Män är hundar….

….. och kvinnor är katter, sade en man till mig idag. Han påstod att detta är ett thailändskt synsätt/uttryck och vad det ligger för sanning i det, har jag ingen aning om. Han menade förstås inte att män är hundar, rent bokstavligt men jag tänkte genast på hur vi i bloggen har skämtat om, att det finns många liknelser mellan att fostra en man och att fostra en hund. 🙂

Det sägs att hunden är människans bästa vän men det kan man tyvärr inte säga om mannen, utan att ljuga friskt eller åtminstone grovt försköna sanningen om mannen.

Mannen som jag talade med, syftade främst på hur han tycker att mannen springer dit penisen pekar, enkelt uttryckt. Han menade att mannens primära mål i livet, är att söka Kvinnans bekräftelse, oftast genom den manliga sexualiteten. Mannen vill bli sexuellt bekräftad och sexuellt åtrådd av Kvinnan och därför, menade mannen som jag talade med, har så många män svårt att låta bli att tvinga sin manliga sexualitet på kvinnor, även i de fall där mannen redan lever i ett heterosexuellt förhållande med en kvinna. Det kan handla om att mannen flirtar sexuellt med andra kvinnor titt som tätt, eller att han helt enkelt väljer att gå ”hela vägen” och är otrogen mot sin kvinnliga partner. ”Otrogen” anses ju inte mannen vara, bara för att han flirtar sexuellt med andra kvinnor – det krävs oftast mer intima/fysiska handlingar från mannens sida, för att mannen skall kunna anklagas för ”riktig” otrohet.

Det här är något som de flesta kvinnor känner väl igen. Vi kvinnor kan utsättas för manliga sexuella ”flirtar” eller som jag föredrar att kalla det –  manlig sexualitet och manliga sexuella fantasier – lite överallt, av vilken man som helst och lite hur som helst. Det är naturligtvis inte bara singel-män som utsätter oss kvinnor för detta och det är inte heller bara singel-kvinnor som utsätts för diverse påtvingade manliga sexuella fantasier. Allt som oftast, är det män som redan befinner sig i en hetero-relation med en kvinna som agerar på detta sätt och allt som oftast, spelar det inte dessa män någon roll om kvinnorna, som de så att säga ”sex-flirtar” med, är singlar, sambos eller gifta med en annan man.

Jag berättade för den här mannen, att det är mer än vanligt att män agerar på detta sätt, till och med i yrkesrelaterade sammanhang och att jag ofta har stött på män som ”sex-flirtar” med mig på jobbet, trots att de redan har kvinnliga fruar, sambos och flickvänner. Jag sade:

– ”Det är en av anledningarna till att jag inte vill vara en mans fru, flickvän eller sambo. Jag vill inte bli offentligt förnedrad av en man och definitivt inte av en man som är tänkt att vara min livskamrat.”

Han sade:

– ”Jag säger ju det! Kvinnor är som katter. Ni är mycket mer självständiga. Män är hundar, kvinnor är katter.”

juckande hund

 

 

 

 

 

6 thoughts on “Män är hundar….

  1. Hm. Vet inte om jag håller med om detta. Tycker att det är att grovt underskatta hundar.
    Dessutom är det en manlig ”uppfinning” att kattifiera kvinnor. Catwalk. Catfight. Att klä i katters pälsar . Leopardmönstrade kläder m m.
    Tycker att det handlar om mänskliga (manliga) förtryckande beteenden och inte om djur.

    • Anna G: Jag kan instämma i vad du säger. Det här blir förstås en lite märklig jämförelse även om det finns vissa poänger med uttrycket. Det är kanske förnedrande för hundar, att jämföra dem med män. 🙂 🙂

  2. Säkert någon sorts Thailändsk variant på ”Kvinnor är från Ven, män är från Marstrand” …

Kommentera

