Allt är inte alltid, vad det ser ut att vara

För ett antal år sedan satt jag på jobbet och en kvinnlig kollega ropade plötsligt på mig. Hon stod vid fönstret och tittade ut mot gatan. Jag rusade dit och hon pekade på en gammal gubbe utanför fönstret som just hade varit på möte med henne. Hon sade:

– ”NBT, kan du fatta när du ser honom, att han är mångmiljonär?”

Jag såg en kort, mager och kutryggig liten gubbe, gissningsvis i 60-årsåldern, som just gick fram till sin rostiga gamla Mercedes på parkeringen utanför. På fötterna hade han trätofflor, på huvudet hade han en Lantmännen-keps och han bar någon slags rutig skjorta i dova färger som hängde lite slafsligt över ett par alldeles för stora, uttvättade, smutsiga och trasiga jeans.

Ingen människa skulle kunna ana att den här mannen var mångmiljonär. Han hade inget som helst behov av att ”visa” andra människor, genom diverse statusprylar, att han var så oerhört förmögen.

Lärdom: Allt är inte alltid, vad det ser ut att vara. Ofta är det i själva verket tvärtom.

4 thoughts on “Allt är inte alltid, vad det ser ut att vara

  1. Mannen som frös ihjäl i en sandlåda (Uppdrag granskning nu i veckan) var
    visst också miljonär …

    • Ver: Jo, en sådan man hade vi här i stan också. När jag jobbade i korvkiosk på helgerna när jag gick i skolan, hade vi en mångmiljonär som rotade i våra soptunnor efter pet-flaskor att panta.

Kommentera

