Kvinnor som reklampelare

Först ett meddelande till Jonas Andersson som postar otrevliga kommentarer här, men ändå förväntar sig att få komma till tals i min blogg: Gör något som du är bra på istället, Jonas – gå och runka till lite manlig porr. Din mentala kapacitet är inte tillräcklig för att klara av debatterna som förs här.

Till saken:

Angående mans-reklamen och företag som H&M som (som en läsare skrev); ”tapetserar hela väggar med nakna kvinno-rumpor” (som egentligen inte är riktiga kvinnor eller kvinno-rumpor utan retuscherade/fejkade sådana) så kan man fundera över varför alla manligt ägda företag gör reklam där de använder – för heterosexuella män – ”sexiga” kvinno-kroppar när det är till kvinnor, reklamen är tänkt att rikta sig emot? Tror de att alla kvinnor är lesbiska? 

Varför ser vi nästan aldrig nakna, sexiga manskroppar/stjärtar i tv-reklamen, tapetserade på reklampelare på stan eller uppklistrade på husväggar, bussar och liknande? Till och med när reklamen riktar sig mot män, så använder sig de manligt ägda företagen av kvinnor, för att sälja sina varor och tjänster till män. ”Sälj grej med tjej”. Kvinnors kroppar används för att sälja grejer till män och kvinnors kroppar används för att sälja grejer till kvinnor. Vari ligger logiken? Förstår de inte, att de flesta kvinnor kallar sig heterosexuella, dvs tänder sexuellt på nakna manskroppar?

Det är ganska vanligt att män utnyttjar kvinnor för att ens komma någon vart. Tänker på t.ex artisten E-type, vars musik, konserter och framträdanden, hade varit näst intill omöjligt att genomföra utan kvinnor. En kvinna sjunger hans låtar (eftersom Martin ”E-type” Eriksson inte själv kan sjunga) och därtill anlitar han en eller flera – för heterosexuella män – ”sexiga” kvinnor som dansar på scenen. För vem vill gå på en konsert med E-type utan de här kvinnornas sång och dans? Vad blir kvar? En långhårig, inte särskilt attraktiv, numera medelålders man som prat-sjunger lite mellan refrängerna och bara springer fram och tillbaka på scenen som en gasell?

Det här fenomenet brukar vara tydligt i Eurovision Song Contest, eller Melodifestivalen som vi säger här hemma. Där kryllar det av män som ser sig nödgade att ta med sig (halvnakna) kvinnor upp på scenen, för att det ens skall bli någon show för heterosexuella män. Själva verkar de inte vilja klä av sig och visa tvättbrädorna för heterosexuella kvinnor?

I min blogg blir det i alla fall mans-show ibland, för alla heterosexuella kvinnor. Lördags-godis!

Annonser

31 thoughts on “Kvinnor som reklampelare

    • Hmm: vi hade ju en diskussion kring detta tidigare? Det är förstås en övervägande del kvinnor som objektifieras i reklam, manlig porr osv. Du är medveten om detta, som du säger, så vad är det egentligen som du inte håller med mig om?

      • ”Varför ser vi nästan aldrig nakna, sexiga manskroppar/stjärtar i tv-reklamen, tapetserade på reklampelare på stan eller uppklistrade på husväggar, bussar och liknande?”

        Det här uppfattar jag tillsammans med filmen du lagt in + det som du skrivit tidigare som att du tycker att det blir rättvisare och därmed också bättre om fler män också blir nakna.
        Även kommentarer nedan frågar efter nakna män? Varför? Vad vill nu uppnå med det?
        Jag tycker det är bättre att efterfråga färre nakna kvinnor.

        Ps Inte för att jag sett allt, brukar i möjligaste mån undvika reklam, men jag har aldrig sett Derssman stoppa in en kvinna i sin reklam.

      • Hmm: Jag ställer en fråga, dvs VARFÖR vi nästan aldrig ser nakna, sexiga män på tex reklampelare på stan. Frågan är mycket berättigad, av flera skäl. Det anspelas hela tiden på manlig (hetero)sexualitet genom att använda sexualiserad ”kvinnlighet” i reklamen men sällan på kvinnlig (hetero)sexualitet genom att använda sexualiserad ”manlighet”.

