvinnor som anses vara snygga för män, också får höra elaka kommentarer. Minsta lilla skavank på de kvinnorna, måste diskuteras, blötas och stötas och många räknar nog med att snygga kvinnor skall tåla det (de är ju så lyckligt lottade ändå, liksom..?). Dessutom uppträder ofta den där skadeglädjen hos framför allt andra kvinnor, typ:- "Haha! Hon har ju celluliter" eller:- "Haha! Utan smink ser hon ju för jävlig ut".Det säger "fula" kvinnor om de kvinnor som anses vara "snyggare" för män, antagligen bara för att må lite bättre över sig själva och sin egen "fulhet". Det är väl också därför som vissa kvinnor älskar att se så kallade "fulbilder" på kändisar i veckotidningarna?Det spelar ingen roll – vi kvinnor lider alla av samma sak, oavsett hur vi ser ut. Vi duger aldrig. För vem? Vad?

  10. micro: nej, jag har inga barn men jag förstår vad du menar. Jag kan iofs tycka att det finns lite mindre söta barn OCH söta barn (inga fula barn) men om jag hade valt att skaffa egna barn så hade jag förstås älskat dem mer än mig själv, även om de var fullständigt missbildade.På så sätt kan jag sätta mig in i alla föräldrars påståenden om att deras barn är "sötast i hela världen", trots att jag kanske inte alltid kan hålla med om det;)

  11. Själv använder jag inte parfym (utom kanske på fest) men jag slipper inte undan ändå;)För ett par månader sedan stod jag i kassa-kön. En lite äldre man stod bakom mig och jag märkte att han liksom närmade sig mig och nästan lutade sig emot mig. Jag vände mig om och glodde surt på honom. Han sa- "Oj förlåt men är det ditt hår som luktar så väldigt gott?"Jag hade precis duschat och håret var nytvättat och blött.

  12. micro: Jag råkar veta lite om det här. Visst tror jag som du att de finns gott om dem som bara väljer det som de känner för. Jag tror också att de ofta väjer färger, helt omedvetet, som får dem att se piggare ut. Men det finns verkligen gott om dem som säger att det vet inte hur de ska klä sig så de vågar inte köpa något i färg i rädsla för att det ska bli fel och det finns dem som inte villl syans och bara försvinna i i väggen och vara obemärkta små grå möss. Dessa hörs ofta inte så mycket heller. Säger inte vad de tycker. Så finns det dem som i rädsla att uppfattas som oseriösa och som endast som ett sexobjekt förfular sig själv. Du hittar dem ofta inom akademikervärlden. De är inte bara i avsaknad av intresse utan att det vet att om de råkar vara typ blonda, stora bröst och röda läppar så kommer de inte att tas på allavar av sina kolegier. Manliga som kvinnliga. För man kan ju bara inte vara stereotypt sexig OCH ha en hjärna, Så jo jag känner flera som furfular sig själva av diverse olik anledningar. Brist på att våga synas och därmed också förväntas hörs och dem som vill tas som en seriös person.Jag tycker att NBTs åsikter förstärker män som inte tar "snygga" kvinnor på allavar.

  13. Du har helt rätt att det letas detalj-skavanker hos de som anses vackra. ALLT kan tydligen vara fel på en kvinna, inget är för litet för att hacka på. Nej vi kommer aldrig duga.

