Känslomässig manipulation

En läsare postade en länk till en mycket intressant artikel – ”Why women aren´t crazy”:
http://goodmenproject.com/featured-content/why-women-arent-crazy/

”You’re so sensitive. You’re so emotional. You’re defensive. You’re overreacting. Calm down. Relax. Stop freaking out! You’re crazy! I was just joking, don’t you have a sense of humor? You’re so dramatic. Just get over it already!

Sound familiar? If you’re a woman, it probably does.

When someone says these things to you, it’s not an example of inconsiderate behavior. When your spouse shows up half an hour late to dinner without calling—that’s inconsiderate behavior. A remark intended to shut you down like, “Calm down, you’re overreacting,” after you just addressed someone else’s bad behavior, is emotional manipulation—pure and simple.

Those who engage in gaslighting create a reaction—whether it’s anger, frustration, sadness—in the person they are dealing with. Then, when that person reacts, the gaslighter makes them feel uncomfortable and insecure by behaving as if their feelings aren’t rational or normal.

My friend Anna (all names changed to protect privacy) is married to a man who feels it necessary to make random and unprompted comments about her weight. Whenever she gets upset or frustrated with his insensitive comments, he responds in the same, defeating way, “You’re so sensitive. I’m just joking.”

Jag är övertygad om att de flesta hetero-kvinnor har stött på de här männen i sina liv. En hetero-kvinna har tex använt sin ”fritid” till att handla hem mat, laga en middag, duka bordet, tända ljus osv för att göra mannen glad eller kanske för att skapa en trevlig familje-stund (som ju alltid är hetero-kvinnors främsta projekt i livet, dvs att hålla ihop hetero-familjen och skapa band dem emellan), medan mannen har jobbat och tjänat pengar eller ägnat sig åt något som han tycker är roligt och gynnar honom. Mannen visar hur otacksam han är, genom att dyka upp för sent till middagen eller inte dyka upp alls. Hon blir förbannad, känner att han prioriterar andra saker än familjen och henne och han skyller sin sena ankomst eller uteblivna frånvaro, otacksamhet och respektlöshet på att hon är ”hysterisk”, ”överdriver” eller ”jagar upp sig i onödan”.

Utseende- och viktmobbing mot kvinnor, är också vanligt bland män. Detta kan göras både indirekt och direkt och män använder olika metoder för att uppnå sitt syfte, dvs för att nedvärdera kvinnor. Det kan handla om direkta kommentarer som tex:

– ”Du ser fet ut i de där byxorna”

eller

– ”Får ditt breda arsle verkligen plats i den där stolen”

Den här typen av manliga kommentarer, brukar ofta följas av och ursäktas med tex:

– ”Haha, men jag skojade ju bara”

eller

– ”Haha, tog du åt dig, eller – du är ju överkänslig”

Män kan också använda sig av mer indirekta metoder för att nedvärdera kvinnors utseende, tex genom att demonstrativt vända sig efter unga kvinnor på stan eller på stranden, i syfte att visa kvinnan som han sällskapar med, vad han finner attraktivt hos andra kvinnor. Budskapet är att kvinnan som han sällskapar med, inte är tillräckligt ”intressant” för honom. 

Män kan göra likadant framför teven, dvs demonstrativt stirra på kvinnor i filmer och reklam och till och med fälla kommentarer om hur sexiga han tycker att de kvinnorna är, ofta genom korta kommentarer som ”wow!” eller bara genom att humma lite upphetsat. Budskapet är förstås att tala om för kvinnan som sitter bredvid, att om hon bara såg ut som dessa kvinnor på teven, så skulle han uppskatta henne lika mycket.

Det handlar ofta om att de här männen medvetet eller omedvetet, indirekt eller direkt, ”jämför” sina egna kvinnor med allehanda andra kvinnor, tex med sina kvinnliga ex, manliga vänners fruar/flickvänner eller med kvinnor på teven. Många män talar ofta och gärna helt ogenerat framför sina flickvänner/fruar, om hur bra andra kvinnor ser ut, beter sig och agerar – inte minst i sängen. Historier om hur ”vilda” och ”frisinnade” vissa kvinnor ”är” i sängen, har jag tex hört uteslutande från män i mitt liv. Män berättar gärna detaljer om sina egna och sina manliga vänners sexliv och framför allt om hur hetero-kvinnor har agerat under hetero-sexet.

Why?

Because women bare the brunt of our neurosis. It is much easier for us to place our emotional burdens on the shoulders of our wives, our female friends, our girlfriends, our female employees, our female colleagues, than for us to impose them on the shoulders of men.
It’s a whole lot easier to emotionally manipulate someone who has been conditioned by our society to accept it. We continue to burden women because they don’t refuse our burdens as easily. It’s the ultimate cowardice.

Jag tror att män agerar på det här sättet, främst av två anledningar.

1. Skuldbelägga kvinnor och projicera sina egna tillkortakommanden på kvinnor. Han kommer försent till middagen – hennes ”fel” att hon blir förbannad på honom för hans respektlöshet och otacksamhet.

