Look-alike



Det blev mycket snack om utseende och om folks kommentarer om andra människors utseende i förra inlägget. Jag hävdar bestämt, att människors försök att utse sig själva till stil-poliser över andra, är fullständigt oviktigt och meningslöst att ens reflektera över. Skönhet, god klädsmak osv, ligger alltid i betraktarens öga och det är omöjligt att ett specifikt utseende, faller alla människor i smaken och alla människor uppfattar dessutom andras utseende på helt olika sätt. Jag skall bevisa det för er nu. Här nedan presenterar jag olika människors kommentarer, under främst min yngre livstid, om vem de tycker att jag är lik och påminner om.  Finns det överhuvudtaget någon röd tråd i detta…?
Kan ni kontra med någonting liknande?:)

Kikki Danielsson
Hanna Graaf
Sanna Ekman
Kim Wilde

Anna Sundqvist

 

33 thoughts on “Look-alike

  1. Åh men det där avskyr jag med. När någon ska jämföra mig med en sk kändis som en sorts komplimang. Jag vill ju se ut som jag och ingen annan. Framförallt inte som någon som jag inte direkt beundrar.

  2. På 80-talet tyckte många att jag var lik Tina Turner, tror det var främst håret och hennes styltiga dans. Idag är jag nog mest lik Trollet Plupp hahahaRain

  3. Hmm, man kan ta dylika komplimanger med glimten i ögat 🙂 Naturligtvis är vi alla unika men ibland liknar vi eller påminner om någon annan.Rain

  4. Det är ju tydligt, dock, att folk uppfattar saker och ting på helt olika sätt. Det någon kallar blått, kallar en annan grönt. Det någon kallar sexigt, kallar en annan slampigt. Det någon kallar snyggt, kallar en annan fult. Osv, osv.Slutsats: vad andra människor tycker om ens kropp, kläder, utseende, heminredning osv är nonsens och därmed oviktigt.

  5. Jag förstår nog vad Hmm menar (tror jag) – om någon skall ge mig en komplimang så bör den ju utdelas utifrån mig .. dvs jag skall inte jämföras med andra, utan de skall se något hos mig som de uppmärksammar som positivt…

  6. Tycker det är en ganska kul grej. Oftast är det ju ändå inget man kan ta på allvar för det en person ser det ser definitivt inte en annan. Det är ögonen som talar och de som vi tyder olika. Ta det inte så allvarligt tjejer :-)Själv har jag i hela mitt liv precis som du Noboytoy fått höra att jag är lik den personen eller den personen. Nästan aldrig har det hänt att likhet av någon påstås från två personer. I synnerhet ser man nästan aldrig själv någon likhet. När man gör det som jag i ett fall då borde det vara mer substans i det hela. I detta fall har även andra sagt det så kanske 🙂 Så länge inte alla dessa jämförelser är sagda för att såra tycker jag det är helt ok. Vi lever för att skratta :-)/: Ronny

  7. Ska också säga att jag inom kort öppnar egen blogg dit alla är välkomna oavsett åsikter så länge det handlar om att respektera varandra och att man just har olika åsikter 🙂 Mer info kommer/: Ronny

  8. micro: problemet är ju bara att vi ständigt jämförs med andra eller snarare ett ideal? Om vi inte gjorde det, skulle vi inte heller kunna delas in i "skalor" – snygg, ful.

  9. Rain: Ja visst kan man göra det. Jag tror att det beror på två saker. 1) jag har en önskan om att vara unik 2) Jag gillar inte Hollywood och annan idoldyrkan så värst. Vi är alla människor men vissa får för mycket uppmärksamhet i förhållande till vad de presterar + att de får det med vår goda vetskap att allt går ut på att tjäna pengar på vår egen önskan att vara som något annat än det vi är. Jag vill att alla ska uppskattas för precis den den är. Alla har, är något fint, Ja nästa alla då 😉

  10. Det där är något helt annat och där håller jag absolut med dig Noboytoy. Att jämföras på skoj är en sak, att jämföras för att passa in i vissa ideal är bara löjligt./: Ronny

  11. Har inte jättemånga gånger hört att jag är lik någon viss kändis. Däremot har det hänt mig flera gånger att människor känner igen mig (vilket kan få en att känna sig som en kändis). Typ att folk har kommit fram och sagt saker som "jag känner igen dig från…" eller "är det inte du som jobbar på…?" Jag tycker det är lite läskigt, har inget behov av att bli igenkänd och varför vill ens folk påpeka att de sett en någonstans?

  12. Jag har samma åsikt som Ronny i det här fallet, dvs att det vissa tror sig se, kanske ingen annan ser. Utseende/skönhet/fulhet ligger alltså alltid i betraktarens öga och ingen av oss är attraktiv eller ful i ALLA andras ögon.

  13. Jag känner igen det där men mer som att jag har flera olika dubbelgångare på flera olika platser i landet;)När jag jobbade extra i en spelbutik/tobaksaffär då jag gick i skolan, hände det iofs att folk kände igen mig från jobbet och ville påpeka det. Ja, varför måste folk påpeka att de känner igen en? Jag gör det själv, men kan inte förklara varför;)Måste fundera på det..

  14. "Det där är något helt annat och där håller jag absolut med dig Noboytoy. Att jämföras på skoj är en sak, att jämföras för att passa in i vissa ideal är bara löjligt."+1 Jag tycker att det läggs alldeles för mycket uppmärksamhet på sk kändisar. Och de är kändisar för något som är ganska oviktigt. Skådespeleri och sånt och så. Och sitt utseende. Och de är kända för detta pga att vi hjärntvättats till att alla tycka samma sak är vackert. Så är det inte det som kommer naturligt till oss. Vi tycker alla olika om vad som är vackert om vi utan påverkan får välja själva.

  15. Haha ja kanske är det bara något man vill göra? Själv blir jag mest obekväm av det. Okej, har du sett dubbelgångarna själv eller fått det berättat för dig? Påminner mig faktiskt om en gång jag var liten och var ute på stan, då såg jag en tjej som såg PRECIS som jag och hade exakt samma frisyr som jag. Hela min familj skrattade åt det och tyckte det var jättekonstigt.

  16. Hmm: jag instämmer. Det finns givetvis vissa manliga "ideal" uppsatta för kvinnor som alla kvinnor förväntas anpassa sig efter men "skönhet" (vad det nu är) sitter i betraktarens öga. Alla människor uppfattar helt enkelt inte saker och ting på samma sätt. Det någon tycker är skitfult, tycker en annan är skitsnyggt och det vore ju mycket roligare om alla människor bara fick vara som de är?

  17. Förstår dig hmm..Jag gillar inte att bli bedömd för mitt utseende vilket jag blivit nästan hela mitt liv tills jag klippte av mig mitt midjelånga hår och slutade röka = gick upp massor i vikt. Vi lever i en ytlig värld för det blev en otrolig skillnad på bemötande. Idag blir jag lyssnad på, tagen på allvar och behandlad mer seriöst än tidigare. För mig har det varit en befrielse att bli mer "osynlig" och bedömd för den jag är istället för hur jag ser ut. Rain

  18. Haha, Mats Bax letar i vartenda skrymsle och vrå i världen för att framställa kvinnor i dåligt dager? Konstigt, jag upplever annars många bögar som generellt positiva till kvinnor? Undantag finns tydligen, Alexander Bard och nu Mats Bax.

  19. Tack för tipset, förresten.Vi får väl hålla lite koll på kvinnohataren Mats Bax även om han inte är något direkt hot mot kvinnor IRL eftersom han inte ens ligger med kvinnor;)

Kommentera

