Folk som drar egna slutsatser om saker de inte har en aning om

Det finns en viss typ människor som alltid förvånar mig. Det är den där typen av människor som sådär självsäkert och självklart påstår saker om andra eller som påstår att andra människor ”är” på ett visst sätt. Ofta är det människor som inte ens känner personen som de ”analyserar”, utan som grundar sina påståenden om andra människor på egna fördomar, vanföreställningar, sina egna känslor eller bara sina egna fantasier.

Jag är övertygad om att många av er har träffat på den här typen av människor men jag skall ge några exempel, för att förtydliga vad jag menar.

I förrgår var min styvbror här på en snabb-fika. Jag minns inte hur vi kom in på ämnet men plötsligt sade han till mig:

– ”Du gillar ju tatuerade killar”.

????

Jag satt som ett levande frågetecken, tittade förvånat på honom och sa:

– ”Men vad sjutton har fått dig att inbilla dig något sådant? Jag har ju aldrig ens haft en tatuerad pojkvän…?”

Han svarade:

– ”Jamen kommer du ihåg den där killen från Idol som du tyckte var skitsnygg? Han hade ju en massa tatueringar.”

Här började jag fundera över vad som egentligen försiggår i min styvbrors hjärna? Jag uttryckte vid ett tillfälle, att jag tyckte att en man var snygg – han råkade vara tatuerad och min styvbror drog genast slutsatsen att jag gillar tatuerade killar…? Jag sade:

– ”Men jag förstår inte varför du inbillar dig att jag skulle tycka att det var tatueringarna som gjorde mannen snygg?”

Han svarade:

– ”Näe men du har ju varit tillsammans med en sjöman också.”

???

När folk tänker på en sjöman så tänker de per automatik på en man, fylld av tatueringar på kroppen och gärna en piratlapp över ena ögat? 🙂

Min dåvarande sambo/pojkvän är sjöingenjör och var på den tiden förste-maskinist på fartyget som han jobbade på. Han hade alltså en slags chefs-position på rederiet där han var anställd och han hade inte en enda tatuering på sin kropp. Vissa människor skulle nog till och med kalla honom en ”överklass-kille”.

Genom att lyssna noga på de här människorna, blir man medveten om deras olika fördomar och föreställningar samt hur snabba många människor är, med att dra egna fantasifulla slutsatser om saker och ting och till och med om andra människor. Det här beteendet kan vara lite läskigt, särskilt när de här människorna rapar ur sig den här typen av påståenden om en, gång på gång. Till slut hamnar man i en sits, där man hela tiden tvingas in i försvarsposition för att någon påstår saker om en, som inte har ett dugg med sanningen att göra.

Här blev jag alltså helt plötsligt en kvinna som ”gillar tatuerade killar”. Frågan man kan ställa sig här, är hur mycket min styvbror har fantiserat om vilken typ av killar som han tror att jag gillar? Har han gått och funderat över detta under en längre tid och i så fall – varför det?

Ännu läskigare är de där människorna som påstår att folk ”är” på ett visst sätt eller ”gör” på ett visst sätt men där sanningen är, att de är eller gör raka motsatsen till det som påstås. Jag stötte på en kvinna på stan en gång och hon började tala om en gemensam kvinnlig bekant till oss båda. Hon sade om vår gemensamma bekant:

– ”Hon är ju fortfarande singel och jag tror nog att det går åt några boxar rödvin per vecka där, hehe. Det tutas nog en hel del, tror jag.”

Jag sade:

– ”Men vad menar du? Vill du påstå att Camilla skulle vara alkoholist? Vet du inte om att hon är helnykterist?”

Här hade alltså kvinnan fantiserat ihop att Camilla satt om kvällarna och halsade vin i sin ”ensamhet” och i sin stora sorg över att inte bo ihop med en man (ha ha ha!) och min första tanke var:

*Undrar om hon sprider ut samma typ av skvaller om mig? Jag är ju också singel.*

Jag är i och för sig inte helnykterist som Camilla, även om jag inte dricker alkohol särskilt ofta men det är ju vansinne att sprida ut den här typen av skvaller om människor som baseras enbart på ens egna vanföreställningar, fantasier och något som man tror sig ha ”klurat ut” om folk, helt på egen hand. Även i det här exemplet kan man börja undra, hur länge den här kvinnan har gått och funderat över hur mycket alkohol Camilla dricker (dvs ingen alls)? Har hon så mycket tid över, att hon hinner sitta och fantisera ihop sådana här saker om Camilla och hur har hon lyckats få sina egna fantasier att bli till en verklighet för henne själv, så pass att hon till och med delger andra människor sina påhittade, falska och fantasifulla historier om Camilla? Camilla, helnykteristen blev helt plötsligt ett fyllo i den här kvinnans uppenbart mycket förvirrade hjärna? Hur är det ens möjligt?

