Män som lovar runt men håller tunt

Min manlige stalkare har fortsatt att höra av sig med jämna mellanrum, trots att jag har uppmanat honom att lämna mig ifred och att jag hör av mig till honom, om och när jag har lust. Det här, är den där typen av män som t.ex kan ”köra förbi” en kvinnas hus, i förhoppning om att hon skall vara ute i trädgården så att han får en anledning att avlägga plötslig visit och slipper vänta på, att bli inbjuden till kvinnans hem (läs: tvingar sitt manliga sällskap på kvinnan). Det bästa är ju om kvinnan sitter ute i sin trädgård, läser en bok och tar en fika, för då vet  ju mannen att hon inte har något annat viktigare/roligare för sig, än att sällskapa med honom. 😉

För ett par veckor sedan skickade han ett sms:

– ”Tjena, hur är läget?”

Jag svarade inte och det kom ännu ett (ilsket) sms:

– ”Men för fan – svara då!!!”

Jag svarade inte på detta heller och det kom ytterligare ett sms:

– ”Semester nu. Du oxå? Hör av dig!!”

Jag svarade inte.

Ännu ett sms (en tisdagkväll kl 00.02). Här blev jag jävligt irriterad eftersom jag låg och sov och skulle upp och jobba dagen efter.

– ”Snälla hör av dig!”

Jag fortsatte att ignorera honom och så ringde han, inte EN utan TVÅ gånger kl 03.06, natten mellan fredag och lördag förra helgen.

Jag skickade ett sms till honom morgonen efter.

– ”Jag hade gäster som sov över här igår. Du ringde och väckte oss allihop kl 3 på natten. Hör inte av dig mer. Om jag vill prata med dig så hör jag av mig till dig. Svara inte på detta mess. Lämna mig ifred.”

I den här situationen, är det vanligt att män reagerar på två olika sätt. Antingen så utser sig mannen till offer, när han ber om förlåtelse:

– ”Åh, förlåt jag visste inte att du hade nattgäster på besök (om jag hade varit ensam hemma, så hade det ju varit helt okej att ringa mitt i natten?). Jag kände mig lite ensam och behövde någon att prata med” (buhu, synd om mig).

Här förväntar sig mannen, att kvinnan skall tycka synd om honom och förlåta honom, för hans respektlösa beteende. Om kvinnan gör det, så har mannen blivit belönad av kvinnan (hon tyckte ju synd om honom, vilket han gillar eftersom mannen gärna utser sig till offer). Mannen gör, med all sannolikhet om samma sak igen och då förväntar sig mannen, att kvinnan skall förlåta igen och på det här sättet, kan mannen (och kvinnan) hålla på till dö-dagar. Kvinnan förlåter och belönar och mannen kommer därför inte att sluta upp med sitt beteende.

Jag räknade med denna risk, dvs att det skulle komma ett ursäktande sms, där han skyllde på allt möjligt och uppmanade honom därför, att inte svara på mitt sms. Save it, liksom. Jag orkar inte höra dina ursäkter och jag vet ju att du ringde på fyllan, att du ansåg dig behöva prata med någon och få stöd av någon (mig), i all din alkoholiserade ensamhet. Ring för helvete dina mans-polare istället! De är säkert intresserade av att lyssna på ditt patetiska fylle-pladder mitt i natten. *not*

Alternativ nummer två för mannen, är att flytta fokus från sitt eget dåliga beteende och skylla ifrån sig på kvinnan, eftersom mannen inte kan hantera att en kvinna kritiserar honom. Inte heller, vill mannen ha fokus på sig själv och sitt eget dåliga beteende och han vill definitivt inte erkänna för kvinnan, att han har betett sig som en idiot mot henne. Han kan inte heller nedlåta sig själv till att be en kvinna om ursäkt. Mannen flyttar därför fokus från sig själv till kvinnan, i syfte att få henne att framstå som den ”dåliga”. Denne man använde sig av alternativ nummer  två. Han svarade (trots att jag uppmanade honom att inte göra det):

– ”Du är FAN otroligt otrevlig!!! tänker aldrig höra av mig mer!!! jag LOVAR!!!!”

skratt

Här är det sannolikt att mannen tror, att kvinnan skall bli lite rädd av hans aggressiva ton, att hon skall gå i hans fälla och börja skuldbelägga sig själv och försöka ”mildra” hans ilska. Det är sannolikt, att mannen förväntar sig en ursäkt från kvinnan, för att hon har varit så ”otrevlig” mot honom. Kvinnan skall ”erkänna”, tycker mannen. Typ:

– ”Okej, förlåt att jag var otrevlig mot dig men du måste förstå att det är lite jobbigt för mig när du ringer mitt i nätterna..”

…..och så har mannen lyckats få kvinnan, att be honom om ursäkt istället för tvärtom. Han har fått kvinnan att tro på, att det är hon som har varit dum och otrevlig mot honom, istället för tvärtom. Han har till och med fått kvinnan att ”erkänna” hur dum hon har varit mot honom, istället för tvärtom. Mannen har också sluppit nedlåta sig själv till att be kvinnan om ursäkt när han har varit dum mot henne.

