H&M-männen blir feta på kvinnor

Jag har retat mig länge på Hennes & Mauritz, som ni kanske vet. Stefan och Karl-Johan Persson blir allt fetare på att sälja främst dam- och barnkläder, med hjälp av allt magrare modeller som en journalist skrev en gång:

http://www.aftonbladet.se/wendela/article12704011.ab

”I våras uppstod ett visst rabalder när Reklamombudsmannens opinionsnämnd fällde H&M för att klädkedjan använt en alltför smal modell i sin reklam. Modellen i fråga heter Chanel Iman, en 21-åring som räknas till världens supermodeller och har ett bmi på blott 16,6. Gränsen för undervikt anses gå vid 18,5.”

Stefan Persson

Stefan Persson

Jag vet inte hur många anmälningar som har gjorts mot H&M:s anorektiska och sexistiska reklamkampanjer genom åren eller hur många gånger de har blivit fällda av reklamnämnden, men de är många. H&M lovar alltid bättring men upprepar samma mönster, år efter år efter år. De unga kvinnliga modellerna (ofta flickor) blir allt magrare. Kanske är H&M ett företag som söker svultna, gärna döende flickor utanför anorexi-klinikerna?

Det förfärliga i det hela, är att det är vi kvinnor som gynnar Stefan Persson och hans son Karl-Johan (samt alla andra, ofta manliga aktieägare i H&M). Det är vi kvinnor i alla åldrar som köper dam- och barnkläder på H&M. Det är oss och den kommande generationen av kvinnor/flickor som de här männen skadar med sina reklamkampanjer. De är dessutom medvetna om det men de bryr sig uppenbarligen inte. De är inte intresserade av att måna om sina främsta kunder, eftersom kunderna – kvinnorna – köper av dem ändå. Jag kan också slå vad om att de flesta av deras anställda är kvinnor och att de jobbar för Stefan och Karl-Johan till mycket låga löner. Stefan och Karl-Johan Persson skrattar hela vägen till banken, förstås.

Karl-Johan Persson

Karl-Johan Persson

Det senaste utspelet från de här männen, far och son och deras företag, är den kritiserade ”plus-size-kampanjen”.

”Reaktionerna i samband med lanseringen av H&M:s nya katalog har varit starka. Kritiken har främst gällt att modellen Robyn Lawley presenterats som en plus size-modell. I går var Expressen i kontakt med H&M:s vd Karl-Johan Persson. Han säger att företaget tagit åt sig av kritiken.

– Självklart är det så att vi lyssnar på den här kritiken och tar till oss den feedbacken och diskuterar hur vi kan göra med vår marknadsföring framåt, säger han.

Karl-Johan Persson beklagar om någon tagit illa vid sig av bilderna.

– Vi är överlag nöjda med den nya katalogen, som visar ett brett urval av säsongens mode. Det är jättetråkigt om vi har upprört någon med de här bilderna och valet av modell, vilket inte alls var vår avsikt, säger han.”

Eller hur, Karl-Johan??? Detta är ord som yttrats av din pappa Stefan många gånger men som uppenbarligen inte betyder ett skit, för någon av er? Hur många flickor och kvinnor har ni lyckats skada genom alla de här åren som ni har drivit ert familjeföretag? Funderar ni någonsin över flickorna och kvinnorna därute som lider av ätstörningar, självskadebeteende och självhat och vilket ansvar ni har för dessa kvinnors fysiska och psykiska ohälsa? VA???

Döm inte män utefter orden som kommer ur deras mun – döm män utefter deras handlingar.

FUCK H&M!!

16 thoughts on “H&M-männen blir feta på kvinnor

  1. Skrev ju relaterat om det idag! Fast det handlade om Lindex men same shit – different name.
    Jag köper aldrig kläder till mig själv i sådana affärer men det händer att jag gör det till barnen IBLAND. Blir lika arg varje gång men att hitta bra ställen att köpa kläder till barnen går knappt. Det som återstår är att KLAGA. Högljutt och ofta. Låt dem inte för en stund få möjlighet att luta sig tillbaka helt enkelt.

    För många år sedan ringde vi till La Redoute och frågade dem om de hade hittat sina modeller på en anorexiaklinik eller om de hade svultit dem själva. Hur nära sanningen vi var där gick ju inte att föreställa sig!

    • Calle: det är ju omöjligt att bojkotta klädkedjorna också eftersom de flesta ägs av män. Vart skall man handla som kvinna (vi kvinnor står ju för ca 80% av inköpen) om man inte vill gynna företag som använder sig av könad/sexistisk/anorektisk reklam som skadar främst våra yngre tjejer? Ica är mansägt, H&M är mansägt, Kapp-Ahl är mansägt osv, osv. Vad vi än skall handla så gör vi männen ännu rikare och ger dem ännu mer makt. De kan alltså fullständigt skita i våra protester. Vi kan anmäla osv men de bara fortsätter och fortsätter.