Eller som min manlige snickare som var här för några år sedan? Jag fick ett lass med sjuttioåttatusen (grov överdrift) träplankor levererade på min tomt och eftersom jag inte har för vana att sitta och titta på när andra (han) jobbar så högg jag in och bar plankor till altanen för glatta livet. Han sade hånfullt:

– ”Du vill ju vara karl”

Nej, det vill jag verkligen inte – vilken fruktansvärt grov förolämpning att påstå att jag skulle vilja vara karl? Tvi vale! 🙂

Även kvinnor orkar bära plankor och det går mycket snabbare (billigare för mig) om jag hjälper till istället för att sitta och titta på.

 

 

 

 

28 thoughts on “Folk som drar egna slutsatser om saker de inte har en aning om

  1. Ett riktigt bra och tankeväckande inlägg! Det verkar så självklart det du skriver men det får en (mig) att fundera över sina (mina) egna ”slutsatser” om andra. Ska ha detta lite längre fram i hjärnan framöver. Tack!

    • Lina W: Ja, det här beteendet hos människor som jag oftast blir medveten om när de drar märkliga slutsatser om mig, har fått mig att fundera mer över mina egna (för snabba?) slutsatser om folk.

      Det är lite läbbigt hur människor också ser minsta lilla ”tecken” som ett bevis för att deras slutsatser om andra, stämmer. Jag har varit tillsammans med en sjöman och påpekade en gång att jag tyckte att en tatuerad man var snygg = jag gillar tatueringar. Trots att jag inte har några själv, aldrig har haft en pojkvän med tatueringar och inte heller väljer partner utefter hur många tatueringar de har eller inte har.

      Människor som ständigt upprepar det här beteendet blir man nästan rädd för att säga ett enda ord till, till slut. Problemet är också, att om man inte försvarar sig/säger emot så inbillar de sig att deras slutsatser om en, är korrekta.

  2. Det där är vanligt numera tycker jag. Folk drar slutsatser om en beroende på vad man har för kläder, frisyr etc. Lite otäckt faktiskt.
    Undra vad folk säger om en egentligen? Kanske lika bra att inte veta 🙂

    • RH: Ja, det är mycket vanligt till och med när det gäller kläder, statusprylar eller frisyr. En kan klä sig ”rik” och en kan klä sig ”fattig”. En kan ha 25 kronor kvar på kontot den 24:e men ändå köra omkring i en flådig bil och se ”rik” ut. En kan vara född i ett annat land och få egenskaper tillskrivet sig själv, som inte alls stämmer med ens personlighet. Osv.

  3. Det här allmänna sättet att dra slutsatser om folk en inte känner används ju också hänsynslöst av störda människor som verkligen vill skada andra. De tar ett litet korn av sanning eller någon egenskap som är ganska allmän och sedan fyller de på med valfritt innehåll, allt för att sprida elaka rykten och förstöra andras liv. De får förmodligen bra draghjälp av exemplen du skrev om i inlägget.
    Tänk bara om kvinnan som anklagade din väninna för att ha alkoholproblem verkligen ville henne illa, då hade det inte varit några som helst problem att sprida det ryktet och gärna några ännu värre samtidigt, kanske lite psykiska problem? och förr än din väninna anat hade hon blivit av med jobbet, hemmet och kanske barnen och ingen hade velat prata med henne för ”ingen rök utan eld” eller hur?

    Vi behöver verkligen rannsaka oss själva och våra förutfattade meningar om andra och även ifrågasätta det vi hör andra säga om andra människor. Mer hur? och varför? för det är så lätt att dras med i skitsnacket om vi inte aktar oss.

    • Calle: Alltid lika kloka ord från dig. Jag instämmer till fullo!

      Den här viljan hos folk, att skada andra genom att sprida osanna rykten om dem, är ganska skrämmande. Särskilt när man försöker framställa personer som deras raka motsats, tex när en helnykterist blir en alkolist eller när en generös person blir en snål person eller när en genomsnäll människa blir en elak människa eller en vettig människa blir en människa, helt utan förnuft vett och sans.

      Jag tänker att alltihop det här bottnar i en oerhörd nyfikenhet inför andra människors liv? Jag fattar verkligen inte varför folk är så jäkla intresserade av vad andra gör, ser ut eller lever? Kan det bottna i ett missnöje kring ens eget liv, dvs att man själv lever ett sådant trist och otillfredsställande liv, att man måste inbilla sig/få det att se ut som om andra har det lika illa? Eller handlar det om något slags grupptryck, där alla måste fösas in i samma fålla, göra som alla andra för att inte ”avvika” från mängden/gruppen? Alltför ofta handlar det om projicering, dvs den som själv har problem med alkohol måste utmåla andra för att också ha det. Den som själv har betett sig illa mot andra, måste utmåla sig själv som ett offer. Den som själv är otrogen, måste anklaga andra för otrohet. Osv.

