Sjukstuga

Jag börjar (på riktigt) undra om jag är otursförföljd? Förra hösten ramlade jag ju i trappan här hemma och skadade min fot, som ni kanske minns?

Jag har känt mig lite konstig ett tag, som om jag inte är riktigt frisk i kroppen. Kulmen nåddes för några veckor sedan då jag helt plötsligt fick svår huvudvärk (har aldrig ont i huvudet annars men vaknade nu varje dag med huvudvärk) och blev stel och orörlig i nacke och axlar. Jag kunde knappt få på mig jackan eftersom jag inte kunde röra främst högerarmen ordentligt. Ungefär samtidigt, fick jag ett märkligt rött ”utslag” på smalbenet som sträckte sig ungefär från vristen och nästan ända upp till knät.

Jag tänkte att jag måste uppsöka läkare om utslaget inte försvann men… ja, ni vet hur man tänker? ”Jag gör det sen, först måste jag bara….”
Huvudvärken och stelheten i axlar, armar och nacke skyllde jag på annat.;)

I förra veckan när jag sprang några ärenden på stan med min mamma, märkte jag att benet började svullna under stöveln och det sved som f-n på huden på smalbenet. Gick in på en toalett för att kolla läget eftersom jag hade kjol, strumpbyxor och stövlar på mig. Jag fick nästan en chock när jag såg mitt ben. 

Utslaget hade plötsligt vuxit till dubbel storlek, gick nu nästan hela vägen runt vaden, såg ut som ett gigantiskt illrött sår och benet hade svullnat så pass, att jag till och med såg märke efter där stövelskaftet hade grävt sig in. Mamma blev livrädd när jag visade henne och sa att jag måste till läkare omedelbart. Jag hade tur och fick en tid på en gång.

Läkaren tittade på mitt ben och frågade:

– ”Har du haft några fästingbett?”

– ”Ja, flera stycken.”

– ”Du har borrelia.”

– ”BORRELIA….??!! Men är du säker…?”

– 100% säker. Vi behöver inte ens ta ett blodprov – du har borrelia men det är inte farligt. Du blir frisk med antibiotika.”

Jag skall nu äta antibiotika i tio dagar och sedan skall jag vara frisk igen. Håll tummarna för det.

31 thoughts on “Sjukstuga

  1. Stackars dig vilken himla otur. Tur att det blev upptäckt i tid för borrelia är inte att leka med. Jag har hört att man måste äta flera penicilinkurer så stå på dig om du inte känner dig 100 % okey efter första kuren. Skönt och "se" att du är tillbaka, jag blir lite orolig varje gång du "försvinner" :-)Rain

  2. Har saknat dig och var orolig – krya på dig i lugn och ro.Du får vara mer observant gällande din hälsa och "flera stycken" fästingsbett..

  3. Tack Rain. Jag trodde att värken och stelheten i axlar och nacke berodde på för mycket sittande vid datorn;).Jag blev förskräckt när jag hörde ordet borrelia och jag hoppas att jag är en av dem som blir frisk på penicillinet med en gång. Snacka om otur – det är trots allt ganska ovanligt att bli drabbad av borrelia, som jag har förstått det?

  4. Tack snälla. Jo, jag vet att jag är hopplös med det här med läkarbesök. Tur att min mor var med annars hade jag nog suttit här i en vecka med benet, innan jag hade pallrat mig iväg till läkare. Vi sade att det nog var ödet att mamma råkade vara med mig just den dagen och att jag tack vare henne, blev ivägtvingad till läkare på studs;)

  5. Tack snälla Emelie!Jag bor i ett fästingrikt område och hårbollen släpar in en hel del äckliga fästingar. Jag har haft bett både på ryggen, ena skinkan och båda benen så det kanske inte är så konstigt att någon av dessa fästingar bar på borrelia och smittade mig, trots allt. Men borrelia…? Bara själva ordet låter ju hemskt;)

  6. Jag bor också i ett fästingtätt område men har sällan fästingar medan resten av familjen och katterna kan vara nerlusade. Uppenbarligen gillar fästingarna inte mig. Jo du har extrem otur eftersom det är relativt få fästingar som bär på borrelia men jag tänkte på en sak du skrev och det var att man inte tagit några prover. Sådant tycker jag är lite läskigt för jag litar mer på blodprover än doktorns antaganden. Se till och bli frisk nu och stå på dig om det inte blir bättre.Rain

  7. Lyckost dig som har ett, för fästingar, äckligt blod Rain;)Mitt blod är tydligen jättegott.Jag tyckte också att det var lite märkligt att inte ta blodprov men läkaren var mycket säker på sin sak. Det fanns inga tveksamheter alls och när jag nu har googlat borrelia så är jag ganska säker på att jag har fått rätt diagnos. Alla mina symptom pekar mot borrelia, klart och tydligt men jag lovar att försöka stå på mig om det är så att antibiotikan inte hjälper. Har också börjat fundera på att vaccinera mig mot TBE – har du någon erfarenhet av detta vaccin, Rain?

  8. BTW: Talade just med min bäste vän i tfn. Hans pappa hade borrelia för några år sedan men han fick ingen medicin alls – det var "ingen idé" och det skulle gå över av sig självt. Hans ben var knall-blått men mitt är ill-rött….