2. Skjuta över sin egen frustration, dåliga självkänsla, sin otillräcklighet och sin inkompetens på kvinnor. Han känner sig tex ful, fet och svartsjuk men han projicerar detta på kvinnan – han vill att hon skall känna sig lika värdelös som han själv gör  – hon skall inte gå omkring och tro att ”hon är nåt”. Han presterar dåligt på jobbet – han måste, för att ”höja” sig själv, försöka skapa en känsla hos sin kvinnliga kollega att hon minsann är lika dålig som han själv. Alternativt är hon bara ful och fet (det ”värsta” en kvinna kan vara);)

No wonder some women are unconsciously passive aggressive when expressing anger, sadness, or frustration. For years, they have been subjected to so much gaslighting that they can no longer express themselves in a way that feels authentic to them. They say, “I’m sorry” before giving their opinion. In an email or text message, they place a smiley face next to a serious question or concern, thereby reducing the impact of having to express their true feelings.

I recognize that I’ve been guilty of gaslighting my women friends in the past (but never my male friends—surprise, surprise). It’s shameful, but I’m glad I realized that I did it on occasion and put a stop to it. When we are discouraged in our youth and early adulthood from expressing emotion, it causes many of us to remain steadfast in our refusal to express regret when we see someone in pain from our actions.

But isn’t the issue of gaslighting ultimately about whether we are conditioned to believe that women’s opinions don’t hold as much weight as ours? That what women have to say, what they feel, isn’t quite as legitimate?

Jodå, jag har till och med hört kvinnor be sina män om ursäkt för att deras män har varit otrogna mot dem. Jag har hört mammor försvara och ursäkta sina söners kvinnomisshandel. Jag har hört kvinnor försvara och ursäkta att deras män flirtar med andra kvinnor, framför ögonen på dem. Jag har hört kvinnor försvara och ursäkta att deras män inte tar halva ansvaret för det gemensamma hushållet och barnen. Kvinnor ber män om ursäkt, för att de ens har mage att reagera över mäns dåliga beteende.;)

Kort sagt – män är jävligt bra på att hitta ursäkter för sitt dåliga beteende och känslomässiga manipulation av kvinnor och lägga all sin skuld/sitt ansvar på kvinnors axlar. Många kvinnor är nästan ännu bättre än män, på att ursäkta mäns dåliga beteende och lägga mäns skuld på sina egna axlar. Kvinnor ber till och med män om ursäkt, när män har betett sig som svin mot dem.

 

9 thoughts on “Känslomässig manipulation

  1. Jag tror det här är ganska vanligt faktiskt. Kanske mest sådana där subtila saker, så att man nästan inte själv är medveten om det. Vi kvinnor ska ju alltid tvingas bli jämförda med varandra och även om det inte alltid sker helt öppet så finns det alltid där, att någon annan kan vara snyggare. Åh, jag kommer ihåg en kille jag kände som var helt fruktansvärd mot sin flickvän. Han pratade vitt och brett inför alla om hur han självklart spanade in topless-tjejer på somrarna. "Vadå, klart man kollar ju? Höhö" och han tryckte också ner henne rejält genom att framställa sig själv som ärlig. Han kunde berätta hur han brukade säga att maten hon gjorde var råäcklig. När jag och andra påpekade att man kanske inte behöver vara så kräsen och otrevlig när någon annan lagar maten kunde han svara att "man måste ju vara ärlig". Samma person brukade också prata om att hennes syster var så snygg, "Ja men det är ju sant ju. Jag påpekar bara fakta". I detta fall berodde det nog på att är var en riktig megalooser själv som känner att han måste hävda sig. Det tragiska är att hon aldrig gör slut.

  2. Det här är jättevanligt. Jag skulle nog säga att det här manliga beteendet är mer regel, än undantag. Det finns många kvinnor som, liksom din väninna, inte ens reagerar när de blir förolämpade, förminskade och förringade som människor av sina egna och andra män och därför inte heller AGERAR. OM kvinnor reagerar så blir de ändå ofta övertalade att ta på sig skulden för mannens agerande – män berättar nämligen för dem hur de "överreagerar", är "löjliga", har sett något som inte finns osv, osv. OM männen erkänner vad de gör så skyller de bara på att de "skojade" och en kvinna som inte fattar en mans "humor", "skoj" är ännu löjligare, tycker de här männen.Kvinnor som har varit utsatta för emotionell manipulation av män under en längre tid, tror till slut att de är lika värdelösa, fula och feta och oattraktiva för andra män, som deras egna män och killar vill få dem att tro. I de fallen handlar det ofta om männens egna småpitts-komplex, dvs de är rädda för att bli lämnade och tror att kvinnor stannar hos dem, om de bara kan intala kvinnorna att inga andra män vill ha dem. De här männen tror ju ofta att det inte finns något viktigare i kvinnors liv än män och att meningen med kvinnors hela liv, är att få män att vilja ligga med dem;)Jag har så många exempel i min närhet på hur män nedvärderar kvinnor, indirekt och direkt, att jag inte vet var jag skall börja. Min lillebror är ett praktexempel och han använder ofta "tjockis-attacken" mot sina flickvänner, har jag märkt, ofta när han själv känner sig plufsig, otränad och fet. Han sa till sin ena smala och vältränade flickvän, när de var utomlands på sol-semester – "kom nu tjockis så går vi". Detta berättade hon för mig när vi var ensamma och när jag konfronterade brorsan om det, blånekade han först och sedan ställde han till med en ilsken och aggressiv scen när det blev jobbigt att svara på mina frågor;)Till en annan flickvän (ser ut som en fotomodell) sa han att hon var fet och det berättade hon för mig och alla andra, när vi var på middag hos mamma en gång. Jag förklarade för henne så att brorsan hörde det, att han just då själv var ett jävla otränat fetto och att det förmodligen var därför som han tjockis-mobbade sin mycket snyggare, smalare och mer vältränade flickvän. Jag förklarade för henne att brorsan nog mest var rädd för att hon skulle hitta en snyggare och mer vältränad kille, vilket inte vore särskilt svårt för fotomodellen att göra. Hon och jag garvade högt tillsammans och brorsan (illröd i ansiktet) och mamma gav mig en mördande blick;) Vem lär män att nedvärdera kvinnor på det här sättet? Eller är det något som kommer helt naturligt för dem?

