En extra underbar men alldeles vanlig dag

Idag har jag haft en sådan där extra fantastisk, alldeles vanlig dag. Förvisso har jag ganska lätt för att känna lycko-känslor och dessutom är jag nog ganska lättroad men det är de små sakerna i livet som ”gör det”. Vissa av er kanske uppfattar detta som en något överdriven klyscha men för mig är det verklighet.

Min dag började kl. 06.00 då klockan ringde. Jag tog en kopp kaffe framför datorn och kollade igenom mina favorit-bloggar och lite tidningar. Klockan halv sju gick jag ut på en morgonpromenad och såg att en av bönderna som bor en bit ifrån mig, hade släppt ut alla sina kor. Jag blir full i skratt varenda gång jag går förbi korna i hagen. Kor STIRRAR nämligen ut en totalt när man kommer gående och ofta kommer de fram till staketet för att hälsa också.

 

KOR

Stirrande kor

Efter promenaden åt jag frukost och gjorde mig i ordning för att åka till jobbet. När jag kom in till stan var ett gäng förskole-barn, uppskattningsvis i 3-4- årsåldern ute på promenad och hur gulliga ser inte små barn ut, när de kommer tultande på rad med såna där rep emellan sig? Jag stannade bilen vid ett övergångsställe så att barnen kunde korsa gatan och de tackade mig genom att vinka glatt till mig där jag satt i bilen. Jag vinkade tillbaka förstås, med ett leende som blev allt bredare, i takt med att det ena barnet efter det andra vinkade till mig. Det är inte första gången som detta händer mig och jag blir lika glad och fylld av värme varje gång. Barn är helt enkelt mycket trevliga små människor och de här små gull-ungarna förgyllde hela min dag.

Tack för det, goa underbara ungar!

Efter jobbet hade jag ett möte inbokat med en kvinna från Soroptimist-föreningen, vilket ytterligare förgyllde min dag. Tjejer/kvinnor/systrar – ge inte upp hoppet! Det finns många kvinnor därute i världen som kämpar för er, även om de inte alltid hörs eller syns lika mycket som de alltid, både väl synliga och högst gapande/skrikande männen i världen.

”Soroptimist International är en av världens största opolitiska organisationer för yrkesverksamma kvinnor i alla åldrar. Sedan 1921 bildar Soroptimisterna i världen ett globalt nätverk som arbetar för jämställdhet, utveckling och fred genom aktivt systerskap.

Sverigeunionen är det samlande begreppet för dagens 60 svenska Soroptimistklubbar med 1391 medlemmar från Luleå i norr till Malmö i söder. Sverigeunionen bildades 1950 efter att de två första svenska klubbarna i Uppsala och Stockholm hade chartrats.

För att stärka kvinnors och flickors rättigheter i världen driver vi projekt och deltar i opinionsbildning för att påverka beslutsfattare lokalt, nationellt och globalt.”

 

 

 

8 thoughts on “En extra underbar men alldeles vanlig dag

  1. Kor och barn kan en verkligen bli glad åt. Förresten tycker kossorna om att man sjunger för dom. Jag var elev på en gård för många år sedan och när jag mjölkade sjöng jag för kossorna som spetsade öronen och blev så stillsamma…:)
    Låter som en fin dag och jag blev så klart nyfiken på det där med Soroptimisterna, googlade och såg att denna förening finns i min stad. Det låter ju onekligen intrent och jag önskar jag kunde varit med på något sätt men tyvärr går ju inget som innefattar människor för min del 😦 såvida de inte är helt parfymfria.

    • Ann: Djur och barn är ena sanna glädjespridare, i alla fall för mig.

      Jag har också hört att kossor gillar när man sjunger för dem och det gjorde jag när jag var barn i både mormors och farmors ladugård. Bonden som bor en bit ifrån mig har radion på dygnet runt i ladugården. Han påstår att kossorna gillar det.

      Det är så trist att du blir ”instängd” och tvingas till att isolera dig pga av din allergi. 😦
      Det måste vara fruktansvärt för det finns väl inte en människa idag som är helt parfymfri? Parfym i tvättmedel, parfym i tvål, schampoo osv. Jag använder sällan/aldrig parfym men det finns ju parfym i mycket, mycket annat som sagt.