  9. I Tyskland tror jag det är får man ett halvårs antibiotika kur som botemedel mot borrelia. Det verkar vara olika hur man ser på sjukdomen. Min mamma fick borrelia för några år sedan och var jättedålig flera månader innan de tog prover och hon fick behandling. Hon hade haft en massa märkliga diffusa problem men blev fullt återställd. Hon visste inte ens om att hon haft fästingar. Är lite rädd för att bli sjuk av själva TBE vaccinet eftersom man får i sig en dos av det man vaccineras mot. Är man frisk i övrigt tycker jag det verkar onödigt för det är en så ovanlig sjukdom och de allra flesta överlever även TBE.Rain

  10. Emelie: som jag har förstått det, kan borrelia återkomma och borrelia kan också behandlas till skillnad från TBE som går att vaccinera sig mot men som det inte finns något botemedel för, men har man en gång drabbats av TBE så får man det aldrig igen. Nu verkar det som om det är ett vaccin på gång även för borrelia, enligt din länk? Det är jättebra men problemet är att jag är mycket skeptisk till alla former av vaccin. Nu känner jag att jag kanske måste tänka om – vill verkligen inte drabbas av TBE också.Jag körde ett tag med sånt där fästingmedel på hårbollen som man sprutar i nacken på katter men det kändes så osäkert och farligt för honom, att jag slutade med det. Min hårboll har aldrig burit någon form av halsband heller, vilket gör att fästinghalsband kan bli svårt att få på honom. Nu måste jag nog tänka om, även vad gäller det, för att skydda mig själv. Jag plockar fästingar på honom på daglig basis under fästing-perioden men alla hittar jag inte och vissa tar han förstås med sig i sängen via pälsen och jag tror att det är så fästingarna kan ha hamnat på mig.

  11. Rain: ja, jag blir lite rädd när jag läser på nätet om borrelia, bl. a om folk som tvingas vända sig till borrelia-kliniker i både Tyskland och Norge för att få längre antibiotika-kurer för att bli friska. Jag hoppas verkligen att jag inte blir en av dem:(Jag har, precis som din mamma, haft diverse diffusa symptom tills utslaget kom på benet. Jag trodde att dessa kunde bero på stress, för mycket arbete vid datorn osv. Frågan är hur länge jag kan ha gått omkring med borrelia? Jag hade en "sen" fästing på ryggen och en i ljumsken, det var alltså nu under hösten och inte i somras. I somras hade jag däremot en fästing i knävecket på det benet som nu är drabbat. Kanske var det någon av de fästingarna som smittade mig eller så har jag haft borrelia under en längre tid – jag vet inte….? Det kanske var tur i oturen, att jag fick ett tydligt utslag på benet som gjorde att diagnos kunde ställas utan tvekan? Många, precis som din mamma, verkar inte få några tydliga symptom alls.Jag är, i normala fall, mycket skeptisk till vacciner men borrelian fick mig att börja fundera på TBE-vaccin. Jag visste inte att man får i sig en dos av TBE vid vaccinering så tack för upplysningen. Du har kanske rätt i att det är en onödig risk att ta….

  12. Jag åller tummarna men instämmer med Rain att det kan ta flera kurer och i värsta fall i flera år. Så som Rain säger stå på dig om du inte är fortsatt trött och har huvudvärkar. Finns flera som slåss med vården idag för att de har fortsatta men men våren vill inte erkänna att det är Borrelia.Förlåt om jag skräms. Du hör säkert till majoriteten som blir bra med en gång 🙂

  13. Hmm: det är förstås inte särskilt uppmuntrande men jag har hört detsamma, dvs att det kanske inte alltid är så lätt att bli av med borrelia. Jag försöker se positivt på att jag iaf har fått svar på vad det är jag har drabbats av och så får jag ta det därifrån, se vad som händer samt hoppas på det bästa. Efter ett antal dagars antibiotika, sitter utslaget kvar (det har dock bleknat) och huvudvärken finns kvar, även om nackstelheten har lättat en aning. Jag hoppas verkligen att jag blir bra efter att hela antibiotika-kuren är avslutad.

  14. Tråkigt att höra att du är sjuk, NBT. Fästingar är läskiga! Så himla små och kan göra en så sjuk. Jag håller tummarna för dig , och jag tror det kommer gå bra. Vet en som hade borrelia, och blev frisk nästan omedelbart efter att antibiotika hade satts in, och sedan kom det aldrig tillbaka igen. Krya på dig nu!

  15. Ja, det är jättetrist, AG. Jag avskyr att inte känna mig pigg och energisk.Tack för din omtanke och jag hoppas att jag blir helt återställd efter medicinkuren;)

  16. Sorry, så här skall det naturligtvis vara :Internationella mansdagenInternationella toalettdagen firas på initiativ av World Toilet Organization. Dagen firas för att man ska ägna en tanke åt alla de personer som lever utan toaletter och värdig hygien.

  17. Surprise? Det är tyvärr inget nytt, att många män tycker att mäns sexualbrott mot kvinnor (och barn) inte är något brott – männen har ju bara (tar ju bara) "sex".

Kommentera

