Fadersrättens avskaffande – bara positivt

Jag föreslår att ni alla läser mitt föregående inlägg, om hur illa män som grupp behandlar barn i vår värld. Det finns vissa som väljer att förfasas och förfäras mer av mitt förslag att låta mammor få vårdnaden om och bestämmanderätt över sina barn, än dessa fasansfulla fakta. Det säger en del om vilken slags värld vi lever i.

För att återgå till mitt förslag om att avskaffa pappors/mäns juridiska rättigheter till barn.

En man kan inte bli gravid, inte föda barn och inte amma barn. Det är manlig biologi och det är så män är skapade, precis som hannar i djurriket. När en kvinna blir gravid, bär sitt barn under nio månader, går igenom förlossning och ammar barnet så händer det mycket, både oförklarliga och förklarliga saker med kvinnans kropp. Psykologiska, biologiska, hormonella faktorer påverkar hennes kropp, ger henne modersinstinkt, beskyddarinstinkt osv över sitt barn. Kvinnor är de som ofta lider av tex missfall och abort – det är en naturlig reaktion för en kvinna som har påbörjat graviditetsprocessen men som har avbrutits av olika anledningar. Få blivande pappor mår dåligt när gravida kvinnor får missfall eller gör abort, helt enkelt pga att samma process som pågår i en kvinnokropp under havandeskap, naturligtvis inte sker i manskroppen, enkom för att mannen har fått utlösning i kvinnans kropp.

Vi ser skillnaden klart och tydligt i världen. Inte alla män knyter an till sina egna och andras barn, inte alla män förstår vad barn är, att barn är barn och förstås mer skyddsvärda än vuxna män samt att barn har behov som måste tillfredsställas före mannens behov. Det är FAKTA (se föregående inlägg). Det innebär inte att ALLA män och pappor beter sig illa mot barn (att man ständigt skall behöva upprepa detta, suck) men det innebär att kvinnor generellt och som grupp i världen, har en helt annan beskyddarinstinkt och förståelse för barn, än vad män som grupp har. Få pappor idag är, trots daltande med jämställdhetsbonusar och annat, intresserade av att dela på föräldrar-ledigheten, stanna hemma från jobbet när barnen är sjuka, betala underhåll för sina barn och överhuvudtaget ta halva ansvaret för de barn som de har satt till världen. Se mitt inlägg ”Pappa-fjäsk” för mer information.

Med det sagt, vill jag också mena att samhället på alla sätt, skulle tjäna att införa modersrätten och avskaffa fadersrätten helt och hållet.

* Vi skulle slippa alla vårdnadstvister som oftast pappor bedriver om barn och som vi skattebetalare får betala åt pappor (och mammor), både arbetet inom Socialtjänsten och domstolarna samt anlitade advokater och jurister.

* Vi skulle slippa se svenska myndigheter tvinga barn till pappor som barnen är rädda för, som barnen inte vill träffa och pappor som våldtar och misshandlar sina barn samt har misshandlat och våldtagit deras mammor.

* Vi skulle förhoppningsvis slippa galna pappor som skjuter ihjäl, hotar och trakasserar mammor och barn före, under och efter att de bedriver/bedrivit vårdnadstvist om barnen.

* Vi skulle få se en positiv förändring i heterofamiljerna, där en man ingår. Män skulle få klart för sig, att om de vill behålla kvinnan och barnen i sina liv, så måste de anstränga sig för att få kvinnan och barnen att trivas i hemmet. Dvs – maktobalansen som alltid existerar mellan man och kvinna i ett gemensamt hem, pga tex ekonomisk obalans och fysisk obalans – skulle på så sätt utjämnas. Kanske skulle detta även råda bot på, eller åtminstone utjämna, viss del av ojämställdheten som blir väldigt tydlig, när en samboende man och kvinna skaffar barn. Män skulle få börja anstränga sig för kvinnors och barns skull i familjerna, kort sagt.

* Barn skulle slippa hamna i kläm mellan föräldrar – de har sin självklara plats hos sin mamma, precis som naturen har avsett.

* Många barn mår dåligt av växelvist boende, dvs att fara som skottspolar fram och tillbaka mellan två föräldrar (i vissa fall långa resor som naturligtvis tär på barnen). På det här sättet har barn alltid sin trygghet hos sin mamma och mamman, som nästan alltid känner sitt barn bäst och har en naturlig beskyddarinstinkt och modersinstinkt, vet vad hennes barn mår bra av och inte och får själv besluta om vad barnets bästa är, när det kommer till boendet/umgänget.

De allra flesta mammor, tycker att det är viktigt att barnen har kontakt med sin biologiske far, även när paret har separerat. Skillnaden kommer alltså inte att bli så stor, jämfört med idag, bortsett från att de pappor som är olämpliga och rent livsfarliga för barn och deras mammor inte, med mans-samhällets goda hjälp, ges möjlighet att TVINGA sig på dem. Det är varje människas mänskliga rättighet att kunna tacka nej till att ha med sådana män och pappor att göra. Tyvärr har fadersrätten i både dåtid och nutid, gått så långt att det här är en verklighet för kvinnor och barn – de får aldrig någon lugn och ro i sina liv, pga galna pappor.

Fördelarna är alltså många med att införa total modersrätt och att helt och hållet avskaffa fadersrätten, inte bara för barnen och mammorna, utan också för samhället och skattebetalarna. Vår nuvarande regering, som verkar för att dra in statens åtaganden, välfärden, borde jubla över ett sådant här förslag – det skulle spara otroligt mycket pengar åt staten, att slippa hantera alla problem och bråk som uppstår i heterofamiljerna angående barnen.

Fakta är också, att det finns minst risk för barn att utsättas för våld och sexuellt våld, hos sina mammor. Det är män och pappor som är en fara för barn, en risk för barn (och kvinnor) i hetero-familjerna. Det är inget nytt – så har det alltid varit i alla samhällen, länder och kulturer där en man har ingått i familjen, där fadersrätten alltid har vägt tyngre än modersrätten och så är det fortfarande.

Vilka nackdelar finns, med det här förslaget? Jag kan inte komma på en enda nackdel – inte för barnen, inte för deras mammor och inte för samhället.



51 thoughts on “Fadersrättens avskaffande – bara positivt

  1. Andreas: nu låter det som om jag skryter men det är så de flesta människor uppfattar mig. Snäll, god, generös, självsäker, stort rättspatos, varm, glad och positiv;) Självklart är detta inte hela sanningen eftersom jag har mina brister och fel som alla andra människor. Jag kan tex vara otroligt "kall" och som en tidigare pojkvän kallade det – "hård" mot människor, vars beteende jag ogillar. Men min mamma sade en gång inför sina bekanta: "jag älskar alla mina tre barn lika mycket men NBT – hon fick allt det goda." Mamma brukar också säga att jag är envis som en åsna och det har hon rätt i;)Skönt att höra att hela din identitet inte ligger i din p…., Andreas;). Det är också den uppfattningen som jag har skapat mig om dig och om min uppfattning stämmer, så är du mycket ovanlig på så sätt, skulle jag våga påstå. Jag träffar sällan på sådana män i min vardag, dvs män som klarar av att se saker och ting ur ett kvinnligt perspektiv. Det är väl bara du, Erik Rodenborg och min plastpappa än så länge…;)Önskar dig en rikigt skön och avkopplande söndag, Andreas! Tack igen, min vän.

Kommentera

