Sanna vann!

Jag såg inte melodifestivalen igår men jag läste i mans-media att Sanna vann. Grattis Sanna! Sannas låt är bra och hennes sångröst är fantastisk så i mina ögon är hon en mycket värdig vinnare.

sanna

Jag fattar däremot inte vad sjutton som hände med Shirley? Hennes låt är ju faktiskt riktigt bra och Shirley har en sångröst som ger rysningar i kroppen men något gick galet här. Jag tycker inte att man hör texten så bra när hon sjunger, det hela blir för ”grötigt” på något sätt. Kanske är det hennes engelska uttal som ställer till det för henne? Jag tycker att det blir stor skillnad när man lyssnar på hennes låt med text till:

18 thoughts on “Sanna vann!

  1. ja en jäkla tur är väl det.. För annars skulle det bli ett gnäll på att det var en man som vann och därmed patriarkets… inblandning och dess fel… Är det för många kvinnor som vinner på raden.. Då får vi införa ett kvoteringssystem oavsett som det är en manlig sångare som suger med sin låt!

    När vi ändå är igång.. Varför bara en viting… hmmm dags att pilla lite på rasismens sträng också…
    Så du hyllar en vit sångare.. Du är väl inte rasist NBT?

    • Fjollan: Jag vet inte varför du kallar dig Fjollan nu, istället för ditt vanliga nick Dummerjöns? Du fattar att jag ser ditt ip-nummer, va?

      Om ”rasism” är lika med att jag tycker att Sannas låt är bra och att hon sjunger bra – ja, då är jag rasist enligt din alldeles egen lilla slutledningsförmåga och definition, Fjollan/Dummerjöns. Du låter lite avundsjuk på att en kvinna vann melodifestivalen? Lider du också, som många andra män, av sån där vagina-avund?

      Du gör sannerligen skäl för båda dina nick, lille svans 🙂
      http://noboytoy.blogspot.se/2013/07/penis-svans.html

      • Nej, Kikki bar antagligen kjol för att hon inte lyckades
        pressa in sig i sina byxor. I det usla vädret var kjol
        knappast att föredra.

        Och min bedömning av musiken påverkas knappast
        av sådana här små detaljer. Men ibland fastnar de i
        minnet.

      • När kommentarerna hamnar på fel plats i kommentarsfältet
        kanske det är dags att tänka på refrängen …

  2. Vad som hände med Shirley ? Tja, för några år sedan såg jag henne uppträda i
    Kungsträdgården och mitt i schlagersmeten kom plötsligt Aretha Franklin’s ”A
    natural woman”. Det har sina risker att bege sig iväg på musikaliska resor långt
    över den egna nivån.

    Men det är kul att du lyckas få in korta, men numera smala, Shirley i samma
    krönika som långa Sanna Nielsen. För några år sedan åkte dessa två ihop med
    ävenså långa Sonja Alden på en turne och gissa vem som fick stå i mitten på
    alla foton ! På Wikipedia utnämns dessa 3 till supertrio vilket känns som en
    lätt överdrift.

    • Ver: Jaså, fixade inte Shirley ”A Natural Woman”? Inte lätt iofs, att sjunga cover på Arethas låtar, hon är ju något i särklass.

      Kort? Shirley är ju 173, vilket är ganska långt över medellängd för kvinnor i Sverige. Eller du menar att Sanna är längre? Vad det nu skulle spela för roll i sammanhanget..?

      Jag tycker att supertrion, ÄR en supertrio. Tre tjejer, var och en med mycket bra sångröst, även om deras musikstil inte är min personliga favorit (för mycket romantiskt tjafs).

      • ”Hur lång är shirley clamp? I centimeter.
        Shirley Natasja Clamp har inte gått ut med officiella siffror på hur lång hon är. Vi uppskattar hennes längd till cirka 167centimeter.”

        Upphittat på nätet. 173 låter i vart fall som lite för mycket. Såväl Sanna som Sonja påstås
        vara ca 180, alltså 1/2 huvud högre än Shirley och då får man faktiskt fundera en smula
        på hur man positionerar sig, t ex vid fotografering.

        Kan f ö sägas att den manliga rockgruppen Manic Street Preachers,
        som åstadkommit en och annan minnesvärd melodi, har motsatt
        problem, dvs 2 personer som är något korta och runda, medan
        ”tredje mannen” är lång och slank. Bildbevis enligt nedan.

        http://www.rockbladet.se/2014/01/nyhet-manic-street-preachers-till-sverige/

        F ö funderade jag på en göra upp någon sorts lista över bisarra covers jag
        hörde live den sommaren, t ex då snyggingen Martin Stenmarck som körde
        ”I don’t like mondays” som extranummer på Gröna lund.

        Och apropå supertrio : Supertrion var en supergrupp inom dansbandsgenren i början av 1990-talet, som bestod av Christer Sjögren (känd från Vikingarna), Sven-Erik Magnusson (känd från Sven-Ingvars) och Sten Nilsson (känd från Sten & Stanley).

        Jag är lite svag för svärmorsdrömmen Sten Nilsson …

      • Ver: exakt VAD har Shirlys längd med hennes sångröst och låt att göra?

        Om du vänder dig emot att Shirley-trion kallas ”supertrio” – hur kan du då tycka att det är okej att kalla de där dansbandsherrarna för ”supertrio”? 🙂 🙂

      • Seriöst,NBT, jag har faktiskt hittat ett intressant problem här,
        nämligen hur ett band/en vokalgrupp ställer upp när antalet
        medlemmar är exakt 3. Om bandet i fråga är hopplockat av
        ett skivbolag kan man reglera det här i förväg, om det är ett
        band som bildas av barndomskamrater/gamal stjärnor finns
        storlek och utseende redan där och då är det bara att tänka
        till. Och det gäller såväl för SANNA/SONJA/SHIRLEY som för
        MANIC STREET PREACHERS. De senare kan f ö ses på
        affischer även där bilderna inte sitter ihop och fortfarande är
        det den snygge/långe som står i mitten.

        Med 2 medlemmar i en grupp spelar det ingen större roll vem
        som står var och är man 4–5 stycken eller fler blir det som
        det blir. Ett litet lustigt exempel som drar jag mig till minnes
        hände för några år sedan i kungsträdgården under den vecka
        det var restaurangtält överallt. Kikki, Bettan och Lotta uppträdde
        i hällande regn, utklädda bl a till MICHELINgubbar, om du minns
        schlageruttagningen 2002. Men, under en del av showen var
        det så att KIKKI uppträdde i kjol medan de andra 2 framträdde
        i byxor. Och varför det ? Jo, Kikki är ju varken lång eller smal,
        medan de båda andra var åtminstone lite grand åt det hållet.

        Men jag är glad att du förstår vilken intressant och komplex
        problemställning det här handlar om !

      • Ver: Jag förstår inte varför du tycker att det är intressant hur personer i ”trios” avbildas?
        Kikki kanske bar kjol för att hon tycker att kjol är ett skönt plagg och inte för att hon väger mer än de andra sångerskorna? Jag känner en man som gillar att bära kjol för att plagget är så skönt och han är smal som ett skelett.

      • I’m your toy, I’m your old boy
        But I don’t want no one but you to love me
        Oh I wouldn’t lie
        You know I’m not that kind of guy
        Read more: Elvis Costello – I’m Your Toy Lyrics | MetroLyrics

        Och apropå din signatur hittade jag såväl no som boy och toy
        i en underbart sentimental countrymelodi …

      • Och f ö är resten av texten minst lika
        underbart sentimental …

Kommentera

