Vad tänker ni när ni hör ordet….

Inlägget om White Trash var en skrämmande ögonöppnare för mig. Tänk, jag som tycker att jag är en av de mest öppna och fördomsfria människor som jag känner 😉 visade där prov på en hel drös med fördomsfulla, inplanterade tankar i min hjärna.

Vi kan väl fortsätta på denna bana och blotta ännu mer av våra unkna, skämmiga fördomar om folk, helt öppet? Mina fördomar skiljer sig nog en hel del från andras för när vi hör olika ord, får vi inte alltid samma associationer. Så vad tänker ni när ni hör ordet….

….BÖG?

Jag föreställer mig välklädda, propra, vältränade och allmänt ”snygga” män. Män som är mycket socialt kompetenta, ”trevliga”, snälla och mysiga. Jag föreställer mig att de är ekonomiskt välbärgade och ofta framgångsrika i sina yrken. Jag föreställer mig ett jämlikt och avslappnat förhållande dem emellan, med ett mycket bra gemensamt sexliv. Jag tänker bl.a på Mark Lewengood och unge Hysén (minns inte förnamnet) och jag tänker på en man i min släkt som är bög.

….LESBISK?

Jag föreställer mig välklädda, vältränade, smala och allmänt ”snygga” kvinnor. Kvinnor som är självsäkra och trygga i sig själva. Jag förställer mig att de är ganska ekonomiskt välbärgade och ofta framgångsrika i sina yrken. Jag föreställer mig ett jämlikt och avslappnat förhållande dem emellan, med ett mycket bra gemensamt sexliv. Jag föreställer mig genuin kvinnlig vänskap och en relation som präglas av lugn och ro, mycket samtal och många gemensamma intressen. Jag föreställer mig ett välordnat hem och liv och barn som växer upp i trygghet och kärlek från två kvinnor som älskar dem över allt annat. Jag tänker på Mian Lodalen, Kajsa Bergkvist och en lesbisk kvinna som jag mötte i jobb-sammanhang en gång.

….BLATTE?

Jag föreställer mig alltid män som ”blattar”. Mycket svart hår över hela kroppen, ofta rökare, sparsamma med alkohol, mycket gästvänliga, sociala, hetsiga i humöret, ofta välutbildade i sina hemland men här i Sverige kör de taxi eller jobbar på pizzeria. Prutar på ALLT. Företagssamma, ekonomiska, ofta kvinnohatare, ser sig själva som ”riktiga machomän” och ”hetero-familjens överhuvud”. Uttrycker ofta starka åsikter om vad de tycker att kvinnor skall få och inte få göra. Högljudda, kroppsspråket består av stora, yviga gester och de är ofta propert klädda och kör fina, dyra bilar samtidigt som de bor 8 personer i en liten tvåa. Gillar svarta pengar. Jag tänker på Zlatan, Paulo Roberto, Özz Nujen och flera invandrande män som jag har träffat i jobb-sammanhang.

Vågar ni också blotta era fula tankar och unkna fördomar om de här tre grupperna av människor?

Tillägg:

Jag lägger in delar av en kommentar som jag skrev till en läsare i kommentarsfältet för att förtydliga detta och föregående inlägg samt för att förhindra eventuella missförstånd.

”Jag tror att vi måste börja med att konstatera att det inte finns något ”White Trash”, det är ingen enhetlig grupp. Det är ett skapat ord som syftar till att vi skall kunna förnedra människor med det och skapa negativa tankar och fördomar om människor. När ordet kommer upp, är det alltså meningen att vi direkt skall knyta ordet till något ”dåligt”. Vad som är ”dåligt” är förstås olika för olika människor som vi ser, inte minst här i mitt kommentarsfält. Samma sak med ord som t.ex ”blatte”. Inte många människor tänker som du, dvs att benämningen ”White Trash” är något positivt att bli kallad.

Det är alltså så här man bygger upp fördomar om andra människor. Man pekar ut dem, tex genom att skapa förnedrande ord för/om dem, i syfte att få dem att framstå som ”dåliga”, dvs sämre än en själv. Här gäller det alltså för människor att inse detta och att försöka slå bort de negativa associationer som man har fått lära sig att ”per automatik” göra, när man hör ord som WT.

När du hör ord som ”snobb” och ”överklass” så gör du likadant, dvs kopplar orden till något negativt. Men samma sak gäller här – snobbar och överklass är ingen homogen grupp, precis lika lite som WT. För övrigt är det ju förfärligt att kalla sina medmänniskor för ”skräp”.

Vad jag försöker säga är alltså att de negativa associationer som jag och andra direkt gör, när vi hör ord som WT, bara är fördomar som har planterats in i våra hjärnor. Vissa människor förstår inte detta, utan bibehåller sina unkna fördomar om andra människor hela livet. Vi andra är medvetna om våra fula tankar, förfasas över vilka tankar som har planterats i våra hjärnor och försöker förändra dem.”

 

7 thoughts on “Vad tänker ni när ni hör ordet….

  1. Hehehe.. Jag som älskar att kalla överklassen, typ riskkapitalister för överklasstrash.Och dom som har ärvt sina titlar och ägor. Dom är stroppiga och arroganta. Men som i alla grupper så finns det undantag.

    White trash för mig personligen är dom som finns på MTV och är med i alla dessa fylle- och sexorgierprogram typ The valleys, Big brother och vad dom nu kan heta.

