Från en feminist

Tillägnat alla flickor, unga tjejer och kvinnor därute i världen.

Jag är så ledsen. Som feminist och kvinna, är jag så ledsen för att jag inte alltid har orkat stå emot, inte lagt ned tillräckligt mycket tid, prioriterat annat, gjort fel, skuldbelagt kvinnor men gullat med män, låtit mig själv hjärntvättas av patriarkatet och kanske i viss mån också förringat allvaret i feminismens backlash.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats skydda er flickor och unga kvinnor därute från att sexualiseras, horifieras, utseende- och vikthetsas i allt från tidningar, reklam, pedofil-porr, manlig porr, på internet och till och med i skolorna och hemmen där ni skall kunna vara som tryggast och bygga upp er självkänsla, ert självförtroende och er stolthet över att vara/bli kvinnor. Jag blir så ledsen när jag tänker på att jag inte har lyckats skydda er från anorexi och andra typer av ätstörningar, självskadebeteende, psykisk och fysisk ohälsa och jag är ledsen över att jag inte har lyckats stoppa patriarkatet som skapar denna tillvaro för er, vart i världen ni än vänder er. 

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats skydda alla kvinnor som blir misshandlade och våldtagna av män i sina hem och jag är ledsen över, att jag därmed inte heller har kunnat skydda era barn, små flickor och pojkar som förtjänar att få börja sina liv, på ett bättre sätt än så. Jag är ledsen över att jag inte har lyckats stoppa patriarkatets nedmontering av kvinnojourerna och att jag inte har lyckats stoppa patriarkatets rättsröta inom polismyndigheten och domstolarna där era förövare slipper straff, för de brott som de har begått mot er.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats påverka patriarkatet till att höja kvinnors löner till mäns nivå och att jag inte har lyckats åstadkomma jämställdhet i de hem, som ni och era barn delar med män. Jag är ledsen över att denna ojämställdhet ofta leder till sämre hälsa, sämre livsekonomi och sämre social status för er och era barn.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa patriarkala sociala myndigheter och domstolar från att skicka era barn till umgänge med pappor som förgriper sig sexuellt mot era barn, som misshandlar dem eller som har misshandlat, våldtagit, hotat och trakasserat er – barnens mammor. Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa pappor/män från att mörda sina barns mammor och jag är så ledsen över alla barn som därför inte längre har sina mammor kvar i livet. Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa patriarkatet från att i princip ha avskaffat modersrätten, till förmån för fadersrätten.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa det patriarkala hedersvåldet/morden som drabbar kvinnor i alla åldrar i Sverige (och utomlands) år 2014 och jag är ledsen över att inte ha lyckats stoppa patriarkatets könsstympning av flickor och omskärelse av pojkar.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa patriarkatets slavhandel med kvinnors och barns kroppar. Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa den manliga torsk-handeln med kvinnor och barn som pågår världen över, i allt större utsträckning. Jag är så ledsen över att jag inte har möjlighet att åka och hämta alla barn på pedofil-bordellerna och alla unga kvinnor på torsk-bordeller runt om i världen. Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa män från att behandla er på detta omänskliga, fasansfulla sätt och jag är så ledsen över att inte kunna skydda er, hjälpa er.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa patriarkatet från att inskränka och förbjuda kvinnors aborträtt, världen över och jag är ledsen över att jag kanske inte kommer att lyckas påverka den manliga debatten och de eventuellt kommande manliga besluten, att inskränka även svenska kvinnors aborträtt.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats förmå patriarkatet att fördela jordens resurser rättvist så att alla människor i världen, åtminstone kan få tak över huvudet och mat och vatten på bordet.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckat stoppa patriarkatet från att bort-abortera flickor i världen, till förmån för pojkar.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats förmå patriarkatet att stoppa pedofil-porren där små pojkar och flickor våldtas på film/bild av pedofiler och där pedofiler världen över, delar dessa filmer/bilder med varandra i allt högre utsträckning. Jag är så ledsen över att ni barn, om ni överlever och hinner bli vuxna, en dag kanske kommer att tvingas återuppleva dessa trauman, då ni kanske måste se er själva, som barn, bli våldtagna på bild/film av pedofiler.