  3. Har tyvärr inte läst boken. Problemet är ju att det finns väldigt många män som beter sig så här och när kvinnor väl sitter där med ungar, villa, volvo, vovve och vuxenbebis så…? Då står de liksom ut med att bli förolämpade och nedvärderade av mannen och de när de har fött barn, känner de ännu mer att de är värda mäns förakt mot deras kroppar och utseenden. De kommer ingenstans som du skriver, SQE. De lever med denna manliga psykiska och emotionella manipulation på daglig basis. Det är inte konstigt att heterokvinnor som lever tillsammans med män, är mindre lyckliga än singelkvinnor. Jag vill hävda, som sagt, att detta är mycket, mycket vanligt bland män. Män gör det bara i mer eller mindre omfattning och mer eller mindre indirekt eller direkt, varav det direkta nedvärderandet blir mer tydligt och påtagligt än det indirekta. Jag har hur många exempel på detta som helst.

  4. Måste tillägga här, att det inte alltid handlar om utseende och vikt utan också om hur (dåligt) kvinnor utför vissa saker, tex "sex" eller hushållsarbete, studier och arbete och liknande. En av mina män, klagade alltid på hur jag satte in porslinet i diskmaskinen och en annan flirtade hej vilt med alla andra kvinnor mitt framför ögonen på mig. Till den ene sa jag att han fick sätta in i diskmaskinen hädanefter, då han enligt egen utsaga var mycket bättre än jag, på det arbetet. Den andre låtsades som om han inte visste vad jag talade om, när jag påpekade hur slampig han var som sexflirtade med andra kvinnor framför mina ögon så jag dumpade honom.;) Han gör likadant idag med sin nya flickvän men nu är det mig han flirtar med framför hennes ögon.;)

  5. Jo, det där känns ju igen. Min fd man var ett praktexempel på just detta. Jag menar anledningen att han inte tog sitt ansvar i hemmet berodde ju såklart på mig. Får jag bara mer sex så ska jag hjälpa till. Va?! Hjälpa till? Att han gömde porrtidningar i bilen (den dumme fan trodde dessutom att jag inte skulle upptäcka det) var ju också något som berodde på mig… ha ha dessa korkade män och deras små hjärnor, dvs om de ens har någon. De är idag befriade från allt ansvar och behöver inte ens ta det när de våldför sig på en kvinna. Jag är äcklad.

  6. En aning OT för ämnet här men fruktansvärt. Förmodligen ännu en stackars våldtagen kvinna som i desperation fått göra sig av med sina tvillingbarn.

  7. Det där med att byta "hjälp" (som män kallar det) med hushållsarbetet mot "sex", är ett konstigt fenomen? För att mannen tex skall orka dammsuga upp sina egna smulor på golvet, så tycker han att kvinnan först måste hjälpa honom att tillfredsställa hans sexualitet. Ytterligare ett typexempel på den manliga tvärt-om-världen. Om han skitar ner disk i sitt hem så tycker han att han skall ha någon form av belöning/betalning för att diska sina egna nedskitade tallrikar? Tänk om jag hade gjort likadant här hemma? Jag skitar ner här i mitt hem och jag tycker att någon skall betala mig/belöna för att städa upp min egen skit? Alltså, vem skulle ställa upp på det…? Om jag vill att någon skall städa ÅT mig, så är det ju förstås jag som får betala för det. Inte kan jag kräva av tex en städfirma att de skall betala MIG för att städa upp MIN skit? Ha ha ha!Satt din f.d make, din "älskade i nöd och lust", din "beskyddare", familjens "överhuvud", familjens "lärare" (och allt vad män kallar sig själva) och runkade av sig i bilen med de manliga porrtidningarna framför näsan? Mohahahah! Förstår att du lämnade kraken.Ja, det är konstaterat att många män är otroligt korkade och primitiva. Jag förstår inte varför inte alla kvinnor inser det – det står ju liksom skrivet på näsan på många av dem?

Kommentera

