”Det finns ingenting som provocerar män mer….

….än kvinnor som inte bryr sig om sitt utseende.”

Jag minns inte på rak arm, vilken klok Kvinna det var som yttrade dessa ord en gång i tiden men ack, så sant detta är.

Häromdagen hade jag ett samtal med en man. Eller jag vet inte om jag kan kalla det ett ”samtal” i ordets rätta bemärkelse, eftersom mannen talade cirka 95% av tiden och jag inte hade något annat val än att lyssna på honom. Jag befann mig tyvärr i en position, där jag inte kunde ge mig in i diskussion med honom heller, men vid de tillfällena brukar jag passa på att försöka lära mig mer om män och vad som egentligen försiggår i deras två huvuden. 🙂

Den här mannen uttryckte, som så många andra män att: ”Nu har det gått för långt!”

Mannen i fråga exemplifierade detta med, att han upplever att ”kvinnligt och manligt”, nu håller på att ”suddas ut” i vårt samhälle. På min fråga vad han menade med detta påstående, svarade han att han tycker att ”det är för jävligt, att män nu går omkring i rosa-färgade skjortor” och kvinnor – jamen herregud (!) – hade jag inte själv sett, hur illa kvinnor ser ut nu för tiden, när de går på stan??

Här var jag nära att få ett skratt-anfall men lyckades pressa fram:

– ”Hehe, nej – jag har faktiskt inte för vana att spana in andra kvinnor.”

Mannen såg något förvirrad och förvånad ut en stund men tog snart till orda igen. Han sade sig uppleva, att kvinnor ”förfular sig” nu för tiden, att ”kvinnor inte längre vet vad kvinnlighet är” och att ”kvinnor är lata och inte längre bryr sig om sitt utseende”. Blaha, blaha – ni känner ju igen det här, ofta mycket upprörda snubbe-tugget?

Det här är ännu ett, i raden av exempel på hur män hela tiden utgår ifrån sig själva och sitt en-ögda, manliga perspektiv. Den här mannen utgår ifrån, i egenskap av man, att han kan uttala sig om vad kvinnlighet ÄR och skall vara för kvinnor och han ser det som den mest naturliga sak i hela världen, att göra det. Han ser det som den mest naturliga sak i hela världen, att ”förklara” för en Kvinna (mig) vad som är ”kvinnligt” och vad som är ”okvinnligt” (= manligt?) 

Det värsta är, att den här typen av män ser det som en personlig förolämpning och ett rent hån mot dem, om inte alla kvinnor gör sig fina för dem och/eller inte beter sig på det sätt som männen föredrar, dvs ”kvinnligt” utefter männens egen definition av ”kvinnligt”.

Här fick jag god lust, där jag satt på stolen framför mannen iklädd kjol, blus och högklackade skor, att bete mig riktigt ”okvinnligt” (dvs manligt), lyfta på ena skinkan och lägga av en högt brakande och mycket illa-luktande sur fis, alternativt rapa högt och ljudligt rakt ut.

Om vi funderar lite på vad som försiggår i den här typen av mans-hjärnor? De här männen har uppenbarligen missat en mycket viktig och väsentlig del, då de har funderat över kvinnors utseenden och beteenden – nämligen det kvinnliga perspektivet. Den uppenbara frågan, som de här männen borde ställa sig, om de nu hade haft förmåga att se på saker och ting ur annat perspektiv än sitt eget, är:

Varför skulle alla kvinnor, i alla åldrar, överallt, vara intresserade av att lägga ned tid på att göra sig fina för lilla mig?

De här männen kan väl knappast inbilla sig, att de är Gudinnans Gåva till alla kvinnor? Mannen som höll monolog för mig, kan väl knappast inbilla sig att ALLA kvinnor på stan skulle vara intresserade av just honom? När de flesta av kvinnorna inte har något som helst intresse av honom – varför skulle de lägga ned tid på att göra sig fina för honom?

Av 100 kvinnor som han möter – hur många skulle det kunna handla om som eventuellt kan vara intresserade av honom? Många av kvinnorna, är sannolikt redan involverade i relationer med andra män eller kvinnor. Många av dem, tillhör inte hans egen åldersgrupp (varför skulle unga flickor eller gamla tanter vara intresserade av honom?). Många andra kvinnor, finner honom inte det minsta attraktiv. Andra kvinnor, har inte tid att överhuvudtaget bry sig om den här lille mannen, som går på stan och spanar på kvinnor.

Hur många heterosexuella kvinnor i hans egen ålder, som finner honom attraktiv och är redo att gå på dejt med honom, finns kvar? Det skulle väl i så fall bara vara de kvinnorna, som eventuellt skulle ha intresse av att göra sig fina för honom? Resten av kvinnorna, bryr sig sannolikt inte ett piss om vad denne lille man går omkring och tycker och tänker, om deras kläder, kroppar och frisyrer.