Mannen beter sig respektlöst, gränslöst och otrevligt när han ringer och messar mig mitt i natten, trots att jag har uppmanat honom ett flertal gånger, att omgående upphöra med detta beteende. Han ignorerar min uppmaning/önskan/vilja – jag blir ännu mer irriterad på honom och till slut säger jag åt honom, att lämna mig ifred för gott och då tycker mannen att jag är ”otrevlig” mot honom. Om jag inte accepterar, att mannen ringer nattliga fylle-samtal till mig så tycker han att jag är otrevlig mot honom. Eller tycker kanske mannen, att jag måste be honom ”jätte-snällt” om att upphöra med detta respektlösa beteende mot mig? Jag är övertygad om, att mannen inte beter sig på samma respektlösa sätt mot sina vänner av han-kön.

Jag svarade:

– ”Bra”

Nu får vi se, hur länge mannen håller sitt löfte. Min erfarenhet av män, är nämligen att de lovar mycket runt men håller mycket tunt.

 

 

 

 

4 thoughts on “Män som lovar runt men håller tunt

  1. Ja, det är det där tycka-synd-om-grejen vi kvinnor fått lära oss genom livet och att vi alltid ska lägga skulden på oss själva när det i själva verket är mannen som är en idiot och en ouppfostrad egoistisk valp som behöver ett rejält tag i nackskinnet. Mitt ex körde med samma sak och andra män jag mött under livet har också agerat lika dåraktigt. Det är som när en gick i skolan och fick höra när killarna betedde sig som svin att ; han gillar bara dig och dämed skulle vi tjejer acceptera tafsandet och annat. Det var ju oss det berodde på och man lärde sig under ungdomen att liksom vara tacksam för att killarna visade sitt intresse på de mest galna sätt. Det där sitter så djupt rotat i oss fram till den dag en börjar se ett mönster och se strukturerna. I början tyckte jag synd om mitt ex när han försökte ha någon slags kontroll över mig efter separationen. Trots att han redan delade säng med en ny kvinna så ansåg denne man sig ha rätt att stå med kikare och glo in i min nya bostad och jag tänkte till en början att det var synd om honom, han var ledsen föra att barnen och jag flyttat. Men det var ju inte synd om honom, han levde livets glada dagar och jag gick på knäna för att överleva. Det slutade med att jag stängde dörren för gott för denne man. Tyvärr gjorde det inte saken bättre när det gällde hans idioti men det var bättre för min självkänsla att återta makten över mitt liv.
    Män behöver verkligen rannsaka sig själva och sitt agerande tyvärr tror de att allt de gör kan förklaras och ursäktas. Det tror till och med män som misshandlar fysiskt eller psykiskt och begår övergrepp på barn. Tyvärr finns det en uppsjö kvinnor i alla åldrar som fortfarande tycker synd om idiotiska män. Det är inte ett dugg synd om dom!

    • feministen: Jag känner så väl igen mig i det du berättar. Män som är så störda och har ett sådant kontrollbehov, att de till och med står med kikare utanför en kvinnas bostad. Som kommer in i en kvinnas hem och känner sig så ”hemma-stadda” att de bäddar ner sig i kvinnans säng, rotar bland hennes smutstvätt för att lukta på hennes trosor, som rotar i underklädeslådan för att kolla vilken slags trosor hon använder, som kollar kvinnors mobiltelefoner och datorer, som öppnar kvinnans kylskåp och/eller lådor och garderober, som lirkar upp låset till badrummet för att de måste veta vad kvinnan gör därinne… Listan kan göras lång. Det tyder på en nästan ofattbar respektlöshet.

      Som du skriver, så får vi kvinnor lära oss att dalta med män, redan i tidig ålder. Inte minst så ser många av oss, som växer upp i heterosexuella hem, hur våra mammor daltar med både våra bröder och pappor och vi gör som mamma gör. Mamma är lik sin mamma.

      Jag instämmer verkligen i att män måste granska sitt beteende och hur de behandlar kvinnor på ett sådant sätt som de aldrig skulle behandla andra män. Då skulle de förmodligen bli nedslagna eller åtminstone rejält utskällda och idiotförklarade. Inte förväntar sig män, att andra män skall be dem ”snällt” att lämna dem ifred eller att respektera deras liv och hem.

      Det sprids en bild, mer än någonsin i världen, att män måste bli förlåtna oavsett vad de gör mot andra människor. Män tror ofta att ett ”förlåt” räcker för att stryka ett streck över vad illa de har gjort och att offren för deras framfart, därmed har ”läkt” och att skadan är reparerad. Så är inte fallet och vi kvinnor måste bli bättre på att sluta förlåta människor som gör oss ont. Vi kvinnor skulle aldrig förlåta en väninna som tex våldtog oss eller umgås med en väninna som försökte dominera hela våra liv på samma sätt som män ofta gör. Vi skulle aldrig acceptera att bo ihop med en väninna som inte vare sig orkade diska, städa eller tvätta.

