Karlar jobbar sällan gratis

Men vad sjutton?! Tror ni inte att bilen bara sten-dog mitt på motorvägen, på vägen hem från jobbet idag?! Jag blir så trött!

Jag ringde verkstan som fick komma och plocka upp mig men vi höll nästan på att bli ihjäl-körda, innan vi hade fått upp bilen på släpet.

Nu tänkte jag att jag skulle ringa till mamma och berätta om mitt missöde men jag hejdade mig eftersom jag vet vad hon kommer att säga:

– ”Jaha, där ser du, NBT! Hehe, det är bra att ha en karl tillhands ibland, va? Vilken tur att han kom och hjälpte dig?”

Så här brukar hon nämligen alltid säga, tex när jag har haft någon snickare här hemma som har ”hjälpt” mig att renovera/laga nåt eller någon rörmokare som har fixat någonting ”åt” mig. Som om de här karlarna skulle fixa min bil, mina vattenledningar eller min renovering av huset GRATIS? Bara för att vara snälla mot mig? Fattar hon inte att jag måste betala dyrt för denna ”hjälp”?

Tänk vad bra det är för alla karlar på mitt jobb att ha mig tillhands och vilken TUR för dem, att jag ”hjälper” dem, va? Att karlarna får betala dyrt för det jobb jag utför åt dem, spelar ju ingen som helst roll – de skall bara vara jävligt tacksamma över att det finns fantastiska kvinnor som jag, som ”hjälper” dem. 

Jag brukar svara mamma:

– ”Jomen visst, mamma! Jag måste nog börja fundera på att skaffa mig en karl på heltid då, eftersom jag kanske måste börja renovera igen om 10 år eller om något vattenrör kanske börjar läcka helt plötsligt (eller om bilen måste bogseras, typ max vart trettionde år)? Eller också gör jag ju bara som min eventuelle heltids-karl ändå själv hade blivit tvungen att göra – ringt till de som ”kan”, dvs snickare, rörmokare (eller bilverkstan)?”

Åh, om ni bara visste vad mycket sån här skit vi singelkvinnor tvingas lyssna på. Min mamma brukar vara ganska klok men ibland hoppar den här typen av grodor ur munnen på henne. Mamma vet mycket väl, att jag aldrig kommer att leva med en man och att jag hellre tar livet av mig, än gör det.

Jag tror att hon glor för mycket på såna där romantiserade hetero-filmer a la Hollywood och hon inbillar sig nog kanske, att jag ”innerst inne” bara sitter och längtar och trånar efter att den där ”rätte mannen” skall flytta in till mig och hårbollen? Eller vill mamma att jag skall behöva ta livet av mig?

20 thoughts on “Karlar jobbar sällan gratis

  1. Haha, NBT, din mamma är bara indoktrinerad i tron att om det ska bli nåt gjort så krävs det en man.
    Du och jag vet ju att om det ska bli nåt gjort så går det minst lika bra – eller bättre – det en kvinna.
    För inte är det någon större prestation att lära sig att rensa avlopp eller välja rätt plugg.

    • Calle: ja, kanske? Men ändå är det ju hon och inte hennes gubbe, som är den som både rensar avlopp, skottar snö, besiktigar bilen, tapetserar, spacklar, sätter kakel, målar fönster, målar huset, gräver i trädgården osv? Hon, om någon, är ju väl medveten om det du säger? Här kan man ju undra vad hennes gubbe egentligen gör?;)

      Jag förstår inte varför hon håller på så här? Är det ett sätt för henne, att försvara sitt eget samboskap med en man? Hon är ju väl medveten om min inställning, så varför ändå försöka övertala mig att jag ”behöver” en man?

      • Känner igen det där från Skäggets mamma. Tror att de helt enkelt inte vågar ifrågasätta sitt eget liv. Om din mamma skulle hålla med dig så skulle det ju bli så uppenbart att hon gör allt och hennes gubbe bara tittar på. Och vad gör det då henne till?
        Det här tankesättet är nog ack så vanligt. Att försvara sina egna livsval även om det innebär att upprätthålla dåliga strukturer för annars borde en ju göra någonting åt det och för kvinnor som lever ihop med en man på det där viset skulle det inte fungera att försöka få till en förändring. Inte utan att det skulle bli väldigt obehagligt i alla fall. Hellre då lugn och ro under ett ojämlik arbetsbörda.

      • Calle: Det låter väldigt logiskt. Så är det nog? Jag brukar vara noga med att inte ifrågasätta hur andra kvinnor lever (om de inte själva tar upp det) men mamma (och syrran) vet ju att jag är feminist, dvs att jag vet och ser tydligt att hon (de) inte lever jämställt. Mamma har kanske behov av att intala sig själv, att hon ”behöver” gubben i sitt liv trots att hon arbetar mest där hemma, tar hans del av arbetet OCKSÅ och gör det gratis?

        Nu tänker jag åter igen, på hur bra hennes gubbe har det. När han jobbade heltid, hade han bara sitt jobb att fokusera på för mamma skötte allt annat. Han behövde inte bry sig om städ, tvätt, handling, matlagning, biltvätt, bilbesiktning, öppna posten, betala räkningar, måla fönster, klippa gräs, skotta osv utan kom hem och satte sig vid färdigdukat bord och kopplade sedan av framför tv:n. Hon gjorde till och med matlådor åt honom att ta med sig till jobbet. En sån partner skulle jag behöva så att jag fick tid över, till att erövra världen.;)

      • Jag har ett exempel från min absoluta närhet på en man som inte ens klär på sig själv. Ja, det är alldeles sant.