        Jag tycker självklart inte att vare sig män eller kvinnor skall horifieras, sexualiseras eller objektifieras. Däremot – eftersom män (även många kvinnor) nu vägrar förstå hur skadligt detta är för kvinnor men samtidigt har mycket svårt för när män sexualiseras på film/bild så uppstår en, i det närmaste patetisk dubbelmoral hos män och det måste man göra både män och kvinnor medvetna om. Det handlar alltså inte om att det skall bli ”rättvist” – det handlar om att medvetandegöra och män brukar ha lätt för att förstå vissa saker, först när de själva drabbas av dem.

        För övrigt är det stor skillnad mellan hur män och kvinnor skildras i reklam, inte minst när den är (hetero)-”sexig”. Det är främst manligt ägda företag som köper reklam och dessa män skildrar främst kvinnor i sin reklam (eller film) med den manliga blicken och perspektivet på kvinnor och ”kvinnlighet”, till och med när de skall sälja varor/tjänster till män. Detsamma gäller inte för män, eftersom även män skildras med en manlig blick på män och ”manlighet” och sällan/aldrig används män i reklamen, när varorna/tjänsterna skall säljas till kvinnor. Den kvinnliga blicken/perspektivet saknas. Som vanligt.

        Kort och gott – eftersom män nu, trots kvinnors och feministers högljudda protester under en väldigt lång tid, inte ser något problem med att (hetero-)sexualisera kvinnor, objektifiera och horifiera kvinnor i sin reklam så måste de börja behandla både kön likvärdigt och utgå från det. Eftersom män anser att det skall vara okej för män att använda reklam på detta sätt, så skall det gälla båda kön.

        Sedan kan man ställa sig frågan, som någon var inne på här i kommentarsfältet, varför kvinnor som du alltid är noga med att rycka ut till mäns försvar men sällan protesterar lika högljutt åt kvinnor? Det gigantiska samhällsproblemet är alltså inte män som horifieras och objektifieras med en kvinnlig blick i reklam/film, utan problemet är det motsatta. Det vet både du och jag men du väljer ändå att komma in i min blogg och påpeka att du oroar dig över att män blir alltmer objektifierade.

        Tro mig – jag minns din och min debatt i MA:s blogg i samma ämne, där du till en början ville låta påskina att män var lika drabbade av objektifiering/sexualisering/horifiering i reklamen, som kvinnor (osynliggörande). Till slut verkade du ändå lyckas förstå att detta inte är den värld som vi alla lever i men nu försöker du återigen osynliggöra problemet med fjantiga påpekande som:

        ”Ps Inte för att jag sett allt, brukar i möjligaste mån undvika reklam, men jag har aldrig sett Derssman stoppa in en kvinna i sin reklam.”

        Vad är det du vill säga med det här, Hmm? Vill du säga att det DU inte har sett – finns inte? Eller vill du säga att du aldrig har sett mans-företag stoppa in kvinnor i reklamen som riktar sig till män? Jag har sagt det förut, Hmm – ibland kan man verkligen få uppfattningen, att du lever på en annan planet än alla vi andra. Alternativt är din bild av verkligheten, mycket skev.

      • NBT: Du minns vår debatt fel alternativ så förstod vi inte varandra. Jag ansåg att du sade att det aldrig förkommer nakna män i reklam och det invänder synnerligen jag emot. Om det är någon i mina ögon som har ändrat position i frågan så är det du då jag innan uppfattade dig som att du inte trodde att det alls (nästintill obefintligt) fanns män i liknade reklam. Du ville, som jag såg det, inte heller se trenden mot att det blir mer och mer naket bland bägge könen.

        Varför jag allas skrev nu var för att du gjorde lika illa du som länkar till en sexistisk film. Jag håller med om att dubbelmorlaen är stor där ute. Samma kvinnor som klagar på lättklädda diton har inga problem att dräggla över nakna män, och på samma sätt så håller jag till viss del med dig om reklammakarna (Har alltid gjort. Du har hängt upp dig på fel budskap ifrån mig) Men din dubbelmoral med denna post är lika stor i mina ögon. Att klaga på ett fenomen och på samma gång bidra till det.

        Du har ingen aning om var jag protesterar om andra saker och om vad, eller har du koll på hela nätet + resten av samhället lika med hela världen?

        Mitt ps ang Dressamn var pga att de var dem som du tog upp som exempel och jag uppfattade som att du ansåg att de fanns kvinnor med där också.

