Om att som kvinna aldrig vara nöjd med sitt utseende

Människans och framför allt kvinnans beteende är väldigt märkligt eftersom vi blir aldrig nöjda med våra utseenden. Det finns alltid något som vi ”måste” ändra på, när det gäller våra kroppar och utseenden. Ofta vill vi ha sånt som andra har och som vi själva tycker oss sakna.

Jag har t.ex lockigt, mellanblont och ganska långt hår. Min frissa är en sån där som älskar lockigt hår, eftersom hennes eget hår är spikrakt och tunt. När jag kommer ut från frissan så har hon klippt, fönat, kramat och puffat i mitt hår så att det nästan ser ut som om jag har permanentat håret. 😦

Nej, det är faktiskt inte så himla kul att ha lockigt hår eftersom raka hår är mycket lättare att göra olika frisyrer av och det ser aldrig sådär löjligt ”gulligt” ut som lockigt hår kan göra. Lockigt hår blir också lätt ”frissigt” (läs: risigt) och vid minsta lilla fuktigt väder, ser mitt hår ut som sånt där änglahår (som man sätter i julgranen, ni vet?). Ni behöver alltså inte vara ett dugg avundsjuka på mitt långa och lockiga hår. 😉

Medan jag står med platt-tången och rätar ut mitt hår, står andra kvinnor med locktången och lockar upp sitt hår.

Sen kommer vi till det här med blonda människor. Vi har ofta ingen, eller mycket lite färg på våra ögonbryn och ögonfransar. Därför kan vi bli avundsjuka på mörkhåriga kvinnor och deras mörka, täta ögonfransar och ögonbryn men kanske inte så avundsjuka på mörkhåriga kvinnors ben, arm – och könshår.

Medan jag håller på och kladdar med ögonbrynsfärg för att få mina ögonbryns-hår att ens synas, står andra kvinnor och rakar bort eller bleker sina mörka hårstrån på överläppen, armar, ben eller könsorgan.

Ett annat problem för oss ”ljusa” är hudfärgen. Vi är blekfisar, ofta torra i hyn och på vissa ställen ser vi nästan lite ”rödmosiga” eller rödprickiga ut i hyn. Då blir vi jätteavundsjuka på kvinnor som är födda i ett exotiskt land och som är så där fint gyllenbruna över hela kroppen.

Medan blekfisar till kvinnor ligger i solariet eller BUS:ar sig för att bli bruna, finns det kvinnor som försöker tona ned sin bruna hy med diverse ”vit-görande” krämer eller som till och med försöker bleka sin hy permanent.

Sen kommer vi till kroppen. Vi kvinnor som är mer ”timglas-formade” som det brukar kallas, har ofta midja och en rund rumpa. Då kan vi bli avundsjuka på de så kallade ”kon-formade” kvinnorna, som nästan alltid har en liten rumpa men som saknar midja och ofta är rundare om magen.

Medan timglas-formade kvinnor tränar rumpan som galningar för att göra den mindre, finns det kon-formade kvinnor med små rumpor som lägger in implantat i rumpan för att göra den större och som tränar magen som galningar för att göra den mindre.

Sen har vi det här med brösten. Smala kvinnor har ofta mindre bröst eftersom bröst består till stor del av fett. Rundare kvinnor har ofta stora bröst av samma anledning.

Medan smala kvinnor opererar in kuddar i sina bröst för att få brösten att se större ut, finns det runda kvinnor som opererar sina bröst för att göra dem mindre, eftersom stora bröst ofta är tunga att släpa runt på.

Smala kvinnor bantar ofta bort sina bröst medan runda kvinnor ”äter upp” (?? Haha!) sina bröst. Om smala kvinnor slutade banta och runda kvinnor slutade äta så kanske det skulle gå jämnt ut, så att vi alla får ungefär lika stora bröst? Då måste vi väl bli lyckliga och nöjda allihop? 😉

Sen här vi det här med kvinnors längd. Långa kvinnor skäms ofta över sin längd medan korta kvinnor vill bli längre.

Medan korta kvinnor tar till högklackade skor för att komma upp en bit över markytan, har långa kvinnor å sin sida chans att bli framgångsrika basketspelare eller ”chans” (?) att bli fotomodeller/mannekänger. Åt sin längd, kan långa kvinnor inte göra så mycket mer än att försöka ”krympa ihop”. I Asien blir det alltmer vanligt bland korta kvinnor, att till och med lägga sig på operationsborden för att förlänga sina ben på kirurgisk väg.

Näe, vet ni vad? Kan vi inte bara nöja oss med att vara oss själva? Vad är allt detta tänkt att gå ut på, utmynna i? Är det kanske meningen att vi kvinnor skall se likadana ut, allihop? Om det är män vi (eller rättare sagt ”ni”) tävlar om så kan jag tala om att det finns tillräckligt många män för att räcka åt samliga hetero-kvinnor på jorden. Om det är män ni tävlar om så kan jag informera er om att det finns sperma-banker i Danmark. Om det är män ni tävlar om – framstår första priset, dvs mannen, verkligen som så oerhört intressant för er, att ni till och med kan tänka er att lägga er på operationsbordet för mannens eller eventuella kommande mäns skull? Skulle ni –  fantastiska kvinnor –  behöva skära i era kroppar för att ens duga åt…. MÄN!!???

Verkligen…? Ha ha ha! Det är ju nästan komiskt.

Tycker ni att ni har lyckats med någon slags bedrift, när ni har ”fångat” en man, trots att vi alla vet att män generellt är väldigt ”lätt-fångade” och att ni sannolikt inte är vare sig den första eller sista kvinnan i mannens liv?

