Mobiltelefonen – ett djävulens påhitt

Ibland undrar jag vad det är för fel på folk? Alltså, är folk helt sönderstressade nu för tiden eller vad handlar det om?

För att ta ett exempel – mobiltelefoner – och hur folk använder dessa. Är det fler än jag som har stött på de där människorna som KRÄVER att få tala med andra människor i telefon när DE vill och önskar, ofta utan att ens ha något viktigt att säga? Är du själv en ”sån”?;)
Så hur beter sig vissa människor? Exempel:

Någon söker mig på jobbet en tisdag eftermiddag och ringer mig på den fasta jobb-telefonen. Det är upptaget. Vad gör hen då? Hen ringer på min mobiltelefon.
Eftersom det tutar upptaget på den fasta telefonen (mitt direktnummer) så borde hen förstå, att jag pratar i den och inte kan prata i två telefoner med två personer samtidigt….? En logisk slutsats för de flesta människor, kan man tycka?

Hen ringer igen, tidigt på onsdag morgon och säger med en anklagande ton:

– ”Jag sökte dig igår men du svarade inte, varken på mobilen eller den vanliga…?!”

Här förväntar sig hen att jag skall förklara för hen, eller ens komma ihåg, exakt vad jag gjorde dagen innan på jobbet, vid just den tidpunkten, då just hen sökte mig.

– ”Öh, du jag satt nog på toa och bajsade vid tre minuter över två när du ringde, tror jag…? När jag var klar med bajsandet, hade torkat mig i stjärten och tvättat händerna så hade vi möte och mötet varade till fem i fem så då hann jag inte ringa upp dig eftersom jag var tvungen att springa till tandläkaren direkt efter jobbet och sen var jag iväg och handlade eftersom mamma skulle komma och äta middag hos mig och jag lagade mat och sen så var jag tvungen att röja upp disken, gå och bajsa igen, borsta tänderna och…. Alltså, förlåt mig, ursäkta mig… Jag skulle ju kunna ha ringt upp mega-viktiga dig, precis innan jag gick och lade mig runt 23-tiden, förstås. Ursäkta mig…”

Alternativt sätter sig hen och skickar ett eller flera sms under tiden jag talar i telefon. Ofta yttrar sig dessa sms som rena rama befallningar:

”Ring mig omedelbart!!!! Det har tutat upptaget i EN TIMME nu!!!??”

eller:

”Viktigt!! Måste prata med dig NU!!!!”

Då tänker jag – ”herregud, det måste vara fråga om liv och död?” och kastar mig över luren så fort jag blir ledig (när jag egentligen kanske borde prioriterat annat) bara för att få berättat för mig, att hen ”bara ville höra hur det är”, fråga ”hur det går” eller ännu värre – boka möte hos mig. Om en månad.

Så här har det blivit med de här jävla mobiltelefonerna som är mitt största hat-objekt just nu. Folk förutsätter dels, att man går omkring med mobiltelefonen på sig dygnet runt, dvs till och med sover med den i sängen och dels, att man alltid kan/vill/orkar svara i mobiltelefonen. Folk förväntar sig, att även om man redan talar i telefon i den fasta luren, sitter i möte på jobbet, står på taket och skottar snö, på stegen och målar fönster, klipper gräs, bakar eller lagar mat, har gäster på middag, sitter på toa och byter tampong, sitter och plågas hos tandläkaren, ligger död i graven – INGENTING skall kunna hindra en från att svara i mobiltelefonen och om man är så ouppfostrad att man inte svarar närhelst folk önskar ringa, så måste man ha en mycket godtagbar förklaring till varför man inte svarade när de ringde. Basta!

För att inte tala om att folk förväntar sig, att man per omgående och utan vidare dröjsmål ringer upp alla ”missade samtal”.

Vad handlar det här hysteriska beteendet om? Är folk rädda för att de blir ignorerade och nonchalerade om någon inte svarar direkt när de ringer? Känner de sig oönskade/ovälkomna och inbillar de sig att de är illa omtyckta, om människor som de vill prata med i telefon, inte kan/orkar/vill svara på just deras samtal, just precis vid den tidpunkten då de väljer att ringa? Eller är de sadister som njuter av att stressa ihjäl människor på det här sättet? Eller är de bara självcentrerade, respektlösa egoister som tycker att de bara måste få komma fram på telefon, det är deras mänskliga rättighet att ta andra människors tid och energi i anspråk, helt och hållet på sina egna villkor? Jag talar alltså inte här, om folk som tok-ringer när de verkligen har något viktigt och brådskande att säga, utan om alla de andra tok-ringarna som inte har något viktigt eller brådskande ärende alls. Hur tänker de här människorna?

