Alliansen <3 Sverigedemokraterna = Sant

http://alliansfrittsverige.nu/aktuellt/2014/08/moderaternas-strategibyte-oppnar-dorren-for-nagot-valdigt-obehagligt

”De senaste dagarna har vi dock fått se något nytt, något vi aldrig sett tidigare. Moderaterna har visat tecken på en ny strategi som riskerar att kasta om hela det politiska landskapet i Sverige, och som gynnar ett parti som vi ofta lämnat därhän på den här bloggen: Sverigedemokraterna.”

”Det kan innebära att Fredrik Reinfeldt har gett upp om att Alliansen ska få egen majoritet, men ser att Sverigedemokraterna ändå kan ta röster över blockgränsen, för att skapa det som LO kallat för en “blåbrun sörja” efter valet. Vi är djupt oroliga för är att makten har stigit Reinfeldt åt huvudet. Aftonbladet lyfter detta i sin ledare “Reinfeldts val: makt eller anständighet”. Tidigare har vi alltid trott att Reinfeldt alltid kommer att välja anständigheten framför makten, men de senaste dagarna har fått oss att tvivla.

”Om det på allvar är ett strategibyte från högern, då finns risken att vi dagen efter valet vaknar upp till ett Sverige som mer ser ut som Norge och Danmark. Och då kommer Sverige aldrig att bli sig likt igen.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19399595.ab

”S-ledaren Stefan Löfven kommenterar utspelet så här för Aftonbladet på plats under hans skolbesök i Jönköping:
– Jag tolkar det som ett klart besked att de är beredda att regera vidare med aktivt stöd av SD.

Hur får du det till det?

– Därför att de säger vad de är emot, och det är oss. Vår möjlighet att bilda regering kommer de vara emot. Då är frågan vad man är för. Om de inte själv får majoritet och de kräver majoritet av oss, då kan de få majoritet med SD.”

Jag har inget att tillägga till ovanstående, förutom att jag instämmer. Det här är en mycket ful strategi av Alliansen men ingenting som jag själv är särskilt förvånad över – det var väntat. Vill vi att Sverige skall styras av en blå-brun sörja i framtiden? Kan det bli mycket värre? Herregud – vart är vi på väg?

 

19 thoughts on “Alliansen <3 Sverigedemokraterna = Sant

    • Arga Syrran: Inte om du frågar mig heller. Han är otäck. Riktigt otäck. Precis som hans nya kärlekspartner Jimmie Åkesson. Ett mycket maka par. 😦

  1. Reinfeldt är desperat – får han inte fortsätta själv vill han åtminstone förstöra för Löfven. Utspelet med att ”öppna era hjärtan” är ren taktik för att skrämma de värst utsatta med att ingenting kommer att bli över till dem. Endast Sverigedemokraterna gnuggar händerna. Jag tror dock att folk genomskådar hans skamgrepp.

    • Jeanna: Jag instämmer. Reinfeldt håller ett spel för gallerierna nu och han spelar ett mycket orent spel. I svt:s utfrågning t.ex, applåderade Reinfeldts inbjudna publik efter varje svar han gav. Det blev riktigt patetiskt till slut. KD:s inbjudna publik applåderade inte alls under utfrågningen. Det skulle inte förvåna mig ett dugg, om Reinfeldt gav instruktioner till sin inbjudna Moderat-publik, att applådera honom duktigt i tv.

      Han är desperat. Tänk att lämna ifrån sig makten och, som jag tror, all smuts som går att finna efter hans styre?

      Men men, jag är inte ett dugg förvånad, då jag alltid har haft känslan av att SD och M och Alliansen står varandra närmare, än vad de har velat ge sken av och nu fick jag bevis för det.

