Ur "En riktig våldtäktsman" av K. Wennstam, del 2

Stoffe
”Hade någon sagt till mig för ett år sedan att jag skulle våldta en liten flicka, hade jag aldrig trott på det. Det skulle jag aldrig göra, trodde jag.”

Han är sjutton år gammal och kom till Bärby för tre månader sedan. Då föll domen – ett års ungdomshem för grov våldtäkt.

På mormors gata bodde femåriga Helena och hennes familj. Ett glatt barn som brukade hälsa på ofta. Den dagen då hon våldtogs kom hon gående mot mormors hus samtidigt som Stoffe kom tillbaka från sin praktikplats. Han var trött, men Helena var pigg och på strålande humör som alltid. Hoppade och skuttade med mycket spring i barnbenen.

”Är ingen annan hemma” frågade hon.
”Nej, mormor är inte här idag. Vill du komma in ändå?”

Och det gjorde hon.
”Sedan slog gnistan fel” säger Stoffe. ”Hon gjorde inget egentligen, hon var bara där. Hon satt där på den där bäddsoffan. Jag tror det tog sju till tio minuter. Jag kommer ihåg varenda detalj, jag minns allt och det äcklar mig varje gång jag tänker på det.”

Det som hände var att Stoffe våldtog femåriga Helena oralt och analt. Sedan gick han och bryggde kaffe. Han frågade om hon ville ha pengar eftersom hon grät.

Flickvännen trodde att Stoffe skulle ställas inför rätta för något annat när hon följde med honom till tingsrätten några månader senare. Hon hade läst i lokaltidningen om en sjuttonåring som var åtalad för grov våldtäkt, men det föll henne inte in att det kunde vara Stoffe.

”Hon pratade om den där idioten som hade gjort det och fattade inte att det var jag förrän de ropade upp både mitt och lilla Helenas namn i tingsrättens högtalare. Då förstod hon. Och när jag ville ha en kram innan jag gick in i rättssalen så fick jag ingen. Men när jag kom ut igen satt hon kvar i en soffa utanför och grät. Hon sa hela tiden att hon inte kunde förstå.”

10 thoughts on “Ur "En riktig våldtäktsman" av K. Wennstam, del 2

  1. Som sagt läste jag boken för många år sen (måste varit precis när den var nyutgiven) och faktum är att det enda jag minns ur den är kapitlet om Stoffe. Jag tror att anledningen till att jag minns den är att hans historia är så himla konstig. Jag var förstår fortfarande inte. Hur kan en "gnista slå fel" så att man bara "råkar" våldta ett litet barn? Vadå "bara var där"? Är det så vi kvinnor ska tolka det, att en pojke/man helt plötsligt bara råkar stoppa in den i den som råkade vara där för tillfället? Jag såg förresten att du skrivit inne på DJ. Som vanligt när brott mot kvinnor och barn diskuteras dyker män som Bo W upp som spenderar timmar av sitt liv åt att försvara våldtäktsmän och rättsväsendet som friar dem på löpande band. Det märks hur otroligt viktigt det är för sådana att inget får förändra rådande normer.

  2. Stoffes historia är hårresande. Vet du vad, AG? Ibland får jag känslan av att de här männen mår bättre i sig själva om de lyckas förstöra andras liv och hälsa, i synnerhet kvinnors och flickors. Jag brukar ju säga att det råder en avundsjuka och missunnsamhet hos många män gentemot kvinnor och i Stoffes fall är det lätt att tro att han liksom retade upp sig på den lilla glada bekymmerslösa femåriga Helena, pga att han själv har haft en taskig barndom. Han VILLE skada henne, göra henne illa. Det verkar ofta som om de här männen vill ta ut sin egen frustration genom att göra andras liv till ett helvetet. Jag kan ha fel men det är en ständigt återkommande känsla jag får med de här männen. Många män visar en otrolig avundsjuka (tävlar) mot kvinnor och är mycket missunnsamma. Det finns inga försvar för män som Stoffe. Hur i h-vete kan en man ens få för sig att ge sig på ett litet barn och tvinga in sin penis analt och oralt i en liten barnakropp? Det måste vara ren ondska och syftet måste vara att skada och göra illa på värsta tänkbara sätt. Suck, har du läst Bo W:s senaste lååånga kommentar? Jag tolkar hans kommentar som att han liknar våldtäkt med en "olyckshändelse", som om män är kompletta idioter och inte kan skilja på sex och våldtäkt, villiga och ovilliga kvinnor. Han kör också med det gamla vanliga manliga "argumentet" mot samtycke, dvs att: "skall man behöva skriva kontrakt också?!":"Ska samlaget enligt lag avbrytas varje minut för att parterna ska få tillfälla ett övertyga sig om att de har varandras ömsesidiga samtycke att fortsätta?"Hur skall vi kvinnor tolka detta? Sen fortsätter han:"Vuxen som har samlag med barn i exempelvis åldern 15-17 år åläggs då att med beaktande av barnets bästa vara exceptionellt hänsynsfull i enlighet med skrivna, lagfästa bestämmelser."Tydligen KAN män vara hänsynsfulla sexuellt, tycker Bo men bara när vuxna män har sex med barn 15-17 år. Alltså? Usch, jag är så trött på idioterna.

  3. Tillbaka till Stoffe – hur mycket psykopat är han när han ber sin flickvän följa med till Tingsrätten utan att berätta för henne att han måste dit, eftersom att han är misstänkt för våldtäkt mot ett femårigt barn och DESSUTOM ber han om en kram (!!!) när hon får reda på det i högtalaren? Vilket psyko, alltså!?