Jag är så ledsen över att kanske inte lyckas stoppa patriarkatet från att legalisera typiskt manliga ”fenomen” som pedofil-porr, torsk-handel, incest, bordeller, surrogatmödraskap och att sänka den sexuella myndighetsåldern för barn.

Jag är så ledsen över att jag inte har lyckats stoppa det svenska patriarkatet från att nonchalera över 90% av alla era anmälningar om våldtäkt och sexuella övergrepp som män har begått mot er själva och/eller mot era barn.

Jag är så ledsen över att jag kanske inte lyckas stoppa patriarkatet från att nedmontera barnomsorgen och att ni kvinnor och barn kanske tvingas återuppleva historien med att inte kunna försörja er själva utan en man och att detta försvårar för er att göra era egna livsval och framför allt försvårar för er att kunna ta er ur relationer med män som skadar er.

Jag är så ledsen över att jag har dömt kvinnor hårdare än män i mitt liv och jag är ledsen över att jag har hjälpt fler män än kvinnor i mitt liv. Jag är ledsen över att jag själv har bidragit till vikt- och utseendehets mot kvinnor och barn och att jag själv har ställt upp på sex med män som jag inte har velat ha och därtill fejkat orgasm, i syfte att framstå som ”sexuellt frigjord” och ”sexig” inför män. Jag är så ledsen över att inte ha varit ärlig, över att ha fejkat och låtsats vara någon jag inte är. Jag inser min egen skuld i detta och hur jag själv har bidragit till att påverka andra kvinnor och framför allt unga tjejer till att göra likadant. Det är ju jag, i egenskap av kvinna, som var tänkt att vara er förebild

Jag är så ledsen över att jag inte alltid har funnits där för er, att jag inte alltid har tänkt på er i första hand och att jag inte alltid har jobbat tillräckligt hårt, för att stoppa patriarkatets maktmissbruk mot er, en gång för alla. 

Mest ledsen är jag över att jag ännu inte har lyckats stoppa patriarkatets hjärntvätt av er och att patriarkatet fortfarande lyckas inbilla många av er, att kvinnorörelsen, feminismen är mer skadlig för er och era barn, än patriarkatet/antifeminismen/mansväldet.

Till alla mina systrar därute i världen – förena er med mig. Hjälp mig och mina feminist-vänner att hjälpa er och era barn samt kommande generationer av kvinnor och barn. 

Ni har ingenting annat att förlora, än patriarkatet enligt ovan.

13 thoughts on “Från en feminist

  1. Jag delar känslan, sorgen och vanmakten. Men vi ger inte upp, aldrig. Den tiden är förbi när det fortfarande fanns ett val att titta åt andra hållet och låtsas som att allt är bra. Och ärligt talat så är jag glad över det. För det är inte ok att stoppa huvudet i sanden när du en gång sett allt lidande och alla orättvisor. Kunskap innebär ansvar och vi tar vårt ansvar genom att vägra vara tysta. Tillsammans är vi starka! Kram ❤

    • oxhen: jag tror att många kvinnor känner igen sig och känner både sorg, vanmakt och kanske även skuld?
      Tystnad och osynliggörande, är patriarkatets bästa vän. Därför får vi aldrig tystna, som du skriver.
      Kram på dig, underbara människa.

  2. Sorgligt men sant, känner så ibland. Detta borde alla antifeminister läsa, eller äsch, de fattar ju inget ändå. Men där var bra många skäl till feminism!

    • helena: om antifeministiska män läser detta så kommer de nog att förstå men skylla på att det är ”feministiska argument” snarare än sanningen/verkligheten eller att allt detta helt enkelt är rätt åt kvinnor och barn. Antifeminister känner ingen sympati för kvinnor och barn – de tycker snarare att kvinnor och barn är dumma mot män.

      Ja, det som beskrivs i inlägget är många bra skäl till att stötta feminismen. Det finns fler men då hade inlägget blivit för långt. 😉

  3. Jättebra skrivet!!
    Detta inlägg vill jag ha på inrammat.
    Startar du försäljning…?

    Bra upprop inför kvinnodagen förresten.

    • Anna G: Tack snälla!

      Det är bara till att skriva ut inlägget och rama in det om du vill. Här är allting gratis. 🙂

      Bra idé! Det kanske skulle vara en bra text inför internationella kvinnodagen? Synd att jag redan har publicerat…

  4. Pingback: Snövit och de sju männen | NoBoyToy

Kommentera