      Kom att tänka på den här artikeln, med tanke på vad du skriver. Här är ”målet” för BUP att få en pojke och resten av familjen, att förlåta sin farfars sexuella övergrepp mot honom. Pojken tvingas till och med sitta mittemot sin förövare på ”familjeträffar”.
      http://www.skovdenyheter.se/artikel/26675/martin-hittade-livet-trots-sexovergreppen

      Ingen anmälde farfar. Så småningom återupptog familjen kontakten med honom.
      – Det var på inrådan av Bup att bearbeta detta inom familjen och mina föräldrar litade ju på dem. Detta mår de dåligt av idag, säger Martin.

      När Martin var tolv år började han må ännu sämre. Bup kopplades in. Idag ser han även det som ett övergrepp.
      – ”Experimenten” började, med nätverksträffar där familjen satt i en ring. Jag satt mittemot farfar. Det var hemskt. De fick mig, ett barn, att ta ord som ”erigerad penis” i min mun. I journalerna har jag läst att målet var att jag skulle förlåta farfar.

  2. Jösses, en borde ju inte bli förvånad över det du skriver ändå blir jag det. Den pojken skulle inte förlåta något alls! Han skulle inte behöva sitta nära den som begått övergrepp mot honom, det var inte den hjälpen han behövde. Men vi ser det ju också när barn tvingas umgås med sina kriminella och våldsamma pappor för till varje pris ska mannen förlåtas och tyckas synd om, därmed förringar man barnets eller kvinnornas lidande. Man gör dom till medskyldiga. Och när en öppet säger att en aldrig kommer att förlåta det exet gjorde mot barnen och mig ses man ofta som suspekt eller störd. Att inte förlåta handlar inte om att man inte gått vidare. Allt kan inte förlåtas och allt måste inte heller förlåtas. Det är som att du som mamma eller barn ska acceptera vad skit som helst och du ska helst tänka att det är mannen det är synd om. Nej förlåt räcker inte när liv blir förstörda. Mitt ex, ja han tyckte att det räckte att han förlåtit sig själv en dag framför spegeln. Barnen och jag räknades inte och därmed skulle allt vara frid och fröjd.
    Min moder berättad häromdagen om en föreläsning hon deltagit i. En manlig psykolog talade om kvinnomisshandel för kvinnor som arbetar inom kvinnojouren.
    Han sa; Vid första slaget ska kvinnan gå. Vid andra slaget är hon medskyldig!
    Det värsta är ändå att ingen reagerade på hans ord. INGEN!
    Det är ungefär som den korkade SD.kvinna som för någon dag hävde ur sig flera idiotiska saker när det gäller våld i hemmet.”Man behöver ju inte stanna tills man blir dödad.” (ungefär så sa hon)

    • feministen: Precis som den här ”pojken” säger så blev ”förlåtandet” av farfar ännu ett övergrepp mot honom. Att förlåta en människa som har gjort en ont, hjälper bara den människa som har gjort ont. För offret blir det en ännu kränkning att förlåta förövaren. Det blir samma sak som att säga att ”det var inte så farligt, det du gjorde mot mig” och den ende som mår bättre av det, är förövaren. Att BUP tvingar barn att umgås med sina förövare och tvingar kvinnor att möta sina förövare i allt från domstolar, till socialen, till polisen – är naturligtvis fruktansvärt. Man skall inte tvinga människor att umgås med människor som de inte vill ha med att göra och som har gjort dem illa. Det kränker offren ytterligare.

      Nej, allt kan inte förlåtas och det finns ingen anledning att förlåta heller. Beter man sig dumt mot andra, så skall man förstås inte inbilla sig att man skall bli förlåten och att allt skall vara ”som vanligt” igen. De allra flesta människor har fått lära sig vad som är rätt och fel. Gör man fel så får man ta eget ansvar för det.

      Jag blir inte ett dugg förvånad över vad den manlige psykologen sade under föreläsningen. En man är alltid en man, en man tänker alltid som en man i första hand och det skall kvinnor tänka på när de går till manliga gynekologer, läkare, psykologer, advokater eller vad det nu kan handla om. Man kan tycka att en man som tycker sig vara så pass mycket expert på manligt familjevåld, att han åtar sig att föreläsa om det, borde ha mer kunskap än så. Hur det kommer sig, att en man med så dålig kunskap om ämnet ens blir inbjuden till att föreläsa, kan man fundera över? Mer än någonsin, måste kvinnor vara vakna, ifrågasättande och kritiska till vad myndigheter och andra påstår.

      Jag skrev om manligt familjevåld här:
      http://noboytoy.blogspot.se/2012/08/forestall-dig-skracken.html

Kommentera