  4. Jo, jag har läst alla hans kommentarer. Problemet med denna Bo W, som är en 76 år gammal jurist, är just att han är en 76 år gammal jurist som inte förstår att han överhuvudtaget inte har i den här debatten att göra. Självklart har pojkar och män förmåga att kunna avgöra när en flicka eller kvinna verkligen vill ha sex. Men sådana som Bo orkar inte bryr sig om detta, så de hittar på att det är så fruktansvärt svårt för pojkar och män att veta detta (eftersom flickor inte kan signalera budskap ordentligt), så de måste chansa. Bo förnedrar sig själv och andra män genom att idiotförklara hela manssläktet och påstå att de inte kan se skillnad på frivilligt sex och våldtäkt – allt för mäns rättigheter. För övrigt tycks folk ha svårt att förstå att det inte går att påstå att någon annan ville något. Angående Stoffe: Jag påstår inte att du har fel, men kan du utveckla mer hur du tänker/tänkt kring det? Avundsjuka, på vad? Hur kan man vilja förstöra ett barn? Och vad är det då de mår så dåligt över? Detta att ta med flickvännen till TR utan att säga varför – ja, helt psykstört. Hon måste fått en rejäl chock.

  5. Ja, AG…Det är ju det, hela diskussionen om att "uppsåt saknas" i våldtäktsmål handlar om. Om det inte går att bevisa att mannen har "förstått" att kvinnan inte ville ha hans snopp i sin kropp så frias han – uppsåt saknas. Det innebär ju i praktiken att kvinnor anses vara sexuellt tillgängliga för män, tills kvinnor lyckas bevisa motsatsen.Tills kvinnor lyckas få våldtäksmän att förstå att kvinnor inte vill att de stoppar snoppen i dem och att kvinnor därefter måste bevisa att de har lyckats få gärningsmän att förstå, på ett sätt som domstolen finner föredömligt. Det är ju ungefär som att alla människor får misshandlas grovt, åtminstone tills de har lyckats få gärningsmannen att förstå, att de inte vill bli misshandlade längre. Jag menar, att varken domstolar eller gärningsmän skall kunna ta ifrån sexualbrottsoffer deras bestämmanderätt över sina egna kroppar samt omyndigförklara dem genom att påstå att de "ville" ha den misstänkte våldtäktsmannens snopp i sina kroppar. Om de "ville" så hade de inte anmält våldtäkt, givetvis. Jag instämmer alltså med ditt påstående (du lyckas alltid få kläm på det) att ingen kan påstå att någon annan "ville" något. Det är en omöjlighet och liknande horribla påståenden från misstänkta våldtäktsmän skall ignoreras av domstolarna. Istället ser vi att det resoneras mellan gärningsmän och domstolar i något slags märkligt samförstånd om att offren nog "ville", var "frivilliga", trots att de redan genom anmälan har visat att samtycke inte förelåg. Jag anser att det är att omyndigförklara människor att påstå att de inte ens vet vad de själva vill och vad de själva anser är okej för andra människor att göra mot dem. Jo, Stoffe hade enligt egen utsaga en pappa som misshandlade honom svårt under barndomen. Hans barndom var allt annat än lycklig och jag tänker att när Stoffe såg en glad, pigg och lycklig liten tjej som Helena, blev han missunnsam/avundsjuk på hennes oskuldsfullhet och fick behov (förutom en sannolik pedofil störning) att ta ut sin egen frustration på henne. Skapa samma slags kaos, otrygghet, skada mot henne och få henne att lida, som han själv led som barn. Helt ovetenskapligt, bara en tanke som slog mig;)Ja? Undrar vad flickvännen tänkte? Hon måste, som sagt, ha fått en rejäl chock. Varför gjorde Stoffe så mot henne? Skada andra lite till?

  6. Måste tillägga: ja, hela diskussionen i våldtäktsmål går ut på att idiotförklara män. De anses inte kunna skilja på ovilliga och villiga kvinnor, de kan inte skilja på sex och våldtäkt. Jag hävdar att riktiga män förstår mycket väl, att inte ta sig friheter med andra människors kroppar hur som helst. Riktiga män känner in, respekterar, visar hänsyn och tar inte för givet att deras sexualitet kan påtvingas kvinnor i tid och otid.

  7. Ja, det är kanske som du säger. Även om det är svårt att förstå, kanske vissa har det här behovet att ta sönder andra människor. Sorgligt. Och fler och fler barnoffer skördas som växer upp och tar ut sin smärta på olika destruktiva sätt. Jag såg att tråden fick färre inlägg där ett tag, men såg inte att det var dina inlägg som hade tagits bort! Vilka saker plockade de bort? Så himla fegt! De klarar inte ens av att ta debatten utan att anmäla allt som går emot dem. Och inga frågor besvaras, heller.

  8. Eller vänta… Nu ser jag vad du menar. Under dina kommentarer går det inte att anmäla, vilket alltså betyder att någon annan redan gjort det. Men är det också några av dina kommentarer som försvunnit? För jag såg att antalet totala kommentaren hoppade ner en gång.

  9. AG: det är ju iofs känt att skadade män eller män med mindervärdeskomplex ofta tar ut sin frustration på andra människor, medan skadade kvinnor tar ut sin frustration på sig själva, tex ätstörningar, självskadebeteende, våldssex osv.Jo, jag kollade nu och flera av mina kommentarer har tagits bort. Får se hur länge det dröjer innan jag blir blockad på DJ pga för många anmälningar. Skulle inte förvåna mig om Interaktiv Säkerhet modererar DJ också. Små kränkta vita män som måste censurera kvinnor överallt. De klarar inte konkurrens på lika villkor, som jag brukar säga.

Kommentera