  14. Hmm:"Eller förnekar du att vissa färger kompletterar varandra bättre än andra? Eller är du färgblind. ;)"Nej, jag är inte färgblind. Det du talar om är ju föränderligt, utefter så kallade "förstå-sig-påare" genom tiderna. Förr i tiden ansåg stil-poliser att det inte gick att mixa orange med rött eller rosa med rött eller lila med orange. Idag ser vi dessa färger mixade både i mattor, kläder, gardiner och kuddar. Du skriver att "vissa ser det bättre än andra" och då undrar jag förstås… och…? Om du eller någon annan påstår er "se" något, tex att en person inte passar i svart – so what? Varför skulle din åsikt vara viktig i det fallet? Personen i fråga kanske tittar på dig och tänker – usch hur kan hon ha en sån ful röd blus på sig?"visa mig var jag har skrivit att jag alltid uppskattar blickar från män"Du skrev:"för att de inte vill / vågar sticka ut. Vill inte få några blicka på sig då de tror att de inte duger som de är." Du skriver också att du "gillar att visa upp dig" och då antar jag att du menar att du gillar, om män tittar på dig? Jag antog alltså att du menar här, att du tror att vissa människor inte vill få blickar på sig, pga att de har dåligt självförtroende och att de som gillar att få blickar på sig, enligt dig, har bra självförtroende? Det var det jag vände mig emot, eftersom jag vet att de allra flesta män glor på allt. De glor och kommenterar i princip alla kvinnor, oavsett hur kvinnorna ser ut. Därmed är det fel att inbilla sig att män glor på en, pga att de tycker att man är snygg. De kan lika gärna glo, kasta blickar pga att de tycker att man ser ut som skit. Mäns blickar har dessutom ingenting med kvinnors självförtroende att göra."den fasta övertygelsen att kvinnor främst gör sig fin för andra kvinnor."Jo, jag minns vår tidigare diskussion om detta och jag håller inte riktigt med dig, som du vet. Jag tror verkligen inte att kvinnor främst gör sig "fina" för andra kvinnor eftersom jag inte tror att en majoritet av kvinnorna är lesbiska, är ute efter att attrahera andra kvinnor och pga att vi inte ser detta beteende, bland kvinnor i ALLA delar av världen. Det här beteendet hos många, främst västerländska kvinnor, handlar om "the male gaze", alltså kvinnor som har lärts att se på varandra med mäns ögon, att konkurrera med varandra, utseendemässigt. Det finns en hel del feministisk litteratur, studier osv att läsa om detta men börja med att googla "the male gaze" så förstår du nog vad jag talar om."Du verkar inte se skillnad på att se bra ut och att göra sig sexig"Jag vet inte om jag är otydlig på något sätt? Jag menar att "se bra ut" eller "se sexig ut för män" är något som ligger i betraktarens öga. Dessutom anser jag inte att "se bra ut" inbegriper att man fejkar sitt utseende med tex smink, plastikoperationer osv.

  15. …."finns det dem som i rädsla att uppfattas som oseriösa och som endast som ett sexobjekt förfular sig själv. Du hittar dem ofta inom akademikervärlden. De är inte bara i avsaknad av intresse utan att det vet att om de råkar vara typ blonda, stora bröst och röda läppar så kommer de inte att tas på allavar av sina kolegier. Manliga som kvinnliga. För man kan ju bara inte vara stereotypt sexig OCH ha en hjärna, Så jo jag känner flera som furfular sig själva av diverse olik anledningar. Brist på att våga synas och därmed också förväntas hörs och dem som vill tas som en seriös person."Oj, mycket fördomar här, Hmm? Du skriver att akademiker vet, att om de är "typ" blonda, har stora bröst och röda läppar så tas de inte på allvar av sina kollegor och därför "förfular" de sig? Genom att färga håret brunt, dölja sina stora bröst och strunta i det röda läppstiftet, eller vad menar du? Skall vi tolka din kommentar som att det är "fint" med blont hår, stor och framhävd byst och rött läppstift?;)För övrigt är det väl inte konstigt att både kvinnor och män klär sig på ett visst sätt för att passa in i "klädkoden" på jobbet? Inte ser du en porrstjärna gå till jobbet i knytblus och tantkjol eller en dagisfröken gå till jobbet i kjol och kavaj?;)

  16. Hela ditt snack om hur du tycker att vissa kvinnor "förfular sig" handlar alltså om att de väljer att inte "bättra på", för att passa bättre in i normen av hur en "snygg" kvinna "skall" se ut, enligt the male gaze.

  17. Ja, ALLT går att hacka på eftersom ingen, ingen kvinna är "perfekt" (vad det nu är?).Det går alltid att svälta liiite till, att bli liiite mer vältränad, liiite mer bra på att välja matchande och passande kläder, liiite mer bra på att fixa en snygg frisyr, liiite duktigare på att anstränga sig för att passa in i normen som män har satt upp för kvinnors utseende.

  18. Nbt: Sorry, har inte riktigt hunnit med att titta in här. Vet inte var jag ska börja att bemöta dig. Något förslag?

Kommentera