        Den generationen finns det nog inte så mycket hopp om men för oss andra är det hög tid att stampa hårt i golvet och sluta vara medberoende.

      • Hehe, jag har också såna exempel i min närhet, två stycken.
        Det är ofta den äldre generationens kvinnor som klär på sina män precis som de har klätt på sina barn.;)

  2. Detta tjat som också jag har blivit utsatt för genom åren fast nu börjar kompisarna ge upp om att jag ska skaffa någon karl.

    Ett argument har varit, men det är roligt att ha någon att prata och diskutera med….. Men herregud, diskuterar gör jag ju dagligen både och högt och lågt på nätet och i telefonen. Kompisarna träffar jag så jag saknar absolut ingenting. Och det känns såååååå skönt.

    Jag har gjort mitt och behöver ingen karl som ska fixa grejer. Klarar man det inte själv så finns det dom som kan. Jag kan spika, borra, måla, rensa avlopp m.m. och jag har alltid fixat mina bilar själv när det gäller det som förslits. Annars har jag en svåger som kan fixa det som är tungt då mina handleder inte klarar så mycket idag t.ex. borra i tak.

    Om bilen stendog så hjälper väl ingen karl heller såvida han inte har egen bärgare då.

    Om en karl i min närhet inte hade klarat att klä sig själv hade jag fått ett nervsammanbrott såvida det inte var på ålderdomshemmet.
    🙂

    • SQE: Det är ett väldigt tjatande om att man måste bli med karl, både från den närmaste kretsen och andra. Jag betvivlar att mina närmaste (och andra), kommer att ge upp i första taget. De tror verkligen att jag inte kan vara (lika) lycklig utan en man en mitt hem.

      Jag känner igen ”argumenten”: Någon att ”prata” med. Någon att få ”sällskap” av. ”Slippa” vara ”ensam”. Någon som ”tar hand om en”. Män och kvinnor har ofta olika argument att komma med. Män brukar i första hand fundera över hur man klarar sig ”utan sex”.

      De flesta män är inte både bilmekaniker, rörmokare, snickare osv. De måste naturligtvis själva anlita ”experter” till hjälp så om de kan lyfta luren och ringa experterna, så kan jag. Enda fördelen med att en man skulle göra det, är att män brukar ge varandra bra pris samt att det finns en hel del män i typiskt ”manliga” yrken som gärna försöker lura kvinnor och ta hutlöst betalt.

      Män som inte kan klä sig själva, borde lägga in sig själva på ålderdomshemmet pronto.;) Gud vad förnedrande det måste vara att inte kunna klä sig själv, inte kunna onanera själv, inte kunna laga mat åt sig själv, inte kunna ta hand om sina egna barn eller ens veta hur man använder en tvättmaskin eller dammsugare?

      • Apropå vad man kan och inte kan göra själv : Det är ju inte direkt någon
        slump att man numera kan göra avdrag för det mesta som görs av någon
        annan i ens hem, ROT, RUT och allt vad det heter.

        Jag tror det var satir men någon har föreslagit ett avdrag för kroppsnära
        tjänster …

      • Ver: haha! ”Någon” har föreslagit ett avdrag för ”kroppsnära tjänster”? Det måste ha varit en man, en så kallad torsk?;)

  3. Nja, jag tror det var satir eftersom det hela löd ungefär
    så här i ”extended version” : kroppsnära tjänster utförda
    av erotiska tjänsteutövare, gärna med multikulturell
    bakgrund !

    • Ver: torskarna vill alltid linda in saker och ting, för att undvika att se sig själva i spegeln och framför allt vad de gör mot kvinnorna/barnen/männen/djuren de köpe-runkar i.

      • Men visst är det en lustig liten formulering, om man nu tillåter
        sig att skämta om så allvarliga saker …

      • Ver: en synnerligen märklig formulering och förstås ett sätt att avdramatisera, normalisera och göra lite ”komik” av mycket allvarliga ”saker”.

  4. Ok det här kommer att låta lite sjukt (eftersom jag just nu lever ihop och till och med är gift med en man) men jag får sån himla igenkänning av ditt ”jag tar hellre livet av mig än lever med en man”. Jag tycker om mannen som jag lever med men han är den enda/siste mannen jag har ett förhållande med/lever med. Tanken på ett nytt heteroförhållande får mig definitivt att tappa livslusten..

    • oxhen: jag tycker om många män men jag tycker sällan om dem så mycket att jag vill dela mitt hem, min sexualitet, min ekonomi, min familj, mina vänner och hela mitt liv med dem.;)

      Det gäller att ställa sig frågan varför man lever tillsammans med en man, som kvinna. Jag brukar tänka: vad kan en man tillföra för något positivt till mitt liv som jag inte redan har eller kan skaffa mig på egen hand? Tillför denne man så pass mycket positivt, att jag kan stå ut med allt det negativa som män ofta för med sig in i hetero-relationer? Svaret på frågan, för min del, är NEJ.

      Svaret på frågan, för din del kanske är JA? Du tycker kanske att din man, bara genom att vara den person han är, tillför ditt liv något mycket positivt och till och med så pass mycket positivt, att allt det negativa överskuggas?

      • Så är det, och vi (alltså jag och mannen) har en överenskommelse att bara fortsätta så länge vi kan svara ja på den frågan. Just nu överväger det positiva till och med det faktumet att han är man (så du förstår ju att det inte vill säga lite ;)). Ha en fin fredagskväll!

      • oxhen: din man måste vara något alldeles i särklass?;)
        Jag har bara ett råd att ge: var lycklig (du får bara ett liv) och om någon annan människa tar ifrån dig din lycka och din livsglädje – eliminera denna människa ur ditt liv.

Kommentera