      • Ja, det känns ju onekligen tröstlöst. Att varje sedel är en röstsedel hjälper ju inte när en inte har så mycket att välja att rösta på. Tror ändå på konsumenternas makt men vi måste också använda den makt vi har.
        Hörde på nyheterna igår att försäljningen av ekologiska livsmedel hade ökat med 13% vilket innebar att en del små butiker nu kunde gå över helt till att bara sälja ekologiskt och närodlat.
        Så visst går det, även om det innebär en hel del jobb. Jag är också positiv för att det är flest kvinnor som handlar i dessa butiker. Det är kvinnorna som är mest villiga att förändra och som har lättast att ta till sig andra sätt att se på saker och ting.

      • Calle: en ensam myra kan inte göra så mycket men många myror kan både bygga stora stackar och förstöra hela hus;)

      • Calle: och jag med dig 🙂
        Även om det ser mörkt ut ibland så känner jag, att vi kvinnor/feminister börjar bygga oss in i och raserar mans-väldet pö om på, precis som myrorna gör i våra hus utan att vi märker det. 😉

        Vi bygger också på våra väldiga stackar och om jag får fantisera och drömma så här en fredagskväll, ser jag Gudrun Schyman som drottning i boet. Vi andra är hennes små svarta flitiga myror som sliter som djur dag och natt medan karlarna har full sjå att päsa och spegla sig i all sin inbillade förträfflighet. Kvinnans list övergår ALLTID mannens förstånd.

  2. Jag tror också på konsumentmakt men samtidigt finns det ingenting som kan få mig att känna sådan hopplöshet inför sakernas tillstånd (ffa dessa tiden när jag snart kommer få min typ årliga platinabonus från HM club).

    Jag fattar inte att det ska vara så svårt att straffa stora företag så att det verkligen känns i deras plånböcker. De räknar ju in vad det kostar att bli dömda och fällda i sin budget och kommer fram till att det är värt det och sen tuffar det bara på. Mycket av den reklam som finns ute i samhället är olaglig, t ex när de tapetserar hela byggnader med en bikinirumpa (som HM gjorde vid stureplan för nått år sedan) och så ligger boten på 15 000 spänn – det är ett skämt!

    • Blixa: Det är lätt att tappa hoppet när vi kvinnor står som David mot Goliat. Män har ju lagt beslag på all makt och det innebär att kvinnor sitter som i ett skruvstäd. Vad vi än skall göra, tex blogga, låna pengar av banken, sätta in pengar på banken, värma huset, handla, koppla upp oss mot internet, ringa på telefonen, köpa mat, böcker, kläder osv så är det hela tiden nästan bara män vi betalar/gynnar/gör rikare.

      Partier som Sverigedemokraterna snor våra skattepengar, genom att ljuga om att de har en avdelning i partiet som de kallar ”kvinnoförbund”, hehe. Hur många fler män som verkar i diverse föreningar och organisationer, har roffat åt sig av skatte-kakan som satts av till jämställdheten eller mäns våld mot kvinnor? Det sätts av mer och mer pengar för att tex komma tillrätta med mäns våld men ingenting händer – det blir VÄRRE.

      Jag tror tyvärr inte att det räcker med att straffa H&M m.fl ekonomiskt med lite böteslappar då och då. Det är som om en mygga skulle försöka sticka en elefant, ungefär. De bryr sig inte och de behöver inte bry sig om kvinnor. De behöver bara oroa sig för konkurrenterna som oftast är andra mans-företag. Kvinnor fortsätter att handla hos H&M och om vi inte handlar där, så måste vi handla av något annat mans-ägt kläd-företag.

      För att komma tillrätta med alla de problem som vi ser idag (miljöförstöring, världsekonomi, våld, snedfördelade resurser, djurplågeri, kvinno- och barnslakt/våld, tror jag att det krävs stora samhällsförändringar världen över.

  3. Jag bojkottade H&M och alla andra liknande klädjättar när jag blev för fet för deras kläder och jag kommer aldrig köpa något av dem igen, oavsett vilken storlek jag kommer ha i framtiden. Men så kan jag ju resonera som har råd att köpa från dyrare klädföretag med kläder för de som verkligen är plus size på riktigt. En klassfråga såklart vilket bara gör det ännu vidrigare.

    Klickade mig vidare hit: http://www.expressen.se/mode/kandisarnas-ilska-mot-hms-stora-modell/

    där det finns en bild på plus size-modellen. Jeezes. Det är en VÄLDIGT smal kvinna. Om någon hade sagt att hon lider av självsvält hade jag trott på det. Men jag gillar resonemanget i artikeln:

    ”TV4-profilen har tidigare pratat om just vikthetsen som finns i yrket – och om begreppet plus size.