  2. Jag är inte ett dugg förvånad. Moderaterna är livrädda att förlora sin ställning och SD har dessvärre lyckats få för många att tro att alla muslimer är farliga, vill ta över landet och skära halsen av oss alla. Alliansens rätta agenda kommer snart att synas mer och mer. De vill som vanligt sko sig på andras bekostnad. Och de har redan lyckats med mycket i den frågan. Däremot skrämmer folks okunskap mig och det faktum att de så lätt köper denna idioti.

    • kommunalarbetare: Ja, Alliansen kommer snart att bli tvungna att visa sina rätta ansikten. Det här är bara början och något som jag har väntat på länge. Alliansen satsar på folks okunnighet och det är inte så konstigt, eftersom Reinfeldt har bilden av svenska folket som ”mentalt handikappade” och ”sovande”, som han förmätet och arrogant kallar oss. Måtte hans väljare, som till största delen består av män, vakna upp och motbevisa honom.

  3. I morse när jag läste den lokala tidningen (NT) hade en ledarskribent (på högerkanten) ondgjort sig över vänsterns ogrundade anklagelser mot Reinfeldt för att spela Sverigedemokraterna i händerna. Han raljerade friskt över hur tokigt det var och påstod att Reinfeldts tal hade helt motsatt effekt. Sedan vänder jag på bladet och vad hittar jag väl där? Jo, en halvsidesannons från Sverigedemokraterna där de friskt drar växlar på Reinfeldts påståenden för att locka till sig väljare… Det var så obehagligt att jag blev gråtfärdig.

    Hade tänkt att skriva om det men en upprörd Storebror tog med sig tidningen till skolan för att ta upp det på samhällskunskapen.

    • Calle: Ledarskribenten i NT är en mycket naiv och lättlurad man, helt enkelt. Han köper Alliansens och SD:s skådespel rakt av.
      Heja, Storebror! Hans mamma har fostrat honom väl. 🙂

      • Eller indoktrinerat, beroende på hur en ser på saken! 🙂

        Jag läser inte NT annars, fick ett erbjudande vi inte kunde motstå. Föga anade jag väl vilket politiskt dravel jag skulle få möta på ledar- och debattsidorna i dessa valtider. En kan bli mörkrädd för mindre. Som tur är verkar de övriga medarbetarna på tidningen ha lite mer tur när de tänker. Kommer nog inte att köpa den tidningen mer, hur billigt det än är. Not worth it…

      • Calle: Att lära barn att tänka kritiskt, ifrågasätta och verka för mänskliga rättigheter är inte lika med att ”indoktrinera”.

        En bör ställa sig själv frågan, hur det kommer sig att högern har lyckats få så starkt fäste, inte bara i hela Norden utan även i hela Europa och tex Australien?
        En bör ställa sig själv frågan, om det är massmedia som styr det politiska klimatet eller om det är politiker med makt över massmedia som gör det.

      • Jag var ironisk… 😉 Eller inte… klart jag indoktrinerar mina barn – ill att bli fria, empatiska och ifrågasättande människor!

        Vi har det samhälle som vi har för att vi låter det hända. Vi vet redan tillräckligt. Det är inte kunskap vi saknar. Det som fattas oss är modet att inse vad vi vet, dra slutsatser och att reagera.

      • Calle: Jag har undrat många gånger om det är okunskap eller ren ovilja. Kanske har du rätt i att folk redan har all nödvändig kunskap? Kanske är människan bara ovillig till förändring, för bekväm? För rädd för förändring? Jag vet inte.

  4. Välkomna till spelet om antalet väljare inte vilka.
    Spelregler:Till synes demokratiska, men FAN vet.
    Spelplan: Alla Sveriges valmannakårs hjärnhalvor.
    Måtte folk ha förstånd att gå och rösta.
    Skippa sofflocket!
    Sedan om demokratin kan skydda oss ifrån hot återstår att se.

    • Jeanna: Ha ha ha!! Slutet var bäst! Sudda, sudda bort, bort.
      Tack Jeanna! Fredrik på arbetslinjen ligger nu sparad som favorit och kan komma att publiceras i bloggen vid något tillfälle! 🙂

Kommentera