”JAG vill prata med dig och DU måste lyssna på och prata med MIG, NU!”

”Om jag bara fortsätter att ringa, ringa och ringa, så kommer hon till slut att bli tvungen att svara.”

”Hon svarar inte – undviker hon mig? Har hon nåt att dölja? Det är nåt skumt?”

Och så alla de här, för mig ganska främmande människorna på jobbet som skyller sin egen telefon-hysteri och mani på att de ”blir oroliga för MIG” om jag inte svarar på deras inkommande samtal under en arbetsdag eller två? Alltså, jag förstår om min mamma blir orolig för mig om jag inte svarar i telefonen på kanske två dagar och i synnerhet nu när jag har varit sjuk men…? Nä.

Jag kastar snart mobiltelefonen-jäveln i sjön.



4 thoughts on “Mobiltelefonen – ett djävulens påhitt

  1. Ha ha, jag förstår precis vad du menar. Telefonhysterin har gått för långt. Min egen moder tex kan plötsligt säga när vi pratar i telefon med varandra att; Du det ringer här, jag ska bara ta det. Vi får höras sedan.Alltså snacka om oförskämdhet! Det är ett av de få tillfällen jag faktiskt blir ilsken på modern. En kollega jag hade för några år sedan kunde ringa mig på min lediga tid och när jag inte svarade så undrade han så klart varför. Jag svarade att jag inte alltid känner för att svara i tfn. Idag förväntas man alltid vara tillgänglig och att man inte alltid har mobilen med sig tycker en del är märkligt. Likaså om man sitter och samtalar med någon så börjar eländet joxa med sin mobil! Det är så korkat och nonchalant att man kan bli galen på det. Jag kan inte slänga min mobil även om jag ibland fått lust till det. Jag har som många andra slopat hemtelefon och det är ganska bra, mobilen stänger jag av numera när jag inte vill bli nådd. Men lite telefonvett efterfrågas verkligen.

  2. Jag förstår precis vad du talar om, Ann. Det är samma sak med folk som sitter och pillar med mobiltfn, svarar på mess och till och med ringer på dem och svarar i dem, när de sitter tex på restaurang och har kick-offer eller lunchmöten. Eller när de är hembjudna på kalas till folk och sitter vid matbordet och gör detsamma – fy farao så ouppfostrat.Jag har också råkat ut för folk på jobbet som både ringer och messar efter arbetstid. Är man inte tillgänglig dygnet runt så förväntar sig folk till och med, att man har en godtagbar förklaring till varför man inte kunde svara när just den personen ringde. Antingen är folk sönderstressade själva eller så har vissa alldeles för lite att göra?

  3. Jag känner igen mig, och mer därtill. Ett tag umgicks jag med en person som alltid krävde att jag skulle ha mobilen på jämt. En gång anklagade hen mig för att inte ha svarat på den på hela två dar. Då sa jag "men du kunde ringa min fasta telefon och lämnat ett meddelande". Då blev svaret "men du vet att jag inte gillar att ringa till fasta telefoner så du borde ALLTID ha mobilen på". Det bör tilläggas att jag inte längre har någon kontakt med vederbörande. Dessbättre.

  4. Man orkar helt enkelt inte med såna människor, Erik?När det är folk på jobbet så är man så illa tvungen att ha med dem att göra och till och med be om ursäkt för att man inte kunnat svara (medan man bankar huvudet i skrivbordet och räcker ut tungan åt dem i luren;)) De här människorna kan stressa livet ur en, om man låter dem hållas. Det är de inte värda så det var bra att du gjorde dig av med tok-ringaren. Min familj har lärt sig nu att det är lönlöst att sitta och tok-ringa till mig. Jag har förklarat vänligt men bestämt, att jag inte vill dö av telefon-stress och det har de accepterat.

Kommentera