      • Hmm:
        ”Jag ansåg att du sade att det aldrig förkommer nakna män i reklam och det invänder synnerligen jag emot.”

        Ja, du ”ansåg”. Jag har aldrig påstått att det ”aldrig” förekommer halvnakna män i reklamen, varför det alltså är du och inte jag som minns vår debatt ”fel”.

        ”Du ville, som jag såg det, inte heller se trenden mot att det blir mer och mer naket bland bägge könen.”

        Du ”såg”. Jag har aldrig uttryckt sådana åsikter (du minns alltså fel igen).

        ”Samma kvinnor som klagar på lättklädda diton har inga problem att dräggla över nakna män”

        Nej, varför skulle de ha det – de är förmodligen heterosexuella och tänder sexuellt på nakna manskroppar? Om det ena anses okej så måste ju det andra också vara det? Samma män som klagar på ett, i sammanhanget mycket få lättklädda män har ju definitivt inga problem att dräggla över nakna kvinnor, inte minst i sin manliga porr?

        ”Men din dubbelmoral med denna post är lika stor i mina ögon. Att klaga på ett fenomen och på samma gång bidra till det.”

        Du är fri att tycka och tänka vad du vill om mina ”godis-inlägg”, Hmm. Jag instämmer förstås inte i att det är jag (eller andra kvinnor) som lider av dubbelmoral, i den här frågan. Det är män som gör det.

        ”Du har ingen aning om var jag protesterar om andra saker och om vad”

        Jag vet att du upprepade gånger har protesterat mot att ett fåtal, i sammanhanget ett nästan obefintligt antal män, används på ett nästan lika sexualiserat/objektifierat/horifierat sätt som kvinnor i reklam, film osv. Det är ditt val att göra det, Hmm och nu har du fått protestera än en gång, även i min blogg. Du tycker att du gör en god gärning när du står upp för mäns rätt att slippa sexualiseras, främst av andra män.

        Jag lägger min energi på det stora problemet, dvs kvinnors rätt att slippa sexualiseras/objektifieras/horifieras av män. Jag gör det, bland annat genom att göra män medvetna om hur det är, att se sitt eget kön framställt på detta patetiska sätt, även om män inte framställs ens tillnärmelsvis på ett lika löjligt och förnedrande sätt som kvinnor eller AV kvinnor. Jag medvetandegör även kvinnor så att kvinnor som har normaliserats in i denna manliga syn på ”kvinnlighet”, också skall förstå hur skadligt detta fenomen är för kvinnor och många kvinnor blir också medvetna om detta, först när män blir drabbade.

      • Ps 2; Om vi lever på olika planeter så är jag sannerligen glad för din verkar inte så trevlig.

      • Hmm: nej, min planet är tyvärr inte alls trevlig. Du behöver bara titta ned från din egen fantasi-planet bland de rosa molnen, dvs SE dig om i världen, i verkligheten, min planet, så kanske även du ser det som de allra flesta människor på min planet, är medvetna om. Eller kanske inte..?

      • Nu kunde jag inte svara på Hmms kommentar nedan, men Dressmann har absolut haft kvinnor i sin reklam. Den här blev t.ex. anmäld (dock inte fälld) http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/dressmann-reklamfilm-sommaren-2012
        Finns även en reklamfilm som jag tror hade titeln ”Dressmann Sports Club” där en kvinna iklädd hotpants och bikinitop säger något i stil med ”sweat with me this season, I’ll get you in shape”. (den fick de t.o.m. plocka bort från tv om jag minns rätt).
        Ja, jag analyserar och läser kanske för mycket om reklam…

      • NBT: Jag skulle om jag tyckte det var lönt leta upp vår diskussion hos MA och visa på hur du skrev vilket fick mig att uppfatta dig som jag gjorde, men min tid är för dyrbar. Du får gärna tro att jag minns fel, spelar ingen roll så länge vi tänker samma nu.

        Ang att jag ser ned på till skillnad ifrån dig får ett stort 😆 från mig följt av :mrgreen:

        Att du sedan tror dig har företrädde att veta varför jag skriver här inne och om vad möts med ett 🙄

      • Hmm: Äsch, din trams-fia. Du vet ju också hur det ser ut i samhället och vilket kön det är som sexualiseras, objektifieras och horifieras för det andra, i den manliga porren, i filmer och i reklam. Lägg ned fjanteriet nu. Blir trött på dig.

