Macken

På macken (i förrgår). Handlar lite grejer till bilen.

Manliga kassören:
– ”Jaha, då det blir 76 riksdaler”

Jag lämnar fram en hundring.

Manliga kassören:
– ”Du tjejen – du har inte 1 krona på dig? Har lite ont om växel här”

Jag:
– ”Det är nog inte omöjligt.”

Rotar runt i plånboken.

Jag:
– ”Jodå, jag har till och med 6, om du vill ha det?”

Manliga kassören:
– ”Sex är ju alltid trevligt, höhöhö”

Jag (rör inte en min):
– ”Ja, vissa tycker ju det….”

Det var sista gången som jag handlar på den macken.

13 thoughts on “Macken

  1. Lite mera detaljer om den manlige kassören kan man kanske få be om. Ålder och huruvidahan s a s inte såg ut som din typ redan från början och kanske något mera.F ö undrar man ju varför du inte kom på en dräpande replik. Men jag vet att det inte alltid ärså lätt att få till sådana precis när de behövs som bäst. Fast det borde finnas någon sortsbok med uppfriskande svar på dumma frågor och påståenden som det gick att läsa in sig på.

  2. Varför är den manlige kassörens ålder och utseende viktigt för dig, Ver?Jag orkar helt enkelt inte vara fullständigt "dräpande" mot alla människor som förtjänar det, Ver och jag är inte alltid heller på "topp". Jag väljer mina strider men den manlige kassören blev å andra sidan ganska generad när han förstod att hans "sexskämt" inte gick hem hos mig. Så varför är den manlige kassörens utseende och ålder viktigt i sammanhanget för dig?

  3. Jag har varit med om att domstolars aktörer skämtar om siffran " sex" så fort den dyker upp.En häpnar och orkar inte ens bemöta utan att bara vara gravallvarlig.Vad är det med ( vissa) män så fort siffran sex dyker upp?Det är ju därför media alltid har sex resmål, sex vinsorter, osv.

  4. Jodå jag har hört, och trots att jag inte är purung längre, så hör jag fortfarande sånt här till LEDA i mitt yrke och alla branscher som har med mitt yrke att göra. Man tänkte att man skulle slippa sånt här när man fyllde "kärring" men icke. Självklart förekommer det även bland män inom domstolarna och poliskåren – de är ju först och främst män (och "manliga" om de får säga det själva) och skolade i detta "manliga" beteende sedan barnsben, av andra män. Fy fan, vad trött jag är på män som påtvingar en sina sexuella fantasier överallt och som lär unga pojkar att göra detsamma. Vem minns inte när dator-musen kom och vilka menande blickar och fnittrande gubb-idioter man fick stå ut med då på jobbet? Så fort man sa ordet "mus" – fnitter, fnitter och obehaget inom en växte.Jag har också reagerat på bla tidnings-rubrikerna där siffran 6 på något sätt kommer upp. Sex, sex, sex, sex – männen blir hjärntvättade och antagligen så fixerade vid sin egen sexualitet att de inbillar sig att kvinnor, till och med mycket unga flickor, är det också. Mäns penisfixering, som jag kallar det.

  5. Suck, det är ju så otroligt barnsligt…Det är, vad jag känner, social accepterat med dylikt tramsande män emellan, men till en kvinna tror jag faktiskt det rent av kan vara olagligt. Skulle han bett dig om sex hade frågan varit glasklar, nu svävar han väl på gränsen till det brottsliga men helt klart har han gått förbi gränsen för anständigt beteende.

  6. Jonathan: jag vågar påstå att det här manliga beteendet, är något som var och varannan kvinna har råkat ut för någon, eller ofta många gånger i sina liv. Om jag (och alla andra kvinnor) hade polisanmält alla främmande och kända män under mitt liv som har betett sig så här (och värre) så skulle det bli ganska många. Jag tar inte så allvarligt på det. eftersom jag har varit med om betydligt värre och många män är fostrade i att det är så här de skall bete sig mot det kvinnliga könet – vissa män tycker till och med att sånt här kan ses som en form av komplimang till kvinnor. De här männen är oerhört socialt handikappade (förvånande för en manlig kassör med ett serviceyrke kanske?), blir kanske nervösa kring kvinnor och har ofta svårt att tala med kvinnor på ett normalt sätt. Ganska tragiskt faktiskt.Jo, män lever ofta två sociala liv på något sätt? De är en person när de umgås med andra män och en annan person när de umgås med kvinnor. Inte alla kvinnor är medvetna om detta, tyvärr. Män som kassören på macken är lite mer lättlästa;)

  7. Jonathan: sen vet ju både du och jag, att vi inte har någon sexualbrottslagstiftning kvar i praktiken i Sverige. Lagarna är nedskrivna men de tillämpas inte eller tolkas/förvrängs så att syftet med dem försvinner. Det är nästan helt riskfritt för män att att begå sexualbrott mot kvinnor och barn i Sverige idag. Vad skall vi säga om det? Grattis män?

  8. Borde han inte ha kallat dig "frun" eller kanske "damen" istället för tjejen ? Fast då hade antagligen"lustigheten" stannat inne i hans hjärna ?Macken kan väl hädanefter kopiera den gamla fina reklamen "kom och träffa vår kassa personal" …

  9. Ver: jag tänkte faktiskt också på det, nämligen varför han kallade mig "tjejen"? Det är svårt att gissa åldern på honom men han bör väl i alla fall ha varit över 50 (vild gissning). En del karlar blir ju gubbar i 25-årsåldern redan;) Män kanske inte kopplar ihop "dam" eller "frun" med sin sexualitet, vad vet jag? Det är väl oftast yngre "tjejer" som får män att tänka på sin sexualitet? Eller vem har sett gamla tanter som visar, för män, "sexiga" underkläder och vem har sett heterosex på tv mellan två 60-åringar? Kan man ens ha heterosex som gammal rynkig kvinna när man blir över – säg 50? Russin-sex, som min lillebror kallar det, hehe.

  10. Kan f ö säga att undertecknad + 2 ytterligare män i samma ålder drabbades av ett"tyvärr, grabbar" vid försök att passera in på ett populärt hak (nog ingen sunkkrog)härom veckan. Nekandet går nog att härleda till berusningsgraden (uppsynen) hosden äldste i sällskapet, ordvalet känns något mera oklart.Men "mackmannen" var sannolikt inte din typ rent utseendemässigt vilket innebäratt hans ord egentligen bara gjorde honom ännu mer omöjlig i dina ögon.

  11. Haha, det har faktiskt hänt att jag har kallat män i 50-60-årsåldern (som alltså varit äldre än jag) för "grabbar" *skäms på mig*Nej, mackmannen var inte "min typ" – jag har förresten ingen "typ";)

Kommentera