Sen är det ju lite märkligt det här med att många män uppenbarligen tror, att kvinnor känner sig ”kvinnligare” i t.ex kjol eller klänning? Och ”manligare” (okvinnligare) i byxor och t-shirt? Är män rädda för, att kvinnor skall gå omkring och känna sig ”manliga” i typiska herr-kläder? De här männen kanske tror, att kvinnor känner sig mer som en Kvinna, om de har klänning på sig och mer som en man, om de har byxor och tröja? De här männen kanske tror, att kvinnor känner sig mer som en Kvinna om de lägger på smink i ansiktet och mer som en man, om de inte gör det?

För min egen del, är jag fullt medveten om att mitt kön är kvinnligt och det påverkas inte av, om jag är sminkad eller osminkad, klädd i klänning eller snickar-byxor. För övrigt går jag inte omkring och tänker på att jag är Kvinna. Det verkar dock som om män hela tiden går omkring och tänker på att de är män? Kan det vara så, som det ofta är, att män utgår ifrån sig själva och förutsätter att kvinnor alltid känner/tycker/tänker likadant som män?

Dvs, många män är övertygade om att de blir ”omanliga” om de klär sig i, för modern tid typiska damkläder, tex klänning, bär högklackade skor eller sminkar sig. Det kanske är därför som många män förutsätter och liksom utgår ifrån, att kvinnor skulle ha samma typ av problem med sin könsidentitet, som män uppenbarligen har? Uppenbarligen, är den manliga könsidentiteten både lättpåverkad och extremt känslig, eftersom män inte känner sig som män, ”manliga” i vilka kläder och outfits som helst. ”Manlighet” verkar dessutom vara extremt beroende av vad kvinnor gör, hur kvinnor ser ut och hur kvinnor agerar….?

Eller tror kanske de här männen, att det finns någon slags kemisk substans i kläder och smink, som gör någonting med allas våra hormoner och som kan påverka, huruvida vi kommer att känna oss som vårt eget kön eller motsatt kön?

Kanske kan det handla om, att de här männen ser på sig själva som bihang till kvinnor? En man är ju inte en man, om han inte har en Kvinna att jämföra sig med. Utan ”kvinnlighet” som män definierar den, kan inte ”manlighet” som män definierar den, existera. Är det därför som många män oroar sig över, att den manliga definitionen av ”kvinnlighet” skall försvinna, för då finns ju inte ”manligheten” kvar heller? Då blir vi ju alla bara människor, rätt och slätt – ena jävla ”hen” som ingen man längre kan se skillnad på (och det verkar ju vara jätteviktigt för män, av någon anledning). 😉

Åh herregud – hur skall det gå då, för det gigantiska mans-egot och den i egen hög penis, inbillade ”manligheten”?

Listen up, snubbar! Att ni inte kan känna er som män, utan att kvinnor sminkar sig, klär sig i klänning, ligger med er, bor ihop med er, rakar sina kroppar, bantar, eller hur ni nu än behagar definiera ”kvinnlighet” åt kvinnor, är ert eget mans-problem att ta tag i. Det har absolut ingenting med kvinnor och kvinnlighet att göra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 thoughts on “”Det finns ingenting som provocerar män mer….

  1. Instämmer NBT, vi kvinnor ska kasta oket utseendefixeringen av oss. Jag ska ta passfoto imorgon och det ska bli ett sant nöje att ski . . . fullständigt i hur kortet blir.

    • Jeanna: Det är män som i grunden är fixerade vid kvinnors utseenden och skapar ”idealen” i samhället, för kvinnor att försöka efterleva. Kvinnor har att välja på att försöka göra det (för vems skull då och varför?) eller skita fullständigt i dessa manliga ideal. Det är hög tid att kvinnor, för sin egen psykiska och fysiska hälsas skull, börjar välja det andra alternativet.

      Ditt passfoto kommer att visa en äkta och oretuscherad Kvinna. Vi ser dem alltför sällan.

      • Här en dikt till allmän kvinnlig uppbyggelse, skriven av hederskvinnan Lennart Helsing:

        HUMLAN

        Humlan kan inte flyga
        för vingarna är för små.
        Den struntar i allt vad man säger
        och flyger ändå.

        Säg mig du lilla humla
        hur går den där flykten till?
        Men humlan den brumlar och mumlar:
        Man kan allt man vill.

      • Jeanna: Tack för dessa fina ord, min vän! Man kan allt man vill. Exakt. Det som oftast hindrar en, är en själv och de hjärnspöken som andra har planterat i ens huvud.

Kommentera

