Mäns svartsjuka är inte kvinnors ansvar

Vi kvinnor fostras in i att ta ansvar för mäns känslor. Ett exempel av många, är att vi fostras till att ta ansvar för mäns svartsjuka. Vi kvinnor får lära oss, att vi inte får ”orsaka” svartsjuka hos våra män. Vi tror oss behöva ”redovisa” för mannen, vilka vi personer vi har talat med i telefon, vilka vi har umgåtts med och vi lär oss att bedyra och bevisa för mannen på allehanda sätt, att ”Kalle faktiskt bara är en kill-kompis”. Detta gör vi ofta, utan att mannen ens har frågat oss. Vi är noga med att inte göra något, eller bete oss på ett sätt som kan få mannen att må dåligt eller känna sig underlägsen/hotad.

Män fostras in i det motsatta. Många män gillar när kvinnor ”slåss om dem”, när kvinnor visar svartsjuka och många män drar sig inte för att skapa situationer som ger dem denna typ av bekräftelse. Män tar sällan ansvar för kvinnors känslor och män är ofta mycket hemlighetsfulla om sina förehavanden. Män redovisar inte per automatik för sina kvinnor var de har varit, vem de har umgåtts med och liknande, utan att kvinnor frågar.

Män (och kvinnor) anser ofta att olika spelregler gäller för kvinnor och män i heterosexuella förhållanden. Det en man gör mot en kvinna, är inte ”illa menat” men om kvinnan gör exakt samma sak mot mannen, så är hon ”elak”.

Jag skall ge exempel på detta från ett tidigare hetero-förhållande.

Min dåvarande pojkvän ringde upp mig en kväll på mobilen, efter att jag hade sökt honom men inte fått något svar. Jag jobbade över och hade inte så mycket tid att prata men hans blotta röst, fick mig att inse att han hade någonting att dölja. Jag frågade vad han gjorde. Han svarade:

– ”Äh, jag har varit ute på en löprunda”.

Jag:

– ”Jaha? Ensam?”

Han:

– ”Öh, näe, alltså.. med en kompis”

Jag:

– ”Vad heter hon, din kompis?” 🙂

Han:

– ”Hehe, näe men det är mitt ex du vet – Cilla.”

Jag:

– ”Jaha, okej. Jag vet inte vem Cilla är men du får hälsa så gott.”

Vi lade på och det var inget mer med det.

Ett par månader senare, ringde min pojkvän på min mobil en kväll. Jag svarade inte men ringde upp honom efter en stund.

Han:

– ”Vad gör du då? Är du kvar på jobbet?”

Jag:

– ”Näe, jag sitter bara och tar en fika med en kompis”

Han:

– ”Vem då?”

Jag:

– ”Hehe, jaa.. det är mitt ex du vet – Tim.”

Knäpptyst i luren en lång stund. Han säger surt:

– ”Jaha men då ska väl inte jag störa då, ha så trevligt med Tim, du!”

Han slängde på luren i mitt öra.

När vi sen träffades, min pojkvän och jag, tog det hus i helvete. Han försökte korsförhöra mig och ville veta, på vilken plats Tim och jag hade fikat, när vi började fika, när vi slutade fika, om Tim ”såg ut som vanligt”, vad som ”hände” efter fikat, vad vi pratade om, om vi skulle höras av igen osv, osv.

Jag sade:

– ”Vad sysslar du med? Vi är ju överens om (vilket vi inte var) att vi får umgås med våra respektive ex så om du tror att jag tänker sitta här och bli korsförhörd av dig, angående min fika med Tim så tror du jävligt fel. Skärp till dig – det här är slutdiskuterat nu!

Det hjälpte inte – han blev bara mer och mer kontrollerande och en man som tycker att han har särskilda spelregler i vårt förhållande, som inte skall gälla för mig, kan ta sig i brasan.

Han fick en liten kvinno-fot i röven, han också. 🙂

 

6 thoughts on “Mäns svartsjuka är inte kvinnors ansvar

  1. Heelt rätt! Som jag brukar säga. Jag är trogen lika länge som du, men fan inte minuten efter. Det som gäller för en, gäller för alla. Har varit med att en kille som var otrogen en gång. Jag blev inte bitter. Jag satt inte hemma och grät och ältade. Jag gav igen. Bästa jag någonsin gjort och fick mig att inse att det finns fler fiskar i dammen. Möjligen skulle jag resonera annorlunda idag när vi har barn i förhållandet. Men då var det bästa lösningen. Minns fortfarande exets förvåning när han insåg att jag inte skulle bryta ihop utan försvinna iväg med någon som var bättre än honom. På det mesta.

    • Emelie: Heja, heja dig – äntligen en tjej med lite krut i sig! 🙂
      Det finns ingen anledning att sitta hemma och lipa över en ful fisk, när hela världshavet kryllar av fiskar. Det är bara att borsta av sig, räta på ryggen och ge igen!

      En kvinnlig bekant till mig fick reda på, på omvägar, att hennes manlige sambo var otrogen (med hennes bästa väninna). Hon ringde om en ny lägenhet samma dag men sade inte ett ljud till sambon eller väninnan. Det gick några veckor och en dag när han kom hem från jobbet, hade hon packat alla sina grejer och flyttat ut. Hon dejtade redan en ny (mycket snyggare) kille också så gissa om snubben fick sitt livs chock. Han lipade, bönade och bad men hon var stenhård. Hahaha, hon är riktigt cool den bruden.

  2. Tyvärr har jag en nära anhörig som lever i det här, dvs med fullkomligt idiotisk svartsjuka. När en börjar tassa på tå för att mannen inte ska få utbrott eller häva ur sig de mest vidriga saker då är det illa. Jag kan bara hoppas att det antingen blir bättre, vilket jag inte tror, eller att hon inser att hon är värd så mycket bättre och dumpar eländet.
    Mitt ex var fånigt nog svartsjuk på en en manlig god vän som dessutom var homosexuell 😉 men han var också svartsjuk på böckerna jag läste som om han inbillade sig att jag alltid skulle vara hängiven honom.

    • LB: Jag har haft förhållanden med två extremt sjukligt svartsjuka män. Precis som du skriver, börjar man ”vakta” sig själv (ta hänsyn till mannens känslor). Svartsjukan blir så absurd i de här extrema fallen, att man nästan inte vet om man skall skratta eller gråta åt mannen. Precis som du skriver, kan de bli svartsjuka på ens syskon, ens vänner, böcker man läser, fritidsintressen, husdjur – you name it. Jag tror till och med att de skulle kunna bli svartsjuka på en sten som man råkar sätta sig på. 😉

Kommentera