  1. Jag tror att det beror på att många kvinnor ständigt tänker på vad killar vill ha. Vilka byxor killarna vill se en i. Vilka underkläder som en kille tycker är sexigast, osv…

    Många kvinnor försöker anpassa sig själva efter vad män tros vilja/vill ha. Förtryck helt enkelt.

    • helene: Det ligger nog en hel del i det du säger, dvs att vissa kvinnor inte klär sig utefter vad de själva trivs i, utan fokuserar på vad de tror att män gillar och tycker är ”sexigt”. Själv tänkte jag till viss del på det sättet när jag var yngre men det gick över ganska snabbt för mig.

      Jag har dock aldrig frågat min manlige partner om vad han tycker att jag skall ta på mig eller vad han tycker är snyggt. Jag väljer mina kläder, skor och smink helt på egen hand och är inte intresserad av en mans åsikt eftersom jag anser att män har dålig koll på damkläder, make-up och kvinnor-skor. 😉

  2. Det som är så girigt med H&M är att dom utnyttjar kvinnor som slavar i u-länder där dom får en lön dom inte kan leva på dessutom utsätts dom för stora risker i övrigt. Modernt slaveri i allra högsta grad. Jag har inte handlat på H&M sen Nicole-reklamen. För jag frågar mig vem vänder sig H&M till?

    Och VAR finns Mauritz!?? Det sista jag såg var reklam om en morgonrock som inte visade någonting i stort sett 2007.

    Sen övrigt om Volvo-reklamen där en del kvinnor har gapat om krigsreklam, stereotypt m.m. Hur skulle det vara om man gapade om den fruktansvärda reklam där kvinnor ingår i som blir ännu mer stereotyp och sexistisk.

    Dom få män som finns med är feta och fula och det senaste med en extremt fet ful man som sågar sig genom golv eller så är dom helt påklädda. Det spelar ingen roll hur du ser ut som man i reklamen eller så skyddar männen varandra i reklamen för vi ska inte ha några attraktiva män som kvinnor kan sukta efter som kan locka till köp.

    Nu reklam om förstoppning-en kvinna i reklamen, inkontinens-en kvinna, svamp i underlivet-en kvinna m.m. Sen de facto att män ofta ger kvinnor svamp i underlivet talas det aldrig om. Det är alltid kvinnor som ska skuldbeläggas eller kränkas på andra sätt i reklamen. Genom all år har jag sett EN reklam om män som har inkontinens och den varade inte så länge.

    Den senaste reklamen som retar gallfeber på mig är om någon mascara där en kvinna ser fåraktig ut med uppspärrade isblå ögon fotad överifrån som också ger ett budskap, du är inget värd håll dig till din Lolita-plats med ögonfransar som ingen kan få ändå. Jag har på sistone mer ingående tittat på reklamen vad den säger mer än själva märket. Det är bedrövligt rent ut sagt och reklamen blir mer naken vad det gäller kvinnorna och männen försvinner och när dom är med är dom helt påklädda.

    Aldrig ser man en man äta choklad eller glass utan det är kvinnor och då går man in i närbild på kvinnorna som helt klart har ett annat budskap också. Inget snack om den saken!

    • SQE: ja, inte nog med att det mansägda H&M använder sig av kvinnor på ett skadligt sätt i sin reklam – de utnyttjar dessutom kvinnor i u-länderna som får slava för att de här männen skall bli ännu rikare.

      ”Sen övrigt om Volvo-reklamen där en del kvinnor har gapat om krigsreklam, stereotypt m.m. Hur skulle det vara om man gapade om den fruktansvärda reklam där kvinnor ingår i som blir ännu mer stereotyp och sexistisk.”

      Exakt!

      ”Det spelar ingen roll hur du ser ut som man i reklamen eller så skyddar männen varandra i reklamen för vi ska inte ha några attraktiva män som kvinnor kan sukta efter som kan locka till köp.”

      Så här ser det ju även ut i många mans-producerade filmer. Fula, feta och gamla män har inga större problem med att få synas på filmduken och gärna med mycket yngre, smalare och snyggare kvinnor vid sin sida. Aldrig ser vi fula, feta och gamla kvinnor med yngre, smalare och snyggare män vid sin sida.