Verkligen…? 🙂

Är det ”helt normalt” för oss kvinnor att skapa/fejka våra utseenden, till och med genom att lägga oss på operationsborden för att ”göra om” våra kroppar eller spruta in gift i våra ansikten för att inte rynkorna skall synas? Har inte vi kvinnor rätt att trampa runt fritt på vårt eget jordklot, utan att först behöva lägga på en smink-mask över ansiktet eller nästan svälta ihjäl oss själva? Varför skulle vi behöva gömma oss själva och våra rätta Jag inför män? Räta på ryggarna nu, brudar! Sträck på er och inse ert eget värde! Förstår ni inte hur värdefulla ni är, hur livsviktiga ni är för den här världen och kommande generationer?

Allt detta är långt ifrån ”helt normalt” – det är faktiskt helt jävla sjukt! Detta är patriarkal hjärntvätt. Wake up, tjejer! Kom ihåg:

Om du inte har mer respekt för dig själv och din kropp än så, så kommer inga andra människor att ha det heller och definitivt inte män.

Om du inte värderar dig själv och din kropp högre än så, så kommer inga andra människor att göra det heller och definitivt inte män. 

  Wanna bet?

16 thoughts on “Om att som kvinna aldrig vara nöjd med sitt utseende

  1. Om man bara kunde va nöjd med sig själv. Trivas som man är. Slippa känna sig ful och fet. Kunna se sig i spegeln och känna att man duger.
    Jag gör fan inte det och det suger.

    • RH: Jag har lärt mig med åldern att acceptera mitt utseende men det är förstås en ständig kamp, även om kampen har blivit allt lättare med åren. Jag får mitt självförtroende och min självkänsla främst genom mitt arbete, vilket gör att mitt utseende aldrig kommer i första hand. Jag värderar inte mig själv främst utefter hur jag ser ut, utan utefter vad jag presterar på jobbet och därefter hur jag behandlar andra människor.

      Men, som sagt – jag tror att om jag hade varit i ett förhållande med en man så skulle jag ha tänkt helt annorlunda. Ett förhållande med en man, innebär alltid för mig att jag får höga prestationskrav på mig själv, angående mitt yttre. Det är i ett förhållande med en man som jag känner att fokus läggs på min kropp och mitt utseende (förutom allt annat som förväntas av en som kvinna, tex med hushållsarbete och annat) och det är det inte värt för mig. Det gäller också att träna på att slå undan alla negativa tankar om sitt utseende – det sitter bara i huvudet, dvs alla ”brister” som man själv ser, ser ofta ingen annan eller också bryr de sig inte.

  2. Nu vart de härdsmälta i hjärnan… Jag har påbörjat en viktresa, alltså kretsar mitt liv egentligen kring utseende. Jag vill inte va så här stor. Näe, det är inte hälsosamt att vara så stor som jag är, men jag har ju inga krämpor eller sjukdomar… Så ja.. Jag gör det för att jag vill se bättre ut, vill kunna ha vettiga kläder, vill kunna sitta med knäna uppdragna mot hakan, vill kunna gå in i vilken affär som helst och prova en tröja eller byxa osv. Men nu undrar jag, gör jag det verkligen för min egen skull eller för att ”man ska se ut på ett visst sätt”? Jag är inte nöjd med min kropp, men är det för att jag är hjärntvättad? Härdsmälta som sagt…

    • ninakri: Bra att du ställer såna frågor till dig själv, tycker jag. Skulle du må dåligt över din kropp om du visste att ingen annan brydde sig om hur du ser ut? Om du var ensam på jorden? Om inga speglar hade uppfunnits? Om det var just DIN kroppstyp som hyllades i tidningarna och modemagasinen med ord som ”superkroppen” och liknande? Jag tror inte det?

  3. Jag tror att det här är något vi alla praktiskt måste träna på då och då, det behöver vara konkret, det behövs aktioner och vi bör göra det tillsammans. Allra mest behöver tjejer som växer upp just nu se det. Säg, t.ex. en sminkfri dag/vecka/månad/halvår? Utan att framhäva det som ett spexigt jippo (”imorgon är vi normala igen”) utan bara låtsas som om det regnar och känna att smink av inte är farligt. Fick man tillräckligt många att gå med under en lång tid skulle sminkavdelningarna i butikerna bli tommare, att lyckas få sminkkonsumtionen att gå ner vore ju fantastiskt bara det! Folk kommer inte tycka att osminkade kvinnor ser ”sjuka” ut längre eftersom vi är vana, vi som tidigare ägnade morgonen åt att sminka oss får mer tid att sova, bättre ekonomi m.m. Vad var anledningen till att sminka sig nu igen?…

    • Cecilia: Ja, tänk vilken bra idé om vi började med att alla svenska kvinnor hade en sminkfri vecka i månaden, då vi alltså bara kunde se ut som oss själva, som ”folk” hehe? Tänk vad männen, som äger många (de flesta antagligen) sminkföretagen, skulle gå miste om i intäkter om kvinnor slutade handla smink hos dem? Tänk H&M-männen/ägarna som skulle få gå i konken om alla kvinnor slutade handla hos dem?

      Haha, bra fråga Cecilia – vad var nu anledningen till att man sminkar sig, igen…?

  4. Pingback: Den inre resan… | ninakri

    • pirri: Det gör jag också men jag känner betydligt fler tjejer som äger smink, sminkar sig, bantar, tränar, rakar sig och ”piffar till sig” med kläder och andra accessoarer.

Kommentera

