Våffo är det på detta viset?

Förra året var mamma, jag och lillebrorsan på ett trevligt ”event” tillsammans. Jag tänkte – ”vad kul, det här kan vi göra till en familjetradition varje år.”

Jag ringde därför mamma häromdagen och frågade om vi skulle åka på eventet i år igen (en fredagkväll). Hon svarade att hon inte kunde, eftersom hennes gubbes ena barnbarn skulle komma till dem och sova över hela helgen. (Det är alltså inte min mammas barnbarn, utan hennes mans barnbarn.)

Och jag tänkte:

Hur många gånger har mammas gubbe stannat hemma för att mammas barnbarn (mina syskonbarn) skall komma till dem en helg? Svar: han skulle aldrig komma på tanken. 

Om hans son tex ringer och föreslår att de skall gå på fotbollsmatch en fredagkväll, så är jag helt säker på att sonen aldrig skulle få svaret av sin far:

– ”Nä, tyvärr, jag kan inte följa med på fotboll. Fruns barnbarn kommer i helgen så jag måste hålla mig hemma.”

Varför tycker min mamma att hon inte kan åka iväg några timmar, bara för att hennes mans barnbarn kommer på besök?
Våffo är det på detta viset?

10 thoughts on “Våffo är det på detta viset?

  1. Därför att din mamma inte lärt sig att ställa krav kanske – kanske inte förstått att ansvar är något man skall dela på lika villkor. Ungefär som en anhörig till mig säger om sin karl gällande hem och barn. "Han hjälper till" .. Själv har jag alltid kallat det för att ta sin del av ansvaret när det gäller hem och barn.Den terminologi som många använder när det gäller hem och barn anser jag både säger mycket om hur de ser på sina roller … och dessvärre också sätter trenden för nästa generation och hur de skall se på sina roller.

  2. Edit:Själv har jag en man som alltid tagit sin del, oavsett om jag varit hemma eller arbetat. De perioder jag var hemma var mitt ansvar att barnen hade det bra på dagarna – inte att köra all marktjänst och leka slav.Då sa folk till mig "Om du inte sköter hem och barn så kommer han att lämna dig", "Tänk på att män inte är så glada i att sköta hem och barn så kräv inte för mycket" .. och andra skitfloskler. Sanningen är att han snarare skulle ha blivit stött och förbannad om jag hade räknat honom som en inkompetent åsna som behövde daddas som ett barn.Vi är fortfarande gifta och delar på ansvaret fast barnen är vuxna, hade han betraktat mig som en barnansvarig städochdiskmaskin så hade det nog sett annorlunda ut.

  3. Håller helt med dig, micro. Jag ser samma sak som du i heterohemmen.I det här fallet handlar det inte ens om mammas ansvar – hon har ju inget ansvar över sin mans barnbarn. Skall brorsan och jag tolka det som att hon tycker att gubbens barnbarn är viktigare än hennes egna barn?;)Inte för att någon av oss bryr sig, men det är väldigt märkligt hur hon tänker där. Hon tror kanske att hans barnbarn hinner svälta ihjäl om hon lämnar det ensam med farfar för några timmar. Jag tror också att hans barnbarn och föräldrarna till det, skulle tycka det var konstigt om inte min mamma var hemma. Jag tror inte att någon skulle bry sig, om farfar själv åkte iväg ett par timmar. Mycket konstigt.

  4. Ja vad konstigt det där är,hon ska alltså serva barnbarnen.Kvinnan ska ställa upp,finnas till hands..Men kan det vara så att de kanske t o m har mer att prata om med din mammaän de har med sin farfar..De kanske inte har lärt sig att umgås själva?

  5. Det är ovanligt att folk har det som du och din man, micro men jag gratulerar dig till att ha lyckats hitta en sådan man. Jag har aldrig lyckats hitta en man som "har allt", dvs en man som jag vill dela både föräldrarskap, sexliv och hem med. Jag har gjort många försök dock, LOL;)Jag håller verkligen med dig i det du skriver. Ingen kvinna kan väl tycka att inkompetenta åsnor är attraktiva i någon form? Jag tänder definitivt inte på att leka dadda eller mamma åt en vuxen karl – det är fruktansvärt avtändande och osexigt.

  6. Ja, jag tycker det är jättekonstigt men samtidigt så vet jag ju att hans barnbarn vill komma, tack vare att mamma gör det mysigt för barnen. Det stämmer nog alltså, det du skriver. Barnbarnen gillar stämningen som min mamma skapar och tack vare henne, vill hans barnbarn komma och hälsa på. Jag tror inte att det hade varit samma sak om farfar hade bott ensam.

  7. hahao du kan inte ens räkna ut varför din mamma vill vara med barnbarnen före dig!Ja du är verkligen en åsna!Fortsätt med ursäktanden om någon köks slaveri eller könsmaktsordningåsnor kan inte räkna ut sånt!Våffor blir det så här!

  8. Vad tror du om att köpa en biljett, eller vad som nu krävs, till din mamma, meddela hennes man att han får ta hand om sitt barnbarn själv några timmar den kvällen och sen helt sonika åka och hämta henne? Du och din bror borde väl orka bära henne till bilen om det skulle behövas?!

Kommentera