      ”Nu reklam om förstoppning-en kvinna i reklamen, inkontinens-en kvinna, svamp i underlivet-en kvinna m.m. Sen de facto att män ofta ger kvinnor svamp i underlivet talas det aldrig om.”

      Instämmer igen. Kvinnor används för att sälja ALLT. Mat, dryck, bilar, däck, herrparfym, herrkläder, salva mot analklåda, medicin etc etc. Det finns ett fåtal företag som har gjort reklam med enbart halvnakna män, tex Dressmans kalsong-reklam men oftast trycker man in en kvinna också som är tänkt att bekräfta mannen i reklamen med sin ”sexighet” eller med sin ”åtrå” till mannen. Ofta används enbart kvinnor, i reklam som riktar sig till män. Frågan är ju varför man då inte använder sig av främst män i reklam som riktar sig till kvinnor?

      Till syvende och sist, så är summan av kardemumman att män tjänar mycket grova pengar på kvinnor. Kvinnor tvingas köpa av män och mäns företag och män blir bara rikare och rikare. Utan kvinnor som köper av män, utan kvinnor som säljer åt män (reklam), utan kvinnor som arbetar åt män, skulle de här mans-företagen få gå i konkurs. Förutom allt detta, tjänar män grova pengar på kvinnor inom den manliga porren samt inom trafficking/torskhandeln.

      Instämmer också i att reklamen ofta är ett förlöjligande av och horifiering av kvinnor. Vuxna kvinnor framställs ofta som barn, lite barnsliga så där. Alternativt som sexuella objekt för män, med tex rödmålade putande munnar som ”suger” i sig allt från korv till glass. Det anspelas för fullt på manlig sexualitet i reklam där kvinnor figurerar.

  3. E-type tänkte jag på häromdagen. Han skulle inte ha varit någonting utan kvinnorna som gör hans show. Var och såg den -97. Den mest ointressanta, musikaliskt obegåvade personen på scen var han själv. Och så är det med ungefär allting annat män tar sig för. De utnyttjar kvinnors talanger, intelligens, kroppar och längtan efter att få vara med om så på ett litet hörn bara, för att ta sig fram i världen och behålla sin makt över kvinnor. Och sen lurar de dessutom i sig själva och andra att de är stjärnorna i showen. Ett aktuellt exempel där detta stämmer till 100 procent: anti-feministerna. Vad skulle dessa patetiska små män vara utan feminister – KVINNOR – att hata och motarbeta? Deras bräckliga korthus håller på att rasa så tacka fan för att de är livrädda nu. Jag ser deras desperata kamp för att försöka få tyst på feministerna som en sista sorglig dödsryckning innan vi nollställer världen och börjar om från början.

    • WDF: E-type är långt ifrån ensam om detta. Det finns fler manliga artister som inte vore någonting utan kvinnor som står bakom dem och backar upp på olika sätt. Hur mycket publik skulle tex manliga artister locka om de agerade helt själva, utan kvinnor, i sina musikvideos eller på sina konserter?

      Det gäller nog inte bara manliga artister och antifeminister? Vad vore män utan kvinnor, överhuvudtaget? En man är ju ingen ”man” utan kvinnor och/eller den ”kvinnlighet” som män har skapat. Många män skulle inte ha tjänat några pengar öht, utan kvinnor. Det borde ju faktiskt vara kvinnor som säljer damkläder och bestämmer modet för kvinnor? Eller är det vi kvinnor som borde sälja herrkläder och bestämma modet för män? Det borde vara vi kvinnor och inte män, som äger de största smink- och skönhetsföretagen eftersom män inte sminkar sig? Vad vet män om smink? Listan kan göras lång.

      Nollställa världen, ja? Jag har skrivit i bloggen om att vi skulle behöva trycka på reset-knappen. Starta om från början och lämna det gamla unkna antifeministiska, förödande mans-väldet bakom oss för gott.

  4. Kommer att återkomma om det här senare, jag bråkar ju med Lindex nu… Men det jag undrar över är vilken mejladress Feministpeppen kan använda sig av? Du vet min och jag undrar om jag kan använda den jag brukar skriva till? Jag har fått lite feedback och har lite tankar om det som jag vill dela med mig av. Systerkram!

  5. ”För vem vill gå på en konsert med E-type utan de här kvinnornas sång och dans? Vad blir kvar?”

