Att behöva förklara sig för män

Har ni tänkt på, att det sällan går att säga raka saker till en man, utan att han tror att man skall behöva förklara sig för honom och ”argumentera för sin sak”, i tiotusen timmar med honom? Vem lär pojkar och män, att de måste ”få”, manipulera, tjata, övertala och/eller lura kvinnor, för att få sin egen vilja igenom? Vi ser samma sak inom den manliga porren, där en av de vanligaste kategorierna på bakgrundstexterna till manliga porrfilmer är ”övertala/lura”.

”Nej, det vill jag inte.”

Säger man dessa enkla ord till en man, så förväntar han sig en förklaring till ”varför” man inte vill och så kommer mannen med diverse ”förslag”, till varför man skall vilja, att man ”bör tänka om”, att han ”garanterar” att man kommer att ångra sig om man inte vill, eller att man ”bara tjurar”, blaha, blaha. Mannen får genast ett behov av att ”få” en, manipulera/övertala/tjata/lura en till att vilja samma sak som honom, fastän man tydligt har sagt att man INTE VILL. Varför man inte vill, har man ingen som helst skyldighet att förklara för en man. Den här enkla meningen kan orsaka otroligt långa diskussioner med män, där man förväntas behöva argumentera med mannen, om/för sin egen vilja.

”Tyvärr, jag har inte tid så vi får ta det en annan dag.”

Samma sak här. Mannen vill genast ha en förklaring till, vad som möjligen kan vara viktigare för en, än att träffa honom. Om man då förklarar för mannen, varför man inte har tid så tvingas man i slutänden ändå argumentera för, varför man inte har tid för mannen. Ofta kommer mannen med diverse ”förslag” på hur han tycker att man kan göra, för att ändå lyckas avsätta tid för honom. Man kan t.ex tvätta en annan dag, jobba en annan dag eller träffa Anna på torsdag istället, tycker mannen. Det måste väl bara finnas tid över i en kvinnas liv för en man?

”Jag vill vara ensam ikväll.”

Den här meningen är rena dödsstöten för en man. Han kan inte begripa för sitt liv, hur en kvinna kan föredra en kvälls ensamhet, framför hans sällskap. Återigen kräver mannen, att man skall argumentera för varför man vill vara ensam. Om man då drar till med att man är ”för trött” så kommer mannen med ”förslaget” att han t.ex lovar att inte störa en, medan man sover en stund. Han kan också dra till med diverse, vad han tror är lockelser, t.ex kan han påstå att han ”ju hade tänkt att köpa med sig lite god mat”. Alternativt försöker han få en att tycka synd om honom, genom att säga t.ex:

 – ”Jaha, men jag hade ju planerat för att vi skulle ses ikväll (han tog för givet) så jag tackade nej till att hänga med Henke på fotbollen men nu får jag sitta här själv hela kvällen då…” (buhu)

Jag kan ta ett exempel från ett tidigare heteroförhållande. Jag sade till min dåvarande pojkvän per telefon, att jag ville vara ensam en kväll. Det tog minst en timme, innan han lade ned alla sina övertalningsförsök/slutade tjafsa och det gjorde han först efter det, att jag hade hunnit bli rejält irriterad och trött på honom vilket han förstås hörde på min röst. Stämningen oss emellan, var allt annat än god när vi slutligen lade på luren, om jag säger så. Vi bestämde att vi skulle höras av på telefon under morgondagen.

Vad hände?

Runt klockan sju på morgonen dagen efter (lördag), skulle jag springa ner till tvättstugan eftersom jag hade bokat tvätt-tid (bodde i lägenhet i stan då). Vem möter jag i trapphuset på väg upp till min lägenhet, tror ni?

Jodå och han hade tagit med sig sin lille son också. Antagligen pga att jag inte skulle kunna bli arg eller sur på honom eller neka honom och barnet att komma in en stund. Jag försökte hålla god min (för barnets skull) och släppte in dem i lägenheten innan jag gick ner i tvättstugan för att få ett smärre utbrott där. 😦

Jag bjöd på en snabb frukost (för barnets skull) och sade sedan åt honom att jag var tvungen att bege mig iväg. Givetvis räckte inte detta, utan han ville förstås veta vart jag skulle också. Jag ljög ihop att jag hade lovat att åka hem till mamma under förmiddagen och hjälpa henne med en grej. Han reste till slut på sig i sakta mak och ville ha puss och kram innan han gick för att försäkra sig om att han kände, att jag fortfarande tyckte om honom. 

Jag tyckte inte alls om honom längre!!

Varför håller män på så här? Fattar inte män, att kvinnor blir jävligt trötta på mäns outtröttliga tjafsande/övertalningsförsök dagarna i ända och ännu mer trötta på män, som vägrar att respektera kvinnors gränser, vilja, tid och privatliv?!?

2 thoughts on “Att behöva förklara sig för män

  1. Är det patriarkatet/den här världen/insert orsak här/ som bidrar till mäns grandiosa syn på sig själva eller är det biologiskt eller vaaaaad? Jag har gett upp hoppet om män och har fan aldrig mått bättre eller haft ett enklare liv. Egoistiska jättebebisar bespara eder!

    • Anna: Jag är övertygad om att det beror på Patriarkatet och den horribelt uppblåsta bild av mannen, som mannen har skapat av sig själv i världen.

      Jag har också gett upp ”hoppet” om att dela mitt liv med en man eller ens umgås med män, mer än vad som är absolut nödvändigt. Jag önskar att jag hade kommit till denna insikt mycket tidigare i livet så att jag hade sluppit att ägna en massa meningslös tid av mitt liv, på att försöka interagera med uppblåsta män med unken kvinnosyn. Jag har ändå ägnat, långt ifrån lika mycket tid och energi på män, som många andra kvinnor. Jag är så tacksam för att jag alltid har varit noga med att bevara min självständighet och mitt oberoende.

Kommentera