      Du hade behövts i den feministiska kampen, Ann…

  2. Sana dagar ar sa bra…..helt normala men samtidigt alldeles underbara, jag vet kanslan.
    Gillde ditt inlagg om coola brudar, ”Låt mig bara säga så här – jag blev inte vare sig gladare, lyckligare, stoltare, mer tillfreds, mer sexuellt tillfredsställd, friskare, mer sexuellt kunnig/erfaren eller ”coolare” av det. De enda som blev gladare, lyckligare, mer sexuellt tillfredsställda, stoltare och ”coolare” i både sina egna och andras ögon, var killarna.”
    Jag haller med SA mycket! Kan saga fran egen erfarenhet, nu nar man tittar tillbaka pa saker och ting man har gjort i livet, flera av dom killarna som jag valde att ha sex med…..varfor? Jag fick inte ut nagot av det egentligen, inget speciellt, helt onodigt…..inte for att jag mar daligt over det nu eller att det var hemska upplevelser, nej. Men onodiga, inget meningsfullt, inget djupt, gav mig ingenting. Noll. Precis som du sager, den enda som fick ut nagot av det var killarna. Sa ja, aven jag uppmanar tjejer, tank er for, ni blir faktist inte coolare pga att ni ar ”fria” och kan ha hur mycket sex ni vill med killar som inte ar varda er.

    • Tatiana: Jag tror att många kvinnor tänker som du och jag. Hur många gånger har man inte haft sex med män och efteråt tänkt – ”vad var det för mening med det här?” eller ”vad fick jag ut av det här?”. Mannen fick naturligtvis ut någonting och blev både gladare och lyckligare. Även om en inte har råkat ut för våldsamheter pga manlig sexualitet så ligger man ofta kvar där i sängen med mannens sperma i sin kropp, efter att ha utfört diverse gymnastiska övningar som han tycker passar honom och som bäst vinklar hans snopps juckande i ens kropp, fram och tillbaka, ut och in.

      Jag är så pass gammal nu, att jag har insett det meningslösa i det hela och jag önskar att jag hade insett det för länge sedan. Då hade jag sluppit utsätta mig för både total förnedring, stora hälsorisker och sluppit glädja män med min kropp och spela med i manlig sexualitet. De kvinnor som har tid, ork och lust att lära upp män i sängen får gärna göra det men själv har jag ungefär tiotusen andra prioriteringar i mitt liv.

      Min sexualitet tillfredsställer jag på egen hand, för att det helt enkelt blir bäst så för mig. Vi kvinnor lärs dock tidigt att ”sex” kan en bara ha med män – det är det som är ”normalt” för kvinnor. Om en inte har sex med män så har man ingen sexualitet, antas det. Detsamma gäller för män och manlig sexualitet. Män som inte har ”sex” med kvinnor har inget ”sexliv” och män som har sex med män ses på som ”onormala”. Att inte ha något ”sexliv” med motsatt kön anses också vara ”onormalt”.

      Jag brukar säga till män som frågar (jo det är alltid män som funderar över mitt ”obefintliga sexliv”, dvs utan män så antas jag inte ha sex alls) att jag visst har sex och att jag älskar sex – men bara med mig själv. 😉

      Hur många gånger har inte vi kvinnor fått höra att sexlivet med män ”blir bättre”, ”kan bli bättre” med tiden, om vi bara gör si eller så. Lär oss att slappna aaaaav, inser att allt som män vill göra med oss, är heeelt normaaalt osv? Vi kvinnor måste bara bli mer sexuellt frigjorda, dvs mer öppna för den manliga sexualiteten, inse att tex ”snabbisar” kan göra våra sexliv och relationer med män bättre….

      Vilket kvalificerat skitsnack! Lyssna på mig nu – heterosex blir inte ”bättre” med tiden. Det finns inga män som kan tillfredsställa kvinnlig sexualitet. Antingen måste man lära män att ha ständig klitoriskontakt eller också får man helt enkelt tillfredsställa sig själv, dvs försöka stimulera klitoris under tiden som mannen runkar av sig i ens kropp. För min egen del, behöver jag ingen man till att pilla på min klitoris – det gör jag bäst själv och då blir följdfrågan varför jag ens skall involvera en man i min sexualitet?

  3. Tja, Agnetha Fältskogh skrev ju en låt om hur fantastiskt hon tyckte
    att det var med extrapris på kaffe i den nya närbutiken så visst kan
    man glädjas åt små saker …

  4. Gillar din blogg, mycket bra tankar och (befogad) ilska. Skönt att läsa ett helt positivt inlägg, bra balans!

    • Anna: Vad roligt att du gillar min blogg. 🙂
      Jag hoppas att du hittar en bra mix av ilska, vanmakt, glädje och humor i min blogg. Det är iaf så jag skulle vilja att den ser ut, även om saker och ting sällan blir riktigt som en tänkt sig. 😉

Kommentera