    Tja, en gång i tiden, när det existerade en vattenfestival i Stockholm köpte jag ett
    s k vattenpass och gick på konsert med E-type. I någon mening var det gratis.

    Han hade alltså 3-4 tjejer på scen, varav den ena var kurdiska till ursprunget
    och syster till författaren Dilsa Demirbag Sten. Och denna syster var inte så värst
    påklädd och utan tvekan showens blickfång. Av körtjejerna tror jag att den som
    sjöng bäst/mest var ordentligt klädd, troligen p g a sin storlek. De övriga hamnade
    alltså vad gäller klädsel s a s mittemellan.

    Jag skulle alltså inte betala för att se E-type men jag måste ändå ge honom
    erkännandet att han inte verkade inbilla sig att hans musik var stor konst. ”De
    skulle gråta om de hörde det här” sade han när bandet som sista extranummer
    spelade ”Highway to hell”, alltså en cover på AC/DC ( vars show NBT säkert skulle
    kunna säga ett och annat om).

    • Ver: ”De skulle gråta om de hörde det här” sade han när bandet som sista extranummer spelade ”Highway to hell”, alltså en cover på AC/DC ( vars show NBT säkert skulle kunna säga ett och annat om).”

      Haha! E-type är alltså, trots sitt fullständiga beroende av kvinnor för att ens ha en karriär, fullständigt övertygad om sin egen förträfflighet? Ha ha ha! Sicket ego.

      • Men saken är alltså den att Etype framstod som jämförelsevis sympatisk
        och anspråkslös, medveten som han var om hur mycket hans egen musik
        brast i konstnärlighet. Det kändes ändå lite uppfriskande att han kunde
        skämta om saken. Alla artister som åstadkommer kommersiell ”smörja”
        kan inte det.

        Och showen jag såg för 15 år sedan var förstås strikt kommersiell och allt
        det där. Sedan gick den alltså mitt på dagen i strålande sol vilket gjorde
        att de pyrotekniska effekterna inte riktigt nådde fram.

        Men apropå show och just AC/DC : Googla på ”whole lotta rosie ac/dc”
        så får du se något du kanske inte uppskattar. Men jag, och många andra,
        tycker att den här sortens parodi är rätt rolig. För att inte tala om musiken !

      • Ver: jämförelsevis sympatisk? Jämfört med vem då? Det är ju bra om e-type kan skoja om sina saknade talanger, dvs tex sång och dans. Undrar om en kvinna skulle komma undan med att kalla sig ”musik-artist” utan att kunna sjunga eller dansa?

        Tycker du att ACDC:s musik är ”rolig”? Ska googla.

  6. ”Det här fenomenet brukar vara tydligt i Eurovision Song Contest”

    Fast i gårdagens deltävling klädde väl både Anders och Nour på (inte av) sig ?
    Och Nour visade sig ha hår under armarna !

    • Ver: jag missade tyvärr Mello igår kväll eftersom jag var på fest 🙂
      Nour och Anders var påklädda? Hur var det med övriga deltagare?

      • Den där festen kan du väl berätta lite om …

        Nej, men festivalen ligger väl på SvT Play eller någonting. Och såväl
        Anders som Nour kläddes alltså på i början. Annars lade man förstås
        märke till (den sedermera utslagna) dansbandssångerskans korta
        kjol, som tydligen hade varit ännu kortare under repetitionerna. Elisas
        nakenchock kallas det i dagens Metro.

        Men musiken var väl inte så mycket att hänga i julgran.

      • Ver: fest och fest – det var ett födelsedagskalas. Dock inte mitt eget men jag återkommer kanske till det.

        Jaså? Inga bra låtar?

      • Tänkte nästan fråga om du träffade någon trevlig karl på
        den där festen …

        Men, läste just någonstans att Ellen Benediktsson, som
        alltså sensationellt nog tog sig direkt till final, inte bara
        sympatiserar med F! utan också arbetar aktivt för detta
        parti. Så det är nog läge för dig att ringa och tokrösta
        på henne i finalen !

      • Ver: Det var kalas så det var mest manliga familjemedlemmar som deltog. Vissa är lite trevligare än andra men jag noterade att, i takt med att nivån i flaskan minskade, började den numera kända penisfixeringen hos män visa sig med all tydlighet.

        Tack för info om Ellen! Jag tänker definitivt tokrösta på henne nu, precis som jag tokröstade på Sara Varga när det begav sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s