      Sedan den här kvinnan hittade på att Camilla, helnykteristen skulle vara mer eller mindre alkoholiserad, har jag själv börjat fundera på hur det ser ut när jag som singelkvinna tar ett glas rödvin ute i trädgården på sommaren. 😉 Tror folk att jag då sitter och dränker mina sorger över att inte ”få” dela mitt hem med en man, såpass att jag till och med blivit alkoholiserad på kuppen? Haha, jag kanske borde sätta upp en skylt som talar om att ”detta är mitt första glas rödvin sedan februari månad och jag dricker varken öl, vitt vin eller sprit heller bara så ni vet och BTW – jag gillar inte tatuerade killar heller.”

      Ja, vi måste verkligen lära oss att ifrågasätta vad folk vräker ur sig om andra. Vad har de för underlag för det de påstår? Vad är det egentligen de säger? Har de motiv för att skada människan som de talar illa om?

      Häromdagen hörde jag t.ex en man som hotar folk i sin omgivning, påstå att det i själva verket var människorna som han hotar, som hotar honom. När han fick frågan om hur dessa hot som han påstår riktas mot honom framförs, hade han inga svar. Den hotande mannen trodde alltså att det skulle räcka med att han bara PÅSTOD att han blev hotad och att ingen skulle ifrågasätta hans påstående. Samme man påstod att ”någon” stal hans post i brevlådan (underförstått att det var en annan man som gjorde detta även om han inte nämnde några namn) och när han fick frågan om hur denna post-stöld skulle ha gått till i praktiken, blev det väldigt jobbigt för mannen att förklara. Stod t.ex den manlige post-tjuven utanför den här mannens brevlåda och inväntade postbilen varje dag eller visste ”post-tjuven” exakt vilken dag som dessa två brev som påstods hade ”stulits” hamnade i mannens postlåda? Den ljugande mannen blev argare och argare när hans lögner uppdagades och han snirklade in sig mer och mer i sina lögner så att han till slut framstod som en galen pajas. Visst var det oerhört förnedrande för honom men han måste ju lära sig att det inte räcker med att han påstår saker och att folk inte per automatik, tar hans blotta ord som en sanning.

  4. Apropå det här med att vara man, så gissar jag att NBT noterade den
    glädjande nyheten att mäns medellivslängd numera överstiger 80.0 år.

    Vi har m a o 25 år på oss att ses …

    • Ver: Nej, det har jag faktiskt missat även om jag vet sedan tidigare, att män nu ökar sin medellivslängd.
      Menar du att du är 55 år och att du och jag då har 25 år på oss, att ses? 😉

      • Huruvida du är 55 har jag verkligen ingen aning om. Men jag gissar
        att du INTE är så många år äldre än jag att gränsen på 25 år inte
        skulle räcka för din del.

      • Ver: Eftersom du inte vet hur gammal jag är, så tänkte jag att du baserade din kommentar om 25 år på din egen ålder?
        Själv är jag yngre än 55.

      • Du är ju inte den som sprider ledtrådar om dig själv i onödan
        och det är säkert klokt, men t o m jag har insett att du är 55-.
        Jag är alltså än så länge 60- !

        Apropå ledtrådar så undrar jag om du inser att ditt färskaste
        inlägg (det om mångmiljonären) faktiskt också ger en smula
        vägledning om din person.

      • Ver: Ledtråden i mitt senaste inlägg ger kanske en vägledning om att jag själv inte är en mångmiljonär?

      • Nja, jag vill verkligen inte avslöja någonting jag tror mig
        veta om dig, inte ens för dig själv. Men faktum är att
        jag hade en (inte så vild) gissning om dig som jag
        modifierade en smula efter att ha läst just det inlägg
        som jag refererade till.

      • Känns lite onödigt att sitta och spekulera offentligt,
        inte minst med tanke på att du vill fortsätta vara
        så hemlig som möjlig. Men jag tror faktiskt att
        jag skulle kunna ha rätt.

      • Ver: Jag tror säkert att du tror att du har rätt. Besserwisser som du är. 😉
        Jag är å andra sidan övertygad om att du inte kommer att ”avslöja” något om mig som person så – shoot!

  5. Och det blir ännu enklare att smutskasta folk på nätet, ty de orden står kvar hur mycket lögner det än handlar om.

    Läs boken: ”Bakom dolda Ansikten”, så får ni bra exempel..;-)

    • Ver: Den här låten har jag inte hört förut.

      ”””I wish I was a girl
      So that you could believe me
      And I could shake this static every time I try to sleep
      I wish for all the world
      That I could say, hey, Elizabeth,
      You know I’m doing all right these days

      Jag har inte svårt att föreställa mig att män lider av vagina-avund.

      • Kan kanske tillägga att jag är väldigt svag för sångaren Adam Duritz.
        Väldigt mycket ångest i hans framföranden, åtminstone på de gamla
        skivorna.

      • Trevligt är inte ordet, snarast hjärtskärande.
        Själv är jag en vek och känslig natur.

Kommentera