    Hon menar att H&M borde ta in fler storlekar – och sluta använda ordet.

    -Att överhuvudtaget försöka kategorisera människor, att man är plus size, är onödigt. Varför inte bara ha storlekar som passar alla?”

    Exakt. Det är det jag pratar om i det här inlägget:

    http://wdarknessfalls.wordpress.com/2014/01/14/detta-ar-inte-for-er-smala-att-kopa-om-ni-kanner-for-det-i-all-er-valvillighet-detta-ar-for-er-att-svalja-hur-javla-illa-det-an-smakar-och-sen-bara-ta-och-halla-kaften-pa-er/

    • WDF: Jag har bojkottat flera företag, bl.a ICA och H&M och handlar nu mina livsmedel på Coop. Förmodligen inte mycket bättre men det känns lite bättre för mig och Coop-butiken i min närhet är dessutom mycket fräschare än närmsta ICA-butik. Kläder är mycket svårare – jag tror att Tiger är startat av en kvinna (rätta mig om jag har fel), liksom Filippa K. Även om man köper kläder från mindre boutiquer så är ofta deras leverantörer mans-ägda och då gynnar man ändå män i slutändan. De flesta smink, hår och så kallade ”skönhets”företag ägs ju också av män.

      Jag försöker i alla fall välja kvinnliga företagare framför manliga, när valmöjlighet finns. Köper tex hellre ett smycke från Efva Attling eller ett armbandsur från Donna Karan, än från Michael Kors. Tro nu bara inte att jag är någon märkes-nörd för det är jag verkligen inte. ;))
      Jag kan tänka mig att lägga ut ”större” pengar på sånt som har ett värde, som ”varar” tex smycken och klockor men HATAR att lägga ut onödiga pengar på rent förbrukningsmaterial som kläder och skor.

      Jamen, eller hur? Måste man benämna modellerna ”plus size”? Varför då? Är det något som är absolut nödvändigt att veta för de kvinnor som handlar på H&M, dvs att modellen i H&M:s reklam är ”plus”, dvs ”större”, dvs väger mer än deras vanliga ”normala” undernärda modeller? Det är ju bara ett annat sätt för H&M att ytterligare normalisera svält-idealet för kvinnor?

  4. Hej, allesammans!

    Jag har en revolutionerande idé: Gör mindre/ färre klädinköp. Grunden för den här typen av parasiterande från företag typ H&M är efterfrågan; det går inte att bortresonera.

    Dessutom – vi är med att skapa en bättre miljö för de länder som exporterar; det gäller såväl arbetsmiljö som natur. Bomullsodling suger ut jorden och tar ytan från odling av t ex odling av livsmedel. All denna klädindustri tillhör de stora miljöproblemen i världen för att inte tala om exploateringen av inte minst kvinnor och barn i tillverkningsländerna. Så snart de kämpat sig till bättre löner, arbetsförhållanden etc flyttar företagen till ett annat låglöneland.

    En bekännelse: Numera haaaatar jag shopping. Har inte varit i en shoppinggalleria för klädjakt på två år minst

    • Jeanna: Jag har redan anammat din revolutionerande idé och drastiskt dragit ned på min konsumtion överlag. Det är, precis som du skriver, vi kunder som bestämmer om mans-företagen skall få tjäna några pengar eller ej och eftersom 80% av inköpen görs av kvinnor, så har ju kvinnor faktiskt all makt att förändra.

      …”för att inte tala om exploateringen av inte minst kvinnor och barn i tillverkningsländerna.”

      SQE nämnde detta också och jag kan bara instämma.

      ”En bekännelse: Numera haaaatar jag shopping.”

      Samma här! Jag brukar säga att jag, istället för att ha tiotusentals kronor hängande i garderoben eller på kroppen, hellre har dem insatta på banken;)
      Dessutom tänker jag varje gång att jag retar mig på att behöva göra män ännu rikare, tex far och son som säljer damkläder, dvs Stefan och Karl-Johan Persson.

  5. Hade tidigare tänkt bojkotta HM, pga deras miljötänk. Men började handla där igen av nån anledning. Men nu jävlar!! Fuck att göra män rikare. Tack för detta underbara blogginlägg! 🙂

  6. Gör som jag: sy era kläder själva! Lätt o kul och så blir de mycket snyggare än dem man kan få tag på i handeln. Man kan köpa begagnade kläder med bra kvalitet och använda tyget. Inte minst genom att sy snygga lapptyger av det. Jag har nu rotat fram alla de ursnygga tyger som jag sparat genom årens lopp för att äntligen sy kläder av dem. Det är faktiskt jätteroligt. Klipper sönder gamla utslitna modeller som jag gillar och har dem som mönster. På en halv dag har jag tex ett par nya byxor.

Kommentera