    Det som folk i allmänhet i Sverige kallar för WT är väl dom ända hederliga människor som finns kvar och för mig är dom inget WT utan det är dom som på något sätt är klistret i samhället, proletariatet/arbetarklassen.

    BÖG: två sorter, den överdrivet feminina och den alldeles vanliga som inte har några bögattribut. Mina favvisbögar, Rock Hudson, Freddie Mercury, Jonas Gardell, Eddie Izzard, han kanske är enbart transa och så förstås den helt underbare Stephen Fry.
    LESBISK: Hon kan ju se ut precis som helst men det finns en manlig variant.:-)
    Ellen/Portia, Anja Persson och matriarken i Glamour, Stephanie (Susan Flannery) t.ex.
    BLATTE: Turkiet och Mellanöstern och röker som borstbindare. Bara att åka till Södertälje så får man skära sig fram genom all rök. Det är faktiskt sant. 🙂
    Jag har bott i den stan i 10 år och besöker den med jämna mellanrum.

    • SQE: Överklass-trash? Det har jag aldrig hört förut! 🙂
      Just det – hur kunde jag glömma Ellen och Portia och Anja Persson??

      Vissa ”fördomar” ligger det trots allt ett uns av sanning i, beroende på olika kulturer. Jag tror inte, att tex rökavvänjnings-kampanjerna har varit lika omfattande i Mellanöstern som i Sverige och de nordiska länderna och det kan kanske vara en förklaring till att både du och jag upplever att de människor som är födda i vissa andra länder, röker mer än oss. Inte heller finns det någon kvinnorörelse att tala om i de länderna, varför de män som är uppvuxna i detta gamla unkna kvinnohatande och antifeministiska statsskick, kanske ofta har en något värre kvinnosyn än män som har vuxit upp i Sverige. Men – det är bara dina och mina föreställningar/fördomar eftersom ingen av oss känner alla de här människorna och inte heller har någon form av statistik bakom oss, som stödjer våra föreställningar/fördomar.

      Mina fördomar om WT kopplar jag inte alls till ekonomi eller klass utan mer till utseende och beteende, som sagt. Nu kommer jag nog att reta upp en del folk men Carl-Gustaf (”Kungen”) är ett exempel på WT eller ”överklass-trash” i mina ögon. Inhyrda nakna flickor som får betalt för att anspela på C-G:s och andra mäns sexualitet, till det manliga kafferepet, liksom? Bläää!

      • Vet inte om det där med överklass-trash är en riktigt bra term. Men det kanske
        skulle gå att hitta på ett bättre uttryck. Ett ord som jag själv kommer på och
        som inte är riktigt träffande just i detta sammanhang men som täcker in det
        faktum att en person kan ha hög status och dålig ekonomi är knapadel.

        ”Knapadel är ett nedsättande ord för lågadeln. När man säger att en person tillhör knapadeln menar man att denne i stort sett bara har sitt adliga namn att skylta med, men är obemedlad för övrigt. Ordet knaper kommer från fornsvenskan och betydde ursprungligen väpnare.”

      • Ver: Knapadel? Jag läste det först som ett sammansatt ord och fattade ingenting. Sen förstod jag att man skulle utläsa det som ”knap-adel”, haha! Idag har du lärt mig ett nytt ord, Ver – tack för det!

  2. Överklasstrash har jag hittat på helt själv och använder det ibland på bloggen och har gjort sen Lundsbergskandalerna. Jag läste om WT och i USA kom det till under slaveriet och då stod vita slavar under dom svarta slavarna.

    När jag säger WT menar jag arbetarklassen och när du använder WT så menar du klädseln. Intressant. 🙂

    Hela detta nyliberala samhälle som ser arbetarklassen som något katten har släpat hem. Detta förakt för vanligt folk som dom styrande kan experimentera med på olika sätt. Det enda sanna arbetarpartiet står Moderaterna för.

    Men WT kan betyda så mycket mer då jag nu har läst en del. Det är också en hel industri som restauranger, kläder med tryck om WT och speciella dagar som man ska vara WT. Husvagnsfolket både dom som bor året runt i USA, rednecks och här under sommaren typ Böda camping. 🙂

    När någon säger WT så får jag be den personen att definiera vad det betyder för vederbörande. 🙂

    T.ex WTF kan också betyda white trash family.

    • SQE: Nja, inte så mycket klädsel utan mer beteende, skulle jag nog vilja påpeka. WT tänker jag mig t.ex kunna rapa och fisa i vilka sociala sammanhang som helst, helt utan bordsskick, sexism och ”snusk-skämt”, kvinnohat/förakt, galet fylleri i tex jobbsammanhang. Att inte kunna uppföra sig bland folk, helt enkelt. 🙂

      Det är väl WTF som jag beskriver i mitt inlägg, kanske..

  3. Verutschkow!

    Med överklasstrash menar jag dom som ärvt egendomar, rikedomar, namn, dom som är ingifta från ingenstans, dom som inte har gjort något vettigt och som föraktar vanligt folk. Det är för mig överklasstrash numera med eget ord. Klingspor är en sådan familj, en familj som tycker att det är OK att barn på Lundsberg kränks och utsätts för pennalism. En mamma som gapade i P1 när det begav sig och som tyckte den vanliga skolan inte är för deras barn för där kunde dom ju utsättas för mobbning!! Djissus Kraist!

    Familjer av den kalibern är överklasstrash för mig och det finns gott om dom. 🙂

Kommentera

