Trötta flicke-barn

Jag var inbjuden till min systersons barnkalas för ett antal år sedan, då han fyllde 5 år. Min lilla-syster (mamman) var mycket angelägen om att jag skulle komma och hjälpa henne med att styra upp kalaset. Min systersons pappa hade nämligen sagt att han inte skulle ”orka med” alla de här barnen och att han kunde bara tänka sig att bidra med, att köra och hämta pizza åt barnen. Resten av tiden ville pappan helst inte ens befinna sig i huset – det blev ”för mycket” för honom och hans känsliga person/psyke/öron. Moster (jag) fick alltså sätta mig i bilen och köra 80 mil fram och tillbaka för att hjälpa syrran med barnkalaset. 😉

Hur eller hur – shit vilket liv det blev med alla barnen! De/vi hade jätte-kul tillsammans men barn (i synnerhet pojkar) har en förmåga att låta väldigt högt och jag, som har en alldeles utmärkt hörsel, blev nästan döv på kuppen. Det var tänkt att barnen skulle hålla till nere i ”källaren” men medan jag stod uppe och fixade med godispåsarna till fisk-dammen, kom plötsligt alla flicke-barn upp från källaren och såg mindre glada ut. Jag frågade dem:

– ”Har ni inte kul där nere, tjejer?”

Emma (utklädd till ”prinsessa”) svarade suckande:

– ”Näe usch vi orkar inte vara där nere längre nu. De (pojkarna) skriker så högt att vi får ont i våra öron.”

Emma gnuggade sitt ena öra.

Signe (också utklädd till ”prinsessa”) instämde bedrövat:

– ”De skriker jättehögt, NBT och dom slåss också! Kan vi få vara här uppe hos dig istället?”

Det fick de såklart. Syrran och jag hade nämligen glömt att köpa öronproppar till oss med kvinnligt kön. 

2 thoughts on “Trötta flicke-barn

  1. En orsak är att ungar och speciellt pojkar skriker så högt idag beror på att dom går på dagis eller har gjort, Alla ska överösta varandra och på vissa dagis har dom en decibellmätare på väggen. Vissa lärare får också tinnitus. Det är också mer accepterat att pojkar är högljudda och hade flickor varit på samma sätt hade vi hyssjat på dom.
    I övriga skolan skulle jag vilja ha klasser separata för flickor och pojkar. Det skulle definitivt bli lugnare då och kanske pojkarna fått lära sig mer än att kolla på tjejerna hela tiden.
    🙂

    • SQE: Ja, det är märkligt att det blir ett sånt jäkla liv när ungar (pojkar) samlas i grupp? Till och med i vuxen ålder skriker och gapar män i grupp. Jag minns när jag bodde i lgh i stan och hur alla män, när de skulle ut och festa på helgerna, skrek som stuckna grisar där de gick omkring på stan i sina fylle-grupper.

      Som det ser ut idag i skolorna så skulle jag faktiskt rekommendera att återinföra separata flick- och pojkskolor. Flickebarn som blir psykiskt och fysiskt misshandlade av pojkar i skolorna och till och med utsatta för sexuellt våld/kränkningar, måste skyddas. De är bara barn och det är viktigt att flickor får utvecklas i lugn och ro samt få studiero. Det är fantastiskt att flickor klarar sig så bra i skolorna, med tanke på vad de utsätts för.

Kommentera